Svensk ryttare tilldelad varning

Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Det var inte någon ponnyryttare som blev varnad - utan en junior....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

*kl*
Eftersom flera här verkar känna till varför gruset fanns i munnen, är det här något vanligt förekommande i Sverige? Jag är ju rätt gammal och fattade inte vitsen med gruset faktiskt...

Ja en av våra mest kända ryttarinnor i dressyr har ett flertal ggr stoppat grus i munnen på sin häst för att den inte skall gnissla tänder :grin:
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Är det hon igen?
Som brukar beskrivas av blundande- tidningen- ridsport- journalister som underbarn med det mjuka ridsättet.:grin:
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Är det en vuxen ryttarinna? Blev nyfiken. Eftersom jag är god vän med en överdomare så skall jag prata med henne om detta, förstår inte var folk får sina
idéer ifrån. Finns det andra saker som dressyrryttare gör med sin häst som man
kan se vid en kontroll? Om man ser att någon gör så här så skall man anmäla
det till Svenska ridsportsförbundets disciplinnämnd tycker jag. Dom brukar
vara befriade ifrån "ryggdunkare" dessutom. Blir riktigt arg när jag läser om
sådana här saker, stackars hästar. Hoppsporten har ju sitt skit att ta hand om
men där är nog kontrollerna hårdare.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

*kl*
Vi ska nog inte spekulera här inne vem det är, förhoppningsvis vaknar SvRF när det blir vardag igen och talar om vem som blivit varnad. Annars lär det väl komma på FEI:s hemsida så småningom. Det pratas i alla fall om vem det är, vi får väl se om ryktet stämmer...
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Detta har jag aldrig hört talas om men tydligen är det känt bland dressyr ryttare. Det kanaske är bra att djurens rätt fokuserar på hästeribranchen ett tag, finns tydligen mycket okända djurplågande metoder.
Bra att media lyfter fram problemen.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Man måste ju vara lite störd om man gör sådär?! :confused:
Jag skulle vilja se den ryttare som sitter med en matsked grus i munnen under ritten och trivs med det. :devil:

Hade aldrig hört talas om det innan, men nog tycker jag att en sådan sak borde medföra tävlingsförbud...
Hoppas böterna var höga.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Om man kan göra en sån sak istället för att lära sig rida rätt, ska man inte få tävla - egentligen inte få vara nära djur överhuvudtaget.

Någon skrev att det inte var värsta djurplågeriet, och det kanske inte leder till uppenbara skador. Men om hästen inte kan balansera sig rätt leder det till skador - som i sin tur kan leda till döden.

Jag tycker att det är utstuderat och bisarrt. Ingen känsla för hästen. Finns inget förmildrande. Ridsportförbundet måste agera! Om det här är en känd metod är det skrämmande att man inte har gjort något tidigare. /:cool:
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Någon skrev att det inte var värsta djurplågeriet, och det kanske inte leder till uppenbara skador. Men om hästen inte kan balansera sig rätt leder det till skador - som i sin tur kan leda till döden.


Det gör kass ridning, fel sadel och dålig skoning också. Ska de som inte är tillräckligt duktiga få djurförbud?

Som kopparberg skrev: man kan inte anse allt som är totalt olämpligt vara djurplågeri.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Om man kan göra en sån sak istället för att lära sig rida rätt, ska man inte få tävla - egentligen inte få vara nära djur överhuvudtaget.

Djurförbud tycker jag nog är lite överdrivet hårt.

Men man måste ju ändå ställa sig frågan varför man gör något sådant (det är ju ytterst tveksamt om hästen har knaprat i sig gruset på egen hand)!?

Jag tror att när man väl är uppe på internationell nivå så blir det mycket mer "allvar" med tävlandet. Man har köpt häst/ar för oerhört mycket pengar och för att hästarna ska behålla sitt värde någorlunda måste man göra goda resultat. Man kanske har sponsorer, de vill också att man presterar på tävlingsbanan.

Vi kanske får en förklaring så småningom, SvRF verkar har semester hela juli:).
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Men har ni på allvar aldrig sett det här? Många lägger in en näve grus i munnen på hästen några träningspass för att den ska sluta gnissla tänder. Det är ett gammalt "knep" som ofta används på unghästar som ska sluta fibbla med bettet. Jag tror det används mycket mer på träning än på tävling.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Jag hade ingen aning!:o
Visst har jag hört ryktesvägen att någon ryttare vid ilska stoppat grus i munnen på sin häst, men jag hade ingen aning om att det berodde på vad det verkar bero på, tandgnissling,:eek:, och att det faktiskt kan vara planerat.

Jag trodde mer det var något ilsket djurplågeri under frustrerad ritt, ungerfär som den ryttare som blev anmäld (och erkände) för att hon sprutat diskmedel in i sin hästs mun under pågående ridpass.(Blev friad-obehaget för hästen kunde inte bevisas:mad:)
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Jag har än så länge aldrig SETT någon göra det men hört om det. Det var första tanken på första frågan om varför man gör det "för att den ska sluta gnissla tänder". Nu är jag iofs uppvuxen bland dressyrmuppar, A- och B-tränare och rätt nära "dressyrmecka" i Sthlm så det kanske inte är så underligt.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Nej, jag har aldrig sett det. Jag pratade med en bekant om grus, inte heller hon fattade vad gruset skulle vara bra för;). Hon och jag har väl levt i en skyddad värld...

Det finns ju vissa träningsmetoder (inom alla hästsporter) som passar sig bättre hemma och jag kan ju tycka att det verkar lite dumt att praktisera de metoderna på tävling.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Det gör kass ridning, fel sadel och dålig skoning också. Ska de som inte är tillräckligt duktiga få djurförbud?

Som kopparberg skrev: man kan inte anse allt som är totalt olämpligt vara djurplågeri.

Fel sadel, kass ridning och dålig skoning är inte medvetet uppsåt att skada hästen, vilket grus i munnen däremot är.
Och nej jag hade aldrig hört talas om grus i munnen innan. Har i och för sig inte varit dressyrinriktad heller.
Inom hoppning däremot har jag hört dock aldrig sett barrering, nubb i benskydd och dylikt.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Men har ni på allvar aldrig sett det här? Många lägger in en näve grus i munnen på hästen några träningspass för att den ska sluta gnissla tänder. Det är ett gammalt "knep" som ofta används på unghästar som ska sluta fibbla med bettet. Jag tror det används mycket mer på träning än på tävling.

jag har varken sett eller hört talas om att man gör så, och jag tycker det är vidrigt!! :mad: helt klart djurmisshandel på samma nivå som barrering.

hoppas dom offentliggör vem det gäller så hon kan skämmas ordentligt.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Nej, jag har aldrig sett det. Jag pratade med en bekant om grus, inte heller hon fattade vad gruset skulle vara bra för;). Hon och jag har väl levt i en skyddad värld...

Det finns ju vissa träningsmetoder (inom alla hästsporter) som passar sig bättre hemma och jag kan ju tycka att det verkar lite dumt att praktisera de metoderna på tävling.

Särskilt på en internationell tävling då FEI alltid har bettkontroll på varje ekipage. På nationella tävlingar sker ju inte det så det uppdagas ju inte på samma sätt.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

KL

Jag blev lite chockad för ett tag sedan då jag satt på läkteren på ett Dressyrmeeting och hörde en diskussion om framridining

Jo hon rider fram en timme. sedan ställer hon hästen inspänd i boxen 1.5 timme, sedan galopperar hon den

Är också detta brukligt?

Och tillåtet?
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Nej, det är nog varken tillåtet eller brukligt. Men jag har ju levt ett skyddat liv :)
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

En väninna till mig var med som hästskötare i Globen för x-antal år sedan, där stod i stort sett var och varannan häst inspänd i boxen ca 1 timme innan framridningen. Det var samma år som Peter Markne red Amiral till Fula Gubbar och blev förryttare till kuren eftersom han inte kvalade dit hmm kan det ha varit år 2000?

Jag tror inte det strider mot TR. Det är ju tillåtet att longera med inspänningstyglar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets största ridsporthändelse. Världseliten i bland annat hoppning och dressyr samlas i Danmark för att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen rids årets första femstjärniga Nations Cup i dressyr, med ett svenskt lag på startlinjen. Och det är på framgångsrik mark de...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter NM, Nordic Baltic Championship, i dressyr och hoppning rids i finska Ypäjä. Sverige skickar en stor trupp ryttare.
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp