Bukefalos 28 år!

Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Nja, haka upp sig och haka upp sig... Jag diskuterade det du har skrivit i din ts, det vill säga att föräldrar har svårt att ta emot tips från ickeföräldrar. Det jag skrev är att jag inte tycker det är konstigt att föräldrar i liknande situationer vill ha tips från de med erfarenhet och att jag tycker att du med dina kommentarer bara dumförklarar föräldrarna. Jag FÖRSTÅR att de vill ha tips från hur andra har gjort med sina barn.

Du skrev i ett annat inlägg att du svarade: "Jag tycker inte alls om metoden, förstår inte hur någon kan vilja utsätta sitt barn för så mycket onödig stress. Barn skriker av en anledning, inte för att vara dumma".

Vad av detta tror du är nytt i en normalbegåvad förälders liv? Tror du att föräldrar behandlar sina barn på olika sätt för att vara dumma? Tror du att föräldrar inte fattar att barn skriker av olika anledningar?

Jag tycker ditt svar är rätt korkat, jag tror inte det finns så många föräldrar som gör olika saker enbart av lathet. De flesta har en tanke bakom sitt agerande, och om nu dessa ville ha tips från vad folk med barn tycker och hur dessa har gjort, varför reagera så otroligt negativt på det? Du har all rätt i världen att tycka en metod är dålig, dum, korkad, whatever, och du behöver inte komma med en mirakelkur... Men kom inte och säg att det är ett TIPS att be någon fortsätta på samma sätt som förut, för det har nog en normalbegåvad person kunnat räkna ut själv, och det finns säkert en god anledning att de vill testa nåt annat och därför söker tips om just det.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Ja, det tror jag också. Väldigt osannolikt. Alltså är det inget skäl att börja träna egen insomning på ett spädbarn, det kan ju lika gärna leda till att detta med att somna blir en stressfaktor, nåt obehagligt och lite läskigt. Vilket i sin tur kan tänkas vara en orsak till senare sömnproblem.

Jag vidhåller att om småbarn ska tränas till att somna själva så är det för föräldrarnas skull, inte för barnens.

Man gör väl på det sätt som känns bra för en själv och för barnet helt enkelt. Som jag skrev tidigare. OM man ville... Skulle man kunna... Istället för tex... var mitt tips.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Ja, antar att du har rätt i att jag idiotförklarade metoden. Jag tycker nämligen att det med dagens kunskap är att likna någon form av psykisk misshandel.
Har också läst lite utvecklings- och anknytningspsykologi och håller helt och hållet med dig.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Men samtidigt: skulle man vilja ha hunduppfostringstips från en som aldrig själv haft hund? Relationstips från en som aldrig haft ett förhållande? Varför ska just barn vara ett ämne som alla tycker sig vara kompetenta att uttala sig om? .

Varför skulle man inte det? En vän till mig har inte hund, men kan komma med bra tips ändå. Sen, alla har ju relationer till andra männiksor, de tips kan ju också vara värdefulla? Och BER man om råd angående, i detta fallet barn, tycker jag det är konstigt at tinte alla tips beaktas. :)
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Så du har ingen förståelse alls att föräldrarna inte valde att lyssna på någon som inte har barn som kommer med det eminenta förslaget att "de ska fortsätta som vanligt" i en ohållbar situation? (och nej, jag behöver inte ha fler diskussioner med ts ang just denna situation, då jag fortfarande inte tycker det är ett "tips" att tala om för en person att den ska göra samma sak som inte fungerar oavsett om det handlar om hundar - hästar - barn eller kackelackor...)
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Men du verkar fortfarande inte förstå att det jag framförallt ville framföra till tjejen var att hon bör avstå metoden.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Förvisso, men de anser ju fortfarande inte att den metoden de har nu fungerar heller.... Av två onda ting (ingen vet ju hur deras rutiner är egentligen såvida det inte är en riktigt god vän till dig, men det låter ju inte så med tanke på den kommentaren du fick).

Jag är dock nyfiken på om de fick några andra kommentarer, med tanke på att de flesta tycker att man ska hålla sig borta från liknande metoder?
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Så du har ingen förståelse alls att föräldrarna inte valde att lyssna på någon som inte har barn som kommer med det eminenta förslaget att "de ska fortsätta som vanligt" i en ohållbar situation? (och nej, jag behöver inte ha fler diskussioner med ts ang just denna situation, då jag fortfarande inte tycker det är ett "tips" att tala om för en person att den ska göra samma sak som inte fungerar oavsett om det handlar om hundar - hästar - barn eller kackelackor...)
man läste uppenbarligen det man vill läsa...
Jag ser att ts bara har FRÅGAT om VARFÖR de inte kan fortsätta med nuvarande metod, det är inte samma sak som att uppmana dem att göra det.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Jag ser ingenstans att TS uppmanat dem att fortsätta som vanligt, utan frågat vad som var fel med nuvarande metod. Men uppenbarligen tolkar vi olika för jag tycker du hänger upp dig väldigt på just en mening i tråden och inte lyssnar på de svar du sedan får.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Jag kan inte tolka följande på annat sätt än att hon gett dem "tipset" ett fortsätta på samma sätt som de gör:

"Jag frågade henne också hur det kommer sig att de inte vill fortsätta som de gör nu, eftersom det funkar jättebra och barnet somnar på bara några minuter. Mitt tips var alltså att fortsätt som ni gör nu, eftersom barnet då känner sig tryggt."

Alla vill väl ha trygga barn, nu sökte denna familj dock tips på andra sätt då detta helt uppenbarligen inte fungerade för dem, eller hur? Hade ts känt föräldrarna mycket väl hade hon troligen aldrig fått den kommentar hon fick, så hur vet ni då vad som händer i denna familjen på kvällarna, det kanske inte ens ts vet, deras situation kanske känns helt ohållbar för dem, det finns säkert en god anledning till att de vill prova något annat, man byter väl inte metoder om de fungerar?
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

man byter väl inte metoder om de fungerar?
Jag har träffat gott om människor som fått för sig att saker inte kan vara enkla och bra och trevliga och därför ser till att göra saker svåra och jobbiga, för det är ju så det ska vara. Svårt och jobbigt, alltså.

Någon annan var ju inne på det i tråden. Föräldratidningar lär oss att vi måste lära våra barn att somna och att det ska vara en process och det ena med det tredje. Då kan det ju inte vara enkelt. Är det enkelt måste det ju vara något fel.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Nä för det kan ju verkligen inte vara så att de inte tycker deras nuvarande sätt är bra och därför funderade på andra metoder och bad om andra tips? Tack och lov att jag mest träffat människor som kan tänka själva :D
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Nä för det kan ju verkligen inte vara så att de inte tycker deras nuvarande sätt är bra och därför funderade på andra metoder och bad om andra tips?
TS skrev:
"I det aktuella fallet hade de dessutom en metod som funkade jättebra (barnet, 7 månader gammalt, somnar jättefort bara de vaggar) men tyckte att 'så kan man ju inte hålla på'."

... så det verkar i allra högsta grad vara fråga om att den nuvarande metoden - vagga - är för lätt och enkel, varför de i stället vill göra det svårt för sig genom att använda sig av någon otrevlig ignorerametod.

Exakt vad är det annars som är så jobbigt och "icke-fungerande" med att vagga en stund? Jag förstår att man som småbarnsförälder kan vara helt slut i kolan p.g.a. sömnbrist och avsaknad av rutiner, men då är man väl ändå helt ute och cyklar på djupt vatten om man vill ändra något som funkar snabbt och bra (en fungerande rutin!) till något - en ignorerametod - som inte alls funkar (och dessutom är att anse som psykisk misshandel)? Borde det inte vara rimligare att försöka bygga fler rutiner kring den fungerande rutinen?
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Jag läste det, är detta enligt ts eller är detta enligt föräldrarna? Jag tror fortfarande inte att man vill ha tips om något utan någon anledning.

Exakt vad är det annars som är så jobbigt och "icke-fungerande" med att vagga en stund? Jag förstår att man som småbarnsförälder kan vara helt slut i kolan p.g.a. sömnbrist och avsaknad av rutiner, men då är man väl ändå helt ute och cyklar på djupt vatten om man vill ändra något som funkar snabbt och bra (en fungerande rutin!) till något - en ignorerametod - som inte alls funkar (och dessutom är att anse som psykisk misshandel)? Borde det inte vara rimligare att försöka bygga fler rutiner kring den fungerande rutinen?

Ja säg det... Hur vet du dock att metoden inte funkar? För så vitt jag vet har den trots det hjälpt massor av föräldrar, även om det är på fel sätt... Och har man varit sömnlös i sju månader vilket mycket väl kan vara fallet, så blir det kanske lätt så att man griper efter minsta lilla halmstrå? Jag tror faktiskt man måste ha varit där för att överhuvudtaget förstå det alls. ´Jag tror ingen som inte har barn kan veta hur det känns, eller som ens har ett barn som har sovit bra från början. När jag fick min första tjej förstod jag fortfarande inte de småbarnsföräldrar som kom till öppna förskolan alldeles rödsprängda i ögonen och som höll på att somna under fikat. Min tjej sov ju tio timmar per natt utan problem. Nu förstår jag dem dock när min son har haft stora problem med magen och skrikit dygnet runt (vill poängtera att jag inte försökt med denna metoden för honom då det hade varit lönlöst då han haft ont)... Barn är olika, problem är olika. Problem är olika i alla familjer...

Jag är också nyfiken (och det får gärna ni som vet mer om denna metoden än jag svara på) på vilket sätt denna så kallade anknytning och dessa svårigheter visar sig? Min sambo och hans syskon (fem stycken) är uppfostrade att sova enligt denna metod, troligen var den lite vanligare förr, men så vitt jag vet har de och har alltid stått sina föräldrar nära? Hur vet man att ett barn har gått igenom denna metoden? Hur ser man det? För det måste ju märkas på nåt sätt? Är alla kriminella uppfostrade så?

Men faktum kvarstår, om något inte fungerar och man vill ha tips på andra rutiner, oavsett anledning, finns det tusen tips och erfarenheter som säkert är bättre än "fortsätt som ni gör". Eftersom ts inte ville att det här skulle bli en diskussion om just denna metoden, tog jag då upp en annan jämförelse, även om ts inte förstod den... Jag tar upp den igen:

Om jag ammar och det inte fungerar och jag vill lära mitt barn att ta flaskan istället och det absolut inte fungerar för barnet att ta den, och jag vill ha tips på hur jag ska få honom att ta flaskan, då är det väl ganska självklart att jag väljer att inte lyssna på en person som talar om för mig att jag ska fortsätta som jag gjort hittills? Om denna personen då inte har barn själv, aldrig själv har ammat eller haft problem med detta, varför ska jag då lyssna på "tipset" att jag ska fortsätta som jag gjort hittills, om det, oavsett anledning, inte fungerar och inte blir bra rutiner?

Det var en jämförelse för att gå tillbaka till det som var ts grundfråga, det vill säga om råd från folk som inte själva har barn (själv tror jag dock fortfarande inte att det handlar om att människor har barn eller inte, jag tror det handlar mycket om attityd också).
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Om jag ska förklara anknytning för någon som inte är insatt skulle det ta hur lång tid som helst, det är ett stort och komplext ämne.
Har dock skrivit några uppsatser om det och skulle kunna kolla om någon lämpar sig för din fråga. Är du uppriktigt intresserad kanske du kan få ta del av dem.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Jag läste det, är detta enligt ts eller är detta enligt föräldrarna? Jag tror fortfarande inte att man vill ha tips om något utan någon anledning.
"Det är för lätt" eller "vi pallar inte vagga i några minuter" är ju anledningar. Dåliga sådana, men ändå.

Ja säg det... Hur vet du dock att metoden inte funkar?
Att ingorera (psykiskt misshandla) ett barn tills det somnar av utmattning (och ångest) känns som en per definition icke-fungerande metod.

För så vitt jag vet har den trots det hjälpt massor av föräldrar, även om det är på fel sätt... Och har man varit sömnlös i sju månader vilket mycket väl kan vara fallet, så blir det kanske lätt så att man griper efter minsta lilla halmstrå?
Ah, allt är OK för att man är trött? Jag tycker att man inte kan resonera så. Att man är trött ursäktar inte allt. Då kan vi ju genast rättfärdiga all möjlig misshandel.

Jag är också nyfiken (och det får gärna ni som vet mer om denna metoden än jag svara på) på vilket sätt denna så kallade anknytning och dessa svårigheter visar sig?
Trygga barn har lätt att lita på sina föräldrar, är mer benägna att självständigt upptäcka sin omgivning och, i vuxen ålder, fungerar bra i relationen med andra.

Otrygga-undvikande barn har lärt sig att bli avvisade och söker därför inte kontakt, ett mönster som de upprepar som vuxna; de har svårt att släppa andra människor inpå livet.

Otrygga-ambivalenta barn har fått uppmärksamhet ibland och blivit ignorerade ibland och de blir osäkra och får separationsångest. Som vuxna kan de bli väldigt klängiga, närhetskrävande.

uppfostrade att sova
Bara det att man pratar om att uppfostra bebisar och uppfostrar till att sova ...

Men faktum kvarstår, om något inte fungerar och man vill ha tips på andra rutiner, oavsett anledning, finns det tusen tips och erfarenheter som säkert är bättre än "fortsätt som ni gör".
Det är ju ett lysande tips om det fungerar och är bra för barnet men föräldrarna mest har fått för sig att det är för lätt, för jobbigt o.s.v. För någonstans måste ändå barnets behov gå före föräldrarnas behov av att slippa undan ungen så fort det bara går.


Om jag ammar och det inte fungerar och jag vill lära mitt barn att ta flaskan istället och det absolut inte fungerar för barnet att ta den, och jag vill ha tips på hur jag ska få honom att ta flaskan, då är det väl ganska självklart att jag väljer att inte lyssna på en person som talar om för mig att jag ska fortsätta som jag gjort hittills?
Jämförelsen haltar. Vi pratar om några minuters vaggande, inte blödande bröstvårtor.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

*kl*

Snälla, jag tycker det har urartat helt och hållet nu. A la Familjeliv, typ, liksom. :grin:
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Har du varit hem till familjen? Må vara att det är dåliga anledningar. Söker de andra tips är det ju inga tips?

Och ts, jag vill gärna veta hur man märker att föräldrar har gjort på olika sätt med sina barn? Jag är nyfiken då som sagt min sambo och alla hans syskon har fått somna med denna metod, och jag har inte märkt att någon av dem skulle sticka ut på något sätt. Därför är jag nyfiken på hur man ser att männsikor har fått somna med denna metod? Tyvärr fick jag ju inget svar. Du behöver inte idiotförklara mig, den uppfostringsmetod eller vad man nu ska säga eftersom vissa märker ord i stället för att argumentera som jag använt har gjort att jag själv har lugna och trygga barn som visar tillit och har knutit an från början (skulle dock inte använda denna). Jag är däremot mycket nyfiken på att få ett riktigt svar hur exakt man ser på en vuxen människa att den uppfostrats si eller så och att detta inte kan härledas till någonting annat än just att den till exempel inte fått amma, eller fått somna själv i ett par nätter...
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Jag har ju svarat att jag kanske kan ordna så du får läsa någon/några av mina uppsatser om du är intresserad. För det är för stort och komplext för att jag ska sitta och skriva om det här.

Hur man märker det? Inget man säkert märker om man inte vet vad man ska titta efter. Men jag förstår inte varför det skulle vara relevant? Bara för att du tycker din sambo är en normal människa så stämmer inte teorin (som du inte ens vet vad den går ut på)?
Även sånt som inte tydligt syns på utsidan kan orsaka stora problem.
 
Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Förvisso, har aldrig heller sagt att jag tycker det är en bra metod att låta barnen skrika tills det somnar, för det tycker jag inte och med båda mina barn har man aldrig behövt det, visst sjutton kan de ligga och bladdra lite och gnälla lite när de ska sova men skrika har de faktiskt aldrig gjort i samband med sömn (förutom lillen då, men han har ju haft ont och då hjälper ju ingenting, när han inte har ont somnar han i princip direkt).

Men faktum är ju att just anknytningen tas upp i de flesta sammanhang - det tas upp i sådana här metoder, det tas upp om man inte ammar, man får helst inte gå igenom snitt för att anknytningen kan bli lidande, man ska sjunga för och smeka magen under graviditeten för annars blir det svårt att knyta an (och det finns flera som säger allt detta, jag har läst detta i i alla fall ett par böcker, forskning etc)... Så frågan är ju, finns det NÅGON förälder som har uppfostrat och fixat enligt konstens alla regler? De barn som kommer ut genom snitt, inte ammar, får somna själva etc, blir de kriminella? Sämre människor än andra? Det är ingen kritik mot dig personligen och det blev långt från ämnet här, men var går gränsen vad man kan göra med barnet utan att det är skadligt? Nog sjutton måste det vara helheten som till slut visar vad det blir för människa?
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 365
Senast: Migo
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 103
Senast: oz_joj
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 863
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp