Svårt med ridstövlar och mått

Andrii

Trådstartare
Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i skor, behöver 44-45 i höjd och vaden mäter 32 cm. Jag har ett par Parlanti med 31 cm i vaden, de är för vida. Har ett par MH R/N (31-34 cm i vidd) de är för vida. hade ett par Pioneer innan som var ca 30-30,5 cm i vaden och de passade (dock sjukt obekväma att gå i så blir inte ett nytt sånt par).

Jag har hittat ett par Bocaj som jag är intresserad av i storlek 37 (de ska enligt måttabell vara 45 cm höga och 35 cm vida). Har hört att Bocaj ska vara smala i modellen och att de går att spänna in mycket, men vad tror ni? går de att dra ihop till mina vader? Ni med erfarenhet av Bocaj stövlar får mer än gärna svara.

Annars blir det väl att måttbeställa på Falsterbo, fast än jag tycker det är dyrt...
 
Ok. Tack för ditt svar. Finns dessa någonstans i Sverige att köpa eller bara utomlands? Är dom dyra? Men då tror du inte att Bocaj är någon idé eller?
 
Ok. Tack för ditt svar. Finns dessa någonstans i Sverige att köpa eller bara utomlands? Är dom dyra? Men då tror du inte att Bocaj är någon idé eller?

Jag har iaf köpt båda mina par i Sverige, men det är några år sen nu. Dyra beror ju lite på vad man jämför med, jag tycker de är ganska billiga, mina gick väl på 1800 kr - men det är några år sedan nu.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Bocaj
 
Jag köpte nyligt ett par Ariat för 2500 kr, de verkar finnas i en hel massa vidder och höjder, jag har smala vader och de passar perfekt. Otroligt sköna att gå i dessutom :)
Det var guld värt att åka till en välsorterad butik :)
 
Tänkte just tipsa om dem. Jag har nyligen köpt ett par 36:or med 45 i höjd och 30 cm i vadvidd.
Där ser man. det verkar ju vara precis mina mått. då kan jag ju passa på att fråga hur de är i storlek (foten)? töjer de sig i vaden tror du? jag har ju mätt mig själv till ca 32 cm, men har provat flera ridstövlar som ska vara 31 cm vida och alla är för stora. vad tror du hade passat bäst, 30 el 32 cm i vaden? hur vid är din vad?

Har förresten även provat Ariat, ävem dom var för stora:(
Tack för svar.
 
Jag köpte ett par Alex's boots på strömsholmstävlingarna i helgen. De fanns massor med olika vidder och höjder. De vanliga utan bling eller lack gick på 2600.
 
Jag köpte ett par Alex's boots på strömsholmstävlingarna i helgen. De fanns massor med olika vidder och höjder. De vanliga utan bling eller lack gick på 2600.
Ja det var dessa jag funderade lie på att beställa under falsterbo. hur är de i fotstorlek? kollade måttabell på internet. i strl XS såg de ut att vara lagom i vidden men blir då för höga (47 cm) vilken storlek och mått har du?
 
Där ser man. det verkar ju vara precis mina mått. då kan jag ju passa på att fråga hur de är i storlek (foten)? töjer de sig i vaden tror du? jag har ju mätt mig själv till ca 32 cm, men har provat flera ridstövlar som ska vara 31 cm vida och alla är för stora. vad tror du hade passat bäst, 30 el 32 cm i vaden? hur vid är din vad?

Har förresten även provat Ariat, ävem dom var för stora:(
Tack för svar.
Jag hade också mätt min vad till något vidare, minns inte exakt, men det kan ha varit 32 cm. Men när jag kom in i butiken och skulle testa tyckte personalen att jag skulle ha 30, och de sitter jättebra. Jag tror de töjer sig lite med tiden eftersom det är läder. Jag har ibland 36 och ibland 37 i skor och 36 passar bra på mig. Det finns ett inlägg i dem som man kan ta ur så blir de lite rymligare.
 
Ja det var dessa jag funderade lie på att beställa under falsterbo. hur är de i fotstorlek? kollade måttabell på internet. i strl XS såg de ut att vara lagom i vidden men blir då för höga (47 cm) vilken storlek och mått har du?
Jag har tvärtomproblem mot dig med korta tjocka ben. :D
De sa att de är lite stora i foten. Om du ska till Falsterbo så gå in och prata med dem. Min kompis som har extremt smala och långa ben fick specialbeställa men det kostade bara någon hundralapp extra.
 

Liknande trådar

Utrustning Har precis mätt mina vader då dom inte fick plats i de gamla ridstövlarna som togs fram ur förrådet. Landar på 37 cm. Inser att det...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 323
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har ärvt min mammas kraftiga vader och letar mig sönder och samman efter stövlar som skulle kunna passa. Hade ju tänkt måttbeställa...
Svar
19
· Visningar
1 876
Senast: Fantur
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 034
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp