Svensk landslagsryttare avstängd för sexuella trakasserier och övergrepp

Det internationella ridsportförbundet, FEI, har stängt av en svensk ryttare i två år mot bakgrund av sexuella trakasserier och övergrepp. Det svenska Ridsportförbundet stoppar dessutom ryttaren från landslaget.
”Jag kan vidimera att jag är tillfälligt avstängd av FEI sedan den 5 september 2022. Jag har dock ännu inte tagit del av underlagen som beslutet grundats på”, skriver ryttaren i ett sms till SVT Sport.
 
Alltid extra skönt när det florerat rykten åravis och personen kommit undan länge att det faktiskt händer något till slut.
Jag känner inte alls till namnen inom fälttävlan, men är det så, så instämmer jag verkligen.

Men det har nog krävts mycket mod från den som anmält, och kanske är dennes karriär förstörd för all framtid.

Givetvis en spekulation från min sida (det behöver ju inte bli så), men det är det första som slog mig.
 
Jag känner inte alls till namnen inom fälttävlan, men är det så, så instämmer jag verkligen.

Men det har nog krävts mycket mod från den som anmält, och kanske är dennes karriär förstörd för all framtid.

Givetvis en spekulation från min sida (det behöver ju inte bli så), men det är det första som slog mig.
Menar du att den eller dom som anmält, att deras eventuella karriärer skulle vara förstörda eller menar du ryttarens?
 
Det är inte alls min upplevelse att dom som anmäler får sina karriärer förstörda.
Det kanske inte är så i hästvärlden (?), men inom arbetslivet så är det tyvärr så att den som visselblåser och anmäler oegentligheter riskerar att bli paria.

Men, vi låter det vara osagt. Min spekulation är inte direkt relevant, när jag tänker efter.

Oavsett, så är det bra om det blir officiellt rapporterat om det förkommer/förekommit olagligt beteende.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet FEI har fastslagit sitt beslut för den svenska fälttävlansryttare som tidigare varit tillfälligt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare med meriter på internationell nivå har gjort sig skyldig till sexuella trakasserier. Det slår Internationella...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet vill stänga av en svensk ryttare i två år. Detta med bakgrund av sexuella trakasserier och...
Svar
3
· Visningar
2 015
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp