Svårparad tik etc

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hjälpte henne på traven iom som jag skrev Tydligt....hon hälsar Aldrig på hundar på hundars sätt. Dock leker hon med hundar.
Jag har också en tik som inte vill att andra hundar ska nosa henne i rumpan men som gärna leker med dem bara de håller nosen i styr. Jag får också hjälpa henne på traven ibland eftersom hon är lite udda, men jag gör det genom att gå mellan när det är någon språksvag hund som inte fattar när min hund säger att hon inte vill ha en nos i röven! Jag skulle aldrig tvinga henne att bli nosad i rumpan för att någon annan hund/ägare/CM-dyrkare anser att hundar måste gå med på det, jag värnar om hennes integritet och jag skulle aldrig i helvete hålla fast henne medan hon blir våldtagen!
 
Hej du. Jag ska förklara vad du skrev som alla reagerat på så kan du ju sen fundera på om du kanske begriper varför folk är upprörda.

Du skrev
Tillbaka till parningen. Det blev ju så som jag brukar göra när vi möter trevliga hundar. Jag lyfter upp henne en bit & vänder på henne så hunden kan nosa. Hon är/blir inte rädd då. Hon litar på mig & husse helt & hållet.
Du låter alltså inte tiken själv vända upp rumpan vilket är VIKTIGT. Hon ska vara så parningssugen så hon mer eller mindre backar mot hanhunden eller åtminstone själv viker svansen åt sidan och står still.

Du skrev;
Vi höll upp henne, så att det skulle bli enklare för hanen & han visste precis vad han skulle göra, slickade henne lite i hennes öra ;)
När ni håller upp henne så hindrar ni ju henne att få gå undan. En tik som inte står still av sig själv har ju alltså tvångsparats vilket är OLAGLIGT.

Du skrev;
Hon var inte rädd, skakade inte. Jag pratade ju med henne hela tiden.
Efter fasthållandet som måste göras, så morrade hon lite tyst varje gång hanen gick förbi.
Om du menar att du höll fast henne under hängningen så javisst, en ovan tik kanske får för sig att sticka iväg men det låter mer som ni höll fast henne så hängning kunde ske. Det är INTE ok att hålla i tiken tills hannen fastnar. Tiken ska ha möjlighet att traska iväg och säga ifrån INNAN hängning.

Det är detta åtminstone jag reagerade på. Att ni lyfte henne så hon inte kunde ta sig därifrån.

Och en tik som är så ovillig till parning att hon i höglöp morrar åt hannen är inte något vidare avelsmaterial.
Så snälla snälla du. För din hund skull.
Låt henne bestämma om hon vill bli parad en andra gång.
Snälla snälla snälla.
 
hur motiverar du egentligen att du tvingat hunden till parning fast hon tydligt genom morrning sade att hon inte ville? Och jo, tvingat har du gjort.
I ditt första inlägg står att "Efter fasthållandet som måste göras, så morrade hon lite tyst varje gång hanen gick förbi." Hur förklarar du det på ett sätt som får det hela att låta djurvänligt ok (och lagligt)? Ska man para tiken ska den vara med på noterna.
Jag förstår inte ens varför i all sin dar folk håller på och vänder på hundarna för att andra hundar ska kunna lukta dem i rumpan. Vill hunden bli luktad på ordnar den det själv, annars är det väl självklart att den ska få slippa?! Så att enligt samma modell para en hund är ju helt vidrigt. Jag hoppas verkligen att du tar ditt förnuft till fånga och inte försöker dig på en till tvångsparning på denna tik som uppenbarligen inte är med på noterna.
Förresten bad du om kunniga vettiga svar, det var det du fick. Och då beter du dig som en förorättad trettonåring?
 
Först lyfte ni upp henne för att han skulle nå, sen har ni bara vänt lite på henne och hållit undan svansen. Till att börja med undrar jag varför hanen inte skulle nå henne när hon stod på marken. Hur mycket större är han?
Mindre!!! Han 2 kg hon 3 kg. Nöjd!!!???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 207
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
417
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 398
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp