Bukefalos 28 år!

Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag skriver som jag gjort otaliga gånger redan:

Jag är så fascinerad över att slakteriägare måste gå ut och lura till sig hästar gratis på det här sättet. Det finns en himlens massa slakthästar redan, och efterfrågan på hästkött kan inte vara så stor att man måste begå brott för att få tag i fler.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Visst men om syftet att ta hästen är att slakta den i svartslakt så tycker jag det inte är ok. Det är bedrägeri enligt mig.


Fast det är inte bedrägeri, mer lurendrejeri, nya ägaren äger hästen och gör vad hon vill.

Vill man bestämma får man nog inse att man är tvungen att behålla visst ekonomiskt ansvar över sin häst och inte lägga det på någon annan.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

[
Verkar som ginnes inte ens vet vad som räknas som svartslakt eller hur ett seriöst slakteri faktiskt oftast beteer sig!

Åjo, det är nog mer du som ändrar dig hela tiden om vad som kan ha hänt.

Från början hade du fokus på att du blev lurad,när du insåg att det var svårt att sätta dit någon för det, har du gått vidare till annat, som brott mot livsmedelslagen.

Och som jag förklarade, svartslakt innebär oftast att djuret saknas i bokföringen, men här verkar det som du menar att djuren är journalförda, besiktigade av veterinär men att ägarförhållanden, alltså var djuret kommer ifrån, inte stämmer, är det korrekt uppfattat? Om inte, så kan du förklara, men jag antar att du heller inte riktigt vet.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Ja det är litet konstigt faktiskt.
Eftersom att det är ganska så svårt att bli av med en död häst med mindre än att det kostar ganska så mycket pengar.
Även om den är ätbar och därför går att slakta på gängse vis.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Det finns väl alltid en marknad för svarta pengar oavsett vilken bransch det handlar om. Det är väl bara att ha rätt kontakter, vilket man säkert får efter många år i samma bransch.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Fast det är inte bedrägeri, mer lurendrejeri, nya ägaren äger hästen och gör vad hon vill.

Vill man bestämma får man nog inse att man är tvungen att behålla visst ekonomiskt ansvar över sin häst och inte lägga det på någon annan.

Sak samma. Lurar man av en person en ägodel med falska medel så är det bedrägeri.

Jag anser inte att man skall lura folk på något vis därför tycker jag att det är fel oavsett.

Man skall kunna lita på folk. Och att lura av en person en häst bara för att den skall slaktas tycker jag är horribelt..
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jo visst.
Men jag ser inget "Business case" i det hela så hur det kan bli några pengar att hålla svarta är för mig en gåta.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

HUR kan vissa kasta grus i f.d ägarens ögon för att hon, dumma mänska, gav bort sin häst? och dessutom frånta ägaren/ägarnas deras lidande för att dom själv tagit initiativet till att skänka bort hästen.
det ingick inte i överenskommelsen att övertagaren skulle slakta hästen för att casha in pengar på den. Att lägga skulden på ägarens axlar för att det gick som det gick är samma resonemang som att ett offer inviterat till våldtäkt och därför bär skulden.

det handlar inte om att pådyvla någon en häst, det handlar inte att man skiter i hur det går för den i fortsättningen. det handlar om att man under olika omständigheter i livet inte alltid kan följa en häst från födelse till död. och överlåter man hästen för att den ska få ett liv man själv inte kan erbjuda så handlar det om hästens bästa.

det är så att man blir intresserad av somligas syn på sin häst. jag talar för mej själv och den är inte ett ting eller en ägodel. den är en vän och individ som jag aldrig skulle vilja se bli till köttfärs över mitt huvud bara för att jag har sålt den.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Man skall kunna lita på folk. Och att lura av en person en häst bara för att den skall slaktas tycker jag är horribelt..



Men nu kan man inte det, och precis som du skriver så har hon lurat till sig hästen, det är fel ,det är fult,det är girigt och avskyvärt,men ditt bedrägeri håller inte lagmässigt.

Nu säljer jag inte någon häst, skulle jag vara tvungen och någon av de skulle vara antingen gamla eller ha någon skada, så skulle jag själv slakta istället för att sälja, för egen del skulle jag må långt mycket sämre om en sådan ovan beskriven häst, skickades utomlands, gick in i ridverksamhet, inte skulle få fri tillgång på foder som den var van vid, skulle bli mager, inte trivas, bli hackkyckling osv osv, så slakt för hästens del tycker jag inte är så upprörande, under vissa förutsättningar.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Helt grundat på ditt sätt att redan i första tråden vräka ur dig en blandning av mer eller mindre ostyrkta beskyllningar mot ett namngivet företag!
Du har anmält för både bedrägeri o brott mot livsmedelslagen vilket är ok så varför inte ligga lågt med beskyllningarna tills det hela är klart?
PL

Jag har allteftersom sanningar börjar tona fram - pratat vitt och brett om detta framförallt till media som är villiga lyssnare. Media har kontrollerat mina uppgifter och valt att publicera!! Inspelade samtal, filmer och villiga vittnen är inte det samma som "ostyrkta beskyllningar" PL.

Livet är inte en statisk matematisk ekvation - och det är inte denna historia heller. Jag vill ha fram hela sanningen och inget annat duger. Ju mer man "rotar" ju konstigare blir det.

Jag är för ouppfostrad för att tiga och gilla läget! Varför är du så anti??? Ogillar du i egenskap av veterinär att hela sanningen kommer fram
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag skriver som jag gjort otaliga gånger redan:

Jag är så fascinerad över att slakteriägare måste gå ut och lura till sig hästar gratis på det här sättet. Det finns en himlens massa slakthästar redan, och efterfrågan på hästkött kan inte vara så stor att man måste begå brott för att få tag i fler.

Ring en expert - Gustavskorven - så får du höra. Det är svårt att få tag i hästkött enligt dem. Särskilt svensk producerat.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men nu kan man inte det, och precis som du skriver så har hon lurat till sig hästen, det är fel ,det är fult,det är girigt och avskyvärt,men ditt bedrägeri håller inte lagmässigt.

Bedrägeri går under: svekfullt handlande, bedrägligt förfarande, svek, oärlighet, falsarium, förfalskning, svindel; bluff, humbug, knep, skoj, fusk, båg, mygel, ruffel, taskspeleri, charlataneri, lurendrejeri, luftaffär, bländverk, förvillelse, illusion

Och hade säkert kunnat användas i ett mål där man blir lurad.


Nu säljer jag inte någon häst, skulle jag vara tvungen och någon av de skulle vara antingen gamla eller ha någon skada, så skulle jag själv slakta istället för att sälja, för egen del skulle jag må långt mycket sämre om en sådan ovan beskriven häst, skickades utomlands, gick in i ridverksamhet, inte skulle få fri tillgång på foder som den var van vid, skulle bli mager, inte trivas, bli hackkyckling osv osv, så slakt för hästens del tycker jag inte är så upprörande, under vissa förutsättningar.

När du skriver så som du gör ovan så tar du för givet att du är den som skulle ta bäst hand om din häst, vilket oftast inte är fallet. Det finns hur många personer som helst som skulle kunna ta hand om din häst både lika bra som du och kanske även bättre.

Ditt tänk tycker jag är helt rätt när det gäller hästar som är riktigt gamla (20+) eller hästar som är sjuka/skadade men absolut inte när det gäller hästar som man av andra orsaker vare sig kan behålla eller som är för unga/friska för att avlivas.

Själv har jag just nu två stycken hästar utlånade och de tas om hand på ett jättebra sätt för där visste jag vilka personerna är och deras värderingar. Jag hade inte haft några som helst problem att ge bort häst till någon av dem.

Det som är fel i denna historia är ju att en person lurat till sig en häst för ett helt annat syfte än vad de lovade ägaren. De hade aldrig intentionerna att ta hand om hästen utan de skulle använda hästen till något helt annat. Så det spelar ingen roll om man anser att man själv aldrig skulle göra så, dvs skänka bort hästen utan det som har hänt är fel oavsett grunderna..
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

HUR kan vissa kasta grus i f.d ägarens ögon för att hon, dumma mänska, gav bort sin häst? och dessutom frånta ägaren/ägarnas deras lidande för att dom själv tagit initiativet till att skänka bort hästen.
det ingick inte i överenskommelsen att övertagaren skulle slakta hästen för att casha in pengar på den. Att lägga skulden på ägarens axlar för att det gick som det gick är samma resonemang som att ett offer inviterat till våldtäkt och därför bär skulden.

det handlar inte om att pådyvla någon en häst, det handlar inte att man skiter i hur det går för den i fortsättningen. det handlar om att man under olika omständigheter i livet inte alltid kan följa en häst från födelse till död. och överlåter man hästen för att den ska få ett liv man själv inte kan erbjuda så handlar det om hästens bästa.

det är så att man blir intresserad av somligas syn på sin häst. jag talar för mej själv och den är inte ett ting eller en ägodel. den är en vän och individ som jag aldrig skulle vilja se bli till köttfärs över mitt huvud bara för att jag har sålt den.


:bow: Helt rätt!

Man blir allt :eek: över hur elaka folk härinne kan vara. Nu finns det inget i världen som kan få tillbaka Ametist (och de andra) men tack vare deras f.d ägare som försöker rota i saken så att inte fler hästar ska råka ut för samma sak. Slakt är för hästens del ingen tragedi, men för hästägare och detta LURENDREJERI. Ingen säljer / ger bort sin gamla tävlingskompis till en person som SKA SLAKTA den?

Sätt fast dessa oärliga och pengakåta människor och lås in dem.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

det är så att man blir intresserad av somligas syn på sin häst. jag talar för mej själv och den är inte ett ting eller en ägodel.

Den är en nära vän och därför någon som jag definitivt inte skulle anförtro till främmande människor att ta hand om.
Precis lika litet som att jag skulle lämna iväg mina barn till vem som helst.

Man tar ansvar för sin vän så att den inte hamnar i den situationen som TS häst gjorde.
Eller i värre situationer.

Antingen så behåller man sin gamla häst och tar hand om den själv.
Eller så tar man sitt ansvar och avlivar en häst som man inte kan garantera ett bra hem åt.
Eller så ser man till att man har kontrollerat var hästen hamnar så att det inte blir dumt.
Det är ju t.ex. ganska så bra att ge bort den till någon som man känner.

Att dumpa iväg den på främmande människor tycker jag är litet oansvarigt faktiskt.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag ser två fel i denna historia.

Det ena är att TS inte kände den som fick hästen.
Att ge bort djur är nästan att inbjuda till problem.
Gratis är liksom gott.
Och det finns de som ger en sådan häst en ny identitet och säljer dem som ridhästar.
Vilket hade varit värre än slakt då hästen kanske hade plågats av det.

Det andra felet är själva bedrägeriet.
Och det är ett solklart fall av bedrägeri.
Men - jag tror att den bedragne måste kunna visa liden skada.
Och att vara ledsen tror jag inte räcker utan det måste nog vara på något ekonomiskt eller praktiskt vis.
Om man skall kunna komma åt det via rättsapparaten då.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Ingen säljer / ger bort sin gamla tävlingskompis till en person som SKA SLAKTA den?

Ärligt talat så tror jag att de hade kunna få hästar utan att luras.
Det är ju både svårt och dyrt att bli av med en häst som skall avlivas.
Så jag har så svårt att förstå att de skulle vinna något på detta lurendrejeri.

Sätt fast dessa oärliga och pengakåta människor och lås in dem.
Frågan är om det går.
Rättsväsendet är ett ganska så trubbigt verktyg.
Och det skall det också vara så att inte allt möjligt trams hamnar i domstolarna.

Vilken skada skulle du hävda att målsägaren lidit?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Ring en expert - Gustavskorven - så får du höra. Det är svårt att få tag i hästkött enligt dem. Särskilt svensk producerat.

Hur kan detta komma sig? Vart tar svenska hästar vägen när de dör?
Många hästar som tas bort är inte sjuka, eller har fått mediciner som ger livstids karens, och de skulle således kunna slaktas i Sverige och köttet tas tillvara.

Skickas de flesta till Italien? Är hästägare så cyniska att de säljer till uppköpare/hästhandlare som sedan kör utomlands?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Bedrägeri går under: svekfullt handlande, bedrägligt förfarande, svek, oärlighet, falsarium, förfalskning, svindel; bluff, humbug, knep, skoj, fusk, båg, mygel, ruffel, taskspeleri, charlataneri, lurendrejeri, luftaffär, bländverk, förvillelse, illusion

Och hade säkert kunnat användas i ett mål där man blir lurad.




Så du menar att det kommer att hålla rättsligt?, man ger bort en häst och sedan inte är nöjd med utlovad skötsel?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

: Nu finns det inget i världen som kan få tillbaka Ametist (och de andra) men tack vare deras f.d ägare som försöker rota i saken så att inte fler hästar ska råka ut för samma sak. Slakt är för hästens del ingen tragedi, men för hästägare och detta LURENDREJERI. Ingen säljer / ger bort sin gamla tävlingskompis till en person som SKA SLAKTA den?

Sätt fast dessa oärliga och pengakåta människor och lås in dem.



Kanske istället dax att informera hästägare om att man själv får ta fortsatt ekonomiskt ansvar om man vill ha bestämmanderätt om vad som ska ske eller inte ske med sin kompis?

Det finns faktiskt folk som ger bort hästar av samma anledning som du beskriver, oärlig och pengakåt, de lägger ansvar, både känslomässigt och ekonomiskt på någon helt främmande människa för att själva slippa undan.

Förtydligar, tror inte att Pjok går under den kategorin.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Ärligt talat så tror jag att de hade kunna få hästar utan att luras.
Det är ju både svårt och dyrt att bli av med en häst som skall avlivas.
Så jag har så svårt att förstå att de skulle vinna något på detta lurendrejeri.


Frågan är om det går.
Rättsväsendet är ett ganska så trubbigt verktyg.
Och det skall det också vara så att inte allt möjligt trams hamnar i domstolarna.

Vilken skada skulle du hävda att målsägaren lidit?

Jag hävdar ingenting.

Åter igen blir jag arg på människor för att de beter sig som svin både mot djur och andra medmänniskor, oavsett om man får fast dem eller inte.
Det är en hopplös önskan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp