Svårare att hitta

Niela

Trådstartare
Ja är det bara jag som tycker att det är svårare att hitta medryttare till våra underbara islandshästar:confused:

Jag som haft andra raser tidigare har iallafall märkt detta.

När man lade ut annons om medryttare på sitt hbl så hade man ett par svar inom någon timme.
Medans nu när man annonserar om medryttare till en islandshäst är det riktigt segt.

Jag som inte har en endaste kontakt inom islandshäst världen kanske är de därför de går så segt??
Verkar vara som om att det nästan alltid handlar om kontakter när man lånat en isis på foder eller blir medryttare..Eller har jag kanske fel där??

Vore som sagt roligt att få höra era åsikter och erfarenheter i denna fråga=)

Sv: Svårare att hitta

Då bore de inte vara några problem å hitta till jorunn tycker man. hon kan ridas av allt och alla är supersnäll i all hantering inte rädd för saker och är väldigt välutbildad för sin ålder=)

Om de finns lite isis medryttare här vet jag inte eftersom jag inte känner några...

Men jag vet bara 2 stall i min stad som enbart har islandshästar så de verkar ju iof inte vara en islandshäst vänlig stad dessvärre:crazy:

Ska flytta ifrån staden inom snar framtid så hoppas de finns bättre utbud där=)

Jag har ju sökt medryttare till min Andi två gånger. Bägge gånger har jag bara fått svar från icke-islandshästryttare vilket kanske inte är så konstigt eftersom han inte töltar. Svaren har inte direkt strömmat in :angel:

Den bästa medryttaren har jag nu o henne hittade jag när jag efter tips av en granne skulle ringa en annan intresserad granne men ringde fel till en tredje granne som gärna ville rida honom (riktig soppa). :D Men det blev jättebra tillslut!

Innan har jag stått för medryttarsök två gånger på min dåvarande medryttarhäst(eftersom jag skulle flytta första gången o andra gången då jag skaffat egen häst). Bägge gånger även där rena dressyrryttare, då till en femgångare. Ingen som sökt har varit islandsryttare o då finns här ändå flera stora ridskolor/turridningar för islandshäst inom ett par mils radie.

Det som jag tycker är svårast för min del det är att alla som vill ha medryttarhäst måste åka buss? Jag har 4km till bussen o hit måste man ha moped eller bil... Där ha många fallit av i sökningen.

Där jag bor får man massor med svar, men inte från någon som kan rida... När jag sökt medryttare till min något heta och känsliga häst har jag skrivit att han ej är för nybörjare och kräver känslig och lugn, erfaren ryttare. Ändå trillar det in massor med svar från folk som bara ridit på ridskola några år men gärna vill rida isis för de är ju så gulliga... När jag försöker förklara att han kan vara lite svår viftas det bara bort "men han är ju så söööt och lurvig, det kan väl inte vara så svårt att rida en sådan". Men hittills har ingen hört av sig igen efter först ridturen på gullhästen:grin:
Har gett upp att hitta medryttare, får bara acceptera att ha en häst som inte rids tillräckligt:(

*kl*
Mycket praktiskt att jobba som instruktör på en ridskola :laugh:
Plockade en av mina bästa elever och frågade henne om hon ville vara medryttare på Tindra några dagar i veckan. Och det ville hon!
Jag tar däremot inte något betalt då jag anser att hon hjälper mig.

/Malin

Haha! Jag har gjort på samma sätt flera gånger! Plockat duktiga elever. Tyvärr har mina medryttare köpt egna hästar längs vägen, men då har jag bara plockat nya elever! Jag tar inte heller betalt, ser det som hjälp precis som Malin.

Däremot brukar det heta att det är svårt att hitta medryttarhästar som är islandshästar, har det inte funnits ett gäng trådar om det förut?

Ja jag behöver igentligen ingen medryttare jag har tid och stallägaren mockar och gör iordning maten de dagar jag ej kan åka ut. Så för dagen står Jorunn 3 dagar i veckan.

Tävlingsryttare är nog mer av vad jag söker.. söker en som vill komma då och då och som då och då tävlar henne lite åt mig.

Eftersom jag själv inte gillar att tävla för dagen..

Men det tycks vara ännu svårare att hitta en sån"medryttare"

Jag vill ju inte ha medryttare på mina hästar, men avlastningar är alltid skönt. Det finns en heldel stall runt om i Västerås som enbart har islandshästar. Jag vet sex (sju inkl mig själv :angel: )

Jag har två tjejer som till våren skall hjälpa till med Yrpa och Odinn två dagar i veckan. Det kommer bli askalas. Vad jag tycker är svårt däremot är att hitta islandshästar att fylla boxarna med.. :rofl:

Ja suck verkar hopplöst
Jag har haft mängder av annonser och fått hur mycket svar som helst.
De flesta vill ha en häst de kan hoppa, men min tycker inte om att hoppa, dessutom så blir det bara över skutthinder i så fall, tja då var det inte intressant...:confused:
(står i annonserna att det är en Islandshäst och hur många är hopphästar?)

Så det har inte lätt till något
Förutom att jag i dag då har tja vet inte riktigt hur många, kanske 5-7 st som då och då när de får lust att rida ringer och vill följa med till hästen.
Vist de ryktar av henne, men det är rida de vill.

Ibland har jag varit lite ”sur” känner mig utnyttjad (eftersom de bara kommer med långa mellanrum) och då har de bara fått rida i paddocken, men ibland har de fått följa med någon som ska rida ut en längre tur.
De har då kommit tillbaks med ”rosiga kinder och lyckliga leende” och det har varit så underbart, men inte kommer de oftare för det, den sista som red ut var för 14 dagar sedan och inte ett pip sedan dess.
Tror nog hon kommer igen, det var 6 gången hon var hos oss

Min ursprungliga tanke var två eller tre tjejer som följde med ett par dagar var, hjälpte mig och som betalning fick rida henne. (så jag hade hjälp, om inte varje dag så i vart fall de flesta)
Men detta har alltså inte fungerat als, de hör bara av sig med långa mellanrum och då de är ridsugna…:(

Skriver en del på medryttare.nu och där klagar många på att hästägare bara vill ha äldre medryttare och de på under 15 inte har en chans
Så jag funderade det är ju egentligen inte medryttare jag behöver.
Jag har tid (och råd) att ha min häst, så av den orsaken söker jag ingen medryttare.
Orsaken att jag behöver hjälp det är att jag tyvärr har svår reumatisk värk och har väldigt svårt för att gå…
Så tänkte en ung liten tös som kanske inte är så ridvan utan skulle tycka det var roligt med att pyssla med häst, vore kanske lösningen?

Så nu gör jag ett tvärtemot försök
sätter upp lappar i butiken om att jag vill ha en UNG medhjälpare!
Så här har jag skrivit:
Häst intresserad tös (rubrik)
Har du en dotter som tycker det är roligt att sköta en snäll häst?
Hämta i hagen, borsta, utfodra osv
Följa med ut en tur i vagn och ev få rida i paddock under uppsikt?
möjlighet till lektions ridning finns.
Hon bör vara minst 7-8 år, gärna äldre men ej yngre.
Erfarenhet och kunskap har ingen betydelse, jag är med hela tiden.
I så fall ring mig

Ska bli spännande och se om jag får några svar denna gång...
Än har ingen ringt, fast satte upp lappen i går, så får väl ha lite tålamod.

Senast ändrad:

Ja jag tillhör ju en av de som vill ha äldre medryttare det är ett krav eftersom det är ca 3 mil till stallet utan bussar överhuvudtaget.

Att ha föräldrar som skjutsar funkar inte med dagens bensinpriser det blir då 12 mil om dagen om de ska hämta och lämna.

Jag trode de skulle vara lättare att finna en medryttare om man tillät att medryttaren fick både träna och tävla men de verkar kvitta.

Men jag ger upp snart, jag slänger ut en annons till efter att denna omgång gått ut sen får de vara..Då får Jorunn stå dessa 3 dagar i veckan jag inte åker ut istället.. Varannan dags ridning helt enkelt=)

Nu menar jag stora inackorderingsstallar och inte små privata stall:)

Dom jag vet är utråby och sörby gård som är stora inhyrningsstall med enbart islänningar.

Sedan vet jag en till utanför dingtuna kom ja på nu aldirg varit där men sett annonser.

Ska jag räkna med alla små stall som ditt stall så förmodar jag att de kryllar av isis stall:D.
Men eftersom jag inte känner en endaste människa som äger en islänning i denna stad så är de inte så konsigt att jag inte har 100% koll på alla stallar=)

Till sommaren 2009 flyttar jag till ny stad och ska annonsera efter ett isis stall att stå i då så får vi se hur de går=)

Jag började själv som medryttare på en underbart snäll islänning för två år sedan. Då hade jag ridit islänning kanske tre gånger totlat och kunde ingenting, jag har lärt mig ganska mycket och har börjat ta lite lektioner. Ska börja ta lite lektioner av ägarens syster som är jätteduktig på islandshästar.

En liten tanke bara, eftersom du sa att hästen kunde ridas av alla och var snäll och välutbildad. Det låter som en bra läromästare i mina öron.
Om du har svårt att hitta en islandsryttare, så kanske det vore värt att prova en rutinerad storhästryttare som är intresserad av att lära sig mer om islänningar. Tror att det finns en del såna.
Kanske inte alls det du söker, speciellt inte om du vill ha någon som tävlar nu med en gång.
Såg att du skulle flytta med, då kanske man inte hinner lära sig så mycket. Annars hade det varit ett alternativ. För även om det är stor skillnad att rida islands än vanliga hästar, så kan man ju faktiskt lära sig. Om man vill och har tillgång till hjälp så tror jag inte att det är något hinder. Men då får man ju också räkna med att det kommer ta tid innan man får en duktig ryttare.

Jag fick precis mail från två tjejer som hjälpte mig lite sporadiskt med Andi i sommar(sökte sommarhäst). De ville gärna fortsätta rida trots att jag inte hört ett pip på över en månad. Hmm... De var ju ganska ordentliga(typiskt tonårssyndrom, glömmer ljuset på, lät drickaflaskor ligga brevid papperskorgen ist för i , skickade bara sms även om det var bråttom t.ex.) men Andi var inte sig själv i munnen den perioden o nåt mer regelbundet vete sjutton om det är bra för honom. Men han behöver ju röra på fläsket.

Dessutom blir här ju kolsvart vid 16 på vintern o då går det inte att rida här. Inte ens med pannlampa... O när snön kommer kan de inte köra hit för ingen moped klättrar i snön i våra backar(4km).

Så jag vet inte vad jag skall svara...

Ho ho! Jag hade garanterat svarat NEJ! Jag resonerar som så, att hellre får min runda goa älskade häst stå en dag extra i veckan, än att riskera något! Nu finns det iofs väldigt duktiga och skötsamma ungdomar NÅGONSTANS, men jag har iaf bestämt mig! ALDRIG mera en "ungdom" som medryttare. Min egen erfarenhet av dessa är på tok för negativ! Och när Du skriver om att han inte var sig lik i munnen under den där perioden, då får iaf jag väldigt dåliga vibbar... :eek:

Skulle jag inte haft tid att rida min häst alla dagar så hade jag inte gjort en så stor grej av det. Hästen kan klart vila ett par dagar i veckan, det beror ju helt på vad man ska och vill med hästen. Nu när Jorunn varit iväg på träning osv, så kanske hon också ska få en välförtjänt vila kanske och då behöver du ju ingen hjälp på ett par månader kanske.
Vi har väldigt duktiga tjejer i vårt stall och jag skulle inte låta någon annan än dessa hantera min häst om jag inte är där heller. Jag är nog för petig, då hade han hellre fått vila faktiskt.

Där satte Du fingret på mitt mellannamn! PETIG! :D
Jag är så pass petig som sagt, att hellre lite extra vila än att leva med otryggheten det innebär att ha "hjälp" utav någon man inte litar på till 100%. Min häst går dessutom på lösdrift i en enooooooorm hage! Så han står ju inte stilla direkt! :bump:

Jag hade svarat nej, det lät ju inte så bra det där med munnen... han kanske kan springa som handhäst när ni rider de andra?

Jorunn skall inte ställas av nu när hon är i bra kondis däremot blir de mkt skrittarbete ett tag frammåt.
Kommer inte köra på så hårt med mkt dressyr arbete osv

Och Jorunn själv hatar att stå de slutar alltid med att hon till slut hittar på en massa dumheter så som att börja rymma ut ur hagen för hon har tråkigt och vill komma ut:crazy:
Blir dryg å hantera ja helt enkelt väldigt rastlös

Så vila för henne är max 2 veckor helvila sen vill hon iaf ut och skrittas lite 2-3 dagar i veckan.

Att hitta en som inte kan rida islänning kan jag tänka mig men då är såklart kravet att man rider för instruktör om man ska tölta..Eftersom jag själv inte kan lära medryttaren detta
Jag är ju själv en sån hästtjej..fd storhästryttare som inte kan tölta och tölten blir nu i början endast när jag rider för tränare så jag befäster den korrekt=)
Jorunn är ju som tur är väldigt lättriden för storhäst ryttare då hon inte alls blandar ihop gångarterna eller går orent.
Utan hon är som vilken ponny som helst att rida förutom att hon till skillnad av en connemara kan tölta:D
Men der är endå svårt å få storhäst ryttare till å rida denna ras det är ju bara en häst man lullar runt i skogen med:grin:

Har ev en på G nu som ska komma ut när Jorunn kommit hem, hon är storhästryttare och haft egen häst och väldigt intresserad av islandshästar och vill lära sig.
Hon är dessutom i min ålder:banana:

Så få se hur de går med henne....

KVANDI

Jag hade sagt nej tack utan att tveka hästen gillade uppenbart inte ryttarna.
Sen bara 14 år mkt som kan dyka upp som är roligare än å åka ut till stallet en kall vinterdag;)
Festa, killar osv=)

Hur många gånger har inte de unga medryttare man haft rsms:at 16 på en söndag å sagt att de är sjuka??

Snarare fyllesjuka;)

Sån medryttare åker fortare än kvickt hos mig=)

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 932
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 415
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 045
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka