Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag litade nog inte helt på dem, alltså m och l, i dessa avseenden. Men jag kommer just nu inte på något alls jag litar helt på, så det kan handla om mig mer än om dem.

Det är ju något av ett tema i Uffes cv, att saker skiter sig och hamnar på pottkanten. Såsom bostadsbolag, kommun, och nu även landet (hela nästa fyra års reformutrymme redan intecknat). Men mot detta: varför valde ett förhållandevis rationellt parti honom som ledare??

Jag funderar på om det inte längre, historiskt sett, är i partipolitiken "det händer"? Jämfört med den enorma idéutvecklingen då de stora ideologierna först växte fram och sedan utvecklade sas tillämpbara idéer. (Sd som relativt ungt parti, har ju egentligen inte utvecklat idéer utan snarare plockat upp förlegade rester av gammal skåpmat från de senaste 100 åren eller så. Det syns ju på språkbruket, tex.)

De spännande och nya, samtida anpassade, idéer jag ser omkring mig kommer från civilsamhället, forskning, konst/kultur och, faktiskt, tjänstemän inom olika områden. Mer sällan partierna. (Jag fattar att detta kan ha med mitt filter att göra.)

@tanten får man fråga hur du tänker om detta? 🙂
Håller ju med om att många partier verkar sakna många kända ledarfigurer som naturligt kan efterträda varandra.

Och att det känns som att de ibland fiskar röster istället för har en stark känsla av att de strävar mot ett visst samhälle. Det där gamla ideologi men pragmatiskt. Sedan gick det overboard ett tag med att sälja ut och privatisera ineffektivt och ideologiskt till förlust. Sedan nu saknas någonting för många partier? eller är det bara det att man inte läser tidningarna nog? vet ej.

Men oavsett känns det som någonting de lätt hade kunnat ta tillbaka, det här med tanke på samhällsbygge och whatnot. De gröna i England kör ju på en del sådant och vinner gehör.

Hur kom det sig då att andelen elbilar ökade från 0,01 % 2006 till 9 % 2020 under perioden när ett antal kärnkraftsreaktorer stängdes? Efter det har andelen ökat till 35 % utan att någon ny kärnkraft tagits i drift?! Det är ju inte vara möjligt med sd:s argumentation?

Det berodde väl mkt på det generösa elbilsstödet oxå antar jag. Jag vet inte om jag tyckte det var så bra att staten skulle subventionera teslor till rika människor faktiskt. Elbilarna behöver bli billigare så folk har råd att köpa dom. Vem har råd att köpa en elbil för en halv miljon? Eller Teslor för miljonen. Sedan är ju begagnadmarknaden instabil oxå med rädsla för att stå där och behöva köpa ett nytt batteri för 200 tusen.

Det berodde väl mkt på det generösa elbilsstödet oxå antar jag. Jag vet inte om jag tyckte det var så bra att staten skulle subventionera teslor till rika människor faktiskt. Elbilarna behöver bli billigare så folk har råd att köpa dom. Vem har råd att köpa en elbil för en halv miljon? Eller Teslor för miljonen. Sedan är ju begagnadmarknaden instabil oxå med rädsla för att stå där och behöva köpa ett nytt batteri för 200 tusen.
Exakt. Det finns många faktorer som gör att elbilsandelen ökat.

Klart att vi behöver el. Men det får ju inte gå i MP absurdum där man bara lever i utopier och kör projekt som den stora batterifakriken i kk och sen då hoppas nån ska komma och rädda skiten. Nästa som står o vacklar är ju Stegra. Var ska dom få sin el ifrån? Kommun efter kommun säger nej till vindsnurror för folk vill inte ha dom inpå sig.
Det var många industrier runtom i Europa som ville ha en batterifabrik. Hoppas det går att rädda någonting ur askan så vi inte blir ännu mer helt beroende av Kina. (alla partier var överens om att ge möjlighet att låna ut mer pengar till dem)

Stegra är ju regeringspartiernas problem nu.

Jag skrev ju snarare att det inte var helt klart att vi behövde så extremt mycket mer el med tanke på att vi exporterar el de flesta dagar på året. Vår elkris har ju helt med exporten och att regeringarna inte kunnat hantera prissättningen runt den + dåligt underhållen infrastruktur i överföringen från norr till söder.

Det är ju just för att man inte kan bara gå på ett eller ett par partier när det gäller klimat och miljö som det är så väldigt sorgligt att regeringspartierna aktivt motarbetar frågan, när de hade kunnat göra så mycket bra om de hade velat.

Vi hade kunnat haft både lägre koldioxidutsläpp 2025 och planerade kärnkraftsreaktorer. De mötte onekligen verkligheten där när de tog över och insåg hur komplicerat det var att bygga ny kärnkraft, några fler ben att stå på hade varit bra för dem om de hade varit så intresserade av klimatfrågan som de låtsades vara innan valet.

Att de aktivt försökt fördröja informationen kring lustgas och lastbilar är ju dessutom direkt pinsamt och helt obegripligt.

För övrigt:
Jag tycker det är bra att man ändrar elbilpremiens utformning och hoppas den träffar bättre nu.

Att begagnadmarknaden är instabil håller jag inte med om. Vi försökte köpa loss vår förra elbil som vi leasade, men det fick vi inte. Den var redan såld när vi frågade (typ ett halvår innan vi skulle lämna tillbaka den). Att behöva byta batteri på moderna elbilar är ovanligt, det är en seglivad myt. På "vanliga" bilar, ej premiumsegment, kostar inte heller ett nytt batteri så mycket.

Men då kan ju folk betala sina höga elräkningar utan att gnälla och ropa elstöd?
Men det vet ju du lika väl som jag att de höga räkningarna beror på att vi exporterar elen till andra länder och att det fanns många olika modeller som olika regeringar hade kunnat använda för att skydda konsumenterna från exportpriserna. Men som de inte var intresserade av att använda. Vilket orsakar priserna, som alltså är politikernas fel.

Lägre exportpriser får vi ju inte genom att bygga mer el förrän vi mättat hela Europas elbehov.

Det är Sverige och Frankrike som exporterar mest el i Europa.

Sverige nettoexporterar omkring 27 procent av den el som vi producerar. Frankrike är också en stor givare med 22 procents nettoexport.

Vill bara nämna här att det inte alls krävs usk utbildning för att jobba inom äldreomsorgen. Väldigt många har ingen utbildning alls, överhuvudtaget. Väldigt många. Däremot kräver dom flesta kommuner usk utbildning för att få fast anställning.
Tillfälliga anställningar, timvikariat och liknande är inte något som bryter långtidsarbetslöshet.

Detsom bryter långtidsarbetslöshet är fasta anställningarpå hel- eller deltid.

Strukturellt för samhället så är det olämpligt med icke-utbildade med korttidsanställningar i vård och omsorg.

Det finns också statistiska samband mellan outbildad personal i äldreomspregn, som dessutom har osäkra anställningar och antalet "misstag" och olyckor som sker.

Nuvarande regering vill ju inte ha elbilar. De verkar aktivt för att minska antalet elbilar och öka användningen av fossila bränslen. Så jag förstår inte varför de skulle relatera kärnkraften till dem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilsforsaljningen-rasar-branschen-kraver-atgarder

De verkar ju även aktivt för att minska senaste teknikerna inom energi.

Och verkar aktivt för att överge alla Sveriges miljömål och öka statens utgifter med EU böter för det.

Om vår regering inte hade strävat så hårt efter att öka andelen fossila bränslen skulle vi bli betydligt mindre drabbade av Trumps krig i mellanöstern och ha ett mer stabilt totalförsvar.
Varför "vill" vi ha elbilar alls?

De ger inga direkta utsläpp av koldioxid, men de annan sorts miljöbelastning bl.a. beroendet av sällsynta jordartsmetaller, och inte minst av el.

Globalt så produceras mycket av den där elen via kol, olja och kärnkraft.

Där det byggs megastora vattenkraftverk, så "klipper" man av vattenflöde nerströms, så att både vattenbrist och de sedvanliga ekologiska katastroferna i samband med vattenkraft riskeras (fiskvandring, dränkta områsen)
Östersjön skulle må oändligt mycket bättre om inte de allra flesta svenska älvarna dämts.

Fast för bilindustrin är det bar att få sälja nya bilar förstås.

Ny presskonferens med regeringen och SD idag. Nu blir det anmälningsplikt för vissa myndigheter ang personer som inte ska vara i Sverige. Då måste dom anmäla till Polismyndigheten. Även polisen får utökade befogenheter för inre utlänningskontroller vilket kommer att öka återvändandet och minska skuggsamhället. Föreslås börja gälla 13 juli i år. Sen var det massa andra nya verktyg som kommer att tillåtas. Mer info i länken. Topp 👍

"En ny uppgiftsskyldighet för vissa myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Kriminalvården, Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten och Skatteverket ska på eget initiativ lämna vissa uppgifter om en utlänning till Polismyndigheten, om det finns anledning att anta att han eller hon inte har rätt att vistas i Sverige".

https://www.regeringen.se/pressmedd...nterar-nya-forslag-for-ett-okat-atervandande/

Varför "vill" vi ha elbilar alls?

De ger inga direkta utsläpp av koldioxid, men de annan sorts miljöbelastning bl.a. beroendet av sällsynta jordartsmetaller, och inte minst av el.

Globalt så produceras mycket av den där elen via kol, olja och kärnkraft.

Där det byggs megastora vattenkraftverk, så "klipper" man av vattenflöde nerströms, så att både vattenbrist och de sedvanliga ekologiska katastroferna i samband med vattenkraft riskeras (fiskvandring, dränkta områsen)
Östersjön skulle må oändligt mycket bättre om inte de allra flesta svenska älvarna dämts.

Fast för bilindustrin är det bar att få sälja nya bilar förstås.
För att alternativet med fossildrivna bilar är sämre.

Men så klart sätter du fingret på något väldigt viktigt. Ur miljöhänsyn hade det varit väldigt mycket bättre att sluta massproducera bilar på det sättet vi gör idag. Tillsammans med att sluta massproducera annan elektronik och många andra slags produkter också. Då är vi tillbaka på kapitalismens baksida :).

Ny presskonferens med regeringen och SD idag. Nu blir det anmälningsplikt för vissa myndigheter ang personer som inte ska vara i Sverige. Då måste dom anmäla till Polismyndigheten. Även polisen får utökade befogenheter för inre utlänningskontroller vilket kommer att öka återvändandet och minska skuggsamhället. Föreslås börja gälla 13 juli i år. Sen var det massa andra nya verktyg som kommer att tillåtas. Mer info i länken. Topp 👍

"En ny uppgiftsskyldighet för vissa myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Kriminalvården, Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten och Skatteverket ska på eget initiativ lämna vissa uppgifter om en utlänning till Polismyndigheten, om det finns anledning att anta att han eller hon inte har rätt att vistas i Sverige".

https://www.regeringen.se/pressmedd...nterar-nya-forslag-for-ett-okat-atervandande/
Jag är väldigt glad att detta inte innefattar socialtjänst, vård och skola som det gjorde från början.

Men det vet ju du lika väl som jag att de höga räkningarna beror på att vi exporterar elen till andra länder och att det fanns många olika modeller som olika regeringar hade kunnat använda för att skydda konsumenterna från exportpriserna. Men som de inte var intresserade av att använda. Vilket orsakar priserna, som alltså är politikernas fel.

Lägre exportpriser får vi ju inte genom att bygga mer el förrän vi mättat hela Europas elbehov.

Det är Sverige och Frankrike som exporterar mest el i Europa.

Och hur gör vi det ? Mer vindkraft som inte snurrar när det blåser "för bra" för då tjänar de som har vindkraft inget.
Hur hjälper det att bygga dem ?

Och att vi exporterar el måste vi göra iom EU. Vi kan inte säga nej till den exporten. Så hur löser man elkrisen ?
Jo man bygger kärnkraft som inte bryr sej om väder. Och även om de är klara först år framåt så kommer ju elbehovet ha ökat, så varför INTE bygga kärnkraft ?

För att alternativet med fossildrivna bilar är sämre.

Men så klart sätter du fingret på något väldigt viktigt. Ur miljöhänsyn hade det varit väldigt mycket bättre att sluta massproducera bilar på det sättet vi gör idag. Tillsammans med att sluta massproducera annan elektronik och många andra slags produkter också. Då är vi tillbaka på kapitalismens baksida :).
Förbränningsmotorer kan drivas på icke-fossila bränslen...

Men vi råkar ha byggt upp ett ekonomiskt system som är baserat på fossil energi, vilket gör att incitamenten till att byta ut den fossila ekonomin och beroendet av kol, olja och naturgas är litet.
Det finns helt så väldigt stora investeringar i dessa energislag.

Så att flytta utsläppen från Penkings, Mexiko City, eller vilken valfri storstad som helst, till ett område en bit bort från storstaden, och fortsätta producera energi med kol och olja för att driva elfordon löser ingenting, det flyttar bara på problemet.

En rätt fruktansvärd mycket sentida utveckling, är byggandet av datacenters för AI. AI är enormt energikrävande, och i USA så drivs dessa nya datacenters nästan helt med fossil energi - de har ju inget annat.

Ska vi komma någonstans med att minska våra fossila koldioxidutsläpp, så måste vi börja prata om dels det kapitalistiska systemet, och om hur vi ska jobba med energihushållning.

Det görs inte för närvarande.

Många icke-fossila bränslen kan om det sköts rätt ingå i ett kretslopp där utsläppen koldioxid motsvaras av koldioxiden som tas upp. Men ska energin räcka då måste vi hushålla med energin, och välja vilka saker vi ska göra, samt investera i icke fossila energislag, vilket inkluderar både biobränslen och kärnkraft.

Vår livsstil idag är enormt slösande på energi.

Jag är väldigt glad att detta inte innefattar socialtjänst, vård och skola som det gjorde från början.
Man kan inte få igenom allt på en gång så man får väl börja här och se hur många som blir ertappade.

Den enskilde medborgaren kan ju ochså anmäla dom till polisen om man ser nått avvikande. Det är ju ljusskygga personer som är här illegalt och som inte accepterar ett nej och tar den plats och resurser för dom som fått ett ja. Det är så många andra myndigheter som blir inblandade så man kommer att hitta dom tillslut och skuggsamhället raderas ut.

Förbränningsmotorer kan drivas på icke-fossila bränslen...

Men vi råkar ha byggt upp ett ekonomiskt system som är baserat på fossil energi, vilket gör att incitamenten till att byta ut den fossila ekonomin och beroendet av kol, olja och naturgas är litet.
Det finns helt så väldigt stora investeringar i dessa energislag.

Så att flytta utsläppen från Penkings, Mexiko City, eller vilken valfri storstad som helst, till ett område en bit bort från storstaden, och fortsätta producera energi med kol och olja för att driva elfordon löser ingenting, det flyttar bara på problemet.

En rätt fruktansvärd mycket sentida utveckling, är byggandet av datacenters för AI. AI är enormt energikrävande, och i USA så drivs dessa nya datacenters nästan helt med fossil energi - de har ju inget annat.

Ska vi komma någonstans med att minska våra fossila koldioxidutsläpp, så måste vi börja prata om dels det kapitalistiska systemet, och om hur vi ska jobba med energihushållning.

Det görs inte för närvarande.

Många icke-fossila bränslen kan om det sköts rätt ingå i ett kretslopp där utsläppen koldioxid motsvaras av koldioxiden som tas upp. Men ska energin räcka då måste vi hushålla med energin, och välja vilka saker vi ska göra, samt investera i icke fossila energislag, vilket inkluderar både biobränslen och kärnkraft.

Vår livsstil idag är enormt slösande på energi.
Även biobränslen släpper ut koldioxid, även om de så klart är bättre än fossila. Koldioxid värmer klimatet oavsett om det har fossil eller förnybar källa.

Elbilar har lägre utsläpp under hela livscykeln även om de till stor del tillverkas av fossil energi.

Men på det stora hela kan jag bara hålla med dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka