Svensk landslagsryttare avstängd för sexuella trakasserier och övergrepp

Det internationella ridsportförbundet, FEI, har stängt av en svensk ryttare i två år mot bakgrund av sexuella trakasserier och övergrepp. Det svenska Ridsportförbundet stoppar dessutom ryttaren från landslaget.
”Jag kan vidimera att jag är tillfälligt avstängd av FEI sedan den 5 september 2022. Jag har dock ännu inte tagit del av underlagen som beslutet grundats på”, skriver ryttaren i ett sms till SVT Sport.
 
Jag fattar inte hur den styrelsen har kunnat sitta kvar efter alla dessa gigantiska saker dom struntat i eller mörkat. UT MED DOM. Har häst folket i Sverige inget att säga och kunna göra sig av med dom? Som sagt misstänker jag att anledningen till man håller handen över folk som ofredar unga tjejer är för man inom förbundet inte anser det som ett problem, kanske dom själva behöver granskas :rage:
Fast det är ju inte bara den här styrelsen utan det är ju styrelse efter styrelse. Det handlar med andra ord om att något är fundamentalt fel i hela upplägget inom organisationen alternativt har man gång på gång lyckats leta reda på rötäggen, vilket ju skulle vara en bedrift i sig
 
Fast det är ju inte bara den här styrelsen utan det är ju styrelse efter styrelse. Det handlar med andra ord om att något är fundamentalt fel i hela upplägget inom organisationen alternativt har man gång på gång lyckats leta reda på rötäggen, vilket ju skulle vara en bedrift i sig

Tror det handlar om svågerpolitik . Man väljer ut de man känner som passar in med ens egna värderingar.
 
Jag kan ju tycka att om juridiska rådet sitter på ett akut ärende i tre månader för att de är "ett gäng advokater som jobbar ideellt och inte har tid att träffas", så kan det vara läge att se över hur den organisationen fungerar. För det verkar ju inte vara optimalt? Kanske behövs det en mer professionell lösning än ett gäng advokater som ses när de har tid?
 
Jag kan ju tycka att om juridiska rådet sitter på ett akut ärende i tre månader för att de är "ett gäng advokater som jobbar ideellt och inte har tid att träffas", så kan det vara läge att se över hur den organisationen fungerar. För det verkar ju inte vara optimalt? Kanske behövs det en mer professionell lösning än ett gäng advokater som ses när de har tid?

Fast Flyingeicidenten hände för typ ett år sedan. Så minst ett år har dom ju vetat om detta.
 
Jag kan ju tycka att om juridiska rådet sitter på ett akut ärende i tre månader för att de är "ett gäng advokater som jobbar ideellt och inte har tid att träffas", så kan det vara läge att se över hur den organisationen fungerar. För det verkar ju inte vara optimalt? Kanske behövs det en mer professionell lösning än ett gäng advokater som ses när de har tid?
Absolut. Att ens hänvisa till ideella krafter när man är med i en miljonindustri och dessutom har ansvar för både etiska värden formulerade av ens egen organisation, och rättsapekten, är beklämmande.

Vem har tänkt på offret?
 
Är det andra än mig som tycker det känns helknasigt att man tydligen agerar mycket snabbare (och striktare?) när det är en ungdom som anklagas för liknande uppförande?

https://www.ridsport.se/Aktuellt/Egnanyheter/2022/92/Ungdomsryttaretasurlandslagstruppenmedomedelbarverkan

Håller med. Jag tänker att det ligger i linje med det hårda straffet My fick, svågerpolitik som sagt. De som är lättare att klämma åt försöker de statuera exempel med genom att sila mygg och svälja kameler.
 
Jag tycker det är väldigt nedslående att personen är så ung. Att det fortfarande pågår. Jag hade ändå hoppats att beteendet var på utdöende i takt med att de gamla drakarna närmar sig pensionsåldern. (ja med undantag för hoppryttaren som var i blåsväder för ett tag sen, han är inte lika gammal).

Jamen precis!
 
En praktikant från Flyinge anmälde honom för sexuella trakasserier så skolan åkte direkt och hämtade hem sina andra praktikanter. Jag har för mig att det polisanmäldes men det las väl ner antagligen som vanligt.
Då är ju frågan vem praktikanten anmälde till? Polisen? Flyinge? Ridsportförbundet?

Jag misstänker att Ridsportförbundet bara kan agera på anmälningar som görs till dem. Anmälde praktikanten honom för sexuella trakasserier till Ridsportförbundet?
 
Absolut. Att ens hänvisa till ideella krafter när man är med i en miljonindustri och dessutom har ansvar för både etiska värden formulerade av ens egen organisation, och rättsapekten, är beklämmande.

Vem har tänkt på offret?
Jobbar inte typ halva förbundet ideellt? Det är väl en del av problemet, resursbrist som gör att man får förlita sig på ideella krafter, och så blir det därefter. Ideella krafter har ju inte alltid tid - lite är det ju att man som medlem får vad man betalar för.
 
Jobbar inte typ halva förbundet ideellt? Det är väl en del av problemet, resursbrist som gör att man får förlita sig på ideella krafter, och så blir det därefter. Ideella krafter har ju inte alltid tid - lite är det ju att man som medlem får vad man betalar för.
Många arbetar ideellt, och det bidrar än mer till svågerpolitik och avsaknad av professionell organisation.

Men det borde inte hindra att man ser övergrepp som ett polisiärt ärende och att misstanke om detta inte är förenligt med sporten kan man tycka.
 
Många arbetar ideellt, och det bidrar än mer till svågerpolitik och avsaknad av professionell organisation.

Men det borde inte hindra att man ser övergrepp som ett polisiärt ärende och att misstanke om detta inte är förenligt med sporten kan man tycka.
Absolut, men menar du att de borde ha anmält det som hände på Flyinge till polisen? På hörsägen, då? Eller borde polisanmäla nu?
 
Då är ju frågan vem praktikanten anmälde till? Polisen? Flyinge? Ridsportförbundet?

Jag misstänker att Ridsportförbundet bara kan agera på anmälningar som görs till dem. Anmälde praktikanten honom för sexuella trakasserier till Ridsportförbundet?

Jag har säkert inte alla omständigheter klara för mig men om Ridsportförbundet nås av informationen att en landslagsryttare har blivit polisanmäld så kanske det kan vara möjligt att de vidtar någon slags åtgärder, typ avstängning under den tid utredningen pågår.

Det är ju vad som sker i de tyvärr inte alltför få fall som hockeyspelare och fotbollsspelare blivit polisanmälda för våldtäkt. De har då inte sällan (alltid?) blivit avstängda från spelande under tiden polisutredningen pågår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet FEI har fastslagit sitt beslut för den svenska fälttävlansryttare som tidigare varit tillfälligt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare med meriter på internationell nivå har gjort sig skyldig till sexuella trakasserier. Det slår Internationella...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet vill stänga av en svensk ryttare i två år. Detta med bakgrund av sexuella trakasserier och...
Svar
3
· Visningar
2 015
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp