Svårläkt sår

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare anni0301
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 722
A

anni0301

Min pålle har skaffat sig ett sår på hasen, nästan på spetsen. Antagligen genom att ha legat illa för det är liksom avskavt skinn. (spånar ännu mer nu!)
Problemet är att det inte vill läka! Tvättar varje kväll m väteperoxid eller asollösning, smörjer m helosan och lindar för att det inte ska skava eller komma in spån i såret. På morgonen tvättas såret, smörjs men han går utan linda i hagen för att såret ska luftas.
vad gör man? Det är inte infekterat, ej varm ej svullen. Bara detta lilla sår (som en 50-öring) Han lider ju inte av det men man vill ju gärna slippa alla rengöring och lindning. Pysslat med såret i snart 2 veckor. Kan det vara ngt annat fel? Mår kanon i övrigt, pigg, glad, fin i hull och i päls...
tacksam för svar :bow:

Sv: Svårläkt sår

Måste du tvätta med väteperoxid varje kväll? Kan det inte räcka med vatten eller koksaltlösning? :confused:
Själv tycker jag zinkpasta eller indominsalva är mkt bättre än helosan. Zinkpastan ger "ett skyddande laget", och idomin nästan samma, men inte lika bra..

Jag tror att anledningen till att det aldrig läker är för att du inte låter det vara. Sätt på lite salva på sin höjd, men sen måste du nog försöka låta det läka av sig självt.

PathOfClovers skrev:
Jag tror att anledningen till att det aldrig läker är för att du inte låter det vara. Sätt på lite salva på sin höjd, men sen måste du nog försöka låta det läka av sig självt.

Tror på dig :bump:
Sluta pilla ;) Låt det läka själv det e ju inte infekterat eller så då finns det ingen anledning att vara där och störa, linda inte då stänger du bara till även om det endast e för natten...

Det e som att ha småsår själv det läker oftast fortast om vi inte pillar i det, e dock duktig på att göra det själv :o

Pilla inte i såret i onödan, det självläker ganska fort om du slutar tvätta och linda och dona.. Smörj på lite salva hellre idomin än helosan, och låt det sedan vara.

Såret hinner aldrig få en skorpa och börja läka om du tvättar och pillar där varje dag!

Ja ni har nog rätt... man blir ju lite för överbeskyddande ibland *hrrm* ska prova att låta det vara. Tvättar för det mesta med asollösning, det är ju inte så starkt men nu ska jag låta bli det helt! Lindade inte första tiden för då tyckte jag att det "inte var hela världen" men så kom stallägarinnan och sa att det bara skrapades upp varje natt och tyckte att jag skulle linda honom...
Ja jag har spånbädd, har inte möjlighet till annat. Funderar på gummimatta om han tänker fortsätta göra sig illa. Ev blir det bättre nu när vi ska ha permanentbädd (flyttar sig inte lika mkt som vanlig bädd)
Tack för svaren!

Tvätta inte för mycket med Väteperoxid! Det irriterar huden om man använder det för många dar i rad... Bäst när det är variga sår... Tvätta då hellre med koksaltlösning som du kan göra själv! Finns ju hasskydd man kan köpa i hästbutiker. Dom kan ge ett mjukt skydd om hästen ligger o sover på natten :)

Har precis samma problem. Min kille står också på spånbädd och fick på båda haserna, små röda mini-sår. Ett har dock läkt, men det andra är segare. Märker att han är varm och öm, men vet inte riktigt vad som är bäst att göra. Har fungerat klart bäst att låta det vara och inte pilla, me funderar på att låta honom stå nån vecka och se om värmen försvinner.. Lägger också jättetjockt med spån imitten av boxen där han brukar ligga...

Vet inte om det var till nån hjälp...

att lägga in en gummimatta e inte en sådan dum idé. Man måste bara hålla efter den så att det inte blir så söligt undre den, böjar lukta.:crazy:
Om jag vore du och besvären återkommer införskaffa en gummimatta

Ibland står de ju även och slår lite i väggen med hasen, det blir liknande sår av detta också.

Spånbädd är som namnet säger, det ska vara en bädd!! o på en riktig bädd blir det inga sår!! Tyvärr är det så!

Jag har en valack, som är en gris, han går runt i boxen så spånet åker ut i kanterna, jag tog upp kampen med honom! La in ännu mer spån, så jag hade 20 cm PACKAT! i hela boxen. Jippie hans sår läkte. (Jag tog förresten Aloevera o smörjde med varje dag! Vióla det läkte på ingenting) Nu mockar jag ut kiss o pluttar varje dag och en dag i veckan lägger jag in en hel spånbal. ( Det gör jag på söndagar, för att inte glömma, en vecka går snabbt.)

Nu när han inte trampar ner i kisset o blandar det så kan man gå in i stallet med fin kläder utan att stinka när man går ut.....:D
Kisset blir hårda "kakor" som är lätta att skrapa fram o ta med grepen.

Jag gör likadant till alla våra hästar. Men är de renliga så lägger jag inte in lika ofta, men bädden går aldrig under 20 cm. i tjocklek!:)

Hade samma problem som dig med skav o sår på hasen. Skaven försvann då jag la in torvbädd :idea: . Använd aldrig salvor på öppna sår, såren behöver luft för att läka (om man inte anv typ comfed platta el dyl, anv mkt innom åldringsvården).

Rengör med koksalt om det behövs tvättas inte något skarpare om det inte är infekterat. Har använt aloevera producter då såret torkat och det har fungerat fint.

Men pilla inte för mkt som andra här redan nämt...

TBT skrev:
Hade samma problem som dig med skav o sår på hasen. Skaven försvann då jag la in torvbädd :idea: . Använd aldrig salvor på öppna sår, såren behöver luft för att läka (om man inte anv typ comfed platta el dyl, anv mkt innom åldringsvården).

Rengör med koksalt om det behövs tvättas inte något skarpare om det inte är infekterat. Har använt aloevera producter då såret torkat och det har fungerat fint.

Men pilla inte för mkt som andra här redan nämt...

Håller med, så gör jag också, och aloe-gel hjälper såret att läka fortare!

Tack för alla tips! det som hjälpte bäst var de första - jag slutade "pilla" i såret helt enkelt! slutade tvätta, putsa å linda och vips så läkte såret! nästan lite pinsamt.. här är man så himla noga åsså är det nogrannheten som är felet. Åsså har han fått en riktigt spånbädd å inga mer sår. Än... ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 387
Senast: Sirap
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 840
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 226
Senast: Luleå
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka