Svårigheterna med att hitta kläder som faktiskt passar (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 28)

Ett stilla förslag för att ta ner tonläget. Varför inte tipsa varandra om vilka märken och storlekar man själv använder vilken kroppsform man har (om man känner sig bekväm att berätta det så klart!) och som passar för olika kroppsformar.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre än att vissa anser 40/42/44 som L och andra ser det som M.

Jag har en lång överkropp utan bröst och bred rygg med taxben. Vilket gör att vad som passar över rygg/love handles drunknar jag i på längden och fladdrar längre ner.Vad skulle passa mig?
162 o kurvig, dvs stor ända o stor byst o lite mindre på mitten. Skippar som sagt helt byxor i S, M, L, vilken sort det än må vara (vandringsbyxor? fint sure, men...) (ridbyxorna är typ 20+ år gamla, tänker inte prova ridbyxor i onödan ugh :rofl: ) och håller mig till jeansstorlekar och kjol som är A-linje. Klänningar av skater modell som är töjbart tyg fungerar också. Jag köper helt enkelt inte toppar som inte är av tyg som formar sig (inte blusar, inte tunikor inte skjortor och inte bomullst-shirt av herr eller unisex, inte klänningar som inte har stretch.)
 
Senast ändrad:
Jag har funderat på det där kontra "gör om mig" program. Tycker att resultaten på vissa kvinnor med större klädstorlekar blir just blommiga tunikor när de såg kanske helt strålande ut när de kom i jeans och tröja och ett svart fodral hade varit superfnt. Så det verkar liksom sitta i hela branchen? Att de liksom gillar mönstrat mycket?

Ibland verkar folk (och designers?) ha missat att pensionärer tenderar åt att ha lite den stil de hade när de var 20 och stilen när folk var 20 ändras. Min mamma tex är ju pensionär i bläckfläckade jeans inte blommigt förkläde. Man kunde ju direkt känna igen morfars kläder från 30-40 tal, högt skurna stora beiga byxor o skjorta.
Ja jag tror det. Jag har också hört att det "är modigt" att klä sig så för att man då syns mer. Jag tycker det är rent larv. Varför skulle man vara modigare i stormönstrade kläder än i ett snyggt svart fodral? Snacka om att synas! Jag tror att många designers tänker helt baklänges. De utgår (äckligt nog) ifrån att stora personer alltid skäms över sin kropp och vill därför på ett snedvridet sätt tvinga människor att synas oavsett om de är bekväma med det eller inte för att de ska sluta skämmas över sin kropp.

För bara några år sedan skulle ju alla ha vida tunikor för att dölja ditt och datt vilket i mina ögon gjorde att alla såg gravida ut. Oformliga tält tenderar ju att ha den effekten oavsett storleken på kroppen.

Det är sant att iallafall vissa tenderar fortsätta ha samma stil som då. Jag har det definitivt eftersom jag trivs i det. Jag har många gånger fått höra åsikter om min klädstil av jämnåriga som har valt tantkläderstilen sedan de var 30 och jag tänker att de troligen ville klä sig så som tonåringar eller så är det så illa att de tror att det är så de måste se ut.
 
162 o kurvig, dvs stor ända o stor byst o lite mindre på mitten. Skippar som sagt helt byxor i S, M, L, vilken sort det än må vara (vandringsbyxor? fint sure, men...) (ridbyxorna är typ 20+ år gamla, tänker inte prova ridbyxor i onödan ugh :rofl: ) och håller mig till jeansstorlekar och kjol som är A-linje. Klänningar av skater modell som är töjbart tyg fungerar också. Jag köper helt enkelt inte toppar som inte är av tyg som formar sig (inte blusar, inte tunikor inte skjortor och inte bomullst-shirt av herr eller unisex, inte klänningar som inte har stretch.)
Alltså så länge jag skiljer toppdelen och underdelen åt och har stretch på toppdelen och håller olika storlekar på dem så funkar det bra. (Då kan jag ha Medium HM/ Large Filippa K på topp. och de jeans personen i jeansaffären hittar åt en. -har inte handlat jeans på några år -har nål och tråd :) o köper bara när modet trendar åt det håll jag gillar, de är nog inte så hjälpsamma längre)
 
Visst varierar det över tid!

På 80-talet kunde jag bara ha kjolar i stl 46 eller större. Det hände att jag gick in i en butik och när jag frågade sa de snorkigt att så stora storlekar för vi inte - efter att ha tittat på min kropp.Det var på den tiden när fancy butikspersonal skulle vara snorkig mot kunder.

Jag väger ungefär lika idag och har storlek 40-42.
Tar jag en kjol från den tiden och jämför midjemåttet med ett plagg från idag så är de lika stora. Bara det att den gamla är 46 och den nya 42.
De har också gjort en storleksändring på S M L storlekarna sedan 80-talet och skiftat dem en halv nivå tror jag. Minns inte exakt hur men de blev större.

(hittar på lite här men om S var 34-36 blev den 36-38 eller ngt o Medium flyttade från 38-40 till 40-42..) Minns för jag låg perfekt på en av dem (minns inte helt vilken) och sedan blev det alltid lite fel.

Ah! hittade en artikel :)
https://www.allehanda.se/2005-02-03/kladstorleken-har-blivit-storre

(lustigt att de skriver att HM, Lindex o KappAhl därmed ska ha samma storlekar på kläder eftersom jag som sagt tror det är en ökande skala där HM är minst, Lindex mitten och KappAhl är störst för varje storlek.)
 
Senast ändrad:
162 o kurvig, dvs stor ända o stor byst o lite mindre på mitten. Skippar som sagt helt byxor i S, M, L, vilken sort det än må vara (vandringsbyxor? fint sure, men...) (ridbyxorna är typ 20+ år gamla, tänker inte prova ridbyxor i onödan ugh :rofl: ) och håller mig till jeansstorlekar och kjol som är A-linje. Klänningar av skater modell som är töjbart tyg fungerar också. Jag köper helt enkelt inte toppar som inte är av tyg som formar sig (inte blusar, inte tunikor inte skjortor och inte bomullst-shirt av herr eller unisex, inte klänningar som inte har stretch.)

Har försökt läsa på lite och tydligen ska 'äpple' formade kläder, dvs A fungera på personer/kjolar som ser ut som jag. Hmm. Det enda jag vet som fungerar är att ha korta kjolar för att kompensera taxbenen. HM går helt bort förutom kanske ett stretchigt linne. Trots att jag går upp storlekar så sitter de inte. Bon Prix passar i storlekar. Men hur gömmer jag fettvalkarna under bröstet (love handles)?

Edit: Jag avskyr blommigt och tycker jag ser ännu större ut. Nej, det ska vara enfärgat med möjligtvis någon mindre färg för att bryta av,
 
Ja jag tror det. Jag har också hört att det "är modigt" att klä sig så för att man då syns mer. Jag tycker det är rent larv. Varför skulle man vara modigare i stormönstrade kläder än i ett snyggt svart fodral? Snacka om att synas! Jag tror att många designers tänker helt baklänges. De utgår (äckligt nog) ifrån att stora personer alltid skäms över sin kropp och vill därför på ett snedvridet sätt tvinga människor att synas oavsett om de är bekväma med det eller inte för att de ska sluta skämmas över sin kropp.

För bara några år sedan skulle ju alla ha vida tunikor för att dölja ditt och datt vilket i mina ögon gjorde att alla såg gravida ut. Oformliga tält tenderar ju att ha den effekten oavsett storleken på kroppen.

Det är sant att iallafall vissa tenderar fortsätta ha samma stil som då. Jag har det definitivt eftersom jag trivs i det. Jag har många gånger fått höra åsikter om min klädstil av jämnåriga som har valt tantkläderstilen sedan de var 30 och jag tänker att de troligen ville klä sig så som tonåringar eller så är det så illa att de tror att det är så de måste se ut.
Ett svart fodral måste passa - det måste sys. För folk i normalspannet blir det kanske lite tajt här och lite löst där - för personer med mer volym, eller mer ovanliga proportioner på annat sätt, blir det hel fel här och hel fel där. Snygga sydda kläder till människor med udda proportioner är nästan omöjligt massproducera lönsamt och få har råd med skräddat. Ett illa sytt fodral går inte att bära.

En tunika är bara att göra tillräckligt stor. Som ett örngott. En illa sydd tunika går att bära.

Så valet är sällan mellan att bära fantastiska kläder eller gömma sig i oformliga kläder - utan oformliga kläder eller inga kläder.
 
Ett svart fodral måste passa - det måste sys. För folk i normalspannet blir det kanske lite tajt här och lite löst där - för personer med mer volym, eller mer ovanliga proportioner på annat sätt, blir det hel fel här och hel fel där. Snygga sydda kläder till människor med udda proportioner är nästan omöjligt massproducera lönsamt och få har råd med skräddat. Ett illa sytt fodral går inte att bära.

En tunika är bara att göra tillräckligt stor. Som ett örngott. En illa sydd tunika går att bära.

Så valet är sällan mellan att bära fantastiska kläder eller gömma sig i oformliga kläder - utan oformliga kläder eller inga kläder.

Ja tyvärr är det alldeles för dyrt att tom ändra klädesplagget så det sitter snyggt. Så om man inte kan sy eller har en vän som syr så är det tyvärr inte ett alternativ.
 
Ett svart fodral måste passa - det måste sys. För folk i normalspannet blir det kanske lite tajt här och lite löst där - för personer med mer volym, eller mer ovanliga proportioner på annat sätt, blir det hel fel här och hel fel där. Snygga sydda kläder till människor med udda proportioner är nästan omöjligt massproducera lönsamt och få har råd med skräddat. Ett illa sytt fodral går inte att bära.

En tunika är bara att göra tillräckligt stor. Som ett örngott. En illa sydd tunika går att bära.

Så valet är sällan mellan att bära fantastiska kläder eller gömma sig i oformliga kläder - utan oformliga kläder eller inga kläder.
Såklart. Inlägget jag svarade på var om makeover och att de då alltid är stormönstrat istället för t ex ett svart fodral. Vid sådana tillfällen handlar det vanligtvis inte om massproducerade kläder.
 
Ja jag tror det. Jag har också hört att det "är modigt" att klä sig så för att man då syns mer. Jag tycker det är rent larv. Varför skulle man vara modigare i stormönstrade kläder än i ett snyggt svart fodral? Snacka om att synas! Jag tror att många designers tänker helt baklänges. De utgår (äckligt nog) ifrån att stora personer alltid skäms över sin kropp och vill därför på ett snedvridet sätt tvinga människor att synas oavsett om de är bekväma med det eller inte för att de ska sluta skämmas över sin kropp.

För bara några år sedan skulle ju alla ha vida tunikor för att dölja ditt och datt vilket i mina ögon gjorde att alla såg gravida ut. Oformliga tält tenderar ju att ha den effekten oavsett storleken på kroppen.

Det är sant att iallafall vissa tenderar fortsätta ha samma stil som då. Jag har det definitivt eftersom jag trivs i det. Jag har många gånger fått höra åsikter om min klädstil av jämnåriga som har valt tantkläderstilen sedan de var 30 och jag tänker att de troligen ville klä sig så som tonåringar eller så är det så illa att de tror att det är så de måste se ut.
Jag tycker tunikor är snyggt vare sig en är rund eller smal eller mittemellan. Får mig att tänka på empireklänningar och Jane Austen. Och jag avskyr tshirts som kasar upp och sitter åt. Känner mig också mer klädd i en tunika än i mina stora tshirts. Så nä, att en ser gravid ut eller försöker gömma tjockismagen får stå för dig. Smaken kan ju vara olika kanske? Men nu går det inte att hitta snygga tunikor längre för någon inte tyckte att tjocka ska gömma sig...blir så trött. Medans oversized tshirts finns i alla färger du kan tänka dig.
 
Ett svart fodral måste passa - det måste sys. För folk i normalspannet blir det kanske lite tajt här och lite löst där - för personer med mer volym, eller mer ovanliga proportioner på annat sätt, blir det hel fel här och hel fel där. Snygga sydda kläder till människor med udda proportioner är nästan omöjligt massproducera lönsamt och få har råd med skräddat. Ett illa sytt fodral går inte att bära.

En tunika är bara att göra tillräckligt stor. Som ett örngott. En illa sydd tunika går att bära.

Så valet är sällan mellan att bära fantastiska kläder eller gömma sig i oformliga kläder - utan oformliga kläder eller inga kläder.
Om det är stretch i så formar sig ju fodralet ganska hyggligt? Men det kanske ändå är svårt att hitta.
 
Funderar över oversize tröjor som det finns gott om. Hur snyggt är det egentligen, ser man bara större ut?
 
Jag tycker tunikor är snyggt vare sig en är rund eller smal eller mittemellan. Får mig att tänka på empireklänningar och Jane Austen. Och jag avskyr tshirts som kasar upp och sitter åt. Känner mig också mer klädd i en tunika än i mina stora tshirts. Så nä, att en ser gravid ut eller försöker gömma tjockismagen får stå för dig. Smaken kan ju vara olika kanske? Men nu går det inte att hitta snygga tunikor längre för någon inte tyckte att tjocka ska gömma sig...blir så trött. Medans oversized tshirts finns i alla färger du kan tänka dig.
Fast tunika och empire är ju helt olika saker. Tunika hänger ju från axlarna och ned A-format såvitt jag uppfattat. Den måste ju hänga väldigt tungt och generöst och vara väldigt följsam för att följa kroppen.

En empireklänning a la Jane Austen sitter ju fantastiskt på de flesta om den är sydd för dem. Men de är inte tunikor, de är skurna under bysten och haken är att de bara sitter fantastiskt om hela bysten man har får rum i livet på klänningen och ingen del av bysten sitter i kjolen.

Dvs att köpa en empireklänning är jättesvårt iom att den absoluta majoriteten kommer vara avskuren mitt på bysten om man har större byst än de räknat med.
 
Funderar över oversize tröjor som det finns gott om. Hur snyggt är det egentligen, ser man bara större ut?
Det beror väl på person och material. Jag ser större ut om det är collegetröja/collegetröjetyg kanske/kanske inte (vad man själv tror och hur det är stämmer inte alltid överens). Men det är ju varken här eller där, problemet ligger i att jag känner att tröjan tar upp plats för armar och allt möjligt och tröjan är i vägen och alltid i ögonvrån så jag blir arg och varm.

Oversize kavaj däremot är ganska nice tycker jag och oversize tröja i ett mjukt och följsamt, tyg som tunt ylle trivs jag väldigt bra i.
 
Fast tunika och empire är ju helt olika saker. Tunika hänger ju från axlarna och ned A-format såvitt jag uppfattat. Den måste ju hänga väldigt tungt och generöst och vara väldigt följsam för att följa kroppen.

En empireklänning a la Jane Austen sitter ju fantastiskt på de flesta om den är sydd för dem. Men de är inte tunikor, de är skurna under bysten och haken är att de bara sitter fantastiskt om hela bysten man har får rum i livet på klänningen och ingen del av bysten sitter i kjolen.

Dvs att köpa en empireklänning är jättesvårt iom att den absoluta majoriteten kommer vara avskuren mitt på bysten om man har större byst än de räknat med.

Jag gillar empire väldigt mycket eftersom det brukar sitta helt ok, framifrån och den kan dölja mycket på magen. Men jag har inte mycket byst så skärningen hamnar där den ska. Så även om jag är bred under brösten så funkar det även om det är rak skärning.
 
Jag gillar empire väldigt mycket eftersom det brukar sitta helt ok, framifrån och den kan dölja mycket på magen. Men jag har inte mycket byst så skärningen hamnar där den ska. Så även om jag är bred under brösten så funkar det även om det är rak skärning.
Ah, ja för mig blir det extremt vågat, samma med omlott (ska passa alla, :rofl:) eller sömmen mitt på bysten.

Men jag har en sydd för mig och en sydd av mig :) inte illa.
 
Ah, ja för mig blir det extremt vågat, samma med omlott (ska passa alla, :rofl:) eller sömmen mitt på bysten.

Men jag har en sydd för mig och en sydd av mig :) inte illa.

Jag tycker det där med olika mode är fascinerande. Alltså 20-talet skulle jag inte se riktigt klok i med midja nedanför höfterna, eller alla med korsett, hjälp. Fattar inte hur kvinnor stod ut på den tiden det begav sig.
 
Jag gillar empire väldigt mycket eftersom det brukar sitta helt ok, framifrån och den kan dölja mycket på magen. Men jag har inte mycket byst så skärningen hamnar där den ska. Så även om jag är bred under brösten så funkar det även om det är rak skärning.
Jag tänker att det också hänger ihop med hur storbystad man är. Många är helt omöjliga att dra ner över bysten för mig. Omlott ska vi inte prata om! Det är helt omöjligt att hitta någon där bysten inte ramlar ut:meh:
 
Jag tycker det där med olika mode är fascinerande. Alltså 20-talet skulle jag inte se riktigt klok i med midja nedanför höfterna, eller alla med korsett, hjälp. Fattar inte hur kvinnor stod ut på den tiden det begav sig.
Nej det skulle sett helt galet ut på mig med!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp