Ireland
Trådstartare
Mitt sto, som jag endast har haft i 2 månader, är lite svår att fånga i hagen. Hon har tydligen alltid varit det. I början räckte det med att jag vallade in henne i ett hörn. Hon sprang inte ifrån mig, utan fick iväg bara. Nu har hon börjat kuta rundor och drar igång hagkompisen. Jag har då smackat igång henne, precis som om jag ville att hon skulle springa. Så fort hon stannat, har jag tvingat henne att springa igen. Och det har hjälpt, hon har till slut bett om att få komma till mig o stå still. Och då har jag kunnat ta henne. Problemet är bara att nu har vi släppt dem i en annan hage som är dubbelt så stor, och jag antar att då får jag springa tvärs över hagen hela tiden om jag ska göra som jag gjort nu. Sen är det mycket lerigt och halt, och jag vill inte att hon ska gå omkull eller vricka sig. Sen trampar de ju upp hagen nåt enormt när de drar rundor så.
Så någon som har något tips på hur jag ska få henne att sluta springa så fort hon ser mig?
Jag brukar ibland bara gå ut i hagen för att kela, så hon inte förknippar mig med enbart arbete. Men det har inte funkat.
Ibland funkar det att göra henne svartsjuk. Gå fram till hagkompisen, ge den nåt och stå o klappa den, med ryggen åt mitt sto. Då blir hon nyfiken och kommer efter ett tag fram och undrar vadd vi gör. Men detta är bara ibland.
Jag vill inte heller ge henne godis så att det blir en vana.
Så någon som har något tips på hur jag ska få henne att sluta springa så fort hon ser mig?
Jag brukar ibland bara gå ut i hagen för att kela, så hon inte förknippar mig med enbart arbete. Men det har inte funkat.
Ibland funkar det att göra henne svartsjuk. Gå fram till hagkompisen, ge den nåt och stå o klappa den, med ryggen åt mitt sto. Då blir hon nyfiken och kommer efter ett tag fram och undrar vadd vi gör. Men detta är bara ibland.
Jag vill inte heller ge henne godis så att det blir en vana.