Sv: Svårt att stå still när man sitter upp, tips?
Min lösning - vara envis som en liten röd gris.
det första jag lär dem är att vid pallen/hinken/etc står man still. punkt.
Det kan behöva upprepas för dem under utbildningens gång (treåringen stod som en pärla i början, men sen blev hon lite för energisk och fick lite bråttom att få komma iväg så då fick vi ta en repetition).
Jag gör helt enkelt så att jag tjatar ihjäl dem

Ställer dem vid pallen, lösa tyglar men grepp i dem såklart. Kliver upp på pallen, klappar dem lite (gör mig absolut ingen brådska nånstans), sätter foten i stigbygeln och sen sitter jag upp, tar andra stigbygeln, klappar och SEN skrittar vi iväg.
Försöker hästen innan jag kommit upp/under uppsittning gå iväg, svänga undan bakdelen eller på annat sätt 'trassla' så kliver jag ner från pallen, ställer lugnt och stilla tillbaka hästen där den ska stå och börjar om. utan minsta brådska (fall inte för att 'ja nu står den still nu sitter jag upp fort som fan!'-fällan!!).
De lär sig ganska snart att det är himla tråkigt att trassla, det tar ju en eviiighet innan man kommer nånstans då, och matte är envis som en röd gris. Det kan ta en timme att sitta upp i början, men tillslut trillar lilla poletten ner och de står stilla, lugnt och avslappnat och på hängande tygel. För de har insett att det är snabbaste och lättaste vägen.
I början när jag lär in det så tar jag det i små bitar, först lära dem stå stilla vid pallen, sen stå stilla vid pallen och stå kvar när jag kliver upp och klappar, sen stå stilla när jag sätter foten i stigbygeln etc.