svårt att bestämma mig...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jessica19

hej..

vilket hade ni valt??

förslag 1:

jobba heltid i höst, vara fast anställd och tjäna ganska bra. Köpa en hästgård som jag och min sambo redan tittat ut. försöka få barn eftersom att vi vill vara unga föräldrar, (jag är 21 och han är 25)
jobba ett par år för att sedan börja plugga, och inte ta lån hos csn utan låna upp på huset som vi då redan har för att slippa ha en massa studieskulder, eftersom att räntan är så hög hos csn och då jag ska plugga i 5 år så blir det ju en stor skuld.

förslag 2:

strunta i heltidsanställningen som jag blivit erbjuden och börja plugga istället. vänta med att köpa hästgården som vi då går miste om helt eftersom den säljs till våren.
bo kvar i en tråkig lägenhet och behöva köra till hästarna varenda dag. vänta med barn och inte bli en ung förälder som jag egentligen vill bli.
ocn när jag är färdig med pluggandet så har jag jättehöga skulder...

hur hade ni gjort?..

gården vi vill ha är en hästgård som ligger vid en stor sjö och i skogen, jättemysigt är där och stallet är nyrenoverat, boningshuset är tyvärr i behov av renovering men gården kostar bara 500.000 så det är ett bra klipp...

jag behöver råd..

// jessica
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Jag tycker valet verkar plättlätt. Plugga kan du alltid göra sen, men att livet faller sig så bra att ni kan skaffa gård och hela kittet - det får man ta medans man har det :D
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Det låter som att du vill det första alternativet, eftersom du drar fram alla dåliga saker med alternativ två.
Vad är det du ska plugga ?

Jag tror på det första, annars kanske du ångrar alla saker du ville te.x ha den gården, bli ung förälder m.m
Plugga hinner du ju med ändå.......
 
Sv: svårt att bestämma mig...

jessica19 skrev:
hej..

men gården kostar bara 500.000 så det är ett bra klipp...



// jessica

HA! MULTIPLICERA MED 3,14 !

Räkna med att allt tar minst tre ggr så lång tid och blir tre ggr så dyrt som beräknat.

Mitt råd är att köp gården om du vill ha den, jobba och renovera, få ner boendekostnaderna, sedan plugga och sist skaffa barn om förhållandet hållt för en gårdsrenovering :crazy:

Du har inte råd att bo kvar som ensamstående mamma eller hur?
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Beror på vad du vill med livet.Men de flesta pluggar ju för att få arbete så om du fått arbete behöver du inte plugga mer, om du inte siktar på ett bättre arbete längre fram vill säga. :smirk:
Men jag håller med Tim, renovera osv först, det brukar inte bli av sedan när folk får barn då de har annat att koncentrera sig på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: svårt att bestämma mig...

Men det är ju bra att se till att man får en vettig föräldrapeng under barnledigheten.
Hur blir det när man just pluggat färdigt?
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Bara man börjat jobba (med sitt nya välbetalda jobb) så kan man starta bebisfabrik!

Våra AT-läkare kläcker på löpande band :D
 
Sv: svårt att bestämma mig...

förslag 1, helt klart!

Plugga kan du alltid göra sen! Det tänker jag göra! :D
 
Sv: svårt att bestämma mig...

svårt sånt här... Du måste lyssna på DIN egen inre röst och vad DU/NI helst vill göra.

Själv pluggade jag först, jobbade en par år, köpte hus, fick barn med min drömman sen några år tillbaks och blev sen efter ytterligare en par år ensamstående småbarnsmamma. Gissa om jag var lycklig över min utbildning och mitt välbetalda jobb som gjorde att jag nu som hästägande ensamstående småbarnsmamma lugnt bor kvar vid min drömgård!!!
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Det framgår rätt tydligt att du egentligen VILL välja alternativ 1, så GÖR DET!!!!
 
Sv: svårt att bestämma mig...

det bästa är ju att vi måste verkligen renovera huset innan vi flyttar in för som det ser ut nu kan man inte bo där....så det är redan planerat.

vi har givetvis räknat ut att det blir inte bara 500.000...utan en hel del mer pengar, men det är endå billigt för en hästgård.

jag har precis tackat ja till jobbet så nu finns det ingen återvändo....men det känns mkt bra....
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Men det finns ju inget samband mellan ett gårdsköp och barnanskaffande som du försöker vända det till.

Antingen gård och barn eller ingen gård och inga barn?

Du kan väl köpa gården och ändå vänta med barn tills du har pluggat klart ;)
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Mitt förslag är att satsa på huset och avvakta med barn tills huset är klart, renoverat och fixat osv.
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Jag tycker det låter som att du redan har bestämt dig!
Och jag tycker att du gör helt rätt!!
Man vet aldrig när nästa hästgård som känns rätt dyker upp, det kan ju ta många, många år. Dessutom är den ju, som du skrev, billig!

Det där med barn är ju inte helt enkelt!
Ni kan ju bestämma er för att "skaffa" barn, men det är ju inte säkert att det kommer något! Sådant vet man ju aldrig.. Tyvärr..

Men lycka till iaf!! :)
 
Sv: svårt att bestämma mig...

jag vet att vi kan få barn för jag råkade bli gravid för typ 2 årsedan trots att jag åt p-piller, så det är nog inga problem=)

och jag vill ju verkligen ha barn nu eftersom vi vill vara unga föräldrar....

jag har iaf tagit jobbet och det är ju ett steg i rätt riktning...
 
Sv: svårt att bestämma mig...

nä, det finns det inte men eftersom detta rbjudandet om den mysiga hästgården kommer precis nu och att vi vill ha barn det är ju bara ett sammanträffande....

jag vill ju inte vänta med barn....enda anledningen till att jag inte redan har barn är att jag tidigare inte haft ekonomi till det...
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Då tycker jag du väntar tills du vet att du har ekonomi till det.

Dvs att du sett att kalkylerna håller och huset är klart innan barnet tillverkas.

Det sliter oerhört på en relation att skaffa barn mitt i ett renoveringsprojekt :o
 
Sv: svårt att bestämma mig...

eftersom att huset är obeboligt så måste vi renovera hela huset innan vi flyttar in så det blir inga barn innan det är klart i vilket fall som helst....så det kommer inte bli några probem... :)
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Men, varför kan ni inte vänta några år? Unga föräldrar, det kommer ni väl att vara även om ni väntar, säg, 5 år till med att skaffa barn. Du är då 26 och din sambo 30 år. Knappast lastgamla föräldrar, skulle jag vilja påstå... Då har ni ju hunnit renovera gården och kanske till och med plugga färdigt!
 
Sv: svårt att bestämma mig...

Det jag undrar är varför du inte vill ha studielån. Även om man räknar bort skatteavdaget (som man inte får på ett studielån) så är det väl alltid billigare med ett lån från csn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 629
Senast: Och_Aye
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp