Bukefalos 28 år!

Svårridna hästar/ponnier....

Sv: Svårridna hästar/ponnier....

svårridna och svårridna.. snarare är ena väldigt komplicerad.

Ranghög med mycket egna idéer och kort stubin i kombination med känslig och blir superarg om man kommer åt honom eller säger till honom.

Andra ponnyn är mycket häst att rida. vart tillsalu i år och dar men ingen kan/orkar rida honom (han ska vara "läromästare"). Knappt jag men jag tvingar mig själv:p
 
Senast ändrad:
Sv: Svårridna hästar/ponnier....

Mera mera hästar eller ponnier som är svårridna ! :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Svårridna hästar/ponnier....

När jag köpte min nuvarande var jag mycket noga med att inte köpa en svåriden häst. Jag har tidigare haft riktiga galenpannor typ.fullblod direkt från banan och så. Jag letade aktivt efter en häst med ganska flegmatisk läggning.
Vilken jäkla tankevurpa !!!
Det är ju hundra gånger värre att rida denna som absolut inte bjuder på något. Gör jag inte precis rätt så går allt åt skogen. När min tränare skulle testa henne efter en riktigt risig period var han högröd i ansikte efteråt och sa -Ja, det här var ju ingen gratishäst precis.
Hon gör aldrig några dumheter, för hon gör absolut ingenting utan väldigt mycket övertalning. Förutom att tvärnita och backa när hon tycker det blir för höga krav.
 
Sv: Svårridna hästar/ponnier....

Min medryttarhäst är vad man kan kalla svårriden. Hon är ett sto, hälften varmblodig travare och hälften fullblod. Hon är en jättesnäll häst som är lätt att "åka" på, men genast man kräver något av henne resulterar det i protester... Hon hoppar åt sidorna, bockar och till och med småstegrar. Detta skulle jag tro är lite av en ovana då många orutinerade ryttare ridit henne, hon är van vid att komma undan jobbet lätt. Hon är envis som en åsna helt enkelt! :)
 
Sv: Svårridna hästar/ponnier....

Fredriksborgarsto, 17 år.
Går under beteckningen "Djävulens förstfödda dotter"

Gör man för mycket ska man av tycker hon.
Gör man fel ska man av. Håller man för hårt eller lägger om skänkeln för hårt (för hårt är att hålla om liiite mer än nästan inte alls) så tar hon fram istadigheten, nitar, kan slå mot skänkeln, backar, reser sig. Man måste lirka, lirka och åter lirka. Ber man om trav som man skulle göra på en vanlig häst, alltså lägga till skänkeln tycker hon att man är äcklig och hemsk och hela hästen blir spänd som en fiolsträng och tycker att man helst ska kliva av och återkomma en annan dag så hon hinner glömma bort en. Trycker man till lite med sätet får man Porche-reaktioner.
Det ska skickas ansökningar i trettiofyra upplagor och har man gjort sig förtjänt av det kanske hon funderar på att göra som man vill. Hon är väldigt dominant men samtidigt funkar det inte att vara dominant tillbaka, man måste be snällt, då går det som en dans! Knepet är väl i princip att lura i henne att allt jobb hon gör inte är jobb, utan vi leker bara.
Man måste som sagt göra sig förtjänt av det man ber om, frågar man på ett trevligt och mjukt sätt ger hon allt tillbaka och är fullständigt underbar, ber man "fel" blir det bara pannkaka.
 
Sv: Svårridna hästar/ponnier....

Maxad D-ponny.
Fick börja om med henne i ridningen.
Så nästan efter två är efter jag hade köpt henne kunde jag rida henne normalt.
( hon hade lite problem från det gamla stallet hon hade varit i så fick rida om henne)
Fick även hjälp av min syster :)
Ganska stark är hon, nu 14 år. Väldigt svårt att rida in äldre, men nu är hon bra :)
bara att man kan inte släppa upp en liten mera rädd person på henne.
Gör gärna lite mera som hon vill, å vill gärna busa lite.
Väldigt stark i munnen å gillade inte bett så bytte te hackamore, funkar skit bra :)
Väldigt lekfull när man galopperar, man får hålla i sig ibland.
Men väldigt underbar att rida ändåå :)
Dock får man kämpa en hel del i dressyren, men hoppning älskar hon.
hon har tävlat förr, för ett bra tag sen.
 
Sv: Svårridna hästar/ponnier....

Aj aj, det låter som en redig fuxfröken det ! Undrar om din och min har gått samma kurs, fast min var frånvarande den dagen dom gick igenom hur man kastar av. Jag kan på rak arm räkna upp minst 30 trix som hon har för sig för att slippa göra sådant hon inte tycker är helfestligt för dagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan På gården jeg står betaler man 3900 for ponni med 8 kg høy og 4100 kr for hest med 12 kg høy. Jeg ønsket å gi ponnien min 9 kg høy, men...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp