Bukefalos 28 år!

Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Vaddå lida?
Om man inte tar hand om sin häst själv utan ger bort den så är den ju lika borta som om den vore slaktad.
Det är ju inte så att man direkt har blivit bestulen på något.

Lurad - ja.
Men i vad består lidandet?

Självklart är väl inte en såld/bortskänkt häst detsamma som en slaktad häst? Man kan tycka mycket om sin häst (och därmed vilja ge den en chans till ett fortsatt bra liv) trots att man av olika anledningar inte längre kan ha kvar den själv. Det innebär ju inte per automatik att man skiter i vad som händer med den efter att den bytt ägare!

Jag skulle också mått fruktansvärt dåligt om jag sålt en häst till vad jag trodde var ett bra hem, och så visade det sig att den nya ägaren inte hade någon annan avsikt med köpet än att slakta hästen. (Och ännu värre skulle jag mått om hästen bara "försvann".)


Sedan kan man såklart diskutera det här med att skänka bort hästar till okända människor, men det hör inte riktigt till just den här diskussionen tycker jag.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag skulle aldrig ge bort en häst som sällskapshäst åt någon okänd.
Då avlivar jag den hellre.
Slakt är en av de minst hemska saker som en häst kan råka ut för.
Det finns en hel massa saker som är mycket värre och dessa vill jag inte riskera att hästen utsätts för.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men nu var det ju inte dig det gällde, och jag kan hålla med om att med facit i hand så var det inte så smart.


Men jag kan inte heller med den här "skyll dig själv" mentaliteten och total brist på medmännsklighet som vissa här inne bedriver.
Även om man bestämmer sig för att skänka sin häst så betyder ju det inte per automatik att man antar att hästen blir slaktad.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Nej, men även du måste hålla med om att ett allvarligt fel kan komma fort, så ingen kan göra några garantier på att en såld häst inte slaktas, dessutom sålt är sålt, gett bort är gett bort, vill man ha kontroll och bestämmanderätt efter sådan uppgörelse kanske man ska välja annat alternativ ex fodervärdsavtal.

För egen del skulle jag inte vara särskilt upprörd om jag fick bevis för att hästen slaktats i Sverige, för min egen del finns det värre scenario för hästar än det.

Visst men om syftet att ta hästen är att slakta den i svartslakt så tycker jag det inte är ok. Det är bedrägeri enligt mig.

Visst finns det värre scenario än detta, men varför dra upp det värsta?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag tycker det är hemskt och jag hoppas innerligt att ni får upprättelse i frågan. Inte minst för att fler hästar ska gå samma öde till mötes
Oärliga människor får sitt straff förr eller senare, bara synd att människor runt omkring dessa ska behöva lida när dom drar fram :(

Lycka till och hoppas ni kan gå vidare i allt det olyckliga.

Tack för din medkänsla. :)

En del av oss 6 som blivit drabbade mår väldigt dåligt av det som hänt.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Även om man bestämmer sig för att skänka sin häst så betyder ju det inte per automatik att man antar att hästen blir slaktad.

Men det är ju på något vis en flykt från att vara tvungen att ta ansvar för hästen ända in till det bittra slutet.
Man ger bort den så att någon annan får sköta slutet på hästens liv.
Och intalar sig själv att den skall få en god och fin ålderdom, så att man själv kan må bra.

Om man lät bli att försöka dyvla sina avdankade hästar på andra så skulle sådant här inte hända.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Insikt om vad?

Det bryts väl mot en hel rad både lagar, regler och bestämmelser på det slakteriet.

Men vilken insikt skulle artikeln ge?
Att det finns tjuvar och banditer?
Det vet vi nog redan.

Insikten om vad som ligger till grund för 3 anmälningar om svartslakt.

Verkar som ginnes inte ens vet vad som räknas som svartslakt eller hur ett seriöst slakteri faktiskt oftast beteer sig!
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Självklart så är det bedrägeri.
Frågan är om det kan bevisas tillräckligt för att hålla i rätten.
Och vad som skulle anses vara skadan man lidit.

Det är ganska så gräsligt att bli lurad.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Svartslakt är när kött produceras utanför skattesystemet.

Det där slakteriet verkar ju sköta den skattemässiga biten så frågan är om det verkligen är svartslakt.
Däremot så verkar det ju vara både stöld, bedrägeri och brott mot livsmedelslagen.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men det är ju på något vis en flykt från att vara tvungen att ta ansvar för hästen ända in till det bittra slutet.
Man ger bort den så att någon annan får sköta slutet på hästens liv.
Och intalar sig själv att den skall få en god och fin ålderdom, så att man själv kan må bra.

Om man lät bli att försöka dyvla sina avdankade hästar på andra så skulle sådant här inte hända.

En "avdyvlad häst" som heter Lukas var bara 5 år fyllda när slaktar dottern tog över ägarskapet - Lukas är lika "försvunnen" som 14 åriga Ametist och 12 åriga Nelly Magic och som 20 ågiga Ida osv osv.

Jag har själv varit "gåvomottagare" av häst och klarat av detta utan att bete mig illa mot hästen. Känner till ytterligare 8 st i bekantsapskretsen som gjort detsamma där hästarna sedan 11 år tillbaka har det precis så bra som det var utlovat!!!

Att göra som slaktardottern gjort är inte riktigt normalt. Alla hästfolk är inte lika "hungriga på pengar" som personen jag gav bort Ametist till.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men saker kan hända i livet som gör att amn varken har tid/råd att hålla häst längre. I tråd efter tråd skriker alla om att man inte ska ha häst om man har dåligt med pengar eller tid.

Dessutom, 14 år är väl ingen "gammal" häst... Säg det till min 20 åring:laugh:. dessutom är det ju inte bara Ametist som råkat ut för den här tjejen och det är väl mkt möjligt att dom ägarna är lurade på andra sätt, med friska o unga hästar.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Svartslakt är när kött produceras utanför skattesystemet.

Det där slakteriet verkar ju sköta den skattemässiga biten så frågan är om det verkligen är svartslakt.
Däremot så verkar det ju vara både stöld, bedrägeri och brott mot livsmedelslagen.

Svartslakt är när man tar in kött i den mänskliga matkedjan som inte är spåbart och inte får ingå i den mänskliga matkedjan (innehållandes karensmedel). Slakta/jobba etc och tjäna pengar utan att deklarera är brott mot skattelagstiftningen.

Sköta den skattemässiga biten.........?

Ägaren ägde i annan kommun ytterligare ett slakteri. Kursade detta 2005 med 3.000.000 kr i skuld. Numera tjänar "ägaren" ca 70 000 kr år/taxerad inkomst på ej nanmngedda slakterit OCH kan också avbetala på skuld till KFM med i år runt 200 000 kr....duktigt gjort eller hur?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men saker kan hända i livet som gör att amn varken har tid/råd att hålla häst längre. I tråd efter tråd skriker alla om att man inte ska ha häst om man har dåligt med pengar eller tid.

Dessutom, 14 år är väl ingen "gammal" häst... Säg det till min 20 åring:laugh:. dessutom är det ju inte bara Ametist som råkat ut för den här tjejen och det är väl mkt möjligt att dom ägarna är lurade på andra sätt, med friska o unga hästar.

Du har så rätt i vad du skriver...

En av oss "drabbade" var mamma till 2 barn i tonåren. Bägge barnen omkom i en trafikolycka. Efter ett år så bestämde mamman sig för att ge de omkomna barnens häst ett nytt liv där någon borstade, brydde sig och red hästen. Denna person blev den "jättetrevliga" slaktardottern........
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jo det går säker bra också i de flesta fallen.
Bedragare är ju inte sådär jättevanliga.
Men de finns och man kan inte bara hiva iväg hästar för att "bli av med dem".
Referenser, kontroller, besök o.s.v. skyddar ju mot det värsta.

Ringa till Kronkalle och fråga om där finns något trassel kanske?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jo det går säker bra också i de flesta fallen.
Bedragare är ju inte sådär jättevanliga.
Men de finns och man kan inte bara hiva iväg hästar för att "bli av med dem".
Referenser, kontroller, besök o.s.v. skyddar ju mot det värsta.

Ringa till Kronkalle och fråga om där finns något trassel kanske?

:laugh: Jag ringde Kronkalle och dottern var helt ok.

Pappan är den verkliga ägaren men kan inte teckna företaget beroende på Kronkalle. Dottern och frun står som firmatecknare sedan 2005 när den verkligen ägaren fick djurförbud.

Om bara dottern ljugit om sitt namn hade jag kunnat backa innan jag gav bort. Jag krävde nämligen leg på henne vid det andra besöket på gården och legget stämde och som sagt inget hos Kronkalle.....tid för ett besök fanns inte. Jag hade nämligen en häst till som jag avlivade samma dag som slaktardottern fick Ametist (han var i stort sett 3 bent) så det var brottom.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Ajdå, det är alltid riskabelt att ha bråttom.
Det är då man råkar göra misstag.

Riktiga bedragare, de skickliga, de kan sådant där.
De vet precis hur de skall göra för att lyckas.
Å andra sidan så kan de bli både farliga och våldsamma om man råkar avslöja dem.

Har den T-shirten.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Det är så tråkigt med den inställningen till "Ametist historien" som du har.....
Helt grundat på ditt sätt att redan i första tråden vräka ur dig en blandning av mer eller mindre ostyrkta beskyllningar mot ett namngivet företag!
Du har anmält för både bedrägeri o brott mot livsmedelslagen vilket är ok så varför inte ligga lågt med beskyllningarna tills det hela är klart?
PL
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men saker kan hända i livet som gör att amn varken har tid/råd att hålla häst längre.

Visst kan ens livssituation förändras.
Men då kan man ju sälja hästen för ett normalpris eller ta bort den.

Varför ge bort till någon man inte känner?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp