Svårfångad häst

Ireland

Trådstartare
Mitt sto, som jag endast har haft i 2 månader, är lite svår att fånga i hagen. Hon har tydligen alltid varit det. I början räckte det med att jag vallade in henne i ett hörn. Hon sprang inte ifrån mig, utan fick iväg bara. Nu har hon börjat kuta rundor och drar igång hagkompisen. Jag har då smackat igång henne, precis som om jag ville att hon skulle springa. Så fort hon stannat, har jag tvingat henne att springa igen. Och det har hjälpt, hon har till slut bett om att få komma till mig o stå still. Och då har jag kunnat ta henne. Problemet är bara att nu har vi släppt dem i en annan hage som är dubbelt så stor, och jag antar att då får jag springa tvärs över hagen hela tiden om jag ska göra som jag gjort nu. Sen är det mycket lerigt och halt, och jag vill inte att hon ska gå omkull eller vricka sig. Sen trampar de ju upp hagen nåt enormt när de drar rundor så.
Så någon som har något tips på hur jag ska få henne att sluta springa så fort hon ser mig?
Jag brukar ibland bara gå ut i hagen för att kela, så hon inte förknippar mig med enbart arbete. Men det har inte funkat.
Ibland funkar det att göra henne svartsjuk. Gå fram till hagkompisen, ge den nåt och stå o klappa den, med ryggen åt mitt sto. Då blir hon nyfiken och kommer efter ett tag fram och undrar vadd vi gör. Men detta är bara ibland.
Jag vill inte heller ge henne godis så att det blir en vana.

Sv: Svårfångad häst

tålamod o massa godis.... min va likadan men jag mutade dom andra hästarna istället så då kom hon fram o ville va med... tog några månader men nu kommer hon snällt... e lite frustrerande, kan ju inte direkt springa ikapp dom. lycka till!!

Mja, jag vill inte gärna ge godis. Vill inte ha en tiggande häst som sen blir sur så fort man kommer in i hagen utan godis. Hon är en sån häst som lätt blir sur om saker inte är som hon är van vid. Tex om det inte finns mat i boxen när hon kommer in. Så godis kommer nog bara göra att hon börjar tigga och nafsa.

Jag tror ni behöver träna join-up på en ridbana tills det funkar fint, därefter tror jag inte du har problem i hagen heller. Du behöver kanske lära dig att använda ett annat kroppspråk?
Jag har också en bekant som haft liknande problem som du har, de har klickertränat sin häst och det funkar kanon :)
Se om du kan hitta en bra NH-tränare i din närhet :idea:

Jo en rundkorall hade inte varit helt fel :) men tyvär har jag bara en ridbana som dessutom är utan staket.. Så det blir ju lite svårt att träna på joinups då.
Jo vi har inte riktigt funnit varandra än. Hon är svår att komma in på livet, och ger en inte sitt förtroende förrän man verkligen förtjänar det. Så det håller vi på att jobba med.
I böran när jag fick hem henne så kunde jag fånga henne i hagen, efter ett tag kom hon dessutom till mig. men nu har hon börjat springa ifrån mig. Kanske kan bero på att jag oftast kommer mitt på dagen och då vill hon ha sin "hagtid". För på eftermiddagen/kvällen är hon inte svår att fånga. Men jag jobbar mest kvällar och eftermiddagar så därför brukar jag rida mm på dagen.

Suck det är så jobbigt att se henne typ.. besviken när hon ser mig komma och bara vänder och går. Antar att hon förknippar mig med arbete och att hon vill ha sin hagtid med sin kompis.
Igår lät jag henne va helt. Idag gick jag in i hagen med lite godis (bara idag, ska skippa det helt sen, var bara tvyngen att få hennes uppmärksamhet på nåt sätt). Hon vände så fort hon såg mig. Men jag låtsades om att jag inte hade tänkt gå fram till henne och ignorerade henne helt och gick fram till hagkompisen. Gullade med den och gav den lite godis. tog bara några minuter tills min häst blev intresserad av vad vi gjorde. Hon kom tillslut och fick lite godis hon med. Sen stängde jag fickan, inget mer godis, vill inte ha en tiggande häst. Jag började klia henne och hon njöt av det. Men var hela tiden beredd att sticka, vilket hon fick. Så fort hon gick iväg vände jag ryggen till och gullade med den andra hästen. Sen stannade hon vid mig, men jag känner att hon är stressad. Hon vill inte vara med mig, men gör det ändå. det är ju skönt att bli kliad.

kanske kan jag göra så att innan jag mockar o så, så går jag ut och gör samma sak, fast med utan godis? Och ska jag rida tar jag in henne sen efter att jag mockat och gjort klart i stallet?
kan säga det att jag rider mest ut för tillfället. Inget krävande, utan vi klättrar, busar och ibland bara skrittar vi på lång tygel. Så jag förstår inte vad hon tänker när hon ser mig.. Hon tycker ju om att komma ut i skogen. Kanske är det det med hagtiden.. Suck, dessa ston. :devil:

Ta för vana att då och då bara gå ut i hagen till hästen och gosa lite och klappa. Varje gång den låter sig fångas ska inte behöva betyda ett svettigt dressyrpass, utan det kan vara trevligt att bara hälsa lite på matte/husse.

Vi har ett liknande problem med en unghäst vi haft några månader. Jag har skrivit en blogg om vad vi gör med honom och hur det funkar. Det tar tid men jag tror att om man blir tvungen att jobba så mycket med sin häst till att börja med kommer man få ett oslagbart samarbete tillslut :idea:

Om du inte har någon inhägnad ridbana så kan du jobba med joinup i hagen, det gör vi mest av lathet :crazy: det är så lättsamt att bara gå ut och jobba med hästen en liten stund då och då.
Läs gärna min blogg och PMa gärna om du har frågor!
http://baldur.pietsch.se

Jag tror ni behöver träna join-up på en ridbana tills det funkar fint, därefter tror jag inte du har problem i hagen heller. Du behöver kanske lära dig att använda ett annat kroppspråk?
Jag har också en bekant som haft liknande problem som du har, de har klickertränat sin häst och det funkar kanon :)
Se om du kan hitta en bra NH-tränare i din närhet :idea:

Jag kan inte annat än att hålla med!!!

Ta för vana att då och då bara gå ut i hagen till hästen och gosa lite och klappa. Varje gång den låter sig fångas ska inte behöva betyda ett svettigt dressyrpass, utan det kan vara trevligt att bara hälsa lite på matte/husse.

Kanonråd! Funkar i stort sett alltid, men man måste ge det lite tid.

Kolla om hästen har ont också. Jag har varit med om såna kusar som efter en tid hos mig, efter kiropraktorbesök, ny sadel och "ny" ridning, kommer fram när jag går ut i hagen utan att jag har behövt hitta på en massa join up och godis och så, även om det inte är fel att göra det så länge man gör det på ett bra sätt.

Kanonråd! Funkar i stort sett alltid, men man måste ge det lite tid.

Kolla om hästen har ont också. Jag har varit med om såna kusar som efter en tid hos mig, efter kiropraktorbesök, ny sadel och "ny" ridning, kommer fram när jag går ut i hagen utan att jag har behövt hitta på en massa join up och godis och så, även om det inte är fel att göra det så länge man gör det på ett bra sätt.
Jag vet att hon har en låsning eller liknande som kommit nu under de senaste 2 veckorna. Så jag hade tänkt skritta henne varannan dag fram tills eq kommer på tisdag. Hon är ju väldigt känslig, och blir orolig när man begär saker som hon inte kan utföra. Sen visar hon inte att hon har problem/ont förrän det verkligen gör riktigt ont. Så antagligen kan detta vara en orsak, att hon haft det jobbigt med sin låsning ett tag, men inte velat visa det.
När hon kom till mig för 2 månader sen tog jag ut min eq precis samma dag. Hon var då sned i kroppen och extremt stel i musklerna (hon hade stått i flera år), efter att eq behandlat henne var hon superfin, men nu börjar det gå tillbaka igen. Så jag hoppas att hästen kommer vara glad efter denna behandlingen, och sen ska jag bestämma tid med kortare intervall med eq, för att slippa att det ska gå tillbaka minsta lilla på mitt känsliga sto.

Tyvärr måste man nog ta ut equiter. el liknande några gånger i rad, eftersom det läge som ev sneda kotor tidigare har legat i, har musklerna anpassats efter. Anledningen till att det kan gå tillbaka beror alltså oftast på att det är de sneda musklerna som drar tillbaka till felläget. Be om tips (rid/longering/stretching?) att få ordning på musklerna oxå, och kolla sadeln! Alla sadlar SKA sitta "som handen i handsken", oavsett om man är en skogs- eller tävlingsryttare.

Om hästen är sned och stel kanske du inte ska rida alls? Bättre med promenader eller att ni typ tricktränar eller så. För att hitta på nått kul med dig som inte gör ont.
Sedan jag fick min valack rak(are) i kroppen är han otroligt mycket mer positiv till att fångas och sticka ut på tur :love:

Jo jag vet, jag har en annan häst som också varit sned, och det har tagit månader. Men det är väl inte kotorna som är sneda? De kan väl inte flytta på sig. Det är väl ledband mm? Hon har vilat nu i några dagar, och hon är inte så lätt att leda ute när hon stått ett tag. Men idag skrittade vi ca 20-30 min bara på lång tygel. Bättre det än att hon står. Så jag skrittar henne varannan dag fram tills eq kommer.

Senast ändrad:

Idag kom hon faktiskt till mig :) Jag red ut i den bomlösa sadeln, bara skrittade på långa tyglar, och hon var mycket glad och pigg.
Jag stretchar henne efter varje pass och försöker tömköra så mycket som möjligt när underlaget tillåter.
Jo jag vet att det tar ett par gånger, och eq ska komma med jämna mellanrum tills hästen är bra.

*kl*
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men så här gör vi iaf.

Vi kan driva in hästarna i stallet, alla kanske ionte har den möjligheten. Men då släpper vi in den hästen i en box och där finns det alltid ngt gott. Ger aldrig ur handen.

Annars så har vi om det bara varit två hästar i hagen tagit den andra och börjat gå till stallet. Och då vill oftast den andra hästen inte stanna kvar själv, så då tar man den oxå. Och sen alltid alltid ngt gott i boxen typ morötter, lite havre etc. Så det är trevligt att komma in. Sen brukar det gå bra att ta dom i hagen om dom vet att när man kommer in så får man ngt gott. Brukar lägga på golvet eller i krubban (har gummimattor i boxarna som dom ligger på så det går bra att lägga där) Lycka till.

men mitt tips är att alltid ge ngt gott i boxen när dom kommer in!

Jag tror det du gjort när du gått till andra hästar i hagen eller tvingat henne att springa är som du omedvetet använt dej av horsemanship. Har själv haft samma problem och det jag använde mej av var att göra hästen nyfiken.
En bra sak du kan göra som har med horsemanship att göra är att verka mindre "rovdjursaktig" ut.Det låter konstigt men hästar kan uppleva en som ett rovdjur för de vet om att vi är det egentligen.Försök att gå fram mot henne något framåtlutad (ca 40grader) med knutna händer.(öppna händer kan verka som utdragna klor hos en puma).Går hon iväg stannar du o vänder ryggen till.och där väntar du.
det kan ta tid men det funkar,jag lovar! :)

Gå in i hagen och bara var tråkig.. Gå in av andra själ än att umgås med hästen.. ta en pall, sitt och läs en bok.. Vad som helst.. Ta tid på dig.. Min kuse var lika dann.. Nu springer hon en vända på sin höjd, och kommer alltid sen.. Ibland så skall hon bara gå på toaletten innan hon vill med in..:smirk: Tålamod och tid...

Gå in i hagen, titta inte direkt på henne och ha gärna nåt i handen å greja med eller plocka lite gräs mm. Gå mot henne tills hon vänder huvudet, örat eller bara ögat mot dig. Stanna då och eventuellt backa ett steg. När hon förlorar uppmärksamheten på dig, gå mot henne igen, och kolla efter reaktionerna, tittar hon på dig, backa, struntar hon i dig, gå ett par steg till eller låt lite(typ klappa händerna, stampa osv.) men skräm henne inte. Meningen med detta e att hon ska ge dig sin uppmärksamhet och att hon ska följa/komma fram till dig och du måste se till så att du inte pressar henne för hårt så att hon börjar gå ifrån dig, då måste du börja från början och det blir svårare för varje gång hon lämnar dig. Det här kan ta minuter eller timmar, det beror på din och hästens relation. Gör inte för mycket på en dag heller. När du har hållit på en stund utan att få henne att vända sitt huvud mot dig så vänd och gå när du tillslut får det. Efter ett par timmar/dagar så kommer hon nog att börja bli intresserad av vad du vill och kommer fram till dig. Då sträcker du fram handen så att hon får nosa på dig men va noga med att lämna henne innan hon tappar intresset, alltså ett par sekunder.
Hoppas det här hjälpte och att det inte blev för rörigt (svårt att beskriva, lättare att visa)
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Pinus
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31