Svårt att somna om

Sandra78

Trådstartare
Vår lilla tjej blir 1 år nu i början av december. De senaste fyra månaderna har det varit jättejobbigt med sömnen, jag tycker inte det är konstigt eller särskilt jobbigt att hon vaknar en/flera gånger per natt, varav minst en gång är hon hungrig och får en flaska välling. Problemet är att sen är hon klarvaken och det tar minst 1½ timme innan hon kan somna om...

Vi bestämde oss igår för att prova att ge henne välling innan vi går och lägger oss, då hon uppenbarligen är hungrig på nätterna. Gick ju sådär.... Hon gick och la sig 19.30 (aldrig några problem att få henne att somna på kvällen), vid 23 åt hon en flaska välling utan att ens öppna ögonen, så långt gick allt bra. Men klockan 4 stod hon i sängen och studsade och grät, fick lite mer välling men det dröjde till 5.30 innan hon somnade om. Nöjd och glad så länge hon får sitta i famnen men stört omöjligt att lägga ner henne i sängen...

Hon sover i eget rum sedan två månader tillbaka, hon flyttades alltså inte i samband med att det blev strul, utan vi hoppades att flytten skulle lösa sömnproblemen då hon vaknade om någon av oss pratade, tände en lampa eller tände upp displayen på mobilen... Nu är det ju färre uppvak men längre tid att somna om...

Hon sover en gång dagtid, 1½-2 timmar.
 
Sv: Svårt att somna om

Nu har jag inte barn i den ålden, men läste på Growing People att det är vanligt att barn som tidigare sovit bra börjar sova oroligare i 6-7 månadersåldern.

Enligt GP och min bvc så behöver inte barn äta på natten från ca 6-7 mån ålder så ni kanske ska försöka ta bort nattmålet? Det blir kanske några jobbiga nätter men det kan kanske vara värt det. Som det är nu så får hon ju "belöning" när hon vaknar på natten, hon får varm och go välling och vara uppe hos mamma. Varför ska man då sova?

På fd Growing People numera 1177/barn finns för övrigt många bra sömntips.
 
Sv: Svårt att somna om

Jag tycker det beror väldigt mycket på hur barnet äter på dagarna. Min äldsta dotter åt bra vid den åldern och nöjde sig med lite vatten om hon vaknade på natten. Yngsta som är några månader äldre än ts dotter är hungrig på nätterna och behöver äta även på natten 8äter dåligt på dagen) så jag tycker det är svårt att ge såna råd.

Ts: Våran dotter är lika som din, enda sättet att få henne att somna om vid den tiden är att ta in henne till oss. Jag antar att hon behöver närheten för hon kryper väldigt nära mig när hon ska somna om (vilket hon oftast gör inom 30 min)
 
Sv: Svårt att somna om

Vad hander om hon far komma in till er nar hon vaknar mitt i natten? Gor ert sovrum barnsakert sa ni kan sova vidare aven om hon vill krypa omkring i sangen. Om ett tag forstar hon nog hur trakigt det ar att vara vaken nar det ar alldeles morkt och ingen annan ar vaken.
 
Sv: Svårt att somna om

Nu har jag inte barn i den ålden, men läste på Growing People att det är vanligt att barn som tidigare sovit bra börjar sova oroligare i 6-7 månadersåldern.

Enligt GP och min bvc så behöver inte barn äta på natten från ca 6-7 mån ålder så ni kanske ska försöka ta bort nattmålet? Det blir kanske några jobbiga nätter men det kan kanske vara värt det. Som det är nu så får hon ju "belöning" när hon vaknar på natten, hon får varm och go välling och vara uppe hos mamma. Varför ska man då sova?

På fd Growing People numera 1177/barn finns för övrigt många bra sömntips.

Vissa barn behöver äta på natten! Alla barn är unika så det är livsfarligt, anser jag, att säga att si och så ska barn göra eller klara av!

TS: Din tös är inne i en period av utveckling och den går i olika cykler, just nu vill hon ha er närvaro på natten då hon vaknar, ge henne det då! Det går över! Kanske flytta in henne till er igen, hon är ju trots allt bara ett år å då behöver de sina föräldrar nästa jämt!:)
 
Sv: Svårt att somna om

Då hoppar hon i sängen, hoppar ur sängen och petar hunden i öronen, bits (med fördel i näsan eller armarna), försöker pillra loss tapeterna osv osv :D Det som fungerar bäst - för hennes del - är att man sitter i en gungfåtölj och har henne i famnen. Men det kräver att hon är lite trött, annars vrider hon sig som en mask för att komma ur famnen.

Hon ser liksom inte det tråkiga i att vara uppe mitt i natten, även om vi inte pratar med henne, låter lampan vara släckt, bara sitter och håller i henne så är hon pigg och vill hitta på nåt och då försöker hon tills hon blir trött igen (vilket alltså tar minst 1½ timme). Jag känner bara en människa som är envisare än vad jag är, och det är hennes pappa, så hon har väl lite att brås på :o

Angående maten så är hon hungrig på riktigt, i natt drog hon i sig 170 ml fullkornsvälling... Hon är ju väldigt aktiv, så jag antar att hon gör av med mycket energi. Plus att hon kroppsligt är liten, så hon har nog inte så mycket magsäck att fylla.

Nu känns det som att jag bara slår ifrån mig, men jag läser och tar till mig :bow: Vi har kommit överens om att prova med en flaska välling när vi går och lägger oss en vecka nu, och försöka ha henne kvar i sin säng om hon vaknar under natten (naturligtvis sitter vi där med henne, men undviker att ta upp henne).
 
Sv: Svårt att somna om

Nej, nattmålet tar vi inte bort än, hon behöver det! Men tanken nu är att vi ska lirka i henne det utan att hon behöver vakna och känna att hon är hungrig (var inga problem igår att ge henne utan att hon ens öppnade ögonen).

Vi har provat att ha henne hos oss vissa nätter, men då är vi tillbaka till 8-10 uppvak för att någon av oss nyser, kollar mobilen (=klockan) osv. Jag upplever henne inte som otrygg, utan mer "nu är jag pigg nu ska vi leka". Naturligtvis får hon så mycket närvaro hon behöver, har inga som helst krav på att hon ska somna själv, men det är just det här med att hon har så långa vakenperioder som är jobbigt. Jag leker gärna med henne, men inte klockan 03.30-05...
 
Sv: Svårt att somna om

Hm, kanske inte sa kul att bli biten i nasan :D

Kan ni dra ner pa dagssomnen?

Min erfarenhet ar att man inte kan gora sa mycket at deras pahitt, det ar bara att harda ut och vanta. Eller gora nagot drastiskt, t ex ta bort dagsvilan eller nattmaten.
 
Sv: Svårt att somna om

Haha, nej, 8 vassa tänder har hon att hugga med också :D

På BVC blev de chockade över att hon självmant drog ner till ett sovpass på dagen redan vid 8 månaders ålder, hon sover ca 2 timmar nu. Hon "ska" ju sova två gånger, men hon läste visst aldrig instruktionsboken...
Det har ju varit vissa dagar när hon sovit så lite som 30 minuter dagtid, då är hon nära sammanbrott innan läggdags, har svårare att få i sig maten och sover sämre pga det.

Jag antar att vi lutar åt alternativet "härda ut", fast med mindre justeringar då som att fortsätta med att ge välling innan hon vaknar själv och är hungrig. Vid det tillfället gick det ju kanon att bara stoppa ner henne i sängen igen, tog max 5 minuter innan hon sov djupt! Och hoppas på att kroppen justerar sig till att sova kanske till 5.30-6 i alla fall.
 
Sv: Svårt att somna om

Det har bada mina ocksa gjort, dragit ner till ett sovpass vid 9 manaders alder. Den ena somnade da 21:30 och sov med ett antal uppvak for amning till 07:00 och den andre har alltid somnat runt 20;00 och sovit till 06 eller 07, men han har ocksa haft perioder dar han varit vaken ett par timmar pa natten. Jag har da sovit pa madrass pa golvet i ett helt ointressant rum utan hund eller andra barn sa jag har kunnat slumra vidare medan han krupit runt (varfor ar det sa kul att jucka pa mitt huvud mitt i natten???)
 
Sv: Svårt att somna om

Asgarv...

Sitter med 1,5-åring som inte sover bra och aldrig har gjort. Hittills har han inte juckat på mitt huvud men det kanske kommer!
 
Sv: Svårt att somna om

Han är dock mer av det ledsna oroliga slaget, så när han är vaken på nätterna är det kontaktbehov typ "ligga på dig eller din arm annars dör jag"... Och det har ju tiodubblats av att hans dagisinskolning inte går så bra. Så om han varit orolig och velat ha kroppskontakt innan så skulle han helst vilja sitta fast på mig med superlim nu.

I fredags vaknade han 22.26 och var ledsen och hans panik att behöva ligga på mig var gullig och mysig i nån timme men när vi fortfarande var vakna efter tre var det inget kul längre. Han halvsov när han fick ligga på mig och jag halvsov de stunder jag lyckades få honom att sova bredvid.
 
Sv: Svårt att somna om

Nej, det var nar han var typ 9 manader.... Nu kravlar han visserligen over mej men jag brukar putta bort honom fran mitt huvud eller ligga med ansiktet nerat.
 
Sv: Svårt att somna om

Ja, är man säker på att barnet behöver äta så ska man ju såklart inte prova att låta bli att mata.
 
Sv: Svårt att somna om

Jag tror inte barn är vakna på natten för att de inte lärt sig att det är tråkigt. Jag tror de är vakna helt enkelt för att de är pigga. Jag tror att enda sättet att reglera det på är att minska sömnen i någon annan ände. Lägga sig senare, upp tidigare eller sova mindre på dagen. Våra barn har bara sovit en gång om dagen sen de var under ett år.
 
Sv: Svårt att somna om

Tillägg att det som ovan finns barn som av vakna för att de är ängsliga/oroliga. Men jag tänker mig ett barn som är vaket och glatt på natten och som inte har närhetsbehov.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 951
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Somnade 20.00 nånting i soffan. Tv-n är sövande. Vaknar och lägger mig. Klarvaken. Försöker slappna av och komma till ro. Brukar lyssna...
Svar
12
· Visningar
1 050
Senast: Rie
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
863
Senast: Lyan
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp