Vidder på ridstövlar.

LadySara

Trådstartare
Har precis mätt mina vader då dom inte fick plats i de gamla ridstövlarna som togs fram ur förrådet. Landar på 37 cm. Inser att det kommer bli tufft att hitta några nya. Jag har strl 36-37.
De jag kikat på på tex hööks är jag helt totalt körd. Är ett par crw jag har sedan innan.

Ni med lite vader hur gör ni när ni rider ? Å i vad?
 
Har precis mätt mina vader då dom inte fick plats i de gamla ridstövlarna som togs fram ur förrådet. Landar på 37 cm. Inser att det kommer bli tufft att hitta några nya. Jag har strl 36-37.
De jag kikat på på tex hööks är jag helt totalt körd. Är ett par crw jag har sedan innan.

Ni med lite vader hur gör ni när ni rider ? Å i vad?


Har gett upp att leta stövlar av den anledningen. Jag rider med shortchaps och skor vår, sommar och tidig höst. Har vinterridstövlar från MH med dragkedja bak som går hela vägen ner och är vida.
 
Mountain Horse har ju flera modeller där du kan välja både längd och vidd på skaften, testat någon av dem?
 
Jag har 54 i mått. ;) Fuller Fillies funkar för mig, men jag vet inte om de säljs längre. När mina ger upp får jag måttbeställa tänker jag. Samtidigt vet i sjutton om det kommer behövas, tävlar inte längre och enda gången jag egentligen ”måste” ha stövlar är när jag hoppar terräng. Oklart om det nånsin blir av igen.
 
Har precis mätt mina vader då dom inte fick plats i de gamla ridstövlarna som togs fram ur förrådet. Landar på 37 cm. Inser att det kommer bli tufft att hitta några nya. Jag har strl 36-37.
De jag kikat på på tex hööks är jag helt totalt körd. Är ett par crw jag har sedan innan.

Ni med lite vader hur gör ni när ni rider ? Å i vad?
Förlåt, men 38 i vadvidd är ju fullt normalt? Det kan du hitta i de flesta stövelmärken som Cavallo, Mountain horse, De Niro... Jag har 42 i vadvidd och har ett par Cavallo Linus och har haft olika modeller av Mountain horse.
 
Förlåt, men 38 i vadvidd är ju fullt normalt? Det kan du hitta i de flesta stövelmärken som Cavallo, Mountain horse, De Niro... Jag har 42 i vadvidd och har ett par Cavallo Linus och har haft olika modeller av Mountain horse.
Provat en del, å de verkar omöjligt att hitta. Små fötter = små vader verkar tillverkarna tro. Vill inte lägga en förmögenhet då jag inte har egen längre.
 
Att lägga 4-5 tusen på ett par stövlar för att rida i skogen å nån gång på banan är inte ett alternativ för min ekonomi.

Kollat på hårda stövelskaft lite. De shortshaps som finns verkar vara mest sladdriga typen. 🤔
 
Om du kan tänka dig stövlar med snörning så finns det en del som kan funka men bäst är ju att prova i butik
 
Jag har köpt begagnade. Då behöver man inte känna att man måste vara så rädd om dem.

De kostar ofta en bråkdel när de är använda innan.

Storken du beskriver är regular på Ariat.
 
Mina vader är ca 44-45 i vidd, och storlek 38 på foten. Hittar inga jag heller. Och lägga flera tusen på ridstövlar gör jag inte. Synd det inte finns en marknad för oss med grova vader där stövlarna inte kostar skjortan.
 
Vill du komma undan billigare så hade nog MH Veganza kanske passat? De borde passa i wide.
 
Jag har också små fötter och stora vader, jag brukar kunna ha Mountain Horse regular wide (på sommaren).
 
Mountain Horse, Horka och HKM brukar ha olika modeller i olika vidder och höjd. Eventuellt kan Horze ha någon egen modell också.
 
Mina vader är 41 cm i vidd. Jag är dessutom kort och har 36 i skor, så det är helt omöjligt att hitta stövlar. Jag kör med skor och shortchaps, det är enda alternativet. Inte ens Mountain Horse verkar funka trots att dom har så många olika vidder och höjder. Skulle behöva short/wide men stämmer måtten i skaftet så hamnar jag på stl 38 som såklart blir för stort i foten ist.
 
Såg det här på Instagram här om dagen. Till dessa stövlar så kan man ändra vadvidd genom att fästa en läderbit med dragkedja på båda sidor i stövelns befintliga dragkedja. Finns i olika vidder.
Att inte fler märken har kommit på den idén!

IMG_9943.jpeg
 
Mina vader är 41 cm i vidd. Jag är dessutom kort och har 36 i skor, så det är helt omöjligt att hitta stövlar. Jag kör med skor och shortchaps, det är enda alternativet. Inte ens Mountain Horse verkar funka trots att dom har så många olika vidder och höjder. Skulle behöva short/wide men stämmer måtten i skaftet så hamnar jag på stl 38 som såklart blir för stort i foten ist.

Det går att måttbeställa hos tex De Niro, det behöver inte bli jättedyrt 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 317
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har ett problem. Jag behöver köpa mig ett par nya Ego7 ridstövlar då jag vuxit ur de par som jag har nu. Och de ändå höjd...
Svar
4
· Visningar
1 149
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 263
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 450
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp