Svår klass i dressyr på en 6 åring

Och andra gör gällande att hästar förr vart äldre :) beror på vad man vill föra fram.
 
Det beror kanske på vilka hästar man tittar på... En ridhäst för att ta sig fram på var inte speciellt dyr, och kunde nog inte heller räkna med så värst lång livslängd. Tittar man på de hästar som fick den utbildning vi "akademikernördar" så gärna pratar om var det för det första helt annorlunda hästar - kostsamma sådana, ofta importer - och dels helt andra syften med dem. Somliga användes i krig och kunde därigenom förväntas får ett kort liv. De som enbart användes för nöjesridning av högadeln kunde dock säkerligen leva tämligen länge.

Tittar man på vad en häst kostade under medeltiden (där jag faktiskt sett rullor på olika priser) är det intressant att notera den stora skillnaden. En arbetshäst eller packhäst kostade inte många slantar, men det finns noteringar från Nyköpingshus på en gångare (har jag för mig) till en av de högre uppsatta tjänstemännen på slottet, för en imponerande summa (motsvarande flera årslöner för hantverksmästarna).

Så man får lov att skilja på häst och häst...
 
Vad säger du, använde man inte "karoliner" hästarna till skolad rdning?
Tog man redan då in pre, lipp, lus, arab mm för att rida trevligt på?
 
Just de hästar som användes av de "enkla" karolinerna kan jag för lite om, högadeln däremot importerade ju iberiska hästar friskt redan under medeltiden och senare exporterades hästar med spanskt blod från det danska stuteriet i Frederiksborg tillbaka till Spanien. Men det där kan du nog redan.

Jag vet att du har en förkärlek för att häckla de som tycker sig se likheter mellan de nordsvenska travarna och karolinernas hästar. Men i mina ögon gör du dig egentligen bara fånig...
 
:) för att du själv har en sån då............
Men hur är det egentligen då?
Man hänvisar till mästarna från den tiden. Vill rida som dom, ha samma skolning som dom. Men man använder böndernas och tjänstefolketes hästar, packhästar, vagnshästar, ploghästar, tattarhästar mm.
Hur får man ihop det?
 
Jag har ingen "karoliner" vad jag vet... Jag har en fullblodskorsning som gör så gott han kan (räcker ganska långt faktiskt), och numera är jag en sån där som har köpt mig en PRE för att imponera på omgivningen (eller var det för att det råkade bli en bra affär och att jag behövde ha en påläggskalv och att en spanjor då satt inne med ungefär de egenskaperna jag sökte???).

Tänk att du ska ha så svårt att förstå vad det är vi försöker säga...

Dressyr mår alla hästar bra av, oavsett ras och förutsättningar. Somliga av dessa märkliga och udda - ej för dressyr avlade - hästar kan faktiskt nå överraskande höga nivåer, vanligen genom att de har en skicklig ryttare (eller kanske ren jäkla tur? ;)). Men alla kommer inte dit, antingen för att deras fysik eller mentalitet inte klarar det eller för att deras ryttare inte har lärt sig så mycket att de kan utbilda hästen än.

Det finns ytterligare en kategori hästar, de som tillhör "rätt" ras men ändå inte har rätt förutsättningar, de har också ägare som vill dem väl och där kommer en god utbildning in i bilden. Man bör ju inte avla på dessa individer, men det bör ju inte hindra en från att ge dem ett gott liv som ridhäst ändå.

Jag antar att för dig är det prestationen som räknas, och då förstår jag att du inte tycker det är någon mening med dessa märkliga hästar utan förutsättningar att nå långt. Men i min värld handlar det om så mycket mer än prestation.
 
Fullblodskorsning men då är det nått mer i den också............
En PRE säger du, ok. Då förstår jag att du är så angelägen om att berömma kbl och uppmuntra allt som går. Perfekt för trovärdigheten :bump:
 
Japp, det är en farlig massa raser på mödernet, irländskt till på köpet och det vet man ju vad för ök en import av okänd härstamning kan innehålla....

Men vadå? Jag brukar väl inte hålla på och "berömma kbl och uppmuntra allt som går"? Jag talar mig gärna varm om dressyr för hästens skull, men vad jag vet brukar jag mest prata om kbl-travaren som en jättetrevlig häst som kräver sin ryttare eftersom de ofta är så förbenat lättstressade.

Det senaste året har jag (vad jag kan finna) skrivit ett inlägg där jag berört kallblodstravaren som ridhäst, och av något märkligt sammanträffade var det dig jag svarade då också.

Och vad är det för trovärdighet du surrar om, tala ur skägget människa! :confused: :D
 
Såg siffror på att medelåldern på halvblod låg för något år sedan på 9 år hos ett stort försäkringsbolag i Sverige. I Tyskland låg medelåldern på halvblod på 7 år hos ett annat försäkringsbolag. Jag tycker det är alldeles för tragiska siffror.

Tror det finns många faktorer som spelar in. Avel(bla exteriör), för hård träning vid för låga åldrar, för ensidig träning, ej träning på olika underlag, för lite hagvistelse, för små hagar, inga hagkompisar alls(olycklig häst), för lite mänsklig kontakt, omvård och kärlek, ej tillräckliga viloperioder vid skador mm, mm, mm.

Sedan är det ju inte heller bara hållbarheten som försämras genom att pressa en häst för hårt vid för låg ålder. Det kan också påverka hästens psyke negativt. Har tyvärr sett alltför många skräckexempel på detta. Det finns en anledning att vissa hästar bla bits och sparkas och det finns en anledning till varför vissa hästmänniskor blir bitna, avkastade och sparkade oftare än andra.

Själv skyndar jag saaakta med min nyss fyra år fyllda frieser. :D Å andra sidan har det gjort att jag fått en riktigt trygg och snäll hästhund som bland annat kan gå helt lös vid promenader. Detta trots att förra ägaren tyckte att han var i värsta trotsåldern och bara krånglade.. :)

Å andra sidan har jag planerat att äga min häst så länge han lever.. :love: Hästens bästa går i alla lägen före mitt eget nöje.
 
*lånar svarsknapp*
Jag vet inte om det här hör hit men...jag skriver ändå.

Alla(eller väldigt många iaf) hästar har ju redan galoppombyten exempelvis...det är ju inget som måste läras in...samma sak gäller med många andra övningar som rids på dressyrtävlingar...hästarna kan redan gå i öppna...se bara på en hingst som showar för "brudarna" i hagen en bit bort..

Kan det då vara så att man förr i tiden var bättre på att ta vara på detta naturliga hos hästen? (ren o skär fråga...har ej hunnit fundera igenom)

Hur kommer det sig att man på ridskolor lär sig framdelsvändning och skänkelvikning före bakdelsvändning och öppna för att ta ett exempel...de två förstnämnda är ju de minst naturliga rörelser hos den fria(fri som i utan-ryttare-i-hage-fri) hästen...

Jag tycker även det vore intressant o få veta hur det kommer sig att den klassiska utbildningstrappan har förändrats så mycket?

Men vad jag ville komma till var att om man iakttar en häst tillräckligt länge så tror jag att den kan visa upp alla de moment som krävs i Svår B eller vad det nu var även om den så är 2år o aldrig riden på...skulle inte hästen ha rörelserna i sig så skulle vi väl heller inte kunna få den att utföra det med ryttare...det enda vi lär hästen är att göra vissa rörelser på bestämda kommandon..

Det är iaf vad jag tror...vill gärna ha synpunkter...från alla o jag skulle gärna vilja höra Antti också...för som så många andra här så anser jag att han säger en hel del vettiga saker...även om han ibland låter lite väl vresig... :D det får en verkligen att fundera iaf..
 
Jo hästen kan sakerna redan.
Men inte ryttaren. Så all tid går åt att lära ryttaren att sätta sig som hästen vill ha ryttaren i rörelsen. Så undanflykterna med att hästen är så ung osv. är en bortförklaring för att ryttaren inte kan. Inget fel i sig, vi är ju inte födda på hästryggen.
Sen kan man se det som att man inte sätter ett barn i vuxens arbete. Varför behöver nog ingen djupare förklaring.
Vad som måste till för imponeringrörelserna är den attityd och energi hästen utstrålar själv för att göra sakerna.
En sovande mula impar inte på nån brud :)
Och vad är då själva ridningen?
Inte mycket mer än att bygga styrkan för arbetet. Bygga lydnaden för arbetet.
Då ser man att argumenten för dålig lydnad faller. Den som inte kan skritta över stallbacken kan heller aldrig göra dom högre sakerna. Så allt man behöver träna på sin häst i hela dess liv är, lydnad.
Och här spelar valet av individ in. En häst värd namnet häst är medgörlig, allt annat hamnar i hundmatsburken.
Jag kan inte se en enda anledning att sitta i år på en häst som inte är dugglig. Livet är för kort för det.
 
Hej - två saker - när du skriver att den klassiska utbildningstrappan har förändrats så mycket - vad är det du menar?

och

Konsten är att göra tex en halt just vid ett förutbestämt ställe. Då måste halten vara förberedd och hästen vara smidig och lösgjord om det skall bli en bra halt. Dressyrprogrammens rörelser är inte alltid så svåra, det blir svårt att utföra rörelserna i god balans när de kommer så nära inpå varandra.
Jämför tex med en svår fälttävlansbana. Varje hinder för sig är oftast rätt ok även för en vanlig ryttar/häst-kombination. Men att galoppera en kvart i högt tempo och fortfarande orka hoppa - det klarar bara några få.

Många hästar klarar att piaffa - något färre kommer också fram i passage. Bra övergångar är det inte många som klarar.
:)/T_B
 
Det var det jag menade med "att om man iakttar en häst tillräckligt länge så tror jag att den kan visa upp alla de moment som krävs.."...jag tror alltså inte att hästen visar upp ett helt program(vore dock skoj att se.. :D) i hagen men de moment som ingår kan hästen redan...så vår uppgift är ju egentligen "bara" , som du säger, fina övergångar, lära oss följa hästen samt bestämma när saker ska ske(=lydnad?).
Hm...var det svar nog tro?...ja, du får säga till annars :)

Och det där med klassiska trappan...det kan ju bara vara något jag fått för mig och som inte alls stämmer men...i gamla böcker så står ju rörelserna i en ordning och i nyare ridböcker är det en annan ordning. Och när man ändrar på beprövade metoder så brukar det oftast vara för att man genom forskning hittat bevis på att det "gamla" sättet inte fungerar optimalt eller inte längre är aktuell...så jag undrar vad det i så fall kan vara..

O förresten så såg jag min häst passagera(kan man säga så?? :confused:) när hon var lite upprörd i hagen(första gången utan mamma i en ny hage)...måste ju få berätta...blev så stolt :love:
 
- Det är lugnt, jag bara undrade vilka böcker du menade från vilken tid. Vissa tycker ju att det som var för 40 år sen är gammalt, andra tänker på böcker från 1700-talet.
Den klassiska trappan tror jag är BBs idé - ingen dum idé - att åskådliggöra utbildningsskalan. Men berätta gärna vad du tänkte på!mvh/T_B
 
Har för mig att allas hat objekt IW och Gigolo debuterade GP som 6 åring. Han höll ju ganska länge men det är ju en på ett par tusen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp