Svårt att sälja sadlar?

tess91a

Trådstartare
Hej

Har försökt bli av min sadel i flera månader för att skaffa mig en som passar hästen bättre, men det går verkligen inte.:confused: Är inte den som har råd att köpa en till sadel bara så där heller.:(

Vad tycker ni? Är det lika trögt på sadelfronten som det är på hästfronten med försäljning?:crazy:

//T
PS.Hoppas tråden ligger rätt, flytta den gärna annars!DS.

Sv: Svårt att sälja sadlar?

Jag tycker som du, det är trögt att sälja beg sadlar. Har en här hemma som jag försökt sälja i 8 månader.

Tror att folk köper nya i stället, tyvärr.

Jag tror att den största anledningen till det är att folk hellre köper en ny eller i butik, eftersom de erbjuder delbetalning/kreditköp. Tyvärr sänker det beg marknaden ganska ordentligt.

Jag har sålt begangade märkessadlar för inte alls länge sen och det har då inte varit några problem.
Tagit max 1 månad för alla sadlarna att bli sålda.

De som inte blir sålda efter flera månader är de som har fel prislapp, å nej jag skänker inte bort mina sadlar men jag begär vad de faktiskt är värda.

Sålde min sadel för ca 2månader sen, sålde den för det priset jag köpte den, den blev såld på 2 dagar.

Jag köper gärna begagnad sadel. Priset för sadlar som är nästan nya är dock för högt. Jag vill inte betala 10 % mindre än nypris även om sadeln är nästan ny, jag vill betala högst 75% av nypriset. För de flesta sadlar är jag bara villig att betala 50% av nypriset.

/A

Jag brukar sätta priset på ca 50% av nypris men på sistone har det ändå tagit ganska lång tid att få sålt beg sadlar, båda i mkt bra skick. Den ena fick jag sålt efter ett antal månader och jag har en kvar av enklare märke (som jag trodde skulle vara lättare att sälja än den "finare"). Annonserat nu i några månader och avvaktar nu istället för att sänka priset till orimligt lågt pris för en fin sadel. Man får invänta bättre tider:)

Ett alternativ är ju att försöka byta in den på något ställe. Långtifrån alla hästsportsaffärer som säljer sadlar tar inbyten, men en del gör det, framförallt dom som också säljer begagnat.

Ett problem är momsen! Om du är företagare och köper en ny sadel lyfter du momsen. Att då köpa en nästen ny sadel från en privatperson som vill ha ut några tusenlappar under nypriset är inte lönt.

Hej

Har försökt bli av min sadel i flera månader för att skaffa mig en som passar hästen bättre, men det går verkligen inte.:confused: Är inte den som har råd att köpa en till sadel bara så där heller.:(

Vad tycker ni? Är det lika trögt på sadelfronten som det är på hästfronten med försäljning?:crazy:

//T
PS.Hoppas tråden ligger rätt, flytta den gärna annars!DS.

Kan bara hålla med. Mkt svårt att sälja sadlar just nu.
Hjälper en äldre dam just nu att sälja hennes sadlar,då hon slutat med hästar och det är trögt. Då är det ändå märkessadlar med några år på nacken och till bra pris!
Att min egen dressyrsadel är svårare kan jag förstå eftersom den är dyrare.
Tror att det är lite inne med nya sadlar....

Tycker det inte har varit några större problem att sälja billiga, ngt äldre/välanvända kvalitetssadlar (under 5000). Kan tänka mig att det är betydligt svårare att sälja dyrare sadlar.

Tycker också att det verkar finnas väldigt många som övervärderar sina sadlar och försöker sälja för ett par tusenlappar under nypriset fast sadeln i fråga är väl inriden. Sadlar är väl grovt räknat värda 75-50% av nypriset bara de lämnat affären och mer har nog folk oftast inte lust att betala för något som klassas som begagnat om det inte är en väldigt speciell sadel. Ska man betala nära nypris köper man nog gärna nytt med garantier och annat som man då får med.

Jag tror att den största anledningen till det är att folk hellre köper en ny eller i butik, eftersom de erbjuder delbetalning/kreditköp. Tyvärr sänker det beg marknaden ganska ordentligt.

Precis så tycker jag det är! Jag lämnar numera in mina sadlar till en butik som iofs tar provision, men sadlarna blir iaf sålda.

Jag köper gärna begagnade sadlar. Problemet är att min häst behöver en rätt vid sadel, och de allra flesta av de jag hittar och skulle kunna tänka mig att köpa (utifrån annonsen), är smala i bomvidden. Utöver det, är jag inte intresserad av att betala 11k för en sadel som ny kostar 13k - då kan jag lika gärna köpa en ny.

Tycker också att det verkar finnas väldigt många som övervärderar sina sadlar och försöker sälja för ett par tusenlappar under nypriset fast sadeln i fråga är väl inriden. Sadlar är väl grovt räknat värda 75-50% av nypriset bara de lämnat affären och mer har nog folk oftast inte lust att betala för något som klassas som begagnat om det inte är en väldigt speciell sadel. Ska man betala nära nypris köper man nog gärna nytt med garantier och annat som man då får med.

Så känner jag med. Jag är på jakt efter sadel och väljer mellan några modeller men folk vill ofta ha, på sadel som ny kostar 17-18, kanske en 15k. Det lägger jag inte för en begagnad sadel. Jag ser det som med bilar, är den uttagen och använd (man vet ju inte hur den skötts osv) då ska priset ner en hyfsad bit. Om man nu inte har tur och den är nästgårds så man verkligen kan provrida i den och precis tänkte köpa sig en ny. Letar jag begagnat gör jag ju det av en anledning liksom.

Tycker för övrigt det är samma sak med den tröga hästmarknaden, folk verkar vara i behov av pengar för det är ju rena fantasipriser på många hästar. Vet inte hur många jag sett >100 000 som inte ens kan kravla runt en 120 (och då pratar jag inte lovande unghästar här). Får man inte sålt har man antingen otur med köpare just då, eller är priset för högt.

Jag måste ha haft tur eller så har jag haft attraktiva sadlar :) Min unghäst har växt så det knakat så jag har avverkat ett helt gäng sadlar på mindre än två år.. Alla sadlar jag sålt har jag blivit av med inom en vecka eller två. Sålde den senaste för bara en vecka sedan, fick svar samma dag annonsen lades ut och sadeln var såld inom två dagar:) Nu har jag inte tagit några fantasipriser utan ett humant pris i förhållande till sadlarnas skick..

*kl*
Marknaden styrs av efterfrågan och utbud samt det satta priset,svårare än så är det inte. Med en stor begagnat marknad kan man inte få ut så mycket som många tror. Så det är lätt att sälja med en prislapp som är human. Att tro att man ska få nästintill nypris för saker fungerar inte idag... sorry men det är hård konkurrens där ute.. =)

Jag köper gärna beg sadlar men ogärna på annons, anledning till det är helt enkelt att jag vill kunna se, känna och klämma på sadeln innan jag betalar.
Jag vill se att den är i det skick som säljaren säger. En annan anledning till att jag inte köper sadel på annons är att om den inte passar är det enkelt att åka tillbaka till affären med den, köper jag en på annons som inte passar så står jag där med en sadel jag inte vill ha och jag har "besväret" att sälja den, eller skicka tillbaka den till säljaren.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 651
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 059
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31