Svavelblomma

Calippo

Trådstartare
Har hört av en gammal hästkarl att Svavelblomma är bra mot hästhosta. Är det någon som har någon erfarenhet av detta medel?

Bettan
 
Hoppsan, visste inte att det var homeopatmedel, eftersom det finns att köpa på apoteket. Vår häst har hosta i samband med att han äter havre på morgonen, ingen annan gång på dygnet. Den hästkarlen jag fick tipset av att ge hästen Svavelblomma har 100- tals ponnies. Själv använde han medlet till sina hästar vid hosta och fått dem bra. Nu står jag vid valet att testa med att ge hästen Svavelblomma eller att ta ut veterinären. Samtidigt känns det lite överdrivet att ta ut vet, springer inte själv till doktorn för lite hosta utan köper först hostmededcin på apoteket och ser om det hjälper.
Finns det något annat medel som kan hjälpa hästen?


Bettan
 
Sök här på forumet om hosta, det finns en hel del trådar där vi är rörande ense om att man inte ska ta lätt på det. Ta ut en veterinär och få problemet överstökat.
Det är betydligt mycket bättre att få reda på hostans anledning än att bara dölja symtomen.
 
Du kan inte byta ut havren mot något annat om det nu är det enda han får hosta av ? Min pålle är hosthäst, dock hostade han heeeeela tiden. Men vi har bytt ut allt foder mot musli, som är dammfritt och så får han alger 1 dl om dagen. Toppen !!!!! :love:.. Han har ingen hosta alls idag!
 
om jag var du skulle jag ta ut veterinären. Hosta är inget att leka med...om den går med det för länge kanske det kan bli kroniskt. Min häst har kronisk bronkit, och detta är definitivt inget roligt....varit nära att dö ett flertal gånger....vill inte absolute inte skrämma upp dej!
Men bättre att ta ut veterinären en gång i onödan. Du kan ju åtminstone ringa och höra efter vad han säger om saken, kanske vill han komma ut till dej och kolla efter för säkerhets skull.
Lycka till/
 
Så svavelblomma är det svenska namnet för Hepar Sulph.?

(Inte riktat till Martha, utän trådskrivaren: )
Inte det första medlet jag skulle rekommendera för en sån hosta.... Dessutom är det inte så att ett medel är för kolika, ett för hosta, ett för ont i ryggen osv...
Det är så många faktorer som spelar in, och det finns hundravis av medel att välja mellan. Inget man laborerar med själv med andra ord.... :smirk: Ta ut vet. och kolla vad hostan beror på, efter det så kan du ringa en djurhomeopat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 962
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp