Svar till bekanta om nära anhörigs sjukdom?

Noxos

Trådstartare
Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info..
Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen bearbetar detta så gott det går och försöker att ta vara på tiden som är kvar.
Nu till min fråga: Hur hanterar man utomståendes frågor om "Hur mår mamma"?

Mamma har varit sjuk i flera år, men ändå funktionell. De (vi) har umgåtts med en familj som är ganska gränslös och inte ger sig i sina frågor om social och fysisk hälsa. Om jag ska undvika denna familj kommer jag att få gå under jorden fram till september.
Jag vill inte prata om mammas sjukdom, det är hon som vill ge besked. Jag har lyckats undvika familjen hittills, men jag vet att det bara är en tidsfråga.
Vad svarar man? "Hur mår mamma?"
"Varför är hon inte med *valfritt socialt sammanhang*.
"Är hon bättre? "
" Är hon sämre? "

Jag vet att frågorna aldrig kommer att ta slut. Och jag vet inte vad jag ska säga?
Vad fan svarar man gränslösa människor?
 
Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info..
Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen bearbetar detta så gott det går och försöker att ta vara på tiden som är kvar.
Nu till min fråga: Hur hanterar man utomståendes frågor om "Hur mår mamma"?

Mamma har varit sjuk i flera år, men ändå funktionell. De (vi) har umgåtts med en familj som är ganska gränslös och inte ger sig i sina frågor om social och fysisk hälsa. Om jag ska undvika denna familj kommer jag att få gå under jorden fram till september.
Jag vill inte prata om mammas sjukdom, det är hon som vill ge besked. Jag har lyckats undvika familjen hittills, men jag vet att det bara är en tidsfråga.
Vad svarar man? "Hur mår mamma?"
"Varför är hon inte med *valfritt socialt sammanhang*.
"Är hon bättre? "
" Är hon sämre? "

Jag vet att frågorna aldrig kommer att ta slut. Och jag vet inte vad jag ska säga?
Vad fan svarar man gränslösa människor?

Säg precis det! ”Jag vill inte prata om hennes sjukdom, utan det vill hon lämna besked om själv, och jag respekterar hennes önskemål fullt ut!”

Ta hand om er. ❤️
 
På frågor om varför hon ej är med "hon kunde inte idag" (orsak helt orelevant)
På frågor om hur hon mår "sist jag pratade med henne var det som vanligt" (hennes "vanligt" är ju henne nuvarande standard)
På frågor om hon är bättre eller sämre svara "vet inte, har inte pratat med henne om det"

Det går att vara hur luddig som helst i svar
 
Man svarar inte alls eller som någon sa något neutralt typ vi vet inte ännu. Och om de inte ger sig kan du väl snäsa till lite och svara samma sak igen.


Lycka till med din mamma!
 
På frågan, varför är hon inte med? Svarar man, annat kom emellan. På frågan, hur hon mår? Svarar man, det är som vanligt. På frågan om hon är bättre eller sämre kan man säga, mamma sa att det är som vanligt. På följdfrågor svarar man lämpligen, jag vet inte. Mamma behöver inte ge mig den exakta orsaken till att hon inte kunde idag kan fortsättningen vara om de inte ger sig. Alternativt, om mamma säger att det är som vanligt frågar jag inte mer. Båda följdsvaren indikerar att de är mer nyfikna än vad som är lämpligt. Fattar de så är det bra, fattar de inte så har de fått de svar du kan ge.

Ta hand om er ❤️
 
Jag tycker också att ett alternativ eventuellt skulle kunna vara att säga ”jag har just lovat mamma att inte prata om det med andra (så jag kan tyvärr inte svara)”. Det är inte riktigt ett svar som kan passera för att allt är som vanligt vilket kanske är en nackdel på många sätt (både visar att något är annorlunda och visar att de är för på), men om de inte fattar vinkar kanske det ändå blir mindre smärtsamt för dig än att de tror att det är ett samtalsämne de kan fortsätta ta upp och gräva i.

Så tufft. Ta hand om er. :heart
 
Tack snälla ni för alla kloka svar och inlägg ❤️.
Min mamma har gått från att "ha oförklarliga skov", till att få diagnos där vi inte vet hur länge hon har kvar.
De andra åren har hon orkat vara med ibland. Nu orkar hon bara korta besök av mig.
Att svara "som vanligt" är nog det bästa alternativet. Om och om igen. Familjen är som sagt ganska gränslös, och frågar ofta frågor utanför comfort zone.
Jag har redan försökt sätta ner foten vid flera andra tillfällen. Det kanske verkar snällt, men jag får ofta uppfattningen att de vill "gotta sig" i tragik. "Jag finns häääär när du vill prata."
Fast jag precis sagt att "Det här vill jag inte prata om.".

Jag har läst allt och känner mig lite starkare i hur jag ska hantera situationen. Tack Bukke för att ni finns! ❤️
 
Tack snälla ni för alla kloka svar och inlägg ❤️.
Min mamma har gått från att "ha oförklarliga skov", till att få diagnos där vi inte vet hur länge hon har kvar.
De andra åren har hon orkat vara med ibland. Nu orkar hon bara korta besök av mig.
Att svara "som vanligt" är nog det bästa alternativet. Om och om igen. Familjen är som sagt ganska gränslös, och frågar ofta frågor utanför comfort zone.
Jag har redan försökt sätta ner foten vid flera andra tillfällen. Det kanske verkar snällt, men jag får ofta uppfattningen att de vill "gotta sig" i tragik. "Jag finns häääär när du vill prata."
Fast jag precis sagt att "Det här vill jag inte prata om.".

Jag har läst allt och känner mig lite starkare i hur jag ska hantera situationen. Tack Bukke för att ni finns! ❤️
Du kan säga att du inte vet och att du inte vill spekulera.

Tag hand om dig!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 008
Senast: mars
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 616
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 347
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 227
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp