Svensk landslagsryttare avstängd för sexuella trakasserier och övergrepp

Det internationella ridsportförbundet, FEI, har stängt av en svensk ryttare i två år mot bakgrund av sexuella trakasserier och övergrepp. Det svenska Ridsportförbundet stoppar dessutom ryttaren från landslaget.
”Jag kan vidimera att jag är tillfälligt avstängd av FEI sedan den 5 september 2022. Jag har dock ännu inte tagit del av underlagen som beslutet grundats på”, skriver ryttaren i ett sms till SVT Sport.
 
Jag har säkert inte alla omständigheter klara för mig men om Ridsportförbundet nås av informationen att en landslagsryttare har blivit polisanmäld så kanske det kan vara möjligt att de vidtar någon slags åtgärder, typ avstängning under den tid utredningen pågår.

Det är ju vad som sker i de tyvärr inte alltför få fall som hockeyspelare och fotbollsspelare blivit polisanmälda för våldtäkt. De har då inte sällan (alltid?) blivit avstängda från spelande under tiden polisutredningen pågår.
Men är inte det för att fotbollsspelare och hockeyspelare är anställda av sina lag? Juridiskt är det nog en annat läge att stänga av medlemmar.

Jag tänker att man vill bena ut vad av ridsportsförbundets agerande som är en konsekvens av deras juridiska position, och vad som är en konsekvens av saker de skulle kunna göra annorlunda.
 
Men är inte det för att fotbollsspelare och hockeyspelare är anställda av sina lag? Juridiskt är det nog en annat läge att stänga av medlemmar.

Jag tänker att man vill bena ut vad av ridsportsförbundets agerande som är en konsekvens av deras juridiska position, och vad som är en konsekvens av saker de skulle kunna göra annorlunda.
Man kan ju i alla fall stoppa möjligheten att representera Sverige i landslagssammanhang så länge utredning pågår. Hjälper inte alltid, då inte alla är.landslagsryttare, men är en signal i alla fall.
 
Man kan ju i alla fall stoppa möjligheten att representera Sverige i landslagssammanhang så länge utredning pågår. Hjälper inte alltid, då inte alla är.landslagsryttare, men är en signal i alla fall.
Frågan är ju då vem som informerar dem om att det pågår en polisutredning om en medlem? Är det en offentlig uppgift man kan begära ut, eller hur ser möjligheterna ut att fastställa om nån är föremål för en polisutredning? Eller har Flyinge skyldighet att informera förbundet, hur ser reglerna ut?
 
Absolut, men menar du att de borde ha anmält det som hände på Flyinge till polisen? På hörsägen, då? Eller borde polisanmäla nu?
Målsägande måste göra polisanmälan och organisationen kan förutom sina rutiner vid kännedom om misstanke om brott, uppmuntra personen till det. Man kan nog också ha en policy för det, när jag tänker efter?

Jag har i min professionella roll gjort många polisanmälningar om misstanke om brott, när jag fått kännedom.

Att göra en polisanmälan utifrån hörsägen skulle jag inte råda någon.
 
Senast ändrad:
Postade det här i en annan nyhet vilket var lite dumt med tanke på att det är här diskussionen sker
"Okej så nu har vi två landslagsryttare som är avstängda för sexuellt olämpligt beteende. intressant att notera är att det INTE nämns alls på SvRFs facebooksida. Varför :confused1:"
 

Jag skulle vilja att ridsportförbundets presskonferens förklarar åldern för när ungdomligt oförstånd gäller och också vad som ingår.
Är det bara ynglingar som kan ha bristande impulskontroll? eller får alla ha det?

Funderar också på deras alkoholpolicy. Där ungdomar stängs av och får åka hem medans det finns domare (även fanns )på hög nivå som har alkoholproblem och där "förbundet" vet om att de dömt under påverkan men ingen blir avstängd.
 
Jag skulle vilja att ridsportförbundets presskonferens förklarar åldern för när ungdomligt oförstånd gäller och också vad som ingår.
Är det bara ynglingar som kan ha bristande impulskontroll? eller får alla ha det?

Funderar också på deras alkoholpolicy. Där ungdomar stängs av och får åka hem medans det finns domare (även fanns )på hög nivå som har alkoholproblem och där "förbundet" vet om att de dömt under påverkan men ingen blir avstängd.

Verkar vara ett härligt gäng. Känns oerhört skönt att inte vara delaktig i ridsporten längre.
 
Men presskonferes är inte det offentligt o live eller håller dem det bakom stängda dörrar?

Hippson publicerade nyss om det och det är fan classic SvRf management. Min favorit är

"Att straffen som utfärdas kan tyckas vara något godtyckliga skyller Ulf Brömster på brist på rutin.
– Vi har inte haft särskilt många fall av den här arten."

Alltså, räknar han bara typ senaste veckan då eller?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet FEI har fastslagit sitt beslut för den svenska fälttävlansryttare som tidigare varit tillfälligt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare med meriter på internationell nivå har gjort sig skyldig till sexuella trakasserier. Det slår Internationella...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet vill stänga av en svensk ryttare i två år. Detta med bakgrund av sexuella trakasserier och...
Svar
3
· Visningar
2 015
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp