SVÅR beslutsångest

Sv: SVÅR beslutsångest

Båda de hingstar jag föreslog är också rena hoppförärvare om man tittar på stamtavlan, men Acacio har även lämnat avkommor med bra gångarter.
I Acacios stamtavla ligger bl a fadern Ahorn Z med 149 i hoppindex (106 i dressyr) och morfadern Calypso II med 150 i hoppindex (132 i dressyr), Calypso II lämnade väldigt många svårklasshästar i hoppning, men även 13 stycken som har gått svår dressyr.

I Empires härstamning finner man fadern Emilion med 149 i hoppindex och modern kommer ur samma stam som t ex Lux Z, Lavallo och Looping. De kända hoppförärvarna Lord Calando, Nimmerdoor och Ladykiller xx återfinns också i hans stam.
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Cyllene skrev:
Men de hingstar jag föreslog ÄR ju bevisade hoppförärvare, som dessutom ger avkommor som rör sig vettigt. Det finns ju ett fåtal hopphingstar som inte är av mindre bra typ och rör sig som symaskiner.

Visst skulle man kunna lägga på en hingst med 10-10 i hoppning och 5 i trav (överdriver) även på detta sto, men faktum är ju att det är lättare att sälja föl och unghästar som ser vettiga ut och rör sig hyfsat.

Även om jag till viss del kan hålla med dig. Men isåfall mer på ston som inte själva är dubbeltalanger!

/C

Jag har inget emot dina eller Elle12:s förslag alls. Det var mest en allmän reflexion över hennes funderingar kring typen på avkommorna, att de hade blivit för rejäla. Carry on! :)
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Det var precis så jag tänkte. Även om jag lägger på ett fullblod som rör sig bra, är den inte avlad för det i generationer, då kanske jag får en lätt och fin typ men ingen gång.

Ska jag lägga på hopphingst så vill jag självklart att den nedärver hyffsade gångarter också, då det blir mkt bekvämare att rida en sådan häst.

Nu gäller det att bestämma sig för om jag ska lägga på hopp- eller dressyrhingst. Blir det dressyr, står jag nog kvar vid mitt första val Highlander. Väljer jag hopp, står det mellan Acacio och Quite Easy.

Men hur sjutton ska jag kunna bestämma mig?
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Hej igen
Finns det ingen möjlighet att hälsa på tidigare fölungar/unghästar för att bedöma deras ridbarhet, temperament och gång? :idea: Ska du ha hästen själv eller är det säljobjekt? Är det för försäljning skulle jag nog göra som Cyllene & co, dvs välja en dubbeltalang åt hopphållet. Allroundhästar är inte fel och är lättare att sälja, då de flesta ryttare gillar att hoppa. Är det du som ska ha hästen får du gå på magkänsla :) och välja den hingst du känner mest för! Då kanske du ska satsa på Highlander - mkt förädlarblod och gång där. Men jag skulle inte förvänta mig någon direkt hoppförmåga från honom. Mejla gärna en bild!
Lycka till
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Problemet är att stoet bott i Östersund tidigare och alla avkommor är sålda runt där, så det är en bit att åka. När det gäller ridbarheten så säger tidigare ägare att båda dom äldsta (5 & 6 år) är mkt ridbara och balanserade. Stoet själv hade mkt bra ridbarhet.
Tack vare Buke, var det en tjej som pm:ade mig och ska skicka bilder på två av hästarna.

Jag har inte tänkt behålla avkomman (tänkte behålla årets Dio-unge om hon inte blir för grov), utan den ska säljas. Det är kanske lättare att sälja en hoppstammad unge då, eftersom jag har lite mer att referera till i hoppningen. Det är ju bara det att jag själv är mer intresserad av gångartsavel, men det kanske jag får avla på ett annat sto.
 
Senast ändrad:
Sv: SVÅR beslutsångest

Lägger in två bilder på henne här. På den först är hon 14 år och har precis fött sitt 7: e föl, e.Richfield. På den andra är hon 4 år. Hon är längre i ryggen än vad som syns på bilderna.
karismafl2005004.jpg

Karisma.png
 
Sv: SVÅR beslutsångest

poff skrev:
Lägger in två bilder på henne här. På den först är hon 14 år och har precis fött sitt 7: e föl, e.Richfield. På den andra är hon 4 år. Hon är längre i ryggen än vad som syns på bilderna.
karismafl2005004.jpg

Karisma.png
Av ovangivna förslag så skulle jag nog prova Acacio på henne...Highlander och hans ridbarhet ställer jag mig frågande till...

Helen
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Hej
Varför ifrågasätter du Highlanders ridbarhet? Det mesta pekar mot att han har en mycket god ridbarhet, tycker jag. 8,5 på bruksprovet och stamtavlan borgar för stor känslighet och talang.
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Var inte du på bruksprovet? Sin egen ryttare såg han mest ut att vilja göra sig av med så fort han fick tillfälle och under testryttarna var han direkt istadig, tvärnitade, stod på stället och studsade, backade och hade sig. Öronen sällan framåt öht. Stammen lovar något annat än individen tyvärr. (Å andra sidan kan ju stammen slå igenom mer än individen - om man har tur.).
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Jag tycker det är lite orättvist att döma ut en hingst som man själv inte har ridit efter hur han såg ut en kort stund på bruksprovet, när testryttarna ändå gav höga poäng - för känslan i ridningen och kapaciteten. Berodde istadigheten på hingstighet, spändhet och nervositet, distraktion eller på ryttarens hjälper? Kommer ihåg Twiligt, som fick en 8:a, efter den klassiska avkastningen. Jag tror att båda hingstarna är en mkt ridbara.

Det allra bästa sättet - och det mest rättivsa - att ta reda på hur hingsten nedärver sig är att använda honom till så många ston som möjligt!

Dessutom känner jag att begreppet "ridbarhet" är väldigt subjektivt. Vad du tycker är god ridbarhet kanske den tyska testryttaren tycker är en 5:a. En häst som är så känslig som Highlander har de flesta aldrig suttit på, skulle jag tro.

Hade själv ett sto som var extremt känsligt, men satte du en brysk eller långsam ryttare på henne så vägrade hon röra på sig. Jag skulle tro att Malins "Flippan" är något åt det hållet också. Summa sumarum: det handlar om ryttaren och subjektiva värderingar.
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Hur som helst så blir det nog Acacio i alla fall.
Hennes förra ägare var också inne på honom. Dessutom har jag tittat på honom i flera år, men då till mitt Robin Z sto, tyvärr var hon för liten för att dom skulle kunna rekommendera honom till henne.

Tack så jätte mycket för alla goda råd!
Och nu har jag även fått se bilder på Akribori och 88: an ungen, båda ser lite ädlare ut än mina, så det finns hopp.
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Sara-Ida skrev:
Jag tycker det är lite orättvist att döma ut en hingst som man själv inte har ridit efter hur han såg ut en kort stund på bruksprovet, när testryttarna ändå gav höga poäng - för känslan i ridningen och kapaciteten. Berodde istadigheten på hingstighet, spändhet och nervositet, distraktion eller på ryttarens hjälper? Kommer ihåg Twiligt, som fick en 8:a, efter den klassiska avkastningen. Jag tror att båda hingstarna är en mkt ridbara.

Det allra bästa sättet - och det mest rättivsa - att ta reda på hur hingsten nedärver sig är att använda honom till så många ston som möjligt!

Dessutom känner jag att begreppet "ridbarhet" är väldigt subjektivt. Vad du tycker är god ridbarhet kanske den tyska testryttaren tycker är en 5:a. En häst som är så känslig som Highlander har de flesta aldrig suttit på, skulle jag tro.

Hade själv ett sto som var extremt känsligt, men satte du en brysk eller långsam ryttare på henne så vägrade hon röra på sig. Jag skulle tro att Malins "Flippan" är något åt det hållet också. Summa sumarum: det handlar om ryttaren och subjektiva värderingar.

Nu har jag inte sett honom "en liten stund på bruksprovet" utan alla gånger han var under ryttare på provet och han såg lika ovillig ut alla gångerna.
Men visst handlar det om subjektiva värderingar, testryttarens åtta är i så fall en sexa för mig ;) Och min 10:a skulle nog vara 15 för testryttarna :rofl:
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Såg en riktigt riktigt trevlig Acacio - Robin Z avkomma förra helgen. Snygg, med bra gång och stooooor. Vet inte hur den hoppar, men förmodligen inte dåligt då den för tillfället rids och utbildas av en hoppryttare för senare försäljning. Var den enda anledningen att hon var liten som de inte rekommenderade Acacio till ditt Robin Z sto? Det finns ju större bakom henne (Robin Z) så det kan ju slå igenom.
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Ja, kunde jag få en ganska ädel avkomma efter Acacio med mitt grova sto så borde väl du också kunna få det tycker jag. Lycka till!
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Ok, jag har själv bara sett Highlander ett par gånger under ryttare. Men borde inte istadighet bedömas som temperament/dålig arbetsvilja? Det känns mer som en ett "humör-problem". Nu finns det väl ingen sådan punkt på det svenska bruksprovet, men jag skulle nog vilja skilja på det och ridbarhet. En häst kan vara ovillig och motsträvig, men känslig och lättriden på samma gång, beroende på humör osv. Det jag vill åt är känsligheten och snabbheten i reaktionerna, bra munkontakt samt talang för samling och längning, och allt det tror jag Highlander har. Det är också vad testryttarna bedömt.

Då ställer jag mig mer tveksam till Sandakans ridbarhet, som hade svårt för samling enligt testryttaren. Han fick väl för övrigt samma poäng som Highlander, har jag för mig.
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 467
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 486
Senast: HMQ
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 931
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp