Svårigheterna med att hitta kläder som faktiskt passar (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 28)

Jag tycker tunikor är snyggt vare sig en är rund eller smal eller mittemellan. Får mig att tänka på empireklänningar och Jane Austen. Och jag avskyr tshirts som kasar upp och sitter åt. Känner mig också mer klädd i en tunika än i mina stora tshirts. Så nä, att en ser gravid ut eller försöker gömma tjockismagen får stå för dig. Smaken kan ju vara olika kanske? Men nu går det inte att hitta snygga tunikor längre för någon inte tyckte att tjocka ska gömma sig...blir så trött. Medans oversized tshirts finns i alla färger du kan tänka dig.
En tunika faller från bysten och ner. En empireskärning är skuren under bysten. Det är väldigt olika typer av kläder. En empireskärning gör inte att man ser gravid ut.

Såklart det får stå för mig. Jag uttrycker ju min åsikt men jag har aldrig påstått att det är fult. Enbart att bäraren ser gravid ut. Jag har aldrig skrivit något nedlåtande om någons kropp på det vis du uttrycker dig.
 
1690201733820.png


Typ den här skurning tycker jag är hyfsad
 
Jag tänker att det också hänger ihop med hur storbystad man är. Många är helt omöjliga att dra ner över bysten för mig. Omlott ska vi inte prata om! Det är helt omöjligt att hitta någon där bysten inte ramlar ut:meh:
Sådana klänningar tar man på nerifrån 😉

Jag tycker att omlott kan vara snyggt och till min glädje hittade jag en tröja där skärningen går så högt att de inte trillar ur! Kragen var av typen själkrage 🙂
 
Jag har funderat på det där kontra "gör om mig" program. Tycker att resultaten på vissa kvinnor med större klädstorlekar blir just blommiga tunikor när de såg kanske helt strålande ut när de kom i jeans och tröja och ett svart fodral hade varit superfnt. Så det verkar liksom sitta i hela branchen? Att de liksom gillar mönstrat mycket?

Ibland verkar folk (och designers?) ha missat att pensionärer tenderar åt att ha lite den stil de hade när de var 20 och stilen när folk var 20 ändras. Min mamma tex är ju pensionär i bläckfläckade jeans inte blommigt förkläde. Man kunde ju direkt känna igen morfars kläder från 40- 50 tal, högt skurna stora beiga byxor o skjorta.Visa bifogad fil 124264
Jeans och tröja i en färg man passar i tycker jag är perfekta vardagskläder.
Ett svart fodral är i mina ögon något av det tristaste man kan klä sig i :meh:

Själv har jag storlek 46/48 och jag gillar färg och har hemskt gärna klänningar.
 
Apropå tunikor så verkar jag ha en kropp som verkligen ser ut som gravid om jag tar en sån på mig. Men jag tror det beror på bysten, jag har väldigt stor byst (stor hela jag men bysten är stor) så det blir liksom som ett tält. Men jag skulle jättegärna vilja ha tunikor för jag tycker det är så fint, så har nån tips på sådana som kan passa min kropp så berätta gärna!
 
Apropå tunikor så verkar jag ha en kropp som verkligen ser ut som gravid om jag tar en sån på mig. Men jag tror det beror på bysten, jag har väldigt stor byst (stor hela jag men bysten är stor) så det blir liksom som ett tält. Men jag skulle jättegärna vilja ha tunikor för jag tycker det är så fint, så har nån tips på sådana som kan passa min kropp så berätta gärna!
Har du testat empireskärning istället? Typ något sådant här https://www.bonprix.se/produkt/langaermad-topp-med-oeljetter-och-snoerning-svart-931467/
 
Ett svart fodral måste passa - det måste sys. För folk i normalspannet blir det kanske lite tajt här och lite löst där - för personer med mer volym, eller mer ovanliga proportioner på annat sätt, blir det hel fel här och hel fel där. Snygga sydda kläder till människor med udda proportioner är nästan omöjligt massproducera lönsamt och få har råd med skräddat. Ett illa sytt fodral går inte att bära.

En tunika är bara att göra tillräckligt stor. Som ett örngott. En illa sydd tunika går att bära.

Så valet är sällan mellan att bära fantastiska kläder eller gömma sig i oformliga kläder - utan oformliga kläder eller inga kläder.
Fast måste det vara blommigt som mormors gamla gardiner och i ett tyg som inte andas bara för att det är till stora människor?
 
Jag har i princip bara oversize men ser inte större ut. Men jag ser till att min byst är väldigt platt, vilket ofta är boven till att kläder som är oversize ser ut som tält.

Jag har inte mycket byst men breda axlar och rygg + love handles så jag ser ut som ett tält.
 
Apropå tunikor så verkar jag ha en kropp som verkligen ser ut som gravid om jag tar en sån på mig. Men jag tror det beror på bysten, jag har väldigt stor byst (stor hela jag men bysten är stor) så det blir liksom som ett tält. Men jag skulle jättegärna vilja ha tunikor för jag tycker det är så fint, så har nån tips på sådana som kan passa min kropp så berätta gärna!

Jag köpte en sån här och den sitter ok

1690223959908.png

https://www.bonprix.se/produkt/topp-midnattsbla-960752/?pointOfSaleLongId=1&qu=960752
 
Något som stör mig så sjukt jävla mycket är att kläder till flickbebisar i stl56 är mindre och taightare än kläder till pojkbebisar i samma storlek. Jag hittade ett gäng fina bodies till Marodören på hms rea och tydligen så var två av dem flickbodies och de är mindre än de som är är unisex eller pojkbodies. En bebis, oavsett kön, har samma storlek. Skillnaden är större individmässigt än vad den är könsmässigt på så små bebisar ffs....
IMG_20230726_151622.jpg

Bevis på hur den gröna, mimmi piggmönstrade flickbodyn i stl56 är i princip lika liten som den vita unisexbodyn i stl50... Det är ta mig tusan kräkframkallande
 
För bara några år sedan skulle ju alla ha vida tunikor för att dölja ditt och datt vilket i mina ögon gjorde att alla såg gravida ut. Oformliga tält tenderar ju att ha den effekten oavsett storleken på kroppen.
Läste detta nyss och blev full i skratt, för min mamma har alltid kallat tunikor för "gravidkläder" och hon är helt oförstående att det prånglas på folk i just dessa "gör om mig-program". Så jag läste ditt inlägg med min mammas röst i huvudet ;):D

Jag som gillar tunikor (hatar blommigt!), ser just gravid ut i de flesta eller att jag saknar tältpinnarna, har det faktiskt svårt att hitta snyggt sittande tunikor :(
 
Jag köpte enkla relativt rakt skurna klänningar eftersom jag trodde det skulle bli en riktigt varm sommar a'la 2018. Men tji fick jag. Nu behöver jag tröjor och byxor. Har ingenting halv varmt. Varken byxor eller tröjor. Grrr.
 
Om man verkligen vill se ut som ett tält så är en Hanbok (koreansk nationaldräkt) ett perfekt exempel. Notera att de kvinnor som har den på sig både är smala över axlarna och ryggen, och inte har någon byst.

1690382145025.png
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp