Inte_Ung
Trådstartare
Det handlar litet om attityden att nästa generation inte skall behöva slita som den förra gjorde.Och jag tycker det är konstigt att man ser sig som drivna om man inte ställer krav och uppfostrar sina barn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det handlar litet om attityden att nästa generation inte skall behöva slita som den förra gjorde.Och jag tycker det är konstigt att man ser sig som drivna om man inte ställer krav och uppfostrar sina barn.
Fast det är ju taskigt att göra så.Det handlar litet om attityden att nästa generation inte skall behöva slita som den förra gjorde.
Jag tror att det är en välmening som gick fel.Fast det är ju taskigt att göra så.
Inte bland sommarjobbarna, ungdomarna festade och badade hellre än att kunna tjäna en bra slant ganska enkelt bara för att jobbet var för skitigt. Egentligen hade jag inte ens tid till att spola bassänger för jag hade annat jobb också men det jobbet gick att skjuta på till helgerna eftersom det var ett projekt som inte var tidsbestämt per vecka utan bara hade ett slutdatum.På 80-talet var väl andelen arbetslösa jättelåg, typ 2 procent?
Då är det klart att det blir svårt att hitta folk.
Idag är arbetslösheten ca 7 procent, då borde det inte vara brist på folk till okvalificerade jobb.
Det där hörde jag också, samt att robotar skulle ta över fabriksjobben. Robotar HAR mycket riktigt tagit över mycket men idag är ju allting så komplext så det fordras mycket kompetentare arbetare för att serva robotverkstäderna med både flöde in och flöde ut samt service och strukturombyggnad iom. att mycket som robotarna gör är kortsiktigt. Även om hela produktionssektorn tas över av robotar så innebär det iallafall att enkla jobb finns i överflöd.Jag tror att det är en välmening som gick fel.
På 60- och början på 70-talet så var framtidstron sådan att man faktiskt trodde på fullt allvar att ingen som inte ville det skulle behöva arbeta inom några generationer.
Att arbete då skulle vara en exklusiv sysselsättning för de intellektuella.
Jag tror att det är en välmening som gick fel.
På 60- och början på 70-talet så var framtidstron sådan att man faktiskt trodde på fullt allvar att ingen som inte ville det skulle behöva arbeta inom några generationer.
Att arbete då skulle vara en exklusiv sysselsättning för de intellektuella.
Jag har byggt mina små bostäder för mindre pengar per kvadratmeter än de stora byggbolagens lägenheter.Gällande husbyggande så måste det ju vara skillnad på den ekonomi man har som enskild fastighetsägare och statligt/regionala initativ där allt är på mycket större skala.
Det drivs till viss del på av byggsektorn.men det känns så jävla orimligt att det ska vara omöjligt med en rimlig bostadsmarknad, utan huslösa priser och hyror, där samtidigt fastighetsägare kan ha en trygg omsättning och vinst.
Så är det säkert!De skulle bara ockuperas av snåla vuxna.
Dagens bostadsbidrag till unga är en bra riktad åtgärd.
De får gissningsvis 1300:- var i bidrag så att kostnaden för var och en landar på 4450:-/månad.
Så är det säkert!
Bra med riktat bostadsbidrag. Men det blir nog sällan så att de kan få ett eget krypin. De flesta får slå sig ihop med en kompis eller fler, i alla fall runt mig. För att det inte finns mindre boenden som är rimliga.
Kanske vore en idé att ha dels riktat bostadsbidrag och vissa boenden med mindre lägenheter för ungdomar, låt oss säga upp till 25- 28 år?
Som att vi har bostadsrätter för äldre, som man måste vara 65 för att få flytta in i?
Jag håller med dig. Samtidigt känns det dubbelt. De barn som inte har föräldrar som lär ut de saker du räknar upp kan bli samhällets ansvar om några år om de hamnar snett.Rent generellt så undrar jag varför allting alltid ska falla på skolan?
Föräldrar har väl också ett ansvar i att lära barnen betala räkningar, vad händer om man tar ett sms- lån? Hur lägger man bäst upp budget, sparar långsiktigt och hur funkar pensionen? Hur jämför man hemförsäkringar, och vilken kan man tänkas behöva?
Jag förstår ju självklart att alla föräldrar och så tillika barn har olika ryggsäckar. Men samtidigt kan inte staten förväntas vara "förmyndare" till alla dessa barn? Hur ska samhället då sluta?
Jag har förståelse för det. Men i dagens samhälle, kan man verkligen skylla på att det inte finns information tillgängligt?Jag håller med dig. Samtidigt känns det dubbelt. De barn som inte har föräldrar som lär ut de saker du räknar upp kan bli samhällets ansvar om några år om de hamnar snett.
Oki, vad bra. Det finns det inte i städerna närmast mig, så då får jag tipsa om det.Det finns ungdomsbostäder också.
Nä, egentligen inte ☺. Men de som har vett att läsa själva om exempelvis sms-lån är nog inte målgruppen.Jag har förståelse för det. Men i dagens samhälle, kan man verkligen skylla på att det inte finns information tillgängligt?
Oki, vad bra. Det finns det inte i städerna närmast mig, så då får jag tipsa om det.
Har du något bra exempel som jag kan skicka vidare vore jag jätteglad!
Jag vet att det finns i städer med högskola osv. och då gärna i anslutning till studier.
I en annan stad nära mig ska det byggas jättefina mindre lägenheter centralt och bra, men då är de lägenheterna reserverade för en annan grupp. Allt som byggs och är hyres nu känns bra!
Nu är jag kanske tradig, frågan är om man når ut till dem i skolan?Nä, egentligen inte ☺. Men de som har vett att läsa själva om exempelvis sms-lån är nog inte målgruppen.
Rent generellt så undrar jag varför allting alltid ska falla på skolan?
Föräldrar har väl också ett ansvar i att lära barnen betala räkningar, vad händer om man tar ett sms- lån? Hur lägger man bäst upp budget, sparar långsiktigt och hur funkar pensionen? Hur jämför man hemförsäkringar, och vilken kan man tänkas behöva?
Jag förstår ju självklart att alla föräldrar och så tillika barn har olika ryggsäckar. Men samtidigt kan inte staten förväntas vara "förmyndare" till alla dessa barn? Hur ska samhället då sluta?
Tack! Kollar upp och skickar in till kommunerna här!Uopsalahem och jag menar inte studentbostäder![]()
Jag tänker också att det är en omöjlighet att rustas inför allt som livet kan erbjuda/ utmana med?Jag kan komma på massor med enkla grejer som jag inte fick med mig hemifrån men som hade gått att snabbt och lätt att lära ut i skolan. I viss mån kan man ju söka information själv, men det är väldigt svårt när man inte vet vad man ska söka efter.
En timmes Allmän livskunskap i veckan under sista året på gymnasiet hade inte varit dumt att ha. Där skulle saker som att söka jobb och skriva CV, hushållsekonomi, CSN och annat som inom en snar framtid kommer vara relevant att ingå.