svår att hålla i hull

Sv: svår att hålla i hull

har som sagt redan märkt stor skillnad. Har fått en go bulle på magen! =) Han var fin och jättebra i hullet innan sedan ramlade han nu på vårkanten!

Men som sagt lucernen ska upp mer o likaså rehaben!

Vill bara tillägga att min polle inte är SÅÅÅÅ smal att man ser revbenen och så som det verkar som om vissa uppfattat det som i denna tråden, verkligen inte! Han har bara svårt för att hålla hullet!

Han har bara blivit lite tunnare på vårkanten som sagt!

Tänker nu se vad som händer....blir säkerligen jättebra! =)

Tack alla för råd och tips!
 
Sv: svår att hålla i hull

Häst som tappar snabbt på våren = i många fall bandmask.

Tidigare har du refererat till din häst att se ut som en ko... det är väldigt magert för mig.
 
Sv: svår att hålla i hull

Häst som tappar snabbt på våren = i många fall bandmask.

Tidigare har du refererat till din häst att se ut som en ko... det är väldigt magert för mig.


kor har stora magar och mindre rumpmuskler, mer så ja menade. =)

Svaren på "kollamasken" låg på 150 epg, har skickat in så att de ska kolla stora blodmasken med med de svaret skulle ta cirka 2 veckor (odlingen).

Spolmask= 0

Övriga anmärkningar= inga

Hur kollar man om pollen har bandmask? Har tidigare avmaskat med något medel som skulle ta ALLT enligt vet, minns dock inte vad det heter. Men hur kollar man det? ytterligare ett prov?
 
Sv: svår att hålla i hull

Har du möjlighet att fråga veterinären vilket medel det var? Kommer du ihåg när du avmaskade med det?
 
Sv: svår att hålla i hull

Har du möjlighet att fråga veterinären vilket medel det var? Kommer du ihåg när du avmaskade med det?

hm ja när var det...minns inte exakt dag eller så. Men tror de var på vårkanten förra året.
Men vet att vi samlade träck från några pollar i stallet och skickade in. Vet inte till var då det var hon som äger stallet som gjorde detta.

Men han har alltid varit jättefin i pälsen och inte mått dåligt. Det största problemet som vi har med honom egentligen är att han inte verka tillgodota matens "näring" och bygga muskler. Mkt därför han ser så skranglig ut. kan lägga ut en bild om du vill så får du se vad du tycker?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: svår att hålla i hull

vet du om en häst kan dra in "magen" av bandmask, ser ut som om han drar in magen(buken) ibland, ser skitskumt ut. har haft veterinären och frågat typ alla vad det kan vara men de hade ingen aning. de hittade inget fel på andningen och så... och han gör det bara ibland. något du hört talas om innan? =)
 
Sv: svår att hålla i hull

Gärna bilder. Men jag undrar återigen vilket behov du anser honom ha.

oj det kan jag inte i huvudet, har mina uträkningar hemma. ska kolla på detta.
men det får bli imorgon då jag är på jobbet och jobbar natten ikväll.

Trevlig helg sålänge=)
 
Sv: svår att hålla i hull

När jag fodrade upp en utmärglad häst jag fick hem efter att den varit utlånad gav jag fri tillgång på hö och halm, 4 kg lusern, 1 kg betfor (torrmätt), 3 kg Groov 125 och 5 dl olja. På en månad var det som en ny häst och efter ett par månader kunde man inte gissa hur illa det varit.

Det var en ganska kraftig giva på kort tid till en häst som är utmärglad, men jag antar att du haft en veterinär till hjälp för att räkna ut det:)
 
Sv: svår att hålla i hull

Det var en ganska kraftig giva på kort tid till en häst som är utmärglad, men jag antar att du haft en veterinär till hjälp för att räkna ut det:)

Räknat ut vaddå? Att hästen behövde mycket mat för att ta sig? Räkna foderstat kan jag själv. Rådgivning tar jag från hästinriktad agronom. Många av de veterinärer jag glatt använder till hältor och dylikt ger mig inga bra råd angående foder och parasiter dessvärre.
 
Sv: svår att hålla i hull

Vi har det problemet med vårt fullblod. Han kom till oss som djurskyddsfall o var väldigt under viktigt. Ser nu normal ut men till o från visar ha revbenen. Det är ju tyvärr så med många fbl men det enda som hjälp honom är vår mix av mat.
Han får dagligen: 1kg lucernpellets, 1kg vetekli, 1kg Korn/havrekross o lite mineraler o "Muskel E" (tillskottspulver från Granngården) Rör ihop allt i en stor hink (dela gärna upp på flera mål) o fyll med vatten o låt stå tills lucernen blött upp sig o "delat" på sig.
Fri tillgång på hö har han också. :laugh:
Fungerar på våran iaf.
 
Sv: svår att hålla i hull

Räknat ut vaddå? Att hästen behövde mycket mat för att ta sig? Räkna foderstat kan jag själv. Rådgivning tar jag från hästinriktad agronom. Många av de veterinärer jag glatt använder till hältor och dylikt ger mig inga bra råd angående foder och parasiter dessvärre.

Då har du kanske haft otur. Jag har fått jättebra råd då jag behövt det. Annars har jag pratat med någon på hippocampus.
En utmärglad häst kan ju bli dålig av för mycket mat också, det var det jag menade och jag tyckte att det lät som en ganska kraftig foderstat, det var allt. Bara en kommentar, inget illa ment.
 
Sv: svår att hålla i hull

Vi har det problemet med vårt fullblod. Han kom till oss som djurskyddsfall o var väldigt under viktigt. Ser nu normal ut men till o från visar ha revbenen. Det är ju tyvärr så med många fbl men det enda som hjälp honom är vår mix av mat.
Han får dagligen: 1kg lucernpellets, 1kg vetekli, 1kg Korn/havrekross o lite mineraler o "Muskel E" (tillskottspulver från Granngården) Rör ihop allt i en stor hink (dela gärna upp på flera mål) o fyll med vatten o låt stå tills lucernen blött upp sig o "delat" på sig.
Fri tillgång på hö har han också. :laugh:
Fungerar på våran iaf.

Det där tycker jag låter som lite mat... inte så konstigt att man ser revbenen ibland.
 
Sv: svår att hålla i hull

mitt tunna varmblod blev mycket finare i hull sedan jag bytte kraftfoder till mustangs müsli.
har tidigare fodrat med lite olika kombinationer av korn- eller havrekross med diverse av kraffts olika pellets. av kraffts pellets var rehab väldigt bra för min tunna häst, men jag föredrar ändå müsli så när det började säljas här valde jag att byta.
börjar han ändå tunna ur litegrann, exemplevis på vår- och höstkanten, får han lusern tills han gått upp till sin lagoma vikt igen. vid pälsfäll- och sättning ger jag även b-vitamin så hans energinivå och humör inte ska påverkas.
självklart är det fri tillgång till hö som gäller.

sedan till motionen.
hur mycket motioneras din häst och hur?
för att få upp tunna hästar i vikt tycker jag att det är effektivt att skritta mycket en period. ut i skog och mark och skritta på lång tygel i låg form, klättra gärna regelbundet.
och sedan ökar man träningen successivt när hästen väl är uppe i önskat hull.
då kommer du förhoppningsvis få en förbättrad muskulatur på din häst också. tunna hästar har ju inte så mycket att bygga muskler av, så prova att fodra upp honom och skritta mycket ett tag och se hur det utvecklar sig.
lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 695
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
700
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp