Bukefalos 28 år!

Svensk ryttare tilldelad varning

Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

vad är syftet? tror man att musklerna håller kvar hästens huvud om den står inspänd tillräckligt länge eller vad?
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Det finns ju vissa träningsmetoder (inom alla hästsporter) som passar sig bättre hemma och jag kan ju tycka att det verkar lite dumt att praktisera de metoderna på tävling.

Tycker du att det passar bra hemma med grus i munnen? Vilka andra metoder tycker du passar bra hemma men inte offentligt?
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Tycker du att det passar bra hemma med grus i munnen? Vilka andra metoder tycker du passar bra hemma men inte offentligt?


Det finns nog både det ena och det andra som händer "hemma" för att kompensera en dålig ridning. Och alltid går det ut över hästen och är hästens fel. Det första som brukar hända är att ryttaren sätter in ett skarpare bett som de kanske inte är kapabla att rida med.

Apropå gnisslande tänder så har jag hört att man ska smeta in tandkräm i munnen. Men bäst att ta en låglöddrande....:angel:
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Tycker du att det passar bra hemma med grus i munnen? Vilka andra metoder tycker du passar bra hemma men inte offentligt?

Nej, det tycker jag inte (jag visste ju inte ens vad gruset skulle ha för funktion). Men jag vet att det förekommer saker "hemma" inom de flesta hästsporter som inte får förekomma på tävling.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Får det förekomma saker på träning för tävling som inte är tillåtna på tävling?
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Jag var på vippen att fråga om det var den hästen jag trodde, men riktigt så tuff var jag inte...

Tror det ändå eftersom det var ett samtalsämne för dagen

Isåfall var det för att kuva - men det funkade inte.

Man kan inte kuva bort smärta. "Blabbermouth me" sa att den har ont - och jag fick genast en kompis i en representant för Vetrinärkåren som jag hade hamnat bredvid. Som vred på sig och sa men så trevligt trevligt med någon som sätter hästen främst. Trevligt att träffas

:confused: Är det såå illa?

Beskriver man ett sådant problem för kliniken så säger de KOM
De säger inte "inspänningstygel" :angel:

men som sagt jag var för feg för att fråga...

Tänker också på Werth och hennes som ballade ur i piafferna - (den här ballade ur hela tiden så fort hon bad om liiiite samling)

jag mumlade då om att Stachmo hade ont - beteendet blev värre - jaha ont. Då sa någon att tror du inte werth har koll på sin häst. Jo tillräckligt för att åka dit för doping... Och nu är hon vissta avstängd?

Jag blev skitaglad att Malin Baryard sa som det var - det pågår fuffens i boxarna. Alla viskar om det och jag känner snubben som städar på stor tävling.... :( :( :(

Sedan sa hon ju också att "det som skiljer en hobby från en sport är regelverket. Ridpsorten har inget regelverk, det utdelas godtyckliga straff"

Malin for presient
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Det låter som att det är på tiden att det städas upp ordentligt i ridsporten.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Får det förekomma saker på träning för tävling som inte är tillåtna på tävling?

Får får det kanske inte, men det görs säkert. Det här med grus verkar ju vara känt bland många, jag har aldrig hört talas om det.

Ridsportförbundet har ju numera infört att landslagryttare ska föra behandlingsjournaler för alla tävlingshästar vilket ju är bra. Men jag tycker att förbundet även måste jobba med, framförallt, de yngres syn på detta med horsemanship/hur man behandlar hästar. Den här händelsen visar väl på detta?
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Att använda levande varelser för tävling ställer ett otroligt stort krav på sporten vad gäller regler. Reglerna måste även följas upp noggrannt. Om Centralförbundet väljer att göra något åt problemen istället för att som tidigare förrringa överträdelser så kommer det att bli dyrt att tävla. En kontrollapparat av den storleken som behövs är dyr i drift.

Är det sant att Sofia Kroons avstängning är upphävd?
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

En väninna till mig var med som hästskötare i Globen för x-antal år sedan, där stod i stort sett var och varannan häst inspänd i boxen ca 1 timme innan framridningen.

Oj, hade ingen aning, vet däremot att pilotfälttävlansryttarinnan alltid gjorde så med sin bästahäst.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Får det förekomma saker på träning för tävling som inte är tillåtna på tävling?

Javisst, du får ex inte tömköra på tävlingsframridningen, men som Fio säger så får man longera med inspänning.
Samma gäller sporrlängden för barn som på tävling är reglerad-15mm, men på träning är fri.
Det är inte förbjudet att på träning vinkla sporrarna uppåt, det stoppar TR på tävling.
Du får träna dressyrprogram med spö, men inte tävla.
Du får på träning rida med vilken spölängd du vill-på tävling är längden reglerad.Ponny/häst/100/120.
Du får inte på tävling(dressyr)rida fram med graman ex, eller andra hjälptyglar-hemmavid kan du använda vad du vill.
Hemma, vid tränig är det inte förbjudet att rida med vissa preparat som på tävling är förbjudna.

Och det finns mer.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Javisst, du får ex inte tömköra på tävlingsframridningen, men som Fio säger så får man longera med inspänning.
Samma gäller sporrlängden för barn som på tävling är reglerad-15mm, men på träning är fri.
Det är inte förbjudet att på träning vinkla sporrarna uppåt, det stoppar TR på tävling.
Du får träna dressyrprogram med spö, men inte tävla.
Du får på träning rida med vilken spölängd du vill-på tävling är längden reglerad.Ponny/häst/100/120.
Du får inte på tävling(dressyr)rida fram med graman ex, eller andra hjälptyglar-hemmavid kan du använda vad du vill.
Hemma, vid tränig är det inte förbjudet att rida med vissa preparat som på tävling är förbjudna.

Och det finns mer.
Är det ok enligt ridsporten att stoppa grus i munnen på hästen hemma?
Är det ok att hemma träna fullt (alltså t ex hoppa en bana på samma höjd man tävlar på) på en häst som går på behandling inom karenstid? Nu menar jag inte att gymnastisera hästen utan att träna hästen på den nivån den tävlar.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

En väninna till mig var med som hästskötare i Globen för x-antal år sedan, där stod i stort sett var och varannan häst inspänd i boxen ca 1 timme innan framridningen. Det var samma år som Peter Markne red Amiral till Fula Gubbar och blev förryttare till kuren eftersom han inte kvalade dit hmm kan det ha varit år 2000?

Jag tror inte det strider mot TR. Det är ju tillåtet att longera med inspänningstyglar.

- Det strider mot allt som dressyren står för. :devil:
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Är det ok enligt ridsporten att stoppa grus i munnen på hästen hemma?
Är det ok att hemma träna fullt (alltså t ex hoppa en bana på samma höjd man tävlar på) på en häst som går på behandling inom karenstid? Nu menar jag inte att gymnastisera hästen utan att träna hästen på den nivån den tävlar.

Nej, jag tycker inte det men uppenbarligen verkar det förekomma så viss del av ridsportens anhängare måste ju tycka att det är OK.

Med den andra fågan svarar jag: det beror på vilket medel och vad för sorts behandling.
Det finns karens på salvor (soccatyl, pc-salva ex)som man kan använda på ett litet område med mindre sårskada som sitter på ett sådant ställe där hästen kan ridas som förut-men inte tävlas pga karensen.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Det finns karens på salvor (soccatyl, pc-salva ex)som man kan använda på ett litet område med mindre sårskada som sitter på ett sådant ställe där hästen kan ridas som förut-men inte tävlas pga karensen.

Bör hästen ansträngas hårt om den är så dålig att den måste behandlas med antibiotika? Kan det vara så att karenstiderna är satta för att skydda hästarna från att ansträngas när de borde få ta det lite lugnare, inte enbart för att hindra samvetslösa människor att använda dem i tävling för egen vinning skull?

Vad har soccatyl för karenstid?
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Är det ok att hemma träna fullt (alltså t ex hoppa en bana på samma höjd man tävlar på) på en häst som går på behandling inom karenstid? Nu menar jag inte att gymnastisera hästen utan att träna hästen på den nivån den tävlar.

Det beror på varför hästen behandlas och varför det är karens på preparatet. Det finns medel som har karens för tävling eftersom de är prestationshöjande. Då kan man träna som vanligt. Sen finns det medel som påverkar hästen på ett sätt som gör att den ska inte tränas alls. Och sen har vi hela skalan däremellan.
 
Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Egentligen borde du skapa en ny tråd med alla dina frågor på hästvård eller något grenforum...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets största ridsporthändelse. Världseliten i bland annat hoppning och dressyr samlas i Danmark för att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen rids årets första femstjärniga Nations Cup i dressyr, med ett svenskt lag på startlinjen. Och det är på framgångsrik mark de...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter NM, Nordic Baltic Championship, i dressyr och hoppning rids i finska Ypäjä. Sverige skickar en stor trupp ryttare.
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp