Bukefalos 28 år!

Svar till katt som söker "partner"

Dentaku

Trådstartare
Jag kommer säkert ses som en riktig häxa men jag kunde inte låta bli att skriva ett svar på ett inlägg där någon letar efter långhårig hankatt för parning av sin "skogskattkorsning". Inlägget är skrivet som om det är katten själv som gjort det så jag utformade svaret i samma stil:

"Hej Diezel! Jag hoppas att din matte HCM-skannat dig och ser till så att din framtida kavaljer också är skannad så att ingen av er har HCM. HCM är en hjärtsjukdom som en kissekatt kan ha utan att det syns men som kan orsaka plötslig död och även stort lidande om den nedärvs till kattungar. Eftersom du är en korsning med norsk skogkatt behöver du även lämna lite blod så att man kan göra ett gentest för att se till så att du inte har anlag för GSD IV som du lämnar vidare dina ungar. Det är en otäck sjukdom som bara finns hos skogkatter och om en katt skulle få dubbla anlag kommer den antingen att dö som unge eller att hinna leva något år innan den börjar skaka, blir förlamad och dör. :(
Sedan ska naturligtvis alla kattbebisar avmaskas och vaccineras också, men det har säkert din matte koll på. :)"

Undrar om jag får någon respons...
 
Sv: Svar till katt som söker "partner"

Attans att jag kastrerade Pipen när han var 6 månader. Han hade ju passat perfekt....för det räckte väl med att den var långhårig, va? :p
 
Sv: Svar till katt som söker "partner"

Den hade gärna fått vara flerfärgad också!

Jag fick faktiskt svar om att det var bra om tipsen på hälsoundersökningar(undrar om hon hade koll på kostnaden för HCM-skanningen...) men när det var någon som frågade VARFÖR hon ville ta ungar på sin huskatt och svaret blev att det var "för kattens skull" :banghead: så spårade diskussionen rätt snabbt ur och blev bortplockad. Jag misstänker att det kommer att annonseras ut långhårsungar framöver, trots att hon hade jättebra hem till alla kattungar, och att det inte gjorts några hälsoundersökningar.
 
Sv: Svar till katt som söker "partner"

Ett litet problem ÄR väl att det just går att få många/de flesta långhårsungar sålda?

Jag är ju "skyldig" själv, då jag köpt just en sån. Förvisso inte för den var långhårig utan på andra parametrar dock.. Men kattmamman (som är en långhårig huskatt) har fått två kullar. Jag frågade lite fint när jag kikade på ungarna och ägaren mumlade om att andra lät sina fertila hanar lösa ute om ägaren inte funderat på att kastrera honan. Och jo det hade hon ju tänkt nu efter den här kullen (samtidigt går ju mamma ute, så frågan är väl om man hinner). Men tillade samtidigt att förra kullen såldes blixtsnabbt (alla utom en unge, en korthår), och den här kullen samma sak. Och då tar hon ändå 500 - 1000 kr/st för ungarna, vilket för många är "dyrt" för bondkattsungar.

Men det visar ju att det finns en efterfrågan på långhårsungar och utan att spekulanterna är så kinkiga med bakgrund osv. Varför de inte köper en långhårig raskatt är ju förvisso en fråga (jag kan bara svara för mig själv), som kanske delvis sitter i pris men frågan är om inte den där seglivade myten om att blandras är friskare spelar in?

OBS att jag inte vill försvara varken planerad bondkattsavel eller "oplanerad" (indirekt planerad) när katterna går ute och är fertila, men en del av problemet är ju den efterfrågan som finns. Som tycks vara stor.
 
Sv: Svar till katt som söker "partner"

Det jag tycker är synd, är att man ofta saluför långhåriga ungar som blandraser. För 15 år sen var typ alla långhåriga kattungar hälften angora, nu är hälften skogskatt. Oavsett om det är okunnighet eller inte så är det fult lureri.
 
Sv: Svar till katt som söker "partner"

Du menar när de inte vet fadern? Utan antar att eftersom ungen är långhårig så "måste" pappan vara norsk skogskatt? Ja, i så fall är det ju riktigt fult!
 
Sv: Svar till katt som söker "partner"

Precis! Kollar blocket ibland, det står hälften skogskatt (med s, inte utan som det ska vara egentligen) fast mamman är bondkatt och fadern är okänd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp