svår att hålla i hull

Sv: svår att hålla i hull

Krafft groov 125 alt lucern. Funkar på min travare, inget annat har funkat och då har jag testat vad som känns som ALLT.


har men låtit min polle äta krafft125, men har läst lite om kraftrehab.

tänkte rehab+ lucern...kan det vara något?!
 
Sv: svår att hålla i hull

Tyvärr håller inte grovfodret de värdena som jag vill men stödfodrar med lucern nu, ska öka på en hel del med det men vill ta de lilla lugna och vänja honom succesivt då veterinären sa att de annars kunde leda till foderstrupsförstoppning.

Nu tar vi alltid träckprov innan avmaskning och våra pollar har knappt aldrig haft någon mask alls.

Hur menar du med angripit ev bandmask? Han har inte mask nu och knappt haft innan. Annars har vi alltid avmaskat med pasta via munnen.

Eller hur tänkte du =)

Jag förstår inte kopplingen mängd och foderstrupsförstoppning. Det låter som om du är noga med din häst och har analyserat foder och räknar. Räkna då rejält mycket högre än du gör idag för att hamna på hans rätta behov. Tabeller är bra om man har en häst som följer alla normer. Hitta just DIN hästs läge där han håller hull och mår bra så behöver du inte fippla så mycket framöver när du hittat rätt.

Bandmasken kan vara svår att hitta på träckprov då den inte släpper ägg jämt som rundmaskarna gör. Om ni aldrig avmaskat mot bandmask kanske det är läge om han tunnat ur på våren och har svårt att hålla hull.
 
Sv: svår att hålla i hull

Ger vårt fullblod (svårfödd) 2kg Rehab 2l kornkross (vet ej vad det väger?), några dl rapsolja/dag, fri tillgång på bra selage och nu är han fin i hullet, lucern äter han inte, har försökt flera gånger, han är kinkig med vad han äter och han gillar inte lucernen alls, det som funkat bäst av det vi provart är Rehab, kornkross och olja.
 
Sv: svår att hålla i hull

När jag fodrade upp en utmärglad häst jag fick hem efter att den varit utlånad gav jag fri tillgång på hö och halm, 4 kg lusern, 1 kg betfor (torrmätt), 3 kg Groov 125 och 5 dl olja. På en månad var det som en ny häst och efter ett par månader kunde man inte gissa hur illa det varit.
 
Sv: svår att hålla i hull

Lusern är inget du behöver vara orolig för. öka med 0,5 kg/dag speciellt eftersom att han fått det i en vecka så nu är han ju van. Öka tills du är uppe i 3-4 kg. Om du får i honom så mycket? Annars skulle jag rekomendera att lägga på hippo alfa också. Har funkat på min föredetta svårfödda! Så om du ger 2 kg lusern, 2-3 kg alfa + ett par dl olja på det så ska du nog se att han snart börjar ta sig!
Var INTE rädd för att fodra på om han är tunn!

Lycka till:)
 
Sv: svår att hålla i hull

Lusern är inget du behöver vara orolig för. öka med 0,5 kg/dag speciellt eftersom att han fått det i en vecka så nu är han ju van. Öka tills du är uppe i 3-4 kg. Om du får i honom så mycket? Annars skulle jag rekomendera att lägga på hippo alfa också. Har funkat på min föredetta svårfödda! Så om du ger 2 kg lusern, 2-3 kg alfa + ett par dl olja på det så ska du nog se att han snart börjar ta sig!
Var INTE rädd för att fodra på om han är tunn!

Lycka till:)

har testat hippo alfa med under en lång period. tyvärr funkade inte det. Men ska testa rehab from idag, ringde veterinärena idag o dem sa att det "ska" ge resultat. annars så skulle jag komma in för ett blodprov.

Började med lucernen för en vecka sedan o ja tyckte allt redan idag att han såg lite rundare ut. så jag håller tummarna =)
 
Sv: svår att hålla i hull

Tänk på att det inte är bra att byta foder för ofta.
Det är bättre att fortsätta med en sort och ge mer av den. Jag håller med de andra som svarat dig. jag förstår inte alls din rädsla för att ge mer lusern. Först skriver du att din häst är mager och sedan att den får för mkt av ngt foder (fast jag inte tror det riktigt) och sedan verkar det som att du byter till ngt annat. Prova en sak i taget. Det tar ofta ett tag innan man märker ngn skillnad.

Jag tycker att det bästa borde vara att öka lusernet ännu mer nu i stället för att ge ngt annat också. du skriver ju att du redan ser resultat av lusernet.
 
Sv: svår att hålla i hull

Jag förstår inte kopplingen mängd och foderstrupsförstoppning. Det låter som om du är noga med din häst och har analyserat foder och räknar. Räkna då rejält mycket högre än du gör idag för att hamna på hans rätta behov. Tabeller är bra om man har en häst som följer alla normer. Hitta just DIN hästs läge där han håller hull och mår bra så behöver du inte fippla så mycket framöver när du hittat rätt.

Bandmasken kan vara svår att hitta på träckprov då den inte släpper ägg jämt som rundmaskarna gör. Om ni aldrig avmaskat mot bandmask kanske det är läge om han tunnat ur på våren och har svårt att hålla hull.

Förlåt skrev fel, menade inte foderstrupsförstoppning utan kolik =)

Jo jag räknar o grubblar nog på tok för mkt tyvärr... Men har svårt för att höja för mkt med tanke på att jag vet en polle som dog pga kolik då de ökade för mkt på en och samma gång. Tog visserligen ett tag innan den fick koliken och den hann tyvärr bli på tok för tjock. Har gett han lucern i en vecka nu o jag tror allt att det redan gett resultat. "tyvärr" har det bara lagt sig på magen än sålänge. men det blir juh att rida och träna upp de på rätt ställe.

Jag har tidigare hittat foder som funkat jättebra, men tyvärr håller de inte i längen även om jag ökar på det när jag märker att han faller ur vilket han gör jättelätt. Det han stått bäst på innan var kraft125 men tyvärr föll han ur ändå.

Började med kraftrehab idag med och hoppas på goda resultat! Men måste försöka ge det lite tid. Allt händer inte på en natt, tyvärr får man väl säga =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: svår att hålla i hull

Tänk på att det inte är bra att byta foder för ofta.
Det är bättre att fortsätta med en sort och ge mer av den. Jag håller med de andra som svarat dig. jag förstår inte alls din rädsla för att ge mer lusern. Först skriver du att din häst är mager och sedan att den får för mkt av ngt foder (fast jag inte tror det riktigt) och sedan verkar det som att du byter till ngt annat. Prova en sak i taget. Det tar ofta ett tag innan man märker ngn skillnad.

Jag tycker att det bästa borde vara att öka lusernet ännu mer nu i stället för att ge ngt annat också. du skriver ju att du redan ser resultat av lusernet.


nej nej inte så att jag byter foder varje vecka eller varje månad. verkligen inte!!! Jag har haft min polle i över 10 år. Och under tio år hinner man testa en del då han alltid haft problemen. Till o med veterinärer har hjälpt mig och fixat foderstater, näringstillskott som gett bra resultat för stunden, men tyvärr faller han ur igen efter ett tag även om jag ökar på fodret när jag märker att de är på gång.

De tror att han fått problemen redan som fölunge med tanke på att när vi hittade honom hade han varken mat o vatten och kroppen var så hemsk att kroppen börjar äta av hans muskler....en stressad, snorig och jätterädd polle.
Idag är han världens coolaste. Går med på allt och är hur go som helst! =)
 
Sv: svår att hålla i hull

OK jag missuppfattade nog dig, läste nog lite slarvigt.
Jag hoppas att det ordnar sig med din häst.
Vi har också tagit hand om en häst som inte hade fått så mkt mat. Konstigt nog så verkar han inte blivit känslig av det alls. Men han äter allt trots att det var länge sedan han var utan. Vi har haft honom i sexton år, det är ett vanligt fullblod.
 
Sv: svår att hålla i hull

Vad räknar du med att han ligger i underhållsbehov? Har du haft hästen i 10 år borde du ha börjat hamna någrlunda rätt.

Med de mängder du skriver att du ger så låter det inte som någon särskillt svårfödd pålle du har egentligen.
 
Sv: svår att hålla i hull

Vad räknar du med att han ligger i underhållsbehov? Har du haft hästen i 10 år borde du ha börjat hamna någrlunda rätt.

Med de mängder du skriver att du ger så låter det inte som någon särskillt svårfödd pålle du har egentligen.


Han får 2kg kraft idag. Men jag håller mig fortfarande till att man ska ta det lugnt när man vänjer en häst vid ett nytt kraftfoder. Pratade även med veterinären idag och dem höll med!
Fri tillgång på hösilage samt påbörjad kraftrehab idag och lucernen har jag jag gett i en vecka nu som nu är uppe i 1,5kg. I slutändan kommer de bli cirka 3kg kraft om dagen. vilket veterinären sa mer än tillräckligt då de går på rehaben!
Om inte rehaben skulle funka i kombination med lucernen skulle vi komma in på ett blodprov!
Inte direkt så att jag försöker svälta min polle...
 
Sv: svår att hålla i hull

Så han ska få 3 kg rehab + lusern? Hur mycket lusern?

Lucernen ska jag öka på successivt hela tiden så där vet jag inte vad ja hamnar. så det ska upp en hel del.

Utav kraft rehaben skulle en ponny ligga på mellan 1-3kg om dagen.

Men som sagt måste ge de lite tid.
 
Sv: svår att hålla i hull

Jag tror inte du behöver vara jätteförsiktig med att öka på ordentligt. Speciellt inte lusernen. Hästen behöver ju mat!

Skulle ge 1/2 kg av rehaben i 2-3 dagar och sen öka på med ett halvt kilo per dag tills du är uppe i 3 kg.

Och lusernen skulle jag öka nu direkt till så stor mängd så han inte vill ha mer.

Lusern är ju grovfoder och är milt för magen så är han redan van vid det så är det inget att vara rädd för att öka.
 
Sv: svår att hålla i hull

Jag skulle nog byta till lucern stråhackat istället,min magra dam får fri tillgång nattetid av det.Själv börjar jag oroa mig för att gräset börjar ta fart nu,jag ger ju 2 kg krafft groov 125,1 kg krafft sport,massor av lucern stråhackat samt betfor,olja,vetekli.Funderar på om jag ska gå ner till groov 90 istället, även om hon fortfarande är på tok för mager? (hon har varit sjuk samt gick för länge med föl vid sidan.)Tycker att hennes skit börjar lukta illa blandannat vilket känns oroväckande.Vet har tagit alla prover som finns på henne och frisk är hon nu..
 
Sv: svår att hålla i hull

Det du ger låter inte som särskilt mycket för en svårfödd häst i mina öron, kan berätta vad jag ger min:)

1,4 kg betfor(torrmätt)
2 kg kornkross
1 kg havrekross
3 dl olja
3-4 kg hackat strå (lucern alltså)
Fri tillgång på hö både ute och inne.

Detta gäller en häst på 153 cm i mkh:)
 
Sv: svår att hålla i hull

Lucernen ska jag öka på successivt hela tiden så där vet jag inte vad ja hamnar. så det ska upp en hel del.

Utav kraft rehaben skulle en ponny ligga på mellan 1-3kg om dagen.

Men som sagt måste ge de lite tid.

På 2 veckor kan du vara uppe i full giva. Spannmål räknar man med att det är ok att öka 250g/dag pga stärkelsen. Med pelleterat foder kan du gå snabbare än så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
697
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 711
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: DeCloe
·
Samhälle Var det inte @Jeffery som gjorde ett test att ha smör i rumstemperatur rätt länge? Finns nog en tråd om det. Om smöret förvaras...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp