Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.arbetsvarlden.se/81-yrken-foreslas-slippa-lonekrav-for-arbetskraftsinvandrare/

Det här gäller ju inte de som redan arbetar och bidrar till Sverige. Men tom Tidö verkar ha upptäckt att det blir katastrof om vissa samhällsuppehållanden yrken utvisas. Notera att det även gäller uska som flera av de som utvisats arbetat som.
Så går det när man inte lyssnar på remissinstanserna.

Vi får väl se hur långt tillbaka Tidelaget går med retroaktiv lagstiftning. Avskaffa 5 veckors semester och göra alla återbetalningsskyldiga? Ta bort gratis skolböcker och skicka räkning till alla som gått i skolan?

Eller kanske lite mer Tidelag.. att hyrorna i utsatta områden skall höjas retroaktivt och den om inte kan betala ska ut?

När du kallar det för hårklyverier, visar det att du inte förstår den för samhället fundamentala skillnaden mellan att vara anställd och att vara förtroendevald. Jag hoppas att den kunskapsluckan är sällsynt.
Jag likställer deras arvoden med lön, de får betalt för att sköta ett jobb.

https://www.dn.se/sverige/ny-bok-om-tido-med-sverigedemokraterna-forsamras-demokratin/

När Tidöavtalet undertecknades den 14 oktober 2022 kunde Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna bilda regering med stöd av Sverigedemokraterna. Avtalet gav partiet ett stort inflytande över politiken. Så omfattande att samarbetet kallas en pakt, Tidöpakten, i en ny bok författad av journalisten Heidi Avellan och statsvetarna Ulf Bjereld och Jonas Hinnfors.

En slutsats i boken, som ges ut av Atlas förlag, är att svensk demokrati håller på att försämras med Tidöregeringen.

https://www.svd.se/a/QJrx08/isabella-lowengrip-kritiseras-efter-uttalande-om-kvinnliga-valjare

Entreprenören Isabella Löwengrip har mött kritik efter ett uttalande om kvinnliga väljare. ”Nu har vänstern fått sin bästa valarbetare”, säger högerinfluencern Amilia Stapelfeldt. Själv menar Löwengrip att hon ”blivit fulklippt”.
Amilia Stapelfeldt tror att Isabella Löwengrip till och med kan missgynna partiet, och i synnerhet partiets försök att locka över kvinnliga väljare från vänsterblocket, så kallade ”Magdamoderater”.

– Moderaterna har slitit häcken av sig i tre och ett halvt år för att kunna vända det här skeppet. Jag ser det mer som att det hon håller på med är någon typ av internt sabotage. Hon förstör mer än vad hon bidrar.

Amilia Stapelfeldt säger att hon sedan i onsdags fått meddelanden från ”högt uppsatta socialdemokrater” som skrivit saker i stil med ”tråkigt för er, grattis till oss”.

Jättekonstigt.
Men dom som ska utvisas är inte svenskar. Dom uppfyller inte lagkravet grundat på anknytning eller synnerligen ömmande omständigheter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...bor-dmitriy-och-elena-ska-utvisas-efter-22-ar
Det var precis det här som var min poäng från början (det var därför jag skrev "Tack för den, Tidö och Socialdemokraterna). Jag är helt säker på att du förstod det, trots att artikeln låg bakom betalvägg. Det här är ett jättebra exempel på hur du gör nästan jämt: du skapar ett cirkelresonemang och hänvisar till lagen. Du inser att här i tråden "Svensk politik" kan vi även diskutera hur de olika partierna förhåller sig till att stifta och ändra lagar?

Hela min poäng var också tesen i artikeln (och återigen, du kunde inte läsa den, men du förstod poängen): att ta bort den ventil som funnits gör lagen helt inhuman. Det är inte bara det att samhället blir omänsligt, det är också dumt samhällsekonomiskt att slänga ut människor som vill bli svenska medborgare och som jobbar och gör rätt för sig.

https://www.dn.se/sverige/ny-bok-om-tido-med-sverigedemokraterna-forsamras-demokratin/

När Tidöavtalet undertecknades den 14 oktober 2022 kunde Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna bilda regering med stöd av Sverigedemokraterna. Avtalet gav partiet ett stort inflytande över politiken. Så omfattande att samarbetet kallas en pakt, Tidöpakten, i en ny bok författad av journalisten Heidi Avellan och statsvetarna Ulf Bjereld och Jonas Hinnfors.

En slutsats i boken, som ges ut av Atlas förlag, är att svensk demokrati håller på att försämras med Tidöregeringen.
Gillar Heidi Avellan mycket! Den vill jag läsa, tack för tips!

Det var precis det här som var min poäng från början (det var därför jag skrev "Tack för den, Tidö och Socialdemokraterna). Jag är helt säker på att du förstod det, trots att artikeln låg bakom betalvägg. Det här är ett jättebra exempel på hur du gör nästan jämt: du skapar ett cirkelresonemang och hänvisar till lagen. Du inser att här i tråden "Svensk politik" kan vi även diskutera hur de olika partierna förhåller sig till att stifta och ändra lagar?

Hela min poäng var också tesen i artikeln (och återigen, du kunde inte läsa den, men du förstod poängen): att ta bort den ventil som funnits gör lagen helt inhuman. Det är inte bara det att samhället blir omänsligt, det är också dumt samhällsekonomiskt att slänga ut människor som vill bli svenska medborgare och som jobbar och gör rätt för sig.
Nä jag kunde inte läsa den, det skrev jag ju. Istället fick jag leta vidare till Statstelevisionen som du märkte

Men ditt inlägg var inte hela sanningen
Hej! Det här är ett forum. Inte TT. Vi diskuterar politik ur våra perspektiv. Du kommer inte få "hela sanningen" någonstans, såvida du inte själv är på plats, och förmodligen inte ens då. Dina egna inlägg är ofta väldigt långt från sanningen - helt okej, eftersom alla förstår vad som är din vinkel.

Du vet precis vad ett foruminlägg är. Du vet precis vad du håller på med när du cirkelresonerar. Men det är en så otroligt osjyst debattstil att låtsas som att detär motparten som inte förstår lagen, eller situationen, eller vad det nu kan vara.

Jag håller inte med dig där

Hej! Det här är ett forum. Inte TT. Vi diskuterar politik ur våra perspektiv.

Ja, så varför då klaga på mitt perspektiv?
Du kommer inte få "hela sanningen" någonstans, såvida du inte själv är på plats, och förmodligen inte ens då. Dina egna inlägg är ofta väldigt långt från sanningen - helt okej, eftersom alla förstår vad som är din vinkel.

Du vet precis vad ett foruminlägg är. Du vet precis vad du håller på med när du cirkelresonerar. Men det är en så otroligt osjyst debattstil att låtsas som att detär motparten som inte förstår lagen, eller situationen, eller vad det nu kan vara.
Är din debattstil sjyst tycker du? Eller vem bestämmer hur en debattstil ska vara. Ska den vara annorluna irl? Ska den vara annorlunda beroende på om det är politiker, media eller vanliga människor som debatterar eller får var och en ha sin stil i den fria demokratiska yttrandefriheten?

Senast ändrad:
Hur var det nu med "framåt"?

För tydlighetens skull: det här är en länk till ett massmedium, som jag delar för att jag tycker det är relevant att visa att det inte går så bra för Tidö som vissa här har antytt. Åsikterna i mina inlägg är mina och är inte objektivt faktagranskade av båda politiska block.

https://www.tv4.se/artikel/2EzCJcMQ...ar-inte-staerkt-tidoesidan-oppositionen-oekar
Det är väl därför det är så bråttom att slänga ut så många som möjligt, skövla den biologiska mångfalden, sänka skatterna ännu mer, försvåra för sjuka och arbetslösa och skrapa botten på pengabingen, för det drar ihop sig till val och regeringsskifte i höst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka