Det enda vi vet med säkerhet är ju att priserna kommer öka om det byggs kärnkraft. Det kommer inte bli billigare för oss småkonsumenter.Men då kan ju folk betala sina höga elräkningar utan att gnälla och ropa elstöd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det enda vi vet med säkerhet är ju att priserna kommer öka om det byggs kärnkraft. Det kommer inte bli billigare för oss småkonsumenter.Men då kan ju folk betala sina höga elräkningar utan att gnälla och ropa elstöd?
Det var väl S som fick bidra mest till LRimligt. Men jag är ändå nyfiken på vilka som står för ökningen. (Förhoppningsvis tillfällig.)
Håller ju med om att många partier verkar sakna många kända ledarfigurer som naturligt kan efterträda varandra.Jag litade nog inte helt på dem, alltså m och l, i dessa avseenden. Men jag kommer just nu inte på något alls jag litar helt på, så det kan handla om mig mer än om dem.
Det är ju något av ett tema i Uffes cv, att saker skiter sig och hamnar på pottkanten. Såsom bostadsbolag, kommun, och nu även landet (hela nästa fyra års reformutrymme redan intecknat). Men mot detta: varför valde ett förhållandevis rationellt parti honom som ledare??
Jag funderar på om det inte längre, historiskt sett, är i partipolitiken "det händer"? Jämfört med den enorma idéutvecklingen då de stora ideologierna först växte fram och sedan utvecklade sas tillämpbara idéer. (Sd som relativt ungt parti, har ju egentligen inte utvecklat idéer utan snarare plockat upp förlegade rester av gammal skåpmat från de senaste 100 åren eller så. Det syns ju på språkbruket, tex.)
De spännande och nya, samtida anpassade, idéer jag ser omkring mig kommer från civilsamhället, forskning, konst/kultur och, faktiskt, tjänstemän inom olika områden. Mer sällan partierna. (Jag fattar att detta kan ha med mitt filter att göra.)
@tanten får man fråga hur du tänker om detta?![]()
Hur kom det sig då att andelen elbilar ökade från 0,01 % 2006 till 9 % 2020 under perioden när ett antal kärnkraftsreaktorer stängdes? Efter det har andelen ökat till 35 % utan att någon ny kärnkraft tagits i drift?! Det är ju inte vara möjligt med sd:s argumentation?
Vad jag har läst verkar de mest tagit från M och SD och sen har M tagit en del väljare från S, men mest har S tappat till V och MP vilket känns lite hoppfullt.Rimligt. Men jag är ändå nyfiken på vilka som står för ökningen. (Förhoppningsvis tillfällig.)
Exakt. Det finns många faktorer som gör att elbilsandelen ökat.Det berodde väl mkt på det generösa elbilsstödet oxå antar jag. Jag vet inte om jag tyckte det var så bra att staten skulle subventionera teslor till rika människor faktiskt. Elbilarna behöver bli billigare så folk har råd att köpa dom. Vem har råd att köpa en elbil för en halv miljon? Eller Teslor för miljonen. Sedan är ju begagnadmarknaden instabil oxå med rädsla för att stå där och behöva köpa ett nytt batteri för 200 tusen.
Det var många industrier runtom i Europa som ville ha en batterifabrik. Hoppas det går att rädda någonting ur askan så vi inte blir ännu mer helt beroende av Kina. (alla partier var överens om att ge möjlighet att låna ut mer pengar till dem)Klart att vi behöver el. Men det får ju inte gå i MP absurdum där man bara lever i utopier och kör projekt som den stora batterifakriken i kk och sen då hoppas nån ska komma och rädda skiten. Nästa som står o vacklar är ju Stegra. Var ska dom få sin el ifrån? Kommun efter kommun säger nej till vindsnurror för folk vill inte ha dom inpå sig.
För övrigt:Det berodde väl mkt på det generösa elbilsstödet oxå antar jag. Jag vet inte om jag tyckte det var så bra att staten skulle subventionera teslor till rika människor faktiskt. Elbilarna behöver bli billigare så folk har råd att köpa dom. Vem har råd att köpa en elbil för en halv miljon? Eller Teslor för miljonen. Sedan är ju begagnadmarknaden instabil oxå med rädsla för att stå där och behöva köpa ett nytt batteri för 200 tusen.
Men det vet ju du lika väl som jag att de höga räkningarna beror på att vi exporterar elen till andra länder och att det fanns många olika modeller som olika regeringar hade kunnat använda för att skydda konsumenterna från exportpriserna. Men som de inte var intresserade av att använda. Vilket orsakar priserna, som alltså är politikernas fel.Men då kan ju folk betala sina höga elräkningar utan att gnälla och ropa elstöd?
Sverige nettoexporterar omkring 27 procent av den el som vi producerar. Frankrike är också en stor givare med 22 procents nettoexport.
Tillfälliga anställningar, timvikariat och liknande är inte något som bryter långtidsarbetslöshet.Vill bara nämna här att det inte alls krävs usk utbildning för att jobba inom äldreomsorgen. Väldigt många har ingen utbildning alls, överhuvudtaget. Väldigt många. Däremot kräver dom flesta kommuner usk utbildning för att få fast anställning.
Varför "vill" vi ha elbilar alls?Nuvarande regering vill ju inte ha elbilar. De verkar aktivt för att minska antalet elbilar och öka användningen av fossila bränslen. Så jag förstår inte varför de skulle relatera kärnkraften till dem.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilsforsaljningen-rasar-branschen-kraver-atgarder
De verkar ju även aktivt för att minska senaste teknikerna inom energi.
Och verkar aktivt för att överge alla Sveriges miljömål och öka statens utgifter med EU böter för det.
Om vår regering inte hade strävat så hårt efter att öka andelen fossila bränslen skulle vi bli betydligt mindre drabbade av Trumps krig i mellanöstern och ha ett mer stabilt totalförsvar.
För att alternativet med fossildrivna bilar är sämre.Varför "vill" vi ha elbilar alls?
De ger inga direkta utsläpp av koldioxid, men de annan sorts miljöbelastning bl.a. beroendet av sällsynta jordartsmetaller, och inte minst av el.
Globalt så produceras mycket av den där elen via kol, olja och kärnkraft.
Där det byggs megastora vattenkraftverk, så "klipper" man av vattenflöde nerströms, så att både vattenbrist och de sedvanliga ekologiska katastroferna i samband med vattenkraft riskeras (fiskvandring, dränkta områsen)
Östersjön skulle må oändligt mycket bättre om inte de allra flesta svenska älvarna dämts.
Fast för bilindustrin är det bar att få sälja nya bilar förstås.
Jag är väldigt glad att detta inte innefattar socialtjänst, vård och skola som det gjorde från början.Ny presskonferens med regeringen och SD idag. Nu blir det anmälningsplikt för vissa myndigheter ang personer som inte ska vara i Sverige. Då måste dom anmäla till Polismyndigheten. Även polisen får utökade befogenheter för inre utlänningskontroller vilket kommer att öka återvändandet och minska skuggsamhället. Föreslås börja gälla 13 juli i år. Sen var det massa andra nya verktyg som kommer att tillåtas. Mer info i länken. Topp
"En ny uppgiftsskyldighet för vissa myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Kriminalvården, Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten och Skatteverket ska på eget initiativ lämna vissa uppgifter om en utlänning till Polismyndigheten, om det finns anledning att anta att han eller hon inte har rätt att vistas i Sverige".
https://www.regeringen.se/pressmedd...nterar-nya-forslag-for-ett-okat-atervandande/
Men det vet ju du lika väl som jag att de höga räkningarna beror på att vi exporterar elen till andra länder och att det fanns många olika modeller som olika regeringar hade kunnat använda för att skydda konsumenterna från exportpriserna. Men som de inte var intresserade av att använda. Vilket orsakar priserna, som alltså är politikernas fel.
Lägre exportpriser får vi ju inte genom att bygga mer el förrän vi mättat hela Europas elbehov.
Det är Sverige och Frankrike som exporterar mest el i Europa.
Förbränningsmotorer kan drivas på icke-fossila bränslen...För att alternativet med fossildrivna bilar är sämre.
Men så klart sätter du fingret på något väldigt viktigt. Ur miljöhänsyn hade det varit väldigt mycket bättre att sluta massproducera bilar på det sättet vi gör idag. Tillsammans med att sluta massproducera annan elektronik och många andra slags produkter också. Då är vi tillbaka på kapitalismens baksida.
Man kan inte få igenom allt på en gång så man får väl börja här och se hur många som blir ertappade.Jag är väldigt glad att detta inte innefattar socialtjänst, vård och skola som det gjorde från början.
När det är vad man har att vara glad över.Jag är väldigt glad att detta inte innefattar socialtjänst, vård och skola som det gjorde från början.
Även biobränslen släpper ut koldioxid, även om de så klart är bättre än fossila. Koldioxid värmer klimatet oavsett om det har fossil eller förnybar källa.Förbränningsmotorer kan drivas på icke-fossila bränslen...
Men vi råkar ha byggt upp ett ekonomiskt system som är baserat på fossil energi, vilket gör att incitamenten till att byta ut den fossila ekonomin och beroendet av kol, olja och naturgas är litet.
Det finns helt så väldigt stora investeringar i dessa energislag.
Så att flytta utsläppen från Penkings, Mexiko City, eller vilken valfri storstad som helst, till ett område en bit bort från storstaden, och fortsätta producera energi med kol och olja för att driva elfordon löser ingenting, det flyttar bara på problemet.
En rätt fruktansvärd mycket sentida utveckling, är byggandet av datacenters för AI. AI är enormt energikrävande, och i USA så drivs dessa nya datacenters nästan helt med fossil energi - de har ju inget annat.
Ska vi komma någonstans med att minska våra fossila koldioxidutsläpp, så måste vi börja prata om dels det kapitalistiska systemet, och om hur vi ska jobba med energihushållning.
Det görs inte för närvarande.
Många icke-fossila bränslen kan om det sköts rätt ingå i ett kretslopp där utsläppen koldioxid motsvaras av koldioxiden som tas upp. Men ska energin räcka då måste vi hushålla med energin, och välja vilka saker vi ska göra, samt investera i icke fossila energislag, vilket inkluderar både biobränslen och kärnkraft.
Vår livsstil idag är enormt slösande på energi.