Svårt att gå upp i vikt!

B

Bessie

Min fullblodskille på 10 år har mkt svårt att gå upp i vikt. Iof har jag bara haft honom i lite över två månader och när betet tog slut gick han snabbt ner i vikt trots stödfodring.
Har tyvärr ingen höanalys men han får följande:

Ca 10 kg hö/dag
40 dl krossad korn
4 dl hel havre
15 dl lucern

och sen betfor och mineraler.

För övrigt är han regelbundet avmaskad, fin i pälsen och är pigg och glad.
Kanske har jag för bråttom, viktökning kan ta lång tid :confused: eller?
Nån som har nått tips?

Tacksam för svar! :bump:
 
Vet du vad höt innehåller? Hur mycket väger ditt korn och havre?
 
Som magdalena skrev, ska du nog titta närmare på exakt vad han får för att kunna titta närmare vilken foderstat du bör ha. Men fullblod är ibland av naturen väldigt hetsiga och stressar gärna upp sig. Detta kräver energi. Man kan ge örttillskott med lugnande verkan som får hästen att dämpa sig något om det skulle vara problemet. Eller kanske ta bort havren för den har upppiggande effekt på just din häst? Det kan ju vara en kombination foderstaten och hästens humör :)
 
+ att fullblod ofta äter mycket mer än vad ett ex halvblod gör trots att fullblod ofta är av nättare typ.

Få en analys på ditt hö som du ger hästen och tag sedan hjälp av någon som kan räkna ut en ordentlig foderstat åt din häst ( det finns många här på buke som är duktiga på det ) :)
 
jag anser inte att min häst är för pigg eller har för mycket energi i kroppen. Visst kan han stressa upp sig i vissa situationer men oftast är han lugn som en filbunke :)

Många förundras över att han är soppas lugn som han är eftersom fullblod är kända för att ha ett stressat beteende.
 
Då är det bara foderstaten kvar :) Mitt ena vbl har samma problem, han går upp till en viss vikt sen är det stopp. Sen tappar han jättelätt så det gäller att vara vaken. Han har fri tillgång till hö vilket funkar jättebra, då sätter han i sig ca 10-11 kg om dagen.
 
ja jag får nog göra den där analysen...
min häst får oxå hur mycket hö han vill men äter konstigt nog inte upp allt utan bara rör runt allt i boxen.. tydligen så har han alltid gjort så så nu har jag börjat med hönät..
 
Glömde nämna att han är regelbundet raspad men när vi gjorde besiktningen i sommras ansåg vetrinären inte att det behövdes ännu...

han äter också väldigt långsamt och gnisslar tänder.. kanske man skulle ta en titt på gaddarna iallafall.. :confused:
 
Mitt fullblod är nog ett av de fetaste jag sett. Det jag märker är att han kan få hur mkt mat som helst, (har i och för sig fri tillgång till hö) men ändå går ner i vikt om han inte rids ordentligt. När han rids ordentligt tillgodogör sig hans kropp det han äter istället för att bara åka igenom kroppen. Han är jättefin i hullet och det är bara om han skadar sig och måste vila som reserven försvinner. Vet inte om det är speciellt för min häst, men han har superaptit och äter allt man lägger fram. Jag tror att det kan skilja halv och fullblod åt. Fullbloden ska ju vara så lätta som möjligt av naturen. Min tanke bara :confused:

Min får idag hö, havre, korn och lite betfor. Havren är i och för sig väldigt viktig för honom, den går han upp av. Fullblod behöver ju mer än ett halvblod också, jag kan lätt ge min 3,5 kg havre /dag.
Vet inte om du blev klokare av mitt svammel, men min var svårfödd från början också, nu har jag inga problem.

Fight
 
nu har jag inte läst alla svaren neråt,
men jag har ett tips du karnsje kan använda.
min kille hadde låg vikt och för att få han snabbt upp i vikt provade jag med matolja,( vanlig matolja )
min gick upp veldig snabbt i vikt och har hållt sig bra i hull efter det.värdt att prova karnsje?
 
kan man ge vilken olja som helst, ex rasp? eller är det bara matolja som gäller??
 
jag såg att någon redan hade skrivit att du skulle ge matolja men ge 1 dl om dan ca funkade på min varmblods kille! Jag gav raspolja te min pålle å det funkade hur bra som helst!!men det går ju bra med alla slags oljor... det finns även speciell foderolja att köpa med biotin men det kostar 110 spänn för två eller tre liter... :o annars säljer de tvålitersdunkar med rapsolja för 20 spänn på ica..//Johanna
 
ja,jag tror vilken som helst matolja funkar,men jag anvende den vanliga matoljan man har i mat och så,det är hög fett halt i den.
raps olaj lägger sig inte mycke i hull,då den är mer för att smörja upp tarmar.
om du skriver till pyret88 kan du få många bra svar,hon är utbildat i foderstat och så och har hjälpt mig otroligt mycke med min pålle.
det var även hon som föreslog matoljan till min häst.och hon hjälper dig nog.
men som sagt funkar matoljan bra,jag började med 1 dl för att vänja magen till det,och gick upp till 2 dl pr hink.
Raps oljan är bra den også,då den underhåller tarnarna veldigt bra.Bra för kolik hästar har jag för mig.
 
JAg funderar på hur stallet är,, om hästen står lungt el om den kanske står på en stressig plats.

Sen så kan man ju tänka lite tvärtom,, om det är alla onaturliga hästfoder som gör att hästen magrar, (kraftfodret)....
 
hej, stallet är ganska litet, bara fyra hästar med min... En del små barn finns där oxå men jag upplever det ganska lugnt. Hästarna är ju ute hela dagarna och när jag är där så är det knappt en människa där.
Vi är ganska nya i stallet och min häst har alltid haft en tendens att väva och krubbita vid stress etc.. men inte nu, det var jättelängesen jag såg honom göra det :), så jag tror att han trivs.. han har blivit väldigt lugn i sig själv, nästan för lugn :) sen ser han ju frisk ut för övrigt.. något sur i boxen men sån har han ju alltid varit.
 

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 427
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 115
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 454
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp