Svårt att bli vuxen?

Jag vet faktiskt inte, men jag tror att skolan kan göra mycket! I mitt eget fall avskräckte mig skolan från rökning tillexempel. Vi hade också en föreläsare av en fd kriminell som visade vilka skador man kan få i verkligheten om man slår till någon.

Jag hade personligen haft nytta av att få höra lite om budget. Mamma försökte visa och lära mig, men nådde inte riktigt fram.

Mina barn har vuxna i skolan som de ser upp till och som jag är säker på har inflytande. ☺

Jag har inte läst hela tråden men jag tycker skolan ska ge vägledning iallafall erbjuda extra klasser om hur man betalar en räkning, hur man får pengar att räcka, huslån osv osv
Alla som går ur skolan har faktiskt inte vänner och familj man kan fråga saker.
Fast det gör dem redan på sina ordinarie lektioner.

Gällande vad skolan lär ut vs föräldrar vs googla själv så tror jag att en balansgång kanske hade varit att informationen i "hemkunskapen" kunde vara på lite högre nivå, alltså inte så detaljrik, och mer som en vägvisare. Typ "detta kan vara bra att tänka på, ungefär såhär funkar det, men ni kan själv läsa pm det på XX".
Jag är på alla sätt från bra hemförhållanden, men det är ju många grejer som inte riktigt kommer upp i vardagslivet - som det här med SGI t.ex. - det konceptet hade jag ingen aning om förens jag läst om det på Buke. Så jag kunde ju inte utbilda mig själv om SGI, för jag visste ju inte ens att det fanns!

Det är en svår balansgång mellan paternalism och att kompensera för olika hemförhållande, men att mer bistå mer vägvisande, istället för detaljinformation, kanske skulle kunna funka?

Gällande vad skolan ska lära ut.

Skolan har fullt upp att lära eleverna vikten av att komma i tid, bete sig väl mot folk, inte ljuga, inte ge upp, inte kalla varandra för hora, människors lika rättigheter, sköta hygien och inte minst alla tusen punkter ur examensmålen.

Göra hushållsbudget och veta mer om a-kassan kan man ta reda på. Förutsatt att man vet hur man googlar något.

Gällande vad skolan lär ut vs föräldrar vs googla själv så tror jag att en balansgång kanske hade varit att informationen i "hemkunskapen" kunde vara på lite högre nivå, alltså inte så detaljrik, och mer som en vägvisare. Typ "detta kan vara bra att tänka på, ungefär såhär funkar det, men ni kan själv läsa pm det på XX".
Jag är på alla sätt från bra hemförhållanden, men det är ju många grejer som inte riktigt kommer upp i vardagslivet - som det här med SGI t.ex. - det konceptet hade jag ingen aning om förens jag läst om det på Buke. Så jag kunde ju inte utbilda mig själv om SGI, för jag visste ju inte ens att det fanns!

Det är en svår balansgång mellan paternalism och att kompensera för olika hemförhållande, men att mer bistå mer vägvisande, istället för detaljinformation, kanske skulle kunna funka?
Inte svar till dig, utan mer en fortsättning o tankar.
Senast häromveckan kom det upp ett inlägg där en ung person inte kunnat studera på högskola/universitet pga att denne inte hade råd. Personen visste inte att CSN fanns där man kan få låna pengar för studier, föräldrarna visste tydligen inte heller. Då blir ju frågan: Hur f**n sköter studievägledarna sitt jobb? Sovandes?

Jag har, på fullt allvar, fått säga åt 17-19-åringar att inte peta sig i näsan bland folk. På fullt allvar, med flera olika personer.
White-trashsamhället breder ut sig och då kan man sluta bry sig vet du väl. ;)

*Obs, ironi!*

Både Uppsala och Stockholms län, har barn i bägge.
Den senaste var i Uppsala län då de hade några temadagar då alla ämnen var involverade på något sätt. Alltifrån ekonomiska kalkyler till att undersöka olika boenden, utbildningar, jobb, a-kassa och fack. Samt hur lån fungerar med räntor och amorteringar, och farorna med blanco och sms lån. Etc.

Jag tänker också att det är en omöjlighet att rustas inför allt som livet kan erbjuda/ utmana med?
All den kunskapen går ju att ta reda på i efterhand.
Jag tycker dessutom att dels är mycket av informationen en färskvara, sedan så hjälper det inte att veta hur man pensionssparar på gymnasiet. När man kanske behöver jobba ett antal år innan man ens har möjlighet till det.
Jag har många vänner som "vet bättre" eller vet att de "borde göra" saker på ett visst sätt. Nu tänker jag saker som sparande, buffet (men som ändå fixar det på nån vänster).
Jag kan tycka att som CV borde man göra på svensklektion, budget på matten. Men det gäller ju att ha en lärare som tänker "utanför" ramen. (Är inte alls insatt i vilka mål de jobbar mot.)
Men ett steg i att bli vuxen är ju att ta ansvar för sig själv.

Gällande det fetade;
Det är jättesvårt att ta redan på saker när man inte vet vad man letar efter. Om jag ser till mig själv så kunde jag klura ut hur A-kassa fungerade, för det visste jag att det fanns något som hette. SGI lärde jag mig först att det fanns något som hette efter minst 5 års arbete.
Jag tycker inte att informationen behöver vara djup alls, det viktiga är att man får med sig de viktigaste orden så man kan leta sig vidare själv sen. Om vi tar budget som exempel så har konsumentverket en hel del hjälpande information och verktyg som jag inte hade någon aning om förrän jag såg det här på forumet. Det hade räckt att jag fått med mig orden 'budget' och 'konsumentverket' i samma sammanhang för att göra det lätt att hitta senare.
Just eftersom sån information är färskvara så tycker jag att det ska ligga i slutet på gymnasiet. Men det händer ju inte så stora förändringar att den grundläggande informationen inte håller i några år i alla fall.

Göra hushållsbudget och veta mer om a-kassan kan man ta reda på. Förutsatt att man vet hur man googlar något.
Ja och att man vet att det finns något som heter SGI.
Vi hade en föreläsare från Arbetsförmedlingen som kom och pratade för alla avgångsklasser i Gymnasiet.
Några timmar i Aulan så var de flesta upplysta.
Det är inte så svårt att ordna.

Fast det här ska ju föräldrar lära ut, inte skolan.
Det är inte skolans jobb att se till att det blir människor av barnen.
Nej men när det fallerar så måste det göras.
För både barnens och samhällets skull.
Och då så landar det på skolan.

Den stora frågan kanske borde vara varför föräldrarna misslyckas så med att vara just föräldrar?

Det är inte mitt.
Jag kan hålla koll på allting.
Egenskapen räknas som en avvikelse.
Den ger mig också svårt att i bland förstå andra människors förutsättningar.
Därför så frågar jag konstiga saker.
Som frågorna i den här tråden.

Ja, fast min poäng var väl snarast att det är vanligt att man inte klarar att trycka in allting i huvudet så att man kommer ihåg det. Jag hör till dem som har ovanligt stor minneskapacitet (om än inte så stor som din). Och ändå kommer jag inte ihåg allt.
Utan behöver veta var jag ska ta reda på den information jag behöver, hellre än att "plugga in" all information.

Även om alla dessa tjänster tillsattes skulle det fortfarande finnas brist på arbete. Gissningsvis skulle det inte ens påverka arbetslösheten på något särskilt synbart sätt. Med tanke på det är det både fult och oriktigt att beskylla arbetslösa för arbetslösheten.

I Sverige är det fult att påstå att det finns människor som hellre låter andra försörja sig, än att anstränga sig själva.

Nej, jag tror inte att @Inte_Ung menar att hela arbetslösheten kan lösas.
Men en del av arbetslösheten skulle ju försvinna om ett antal av de arbetslösa valde att göra sig anställningsbara till de lediga jobben.
Ett sätt kan vara att flytta, ett att utbilda sig.

Jag tror att det är en välmening som gick fel.
På 60- och början på 70-talet så var framtidstron sådan att man faktiskt trodde på fullt allvar att ingen som inte ville det skulle behöva arbeta inom några generationer.
Att arbete då skulle vara en exklusiv sysselsättning för de intellektuella.
Ok
Men varför är det då dessa diskussioner om lata unga? Om det är deras föräldrar som varit lata med uppfostran.
Jag blir trött på det trots att jag inte ens är ung...

Jag kan komma på massor med enkla grejer som jag inte fick med mig hemifrån men som hade gått att snabbt och lätt att lära ut i skolan. I viss mån kan man ju söka information själv, men det är väldigt svårt när man inte vet vad man ska söka efter.
En timmes Allmän livskunskap i veckan under sista året på gymnasiet hade inte varit dumt att ha. Där skulle saker som att söka jobb och skriva CV, hushållsekonomi, CSN och annat som inom en snar framtid kommer vara relevant att ingå.

Just ämnet livskunskap har de på sonens skola. Det är superbra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: Bullen22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 313
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka