Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Hellre svartslakt i Sverige än vidrig långtransport utomlands för samma slut.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Visst.
Men karensen då och de mediciner som finns i?
Jag blir alldeles matt att girigheten så mycket går före säkerheten för livsmedel.

För hästarnas del så är det nog annars det absolut lindrigaste som kan hända.
Slakt utan en allt för lång transport och utan föregående plågsam sjukdom.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

jo, jag håller med, men när man gir bort sin pålle som sälskapshäst, så går man ju ut ifrån at den då skall få leva och inte bli slaktad bakom din rygg..hadde hon vetat det, så hadde hon väll inte gitt bort honom...
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Visst.
Men karensen då och de mediciner som finns i?
Jag blir alldeles matt att girigheten så mycket går före säkerheten för livsmedel.



Om samma häst åkt en slakttur till Italien och slaktats där, så finns fortfarande samma substanser i hästen.Och den kan mycket väl gå till livsmedel och då blir det sak samma.

Jag tycker också det är synd att ett, som här delvis hästslakteri verkar fuska med svartslakt,när det verkligen behövs slakterier i Sverige som tar emot hästar, tänker på utlandstransporter.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag tycker det är rent förjävligt om det stämmer. Dels förstår jag inte hur man kan göra så mot andra människor (koka ihop en historia om att man ska ha hästen som sällskapshäst, men egentligen inte ha någon annan avsikt än att slakta den) och dels är det verkligen äckligt med slakterier som inte bryr sig om karenstider för läkemedel.

Den enda trösten är väl som sagt att hästarna förmodligen inte lider av det i alla fall.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Detta har diskuterats i flera tråder tidigare o inget nytt har tillkommit åt någotdera hållet fortvarande kommer påståendena helt från den tidigare ägaren som skänkte bort sin häst.
Att ngt är antecknat med livstids karens behöver inte innebära att hästen kasseras, den slutliga bedömningen görs av slakteriveterinären.
PL
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

DET e ju fruktansvärt hur i hella världen skulle det vara att veta att pga dig har den misst flera underbara år. jag vet själv hur det e. ja, viste det bätre än att dom åker utomlands men för fan skulle jag träfaden kvinnan så *************** åå man blir ju bara så arg. undra hur det käns för henneatt somna och vetaatt i dag har jag inte bara döda ett fler tal hästar utan kanse gjort så en människa blivit sjuk eller till och med döt
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Detta har diskuterats i flera tråder tidigare o inget nytt har tillkommit åt någotdera hållet fortvarande kommer påståendena helt från den tidigare ägaren som skänkte bort sin häst.
PL

Läs i artikeln PL "I augusti gjorde Elisabeth Jogmark en polisanmälan, som följdes upp av flera anmälningar från personer med liknande historier. Den misstänkta svartslakten har vållat stor uppståndelse i södra delarna av landet och är nu under utredning"

Sista jag vet är att vi nu är 6 st olika personer med samma erfarenheter - exakt samma erfarenheter. Vi "drabbade" känner inte varandra sedan tidigare. Detta är nytt!!

Det finns minst 3 polisanmälningar ang svartslakt hos polisen i Ängelholm, Kronoberg och Glimåkra. Djurskyddet har anmmält svartslakt till både Jordbruksverket och Livsmedelsverket. Detta är nytt! Jordbruksverket har också lagt ett föreläggande mot slakteriet.

Slaktjournaler är offentligt. En viss datum anger besiktningsveterinären att X antal blivit slaktade och besiktigade. Ringer man upp dessa ägare så har de inte varit där och slaktat sina hästar. De är också villiga att vittna om detta i domstol. Detta är nytt!

Kor, kalvar och grisar fotade och filmade utan märkning har "gått upp i rök". Slakteriet kan inte redogöra för var de är eller varifrån de kom....spårbarhet jojo. Detta är nytt!!

Du har i varenda tråd tagit en ställning mot oss som blivit drabbade - och anser tydligen att allt är lögn tills dess domstol säger annat. Din uppfattning delas inte av Polis/Djurskydd i Växjö och Glimåkra/Jordbruksverket och väldigt många som läser artiklarna. Tror du verkligen att man kan hålla liv i lögner mer än ett halvår utan att avslöjas av myndigheter??? Varför kommer det fram fler och fler som berättar samma historia om slakteriet och slaktardottern?????

Kan också avslutningsvis berätta att Polisen nu har begärt in alla underteckande kontrakt med slaktardottern. Och det har kanppast med "bott mot livsmedelslagen" att göra!

Det är så tråkigt med den inställningen till "Ametist historien" som du har.....
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Slaktjournaler är offentligt. En viss datum anger besiktningsveterinären att X antal blivit slaktade och besiktigade. Ringer man upp dessa ägare så har de inte varit där och slaktat sina hästar. De är också villiga att vittna om detta i domstol. Detta är nytt!



Jag trodde när det menades svartslakt att hästarna , eller djuren, slaktades utan veterinärbesiktning, i lönndom och såldes på "svarta börsen"??

Men nu verkar det vara så? att hästarna är inskrivna, besiktigade av veterinär, men att det är andra, falska ägare som står på hästarna?


Jag vet, är på din ignolista, men någon annan kanske tycker frågeställningen är intressant och kan citera?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Läs denna artikeln så kanske du kommer till insikt:

Insikt om vad?

Det bryts väl mot en hel rad både lagar, regler och bestämmelser på det slakteriet.

Men vilken insikt skulle artikeln ge?
Att det finns tjuvar och banditer?
Det vet vi nog redan.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist




Va?
Till insikt om vad? Vad har den artikeln med min frågeställning att göra?

Jag undrar fortfarande om det är så som jag undrar över, eftersom ditt inlägg kan tolkas så?

Är de "svartslaktade" djuren inskrivna, besiktigade av veterinär?

Är det så att de djur som har svartslaktats har fått ny, falsk ägare, men det andra har gått rätt till?

Att någon nummerlapp fattas på ett djur är inte konstigt alls, dock ska slakteriet åtgärda detta, och förklara.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Hellre svartslakt i Sverige än vidrig långtransport utomlands för samma slut.

Fast säljer man sin häst så förväntar man sig inte att den skall slaktas om det inte är något allvarligt fel på den.

Jag tycker i vart fall att det är skrämmande och gör så att jag i vart fall inte kommer att sälja äldre hästar till "okända" människor.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Fast säljer man sin häst så förväntar man sig inte att den skall slaktas om det inte är något allvarligt fel på den.

Jag tycker i vart fall att det är skrämmande och gör så att jag i vart fall inte kommer att sälja äldre hästar till "okända" människor.



Nej, men även du måste hålla med om att ett allvarligt fel kan komma fort, så ingen kan göra några garantier på att en såld häst inte slaktas, dessutom sålt är sålt, gett bort är gett bort, vill man ha kontroll och bestämmanderätt efter sådan uppgörelse kanske man ska välja annat alternativ ex fodervärdsavtal.

För egen del skulle jag inte vara särskilt upprörd om jag fick bevis för att hästen slaktats i Sverige, för min egen del finns det värre scenario för hästar än det.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag tycker det är hemskt och jag hoppas innerligt att ni får upprättelse i frågan. Inte minst för att fler hästar ska gå samma öde till mötes
Oärliga människor får sitt straff förr eller senare, bara synd att människor runt omkring dessa ska behöva lida när dom drar fram :(

Lycka till och hoppas ni kan gå vidare i allt det olyckliga.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Fast säljer man sin häst så förväntar man sig inte att den skall slaktas om det inte är något allvarligt fel på den.

Jo men det är att rubricera som bedrägeri och inte svartslakt.
Annars så är det ju så att om ägandet övergår till någon annan så har den rätten att göra vad den vill med hästen inom lagens råmärken.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Oärliga människor får sitt straff förr eller senare,
Vad skulle du rubricera brottet som?


... bara synd att människor runt omkring dessa ska behöva lida när dom drar fram

Vaddå lida?
Om man inte tar hand om sin häst själv utan ger bort den så är den ju lika borta som om den vore slaktad.
Det är ju inte så att man direkt har blivit bestulen på något.

Lurad - ja.
Men i vad består lidandet?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag menar mer "what goes around comes around" ursäkta om jag var otydlig.

Ja inte vet jag hur du fungerar, men hade jag lämnat bort min häst som sällskaps häst och den hade blivit slaktade, ja då hade jag lidit iallafall.
Tyvärr är jag inte en sån som kan tänka att, en slaktad häst lider inte.
Jag hade tyckt att det var slöseri på en väns liv. Hade hon velat se hästen död, hade hon slaktat den själv..
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Vad skulle du rubricera brottet som?

Vaddå lida?
Om man inte tar hand om sin häst själv utan ger bort den så är den ju lika borta som om den vore slaktad.
Det är ju inte så att man direkt har blivit bestulen på något.

Lurad - ja.
Men i vad består lidandet?

Fast jag tycker nog att man har blivit bestulen på något. Om någon har lovat att ta hand om hästen och ge den en bra ålderdom men igentligen bara säger så för att kunna tjäna pengar på att slakta hästen, det tycker jag är att bli bestulen på något.

Man lider ju inte fysiskt men psykiskt av att bli lurad på detta kalla och fräcka sätt. Man vill ju bara att ens vän skall få en bra ålderdom och så blir den slaktad istället.

Men som sagt man skall inte ge bort hästar eller sälja dom för en symbolisk summa om man inte känner personen i fråga väldigt väl.

Mvh

Tora
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp