svensk tv för alla!!

Måste bara märka ord lite ;).

I Danmark blev det olagligt med slakt utan föregående bedövning förra året (precis som det är i Sverige, Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein). Halalslakt har dock "alltid" varit utförd bedövad i Danmark. Kosherslakt har varit möjligt efter ansökningar och efter vissa rutiner. Dock har det inte varit någon efterfrågan om att utföra det (ingen kosherslakt sedan 2004), så därför infördes lagen rakt av istället.

Djur som slaktas MED bedövning kan också mycket väl vara godkänt som halal! Det finns inga religiösa hinder för det och åtminstone i Danmark så är det få eller inga som opponerar sig mot att halalköttet kommer från bedövade djur :).

Alltid en himla liv om halalkött, trots att detta mycket väl kan produceras precis som det andra köttet vi stoppar i oss (på djurvälfärdspunkten). Men det är få som gapar om kosherslakt :confused:. Jag upphör aldrig att förvånas över detta.

Okunskap är vad det handlar om, rätt och slätt.

Av allt jag tog upp, mord, brustna framtidsdrömmar, rekryteringar till IS, den växande otryggheten, arbetslöshet, beväpnade poliser utanför skolor och psykisk ohälsa lägger du fokus på halalslakt.
Tyvärr sveper du runt påståenden utan källa.

Det liknar en del av den propaganda som mörka krafter driver. "alla" vet att det är så. Jag tvivlar lite...

Mord - antalet grova våldsbrott i landet minskar.
Brustna framtidsdrömmar - väldigt oprecist. Hos vem? Var? I jämförelse med infriade dito?
Arbetslöshet - hur kopplar du arbetslösheten till invandrarna? Vi har klarat oss bra i Sverige jämfört med väldigt många andra, detta trots att vi tar emot en jämförelsevis stor andel flyktingar (jämfört med många andra europeiska länder)
Beväpnade poliser vid skolor har funnit förr. Beror väl mer på social otrygghet än på invandring?
Psykisk ohälsa är inte heller något nytt samhällsfenomen. Har du siffror på det som kan kopplas till någon klart definierad orsak?

Ingen vinner på dimridåer eller desinformation.

Det är så sjukt med människor som försöker bestämma vad som är svenskt. Då glömmer de liksom att ett demokratiskt land byggs upp av sina innevånare. Om person x är invandrad från Syrien och definierar sig som svensk spelar det ingen roll om x älskar Astrid Lindgren eller aldrig läst en svensk barnbok och tycker Carl Larson målade de fulaste tavlorna hen sett, x kultur är lika svensk som ts kultur. Problemet om det nu finns ett är att folk som ts kommer och tar sig rätten att bestämma vem som är svensk nog istället för att låta dem känna efter själva.

For the record bryr jag mig så lite om patriotism att jag använder svenska flaggan ironiskt. Men om jag flyttade utomlands för livet skulle jag antagligen börja använda svenska flaggan vid högtider, lära mig laga svensk mat och med alla medel uppmuntra mina eventuella barn att ta till sig svenska och den kultur som jag växte upp med i Sverige. Det är så det funkar med hemländer, man saknar det inte riktigt förrän man lämnar det oavsett om det är en frivillig flytt till Tyskland eller en flykt från Syrien eftersom alternativet var att stanna och dö.

...

Om du ska ifrågasätta mig får du läsa det jag skriver korrekt.
Jag nämner inte ett ord om svensk halalslakt.
Läs igen!
"Halalslaktat kött i butikerna"

Du vet, köttet i våra butiker är inte enbart svenskproducerat.
Dansk kyckling, nötkött ifrån Irland osv.
Som djurvän anser jag att obedövad halalslakt är djurplågeri.

Som djurexpert kan jag meddela att konventionell slakt i många länder inte innebär bedövning före avblodning. Att det skulle vara något specifikt för religiös slakt är en rasistisk skröna, ledsen men du har blivit lurad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka