Svart färg på läder?

S

__Stilett__

kan man sätta ny färg på sin lädersadel?
min ena sadel börjar se lite nött ut på vissa ställen och jag vill ha den svart och fin igen!

skokräm kan väl inte vara bra?

risken finns ju att man har vita ridbyxor så det får gärna inte färga.
 
Pappa hade nån sorts färg på sitt jobb, som han använde på Pasqunelles sadel som också blivit sliten och ful. Den blev svart och blank, färgar inte av sig!

Ska höra med honom vad färgen heter och så, bara du påminner mig, annars glömmer jag :o
 
inte en aning. man kanske kan testa..iof har jag ingen aning om va det är *ler* aldrig hört det förut
 
Använd Oljebaserad narvsvärta, för det tränger djupare ned i lädret. Det kan vara lite svårt att färga läder, beror helt på vad för slags läder det är. Men bara du fuktar ordentligt där du ska färga och se till att tvätta dina händer så det INTE kommer fett där du ska färga så ska det nog fungera. Du bör även gnida in färgen när den stryks på, flera gånger lär behövas. Men en viss risk finns senare att det färgar av sig ett tag.
 
Narvsvärta till vettiga priser hittar man på Skara Slöjddetaljer. Dom har katalog men även hemsida!

/Kung Tulle

ps. Narvsvärta finns även i andra färger än svart! :idea:
 
Jag sydde en gång ett grimskaft som jag färgade blått för att matcha grimman. :D
Helt klart ensam om det i stallet!
 
jag har haft svart ekol-olja på min sköthäst gamla sadel som var svart en gång i tiden.
Det hade blivit typ grå på balvalv och vulster.

Nu är den fin igen!! Färgen blir väl inte lika fin som innan, men det är stor skillnad.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: caballus
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
707
Senast: Caoimhe
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 936
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 086
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp