Svår klass i dressyr på en 6 åring

jag gjorde visst en miss då jag citerade Lithander, hästen vann svår armeFÄLTtävlan under Hans von Blixen - Finecke!

Jag tror nog det var en viss skillnad mellan dressyr Svår B och Svår arméfälttävlan. :smirk: Oavsett vilket var konkurrensen inte alls så tuff som den är idag.

Och - egentligen kan vi ju lägga ner hela den här tråden nu, eller hur?

Immer
 
Usch, där gjorde jag bort mej... :o Ber så mycket om ursäkt och skyller på maken, som blixtinkallade mej som tekniker när Boxer (TV:n) strejkade. Det är svårt att koncentrera sig när man ska vara på två ställen samtidigt.

Naturligtvis var det så att hästen var 15 år gammal när den vann svår armëfälttävlan, och att den som 6-åring vann dressyr Svår B!

Men - jag påstår fortfarande att konkurrensen inte var så tuff som idag. :smirk:

Immer
 
Om dom var så mycket sämre för 50 år sen, hur mycket sämre var dom då inte för 500 år sen?
 
Så du tycker inte det är skillnad på en 8 åring och en 6 åring?? Briar gick GP som 9 åring är det oxå helt hemskt då eller???
I en annan tråd på dressyr kan man oxå läsa att fio inte såg ekipaget på banan utan enbart på framridningen.

Sedan har ju Balkenhol höjt hästen till skyarna så jag vet inte om den kan vara så dålig som du säger.
Den vann ju överlägset Svår B trots att den var spänd och hemsk i dina ögon.

Sedan vad har det med saken att göra att hästen inte gick att leda på framridningen???


iallafall så tror jag att det inte såg likadant ut i svår klass förr som nu. Jag tror inte tex formen osv är samma (bättre förr) och troligtvis så är samlingen inte lika hög. Det skulle vara jätteintressant att få se den där videon :)
 
ja fast så kan man väl inte säga. Det var ju mest militärer som red för 50 år sedan.
I såfall är ju allt det som dom gamla mästarna påstår bara ren skit och det tycker du väl ändå inte :confused:
 
Antti tycker att allt är skit, förutom HANS ridstil och HANS araber. Bry dig inte om honom. Jag antar att han förlorat elever (och därmed inkomster!!!) till Akademisk ridkonst/Barock och det är därför han spyr galla över alla oss här på forumet.

Immer
 
Kan man inte?
Och att bara dom som kallar sig AR kan sitta på häst. Och när det påpekas att de inte sitter rätt så är det för att bara dom "kan lära sig", andra kan inte och kommer inte att lära sig.
Ännu har dom inte godkänt någon annan på häst än dom själva, för dom kan alltid dra till med att de går den akademiska vägen :)
Så alla bevisade ryttare är dåliga. Men alla som inte går att bevisa är bra. Och det bara från målningar som grund.
Att dom inte själv nån gång kommer på hur korkade saker de kläcker ur sig :)
 
känner en tjej som har ett halvblodssto som är
snart 6 som går medelsvår. visserligen har ryttaren vunnit SM flera gånger samt tävlat en del i nordiska mästerskap så hon kan det hon gör. så det är nog inte alls omöjligt
 
Citera gärna mej, det jag har skrivit står jag för.
Men försök inte göra dig lustig över det - du bara gör bort dig själv ännu mer.

Immer
 
Det tror jag verkligen inte att Antti tycker. Men det är alltid lättare att tro att "kritiker" alltid är negativa och inte har en susning om hur det är i verkliga livet. Samma argument har jag fått när jag vågat ifrågasätta Bents ridning. Att skriva "bry dig inte om honom" tycker jag säger en del om den attityd som råder bland många på detta forat. Om man inte strycker er längs med hårremmen förvandlas ni till drakar och de akademiska principerna med ett vidöppet sinne är bara nåt som finns i teorin.
 
har inget riktigt svar mer än att ridningen förr inte är samma hästhandlar dressyr som idag...
 
Fast det är inte Anti som gör bort sig, om du läser vad han skriver noga så har han väldigt rätt i allt. Bara man kan bortse från ironin så är Anti en av de visaste här.
 
Om man inte strycker er längs med hårremmen förvandlas ni till drakar och de akademiska principerna med ett vidöppet sinne är bara nåt som finns i teorin.
Var vänlig och räkna inte in mig i den kategorin, tack. Jag är ingen fanatiker, du tar helt fel om du tror så.
Men jag har mer än 35 års erfarenhet av ridning, och jag vet att den akademiska ridkonsten är det som jag fått ut allra mest av.
Jag har förstått att det finns både dåliga och bra tränare inom AR, tror dock att mina är bland de bästa. Och jag vet att det finns bra och dåliga tränare inom alla ridstilar.

Jag har min häst uppstallad på en gård där det finns omkring 10 tävlingsdressyrryttare. De rider sin tävlingsdressyr på sitt sätt, jag rider min AR på mitt sätt. Och vi har den största förståelse för varandras ridstilar, och för varandras val av häst. Vi kan diskutera och förklara - utan att bli ovänner.

Antti, däremot, hatar ALLA som inte dansar efter hans pipa och som inte rider araber. Så enkelt är det. Om det är någon som har förvandlats till drake så är det han. Jag tycker det är ytterst småsint av honom att inte acceptera varför andra människor väljer andra raser än arab.

Immer
 
Jag måste säga att jag håller med. Ofta har Antti rätt!

Visst kan han ha en trist attityd ibland. Men varför tar folk åt sig så mkt? Jag tycker det är synd att det ska bli sånt himla krig här på forumet. Och synd att allt görs så personligt. Det verkar som att vissa inte kan lyssna på varann enbart för att de har en personlig fejd. Och går därför miste om kunskap. Även om man inte håller med i allt någon skriver så kanske man kan hitta ett litet sankorn man kan ha nytta av.

Jag rider själv AR. Men det är mkt här jag inte vill förknippas med. Den dåliga attityden och skygglapparna är en sak.

Nu får ni väl halshugga mig.. :crazy:
 
Och om man inte tycker er tränare och träningssätt är bra förvandlas ni till drakar och demoner och det har vi redan sett bevis på så kasta inte sten i glashus är du snäll....

Jag undrar hur du och Djurjouren skulle ställa er om ni tränade för Kyra och Kyra säger tvärtemot er tränare eftersom ni sväljer allt hon säger med hull och hår utan att ifrågsätta det.
Logiken i Kyras ridning och träningssätt är ju inte helt olik Bents.

Fast Kyra är ju bara en av världens bästa tränare så vad vet hon om man jämför med er "gud" :angel:
 
Men häsatr från förr vart inte så gamla och varför det är nog inte så svårt att gissa!
örr i tiden var hästen ett sätt att ta sig fam på och dom var billiga.
Vad gjorde det om den gick sönder?? Kunde ju köpa en ny dagen efter :crazy:

Att våra häsatr idag inte kan gå svår dressyr som 6 åringar beror nog framförallt att vi nu på 2000 talet har lärt oss mer om hur hästar funkar.
Och vet att man ska skynda långsamt frammåt för att få en hållbar häst!

Hästarna håller uppåt 25 år om dom får vara friska många dressyrhästar som går svårklass när dom är både 18-19 år samma som i hoppning!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp