Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag vill göra åt segregerade bostadsområden och skolor, eller vad är din fråga? Jag tycker att det är ett problem ja, och det finns många fler exempel som Danderyd och delar av innerstan i Sthlm som är väldigt segregerat. Men SD har väl inte särskilt mycket lösningar på att få våra bostadsområden och skolor mer blandade, eller hur vi kan tillskapa allmänna mötesplatser där man naturligt möts mellan grupper, oavsett om det handlar om klass, etnisk bakgrund, religion eller ålder?

Nej de har de inte för problemen är redan där. Det hann eskalera så mkt att de uppstod, innan politikerna "hann/ville" reagera. Det kom helt enkelt för många samtidigt, som hellre valde "sina landsmän/seder" som grupp i stället för att försöka integrera sig. DET håller jag helt med om var ett "samhällets fel", men där slutar samhällets brister. Att Rinkebybor skyller på "rasism" och andra idiotsaker är bullshit, De har lika stor rätt och möjlighet att utbilda sej och INTE bli kriminella som vilket annat barn som helst. ALLA barn lever inte i Danderyd eller Täby. Många har missbrukande/fattiga föräldrar, de blir inte idioter bara för det (många blir det med, men de flesta växer upp, eller dör av sitt egna missbruk/leverne)

Jag rör mig inte jätteofta i Runkeby men det händer i alla fall några gånger om året. Jag tycker främst att drogpåverkade personer har varit det som gett mig obehag, när det skett. Att människor är födda någon annanstans eller skulle kunna vara muslimer har jag aldrig känt mig hotad av på något som helst sätt.

Sant ... Rör mej ogärna i Hagsätra/Högdalen/Rågsved med. För mkt droger/alkohol...

Nooshi fick kalla handen från Elisabeth TR i Agenda. Så pass att Nooshi nästan började lipa. Det blir inget där överhuvudtaget. C verkar vilja försöka sig på den breda mitten istället om vänstersidan skulle vinna. Det kan jag faktiskt köpa. Då slipper vi både MP och V. Då blir det fortsatt sänkta skatter, billig diesel och fortsatt bekämpning av gängkriminella och stram invandring.

Är det rasistiskt ? Jag trodde det var religionsfientligt ? För mej veterligen är inte muslim "en ras" som hänvisas till. Finns ju dessutom många "vita" som är muslimer.

TRO mej återigen så är JAG emot religion PUNKT ... Så nej jag vill inte ha en massa religioner som styr å ställer i Sverige. Återigen se på Libyen som skräckexempel ...
Du menar islam-fientligt? Islamofobi betraktas definitivt som en form av rasism, det kallas ibland även för antimuslimsk rasism just för att understryka att det inte handlar om en individs personliga rädsla för en religion utan om fördomar och en fientlighet i samhället som följer ett specifikt, rasistiskt, mönster.

Bland annat så återfinns begreppet antimuslimsk rasism i regeringens nationella plan mot rasism, så har du problem med det begreppet får du väl ta det med bland annat den svenska regeringen.

Varför verkar du, samt Åkesson, tro att erkännandet av svenska muslimer som just svenskar per automatik innebär att islam blir statsreligion och Sverige upphör att vara en sekulär stat? Är kristna inte heller att betrakta som svenskar då alltså, med samma logik, för om vi säger att kristna är svenskar så återgår vi enligt ditt resonemang till att ha kristendomen som statsreligion istället för att vara sekulära? Varför pekar Åkesson i sådana fall ut just muslimer och inte religioner i allmänhet, tror du, om det inte handlar om just antimuslimsk rasism som bygger på fördomar där islam per definition ses som ett samhällshot och bedöms efter de mest extrema formerna där Åkesson insinuerar att muslimer automatiskt är både islamister och fundamentalister?

Det är ju till exempel fullt möjligt att vara svensk muslim och inte vilja att religion ska vara något som är upp till staten överhuvudtaget. Man kanske bara vill utöva sin tro i fred och ses som lika svensk som vem som helst, men det kan inte Åkesson acceptera.

Senast ändrad:
För att SD inte vill att Sverige blir ett nytt Libyen ...
De, och du, kanske blandar ihop att vara muslim och att vara islamist? För jag blir lite ledsen å mina muslimska kollegors och barnens muslimska klasskompisar vägnar av tonen här i tråden. De sköter sig och visar i högsta grad att Jimmie är fel ute när han hetsar om att man inte kan vara svensk och muslim på samma gång

Du menar islam-fientligt? Islamofobi betraktas definitivt som en form av rasism, det kallas ibland även för antimuslimsk rasism just för att understryka att det inte handlar om en individs personliga rädsla för en religion utan om fördomar och en fientlighet i samhället som följer ett specifikt, rasistiskt, mönster.

Bland annat så återfinns begreppet antimuslimsk rasism i regeringens nationella plan mot rasism, så har du problem med det begreppet får du väl ta det med bland annat den svenska regeringen.

Varför verkar du, samt Åkesson, tro att erkännandet av svenska muslimer som just svenskar per automatik innebär att islam blir statsreligion och Sverige upphör att vara en sekulär stat? Är kristna inte heller att betrakta som svenskar då alltså, med samma logik, för om vi säger att kristna är svenskar så återgår vi enligt ditt resonemang till att ha kristendomen som statsreligion istället för att vara sekulära? Varför pekar Åkesson i sådana fall ut just muslimer och inte religioner i allmänhet, tror du, om det inte handlar om just antimuslimsk rasism som bygger på fördomar där islam per definition ses som ett samhällshot och bedöms efter de mest extrema formerna där Åkesson insinuerar att muslimer är både islamister och fundamentalister som utmanar det sekulära samhället?

Det är ju till exempel fullt möjligt att vara svensk muslim och inte vilja att religion ska vara något som är upp till staten överhuvudtaget. Man kanske bara vill utöva sin tro i fred och ses som lika svensk som vem som helst, men det kan inte Åkesson acceptera.

Därför att det redan FINNS parti som vill gå den väg SD varnar för ...

Partiet Nyans.

Men om du tror de tänker vara små och gulliga svenska islamer så......

De, och du, kanske blandar ihop att vara muslim och att vara islamist? För jag blir lite ledsen å mina muslimska kollegors och barnens muslimska klasskompisar vägnar av tonen här i tråden. De sköter sig och visar i högsta grad att Jimmie är fel ute när han hetsar om att man inte kan vara svensk och muslim på samma gång

Ok så de är helt okej med att barnen växer upp med att förstå att muslimsk sed inte är ett måste i Sverige, att man inte behöver slöja ? Att man får äta gris, att man får gifta sej med vem man vill. Att man inte MÅSTE lyssna på vad koranen säger, att tjejer som INTE har slöja inte är horor som är till för de muslimska männen att göra sej åtlöje mot ?

Att vi "otrogna" (ej troende) inte är mindre värda än rättrogna ?

Sorry men återigen, hur du nu kan missat det, men jag är emot religion, återigen oavsett vilken religion PUNKT !
Vi har lagar i Sverige, de följer vi (någorlunda) med det sagt behöver vi inte "luddiga religiösa" regler som tolkas fritt beroende på trosfund...

Nej de har de inte för problemen är redan där. Det hann eskalera så mkt att de uppstod, innan politikerna "hann/ville" reagera. Det kom helt enkelt för många samtidigt, som hellre valde "sina landsmän/seder" som grupp i stället för att försöka integrera sig. DET håller jag helt med om var ett "samhällets fel", men där slutar samhällets brister. Att Rinkebybor skyller på "rasism" och andra idiotsaker är bullshit, De har lika stor rätt och möjlighet att utbilda sej och INTE bli kriminella som vilket annat barn som helst. ALLA barn lever inte i Danderyd eller Täby. Många har missbrukande/fattiga föräldrar, de blir inte idioter bara för det (många blir det med, men de flesta växer upp, eller dör av sitt egna missbruk/leverne)

Men om vi har ett problem med segregering idag, så är ju inte lösningen på det att skapa ännu större klyftor genom att polarisera och misstänkliggöra enskilda individer med en invandrarbakgrund? Även om man så skulle tömma hela Rinkeby på dess befolkning och meja ner husen så som andra regimer har gjort på andra ställen, så har man inte löst någonting. Segregering finns kvar i samhället, om man inte löser de strukturella problemen med strukturella lösningar. Att skylla problem på att människor är muslimer kommer aldrig lösa någonting, eftersom problemet inte är att de är muslimer, kristna, hinduer eller helt enkelt flytt för att slippa utöva någon religion.

Om man inte vill ha interna konflikter och instabilitet i ett land, är det synnerligen kontraproduktivt som politiker att själv uttrycka sig konfrontativt och polariserande om olika grupper inom landet.
Så viktig kommentar. Hur skulle det se ut om vår statsminister uttalande sig så i för hela svenska folket? Vad man har för traditioner/religion (eller ingen alls) ska väl knappast påverka din möjlighet till att tex skaffa anställning eller bostad i Sverige eller inte? Hoppas verkligen inte att Jimmie med sina kriminella kollegor får större inflytande. SD har verkligen sänkt nivån på hur lågt en politiker kan sjunka när det kommer till brott tex. Styckmördare, knarkare, rattfyllerister osv.

Jag anser att Sverigedemokraterna i flera fall har bidragit till att sänka nivån i det politiska samtalet, och det är något jag hoppas att väljarna tar på allvar. Att spä på polariseringen är knappast någonting som gynnar Sverige

Ok så de är helt okej med att barnen växer upp med att förstå att muslimsk sed inte är ett måste i Sverige, att man inte behöver slöja ? Att man får äta gris, att man får gifta sej med vem man vill. Att man inte MÅSTE lyssna på vad koranen säger, att tjejer som INTE har slöja inte är horor som är till för de muslimska männen att göra sej åtlöje mot ?

Att vi "otrogna" (ej troende) inte är mindre värda än
Ursäkta men vad har du för skev syn?! Tror du att majoriteten muslimer är extremismer?!?!

Men om vi har ett problem med segregering idag, så är ju inte lösningen på det att skapa ännu större klyftor genom att polarisera och misstänkliggöra enskilda individer med en invandrarbakgrund? Även om man så skulle tömma hela Rinkeby på dess befolkning och meja ner husen så som andra regimer har gjort på andra ställen, så har man inte löst någonting. Segregering finns kvar i samhället, om man inte löser de strukturella problemen med strukturella lösningar. Att skylla problem på att människor är muslimer kommer aldrig lösa någonting, eftersom problemet inte är att de är muslimer, kristna, hinduer eller helt enkelt flytt för att slippa utöva någon religion.

Så då är det bättre att göra..... ingenting ? Och hoppas på att gängkriminella "bara växer upp" ?

Nej kriminella icke svenska medborgare ska ut. Har de dubbla medborgarskap har de visat att de inte bryr sej om att sköta sej i Sverige, då tar man bort Sverige ur den ekvationen. Så får de leva sitt liv "inte i Sverige"..

Ju mer man minskar ner på de "icke svenska problem" som finns, ju mer energi kan vi lägga ner på de svenska problem som är kvar. Såsom övrig brottslighet, tryggheten i städer (som etablerats finns det otrygga områden iom droger mm), vård, skola och omsorg mm...

Men varför beskrivs v som så styvnackade i detta, medan jag ser få sådana ord om c? Jag tycker att de verkar vara jämförbart styvnackade. Eller?
Varför tycker du C är styvnackade?
För att de inte kan se några möjliheter till samarbete med V? Ska två så helt olika ideologier kroka arm för att medierna ska bli glada? Få centerpartister är villiga att sälja sin själ.

Som jag ser det går varje parti till val på sina egna ideoligier och program. Det är väljarna som avgör vad det är värt.

F.ö. är styvnackad ett märkligt ord i sammanhanget.

Så viktig kommentar. Hur skulle det se ut om vår statsminister uttalande sig så i för hela svenska folket? Vad man har för traditioner/religion (eller ingen alls) ska väl knappast påverka din möjlighet till att tex skaffa anställning eller bostad i Sverige eller inte? Hoppas verkligen inte att Jimmie med sina kriminella kollegor får större inflytande. SD har verkligen sänkt nivån på hur lågt en politiker kan sjunka när det kommer till brott tex. Styckmördare, knarkare, rattfyllerister osv.

Jag anser att Sverigedemokraterna i flera fall har bidragit till att sänka nivån i det politiska samtalet, och det är något jag hoppas att väljarna tar på allvar. Att spä på polariseringen är knappast någonting som gynnar Sverige
Vår statsminister har uttalat sig ang gängkriminella att dom kommer att hittas, bli av med sina svenska medborgarskap och sedan utkastade ur landet :)

Ursäkta men vad har du för skev syn?! Tror du att majoriteten muslimer är extremismer?!?!
Nej ... Jag har svårt för religioner som styr folks syn på hur de ska leva och hur de ser på andra människor.
Du vet "man tar seden dit man kommer" NOPE, jag skulle aldrig åka till ett land som kräver att jag måste klä mej på ett visst sätt. Men prova du att åka till ett muslimskt land och va klädd som du är i Sverige som kvinna... Är de extremister i muslimska länder ? Allihopa ? enligt dej ?

Eh, ja? Jag känner rätt många muslimer och det du räknar upp är liksom en ickefråga för dem. Precis som motsvarande för mina kristna vänner. Det FINNS såklart troende med mer extrem inriktning men för vanliga "svensson-muslimer" så är det inget konstigt.

Hur vanligt är ovanstående bland dina muslimska vänner?

Sorry men återigen, hur du nu kan missat det, men jag är emot religion, återigen oavsett vilken religion PUNKT !

När du så starkt försvarar SD så bör du ta i beaktande att för SD så spelar det stor roll vilken religion det handlar om, vilket också är en stor del av det som kritiken handlar om mot dem.

Vi har lagar i Sverige, de följer vi (någorlunda) med det sagt behöver vi inte "luddiga religiösa" regler som tolkas fritt beroende på trosfund...

Vilket inget av de 7 övriga etablerade partierna förespråkat, så det är verkligen inget man behöver stödja SD för att undvika.

Nej ... Jag har svårt för religioner som styr folks syn på hur de ska leva och hur de ser på andra människor.
Du vet "man tar seden dit man kommer" NOPE, jag skulle aldrig åka till ett land som kräver att jag måste klä mej på ett visst sätt. Men prova du att åka till ett muslimskt land och va klädd som du är i Sverige som kvinna... Är de extremister i muslimska länder ? Allihopa ? enligt dej ?

Om vi ogillar klädtvång (det gör jag med), varför ska vi då införa tvång på vad du får bära och inte i Sverige?

Eh, ja? Jag känner rätt många muslimer och det du räknar upp är liksom en ickefråga för dem. Precis som motsvarande för mina kristna vänner. Det FINNS såklart troende med mer extrem inriktning men för vanliga "svensson-muslimer" så är det inget konstigt.

Hur vanligt är ovanstående bland dina muslimska vänner?

När du så starkt försvarar SD så bör du ta i beaktande att för SD så spelar det stor roll vilken religion det handlar om, vilket också är en stor del av det som kritiken handlar om mot dem.

Vilket inget av de 7 övriga etablerade partierna förespråkat, så det är verkligen inget man behöver stödja SD för att undvika.

Aha så bara för jag stödjer SD så har jag ingen egen vilja ? Oh you poor naiv child....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka