svensk tv för alla!!

Jag tycker att det här är en väldigt märklig tråd. Varför är det så viktigt att vuxna människor ska läsa Astrid Lindgren? Böckerna speglar inte ett Sverige idag och de diskuteras sällan utanför just sådana här diskussioner. Däremot är de bra ur synpunkten att de är lättlästa och är därför en bra start för någon som håller på att lära sig svenska. Att titta på TV är också bra för att lära sig förstå ett nytt språk, men inte för mycket mer än så. Nya språk lär man sig bäst genom att prata med människor. Även om de du pratar om skulle titta på UR dagarna i ände så skulle de inte kunna förstå Sverige så mycket bättre, det handlar inte så mycket om teoretisk kunskap som om människor. Ex tror jag att någon skulle lära sig mer om "den svenska folksjälen" av att prata med ett par svenskar strax innan bolaget stänger en fredagkväll än att se en dokumentär om svensk alkoholpolitik, även om den också kan vara intressant.

Jag vet inte om det beror på att jag själv inte har haft TV på länge, men det blir bakvänt för mig att säga att folk borde stänga in sig mer framför TVn för att integreras bättre och sedan ge dom en litteraturlista att ta sig igenom.

Jag tycker att hela ditt resonemang haltar.
På 50-talet var många kvinnor, oavsett nationalitet, hemmafruar i Sverige.
Det var ingen större skillnad mellan "Berit" och "Sirpa".

Jag tycker att ni tar så oerhört lättvindigt på vissa kvinnors situation.
Att jämföra arbetskraftsinvandrande finska kvinnor på 50-talet med dagens - företrädesvis- asylinvandrande afrikanska kvinnor och deras Mellanöstern-systrar är både okunnigt, naivt men framförallt beklämmande.

Många av dessa kvinnor behöver vår hjälp för att bli fria ifrån patriarkala och religiösa bojor.
Du/ni väljer, enligt mig, att blunda i er strävan efter antirasistisk godhet och fjättrar dom än hårdare.

Språk och kultur är nyckeln till ett nytt liv i ett främmande land.
Många av kvinnorna känner sig svikna av hyckleriet

Tro mig, jag känner en hel drös av dom.
Hrm..
Det var verkligen inte så jag hade för avsikt att framstå.

Jag negligerar absolut ingenting. Men jag vänder mig emot att skuldbelägga kvinnorna för att de inte talar tillräckligt bra svenska!

Framförallt så är det ganska otäckt att resonera som TS gör. Bara de tittar på svensk TV och begriper svenska alkoholvanor så blir allt bättre....

Det jag ville säga är att fenomenet inte är nytt. Däremot borde vi vara klokare nu!

Vi har många läxor att lära vad gäller integration. Framförallt finns det en ganska rejäl okunskap både bland media och bland rikspolitiker. Det är lätt att komma med svepande krav på åtgärder utan att vara konkret och konstruktiv.

I veckan lyssnade jag på Johanna Jönsson (C). det hon berättar om hur vi i det här fyrkantiga landet tar memot levande människor av kött och blod och låter dem stå och stampa på stället istället för at underlätta vägen till arbete och att utnyttja tidigare erfarenheter och utbildning - det gör mig gråtfärdig.

Debatten blir inte ett dugg bättre av att skuldbelägga. Inte heller att försöka peka på "patriarkala och religiösa bojor". Vi behöver vara smartare än så.

Det behövs kunskaper och det behövs nytänkande. Som Johanna sa tll pressen - det här systemet är trasigt.

Och nyckeln till språk och kultur utgörs inte av påtvingad Assimilering genom stigmatiserande utan genom ömsesidigt intresse, respekt och diskussion, där man inte utgår från att ena parten sitter med överlägsna facit.

Vi har pratat om självklarheter som respekt, intresse och diskussion i snart tjugo år.
Hur tycker du att det har fungerat?
Har utanförskapet minskat?
Har kvinnornas situation blivit bättre?

"Elina" som blev intervjuad i HD säger bla. så här:

"– Det är värre i Malmö än i Libanon.
– Hur kan vi låta den här kulturen fortsätta? I Sverige år 2015!"

Gun Holmertz, som du f. ö löjeväckande nog ville sätta rasistepitet på, skriker sig hes i sin roll som mistlur för dessa kvinnor.
Hon ser att utvecklingen går bakåt istället för framåt!

http://m.gp.se/nyheter/debatt/1.987003-nast-intill-obefintlig-integration-av-somalier

Hrm..
Det var verkligen inte så jag hade för avsikt att framstå.

Jag negligerar absolut ingenting. Men jag vänder mig emot att skuldbelägga kvinnorna för att de inte talar tillräckligt bra svenska!

Framförallt så är det ganska otäckt att resonera som TS gör. Bara de tittar på svensk TV och begriper svenska alkoholvanor så blir allt bättre....

Det jag ville säga är att fenomenet inte är nytt. Däremot borde vi vara klokare nu!

Vi har många läxor att lära vad gäller integration. Framförallt finns det en ganska rejäl okunskap både bland media och bland rikspolitiker. Det är lätt att komma med svepande krav på åtgärder utan att vara konkret och konstruktiv.

I veckan lyssnade jag på Johanna Jönsson (C). det hon berättar om hur vi i det här fyrkantiga landet tar memot levande människor av kött och blod och låter dem stå och stampa på stället istället för at underlätta vägen till arbete och att utnyttja tidigare erfarenheter och utbildning - det gör mig gråtfärdig.

Debatten blir inte ett dugg bättre av att skuldbelägga. Inte heller att försöka peka på "patriarkala och religiösa bojor". Vi behöver vara smartare än så.

Det behövs kunskaper och det behövs nytänkande. Som Johanna sa tll pressen - det här systemet är trasigt.

Med all respekt, vad innebär "Inte heller att försöka peka på "patriarkala och religiösa bojor". Vi behöver vara smartare än så."

Istället för att lägga energi och engagemang på vad vi i-n-t-e ska göra, om vi inte får peka på patriarkala och religiösa strukturer och istället ser intelligent nytänkande som lösningen på ett enormt samhällsproblem, vad innebär det rent konkret?

Med all respekt, vad innebär "Inte heller att försöka peka på "patriarkala och religiösa bojor". Vi behöver vara smartare än så."

Istället för att lägga energi och engagemang på vad vi i-n-t-e ska göra, om vi inte får peka på patriarkala och religiösa strukturer och istället ser intelligent nytänkande som lösningen på ett enormt samhällsproblem, vad innebär det rent konkret?
Nu skulle det lätt kunna bli ren partipolitik...
Men ja, jag tycker att vi behöver skapa mer kunskaper hos människor i allmänhet och beslutsfattare i synnerhet.

Det finns inga lätta lösningar. Tyvärr. Vore roligt om det var enkelt.
Men vad sägs om några förslag från mitt parti?

Från utanförskap direkt till jobb
• Inför lära-svenska-praktik med lägre lön • Möjliggör spårbyte till arbetskraftsinvandring från dag ett • Det ska alltid löna sig att börja jobba: inför en stegvis avtrappning av etableringsstödet vid jobb • Inled inventering och validering av kompetenser och utbildning från första dagen • Gör det lättare att komplettera sin utbildning och gör det möjligt att kombinera Svenska för Invandrare (SFI) med andra former av språkinlärning knutna till yrkeskunskap (SFY och SFX). • Använd civilsamhället som mentorer för nyanlända • Reformera Arbetsförmedlingen och inför en jobbfixarpeng • Inför en trygg flexibilitet med rättvisa turordningsregler baserade på kompetens
Snabbare vägar till värdigt boende
• Inför första boende-garanti vid kommunmottagandet • Bygg tillfälliga modullägenheter för att underlätta kommunmottagandet • Utnyttja möjligheten att finna anvisningsbostäder på landsbygden • Förbättrade upphandlingar för asylboenden med krav på kvalitet, tillsyn och rimlig ersättning • Erbjud sysselsättning på alla asylboenden • Större drivkraft för fler hyresrätter genom en friare hyressättning.
Ge kommunerna en ärlig chans att erbjuda ett bra mottagande
• Inför intensivkurser i svenska för alla nyanlända barn • Ge full ekonomisk kompensation till kommunerna • Krav på tidig samverkan från Migrationsverket • Säkerställ att Migrationsverket kan driva asylboenden i egen regi • Reformera beräkningsgrunden för läns- och kommuntal • Möjliggör alternativa boendeformer för ensamkommande flyktingbarn

Jag har nu bott i Göteborg i ett år och jag är så jävla less på alla invandrare som inte kan svenska!!! Jag hjälper barn med deras skola och i varje jävla hem jag kommer till ser de turkisk, irakisk och , iransk tv!!!

Nu har jag sagt till alla mina familjer att vi ska se Emil i Lönneberga för att förstå den svenska folksjälen!!! Och historieätarna den är jättebra för att förstå svenskt 70noch 80 tal.!!! Jag tycker att om vi nu ska betala varenda invandrare tandvård så visst ihelvete kan vi betala allas TV - De ser ju inte på svenska nyheter ens!!!

Om jag hade fått fly till ett annat land med en helt annan kultur så hade jag alla gånger föredragit att se svensk tv. Låt de få vara sig själva i sitt eget hem. Även om det nu kanske står svensk i deras pass så är deras modersmål och folksjäl något annat. I sitt hem ska man väl få vara sig själv.

Trots att jag är stolt smålänning så är nog "fem myror.." bättre att se i språkutbildande syfte. Gällande nyheter så prata själv om vad som pågår i Sverige och få igång ett önskan om upplysning.

Nu skulle det lätt kunna bli ren partipolitik...
Men ja, jag tycker att vi behöver skapa mer kunskaper hos människor i allmänhet och beslutsfattare i synnerhet.

Det finns inga lätta lösningar. Tyvärr. Vore roligt om det var enkelt.
Men vad sägs om några förslag från mitt parti?

Från utanförskap direkt till jobb
• Inför lära-svenska-praktik med lägre lön • Möjliggör spårbyte till arbetskraftsinvandring från dag ett • Det ska alltid löna sig att börja jobba: inför en stegvis avtrappning av etableringsstödet vid jobb • Inled inventering och validering av kompetenser och utbildning från första dagen • Gör det lättare att komplettera sin utbildning och gör det möjligt att kombinera Svenska för Invandrare (SFI) med andra former av språkinlärning knutna till yrkeskunskap (SFY och SFX). • Använd civilsamhället som mentorer för nyanlända • Reformera Arbetsförmedlingen och inför en jobbfixarpeng • Inför en trygg flexibilitet med rättvisa turordningsregler baserade på kompetens
Snabbare vägar till värdigt boende
• Inför första boende-garanti vid kommunmottagandet • Bygg tillfälliga modullägenheter för att underlätta kommunmottagandet • Utnyttja möjligheten att finna anvisningsbostäder på landsbygden • Förbättrade upphandlingar för asylboenden med krav på kvalitet, tillsyn och rimlig ersättning • Erbjud sysselsättning på alla asylboenden • Större drivkraft för fler hyresrätter genom en friare hyressättning.
Ge kommunerna en ärlig chans att erbjuda ett bra mottagande
• Inför intensivkurser i svenska för alla nyanlända barn • Ge full ekonomisk kompensation till kommunerna • Krav på tidig samverkan från Migrationsverket • Säkerställ att Migrationsverket kan driva asylboenden i egen regi • Reformera beräkningsgrunden för läns- och kommuntal • Möjliggör alternativa boendeformer för ensamkommande flyktingbarn

Först, tack för att du tog dig tid att svara.

Av det ovanstående att döma ställer du dig bakom Centerpartiets "Nybyggarlandet Sverige".
Där en strävan efter ett befolkningsutbyte med ett Sverige och 40 miljoner svenskar inte är en utopi.
Jag delar inte denna vision alls utan ser det - så som många svenskar ser sitt land idag- som ett skräcksenario.

Åsikten baserad på att ett befolkningsutbyte föregås av enorma konflikter!

Om vi går 20-30 år tillbaka i tiden - och ser det Sverige som vi har 2015- tror jag att många skulle benämna landets utveckling som mardrömslik.

Inget av det du presenterar ovanför får mig att känna framtidstro på Sverige om ytterligare tjugo år.

Om jag tar modulhusen som exempel är detta förslag inte bara oerhört kostsamt. Jag misstänker att dessa modulhusområden kommer ingå i utanförskapsområdesstatistiken inom ett par år.

Hoppas att jag har fel.

Om vi går 20-30 år tillbaka i tiden - och ser det Sverige som vi har 2015- tror jag att många skulle benämna landets utveckling som mardrömslik.
.

Då kan jag bara konstatera - det mardröms-Sverige är något annat än det land jag lever i.

I min värld har väldigt mycket blivit bättre. Jag ser inte heller invandring som något negativt. Vi har alltid haft invandring, och världen är numera globaliserad.

Vi kan inte stå utanför den globaliseringen och sträva efter något nostalgiskt - som inte ens funnits.

Då kan jag bara konstatera - det mardröms-Sverige är något annat än det land jag lever i.

I min värld har väldigt mycket blivit bättre. Jag ser inte heller invandring som något negativt. Vi har alltid haft invandring, och världen är numera globaliserad.

Vi kan inte stå utanför den globaliseringen och sträva efter något nostalgiskt - som inte ens funnits.

Vi har inte alltid varit ett invandrarland.
Det är onekligen en sanning med modifikation, ändå upprepas detta felaktiga mantra ofta i debatten.
På 1800-talet var 0.5% av Sveriges befolkning födda utanför landets gränser.
Före andra världskriget var motsvarande siffra 1%.

Självklart har mycket blivit bättre i Sverige!
Så ofantligt mycket bättre!

Kanske beror det på vilken synvinkel man har och i vilken del av landet man bor men ja, många svenskar - oavsett etnicitet - känner en enorm oro inför landets utveckling.
Jag är vän med en kvinna som konverterade ifrån islam till kristendomen.
Hon kom hit ifrån Somalia på 90-talet.
Hon lever inte i frihet utan har ett pris på sitt och sina barns huvud.
Mina, judiska, kusiner fick fly ifrån Malmö då de inte längre kunde röra sig fritt i sin hemstad. De bor i USA, Israel och Stockholm nu.
Det är bara i det sistnämnda landet deras barns skolor skyddas av beväpnad polis.
En av mina bästa vänner är ifrån Iran.
Han ser med en en stor ängslan hur Sverige har förändrats på bara de tjugofem åren han och hans familj har bott här.
De funderar på att, som många andra sekulariserade muslimer, att fly ännu en gång.
Jag var engagerad i utsatta kvinnors situation men under de senaste fem åren har vi blivit så motarbetade av antirasister som indirekt bidrar till att dessa kvinnor blir fast och kvar i sina kulturella "fängelse".
Energin rinner ur en. En känsla av vanmakt inför det faktum att du alltid blir påklistrad div olika epitet när man försöker få andra att se problemet.
Tycker du själv inte att det är märkligt att organisationer som "Glöm aldrig Pela och Fadime" syns så lite i debatten numera?

När politiker och feminister sprang och tog på sig slöjor efter en, i efterhand visade det sig, uppdiktad slöjryckning gick GAPF ut i ett pressmeddelande där de menade att
Hijab-uppropet är ett hån mot kvinnors frigörelsekamp världen över!

"Vi kan inte ställa oss bakom något som vi ser som ett hån mot kvinnoaktivisterna världen över, som riskerat sina liv för kvinnors rätt att välja bort denna symbol för det patriarkala samhället, religiösa symbolen för männens överordning och kvinnornas underordning.

Vi kan inte ställa oss bakom uppropet, som ger politiskt-islam vatten på sin kvarn, som bekräftar islamisternas självpåtagna rättigheter att styra sina flickors och kvinnors klädsel och liv. Vi kan inte stödja uppropet, när det finns länder där huvudbonaden som skall dölja kvinnors hår finns inskrivet i lagar, och inte alls är ett fritt val för flickan eller kvinnan.

Uppropet ger spelarna i det politiska spelet fler trumf i handen i röstfisket, både för vissa av Sveriges politiker, likväl som för företrädarna för politisk islam, som nu kan mäta sina framsteg på den politiska arenan. Gudrun Schyman (FI), Åsa Romson (MP), Veronica Palm (S) och komikern och programledaren Gina Dirawi med flera bidrar med sitt bärande av huvudbonad idag till uppfattningen att vissa kvinnor får utsättas för förtryck,att vissa kvinnor kan kläs i religiösa symboler för manlig överordning.

Vi inom GAPF är för det fria valet, emot våldet, men kan inte tyst godkänna en manifestation där kvinnoförtryckande symboler hyllas.

Vi skulle önska solidaritetshandlingar ute idet offentliga den 8 mars, när kvinnor med sitt liv som insats bränner huvudbonader runt om i världen på den internationella kvinnodagen."

Om du själv går tillbaka tjugo år i tiden och jag berättar för dig att 2015 kommer

9 av 10 elever gå ut grundskolan med ofullständiga betyg i vissa skolor.
Dessa skolor kommer också att tvingas hållas stängda för man kommer inte kunna garantera lärarnas säkerhet.
I dessa områden lider 74% av psykisk ohälsa och de känner sig inte delaktiga i samhället

I 2015' s Sverige har vi:

Hög arbetslöshet
Bostadsbrist
En äldre- och sjukvård som inte är värd namnet inom vissa områden.
Nästan 200 utanförskapsområden
55 "no go-zones"
Bilbränder och upplopp i förorterna
Fattiga människor som tigger på gatan
Kåkstäder
Sjukskrivningarna har ökat
Stenkastning emot räddningspersonal
Människor känner en ökad otrygghet
Kvinnor och äldre som i högre utsträckning inte vågar gå ut ensamma kvällstid
Ett skrämmande antal illegala vapen är insmugglade i landet
En konstnär lever under ständigt mordhot efter att ha ritat karikatyrer
Islamofobi
Antisemitism
Halalslaktat kött i butiken
Killar och tjejer som ansluter sig till en terrororganisation
Denna terrororganisation anses vara det största hotet emot landet enligt Säpo.
Dödsskjutningar och gängkriminalitet
Akutmottagningen får stängas då patienternas och sjukvårdspersonalens säkerhet inte kan garanteras trots att ett trettiotal beväpnade poliser har kommenderats till platsen.

Ovanstående exempel är att beteckna som "mardrömslika" och som vi nog skulle ha svårt att tro på för tjugo-trettio år sedan.

Som kontrast till det här står en orolig värld där människor flyr för både sina liv och/eller en bättre tillvaro.
En otroligt svår situation.

Vi har inte alltid varit ett invandrarland.
Det är onekligen en sanning med modifikation, ändå upprepas detta felaktiga mantra ofta i debatten.
På 1800-talet var 0.5% av Sveriges befolkning födda utanför landets gränser.
Före andra världskriget var motsvarande siffra 1%.

Självklart har mycket blivit bättre i Sverige!
Så ofantligt mycket bättre!

Kanske beror det på vilken synvinkel man har och i vilken del av landet man bor men ja, många svenskar - oavsett etnicitet - känner en enorm oro inför landets utveckling.
Jag är vän med en kvinna som konverterade ifrån islam till kristendomen.
Hon kom hit ifrån Somalia på 90-talet.
Hon lever inte i frihet utan har ett pris på sitt och sina barns huvud.
Mina, judiska, kusiner fick fly ifrån Malmö då de inte längre kunde röra sig fritt i sin hemstad. De bor i USA, Israel och Stockholm nu.
Det är bara i det sistnämnda landet deras barns skolor skyddas av beväpnad polis.
En av mina bästa vänner är ifrån Iran.
Han ser med en en stor ängslan hur Sverige har förändrats på bara de tjugofem åren han och hans familj har bott här.
De funderar på att, som många andra sekulariserade muslimer, att fly ännu en gång.
Jag var engagerad i utsatta kvinnors situation men under de senaste fem åren har vi blivit så motarbetade av antirasister som indirekt bidrar till att dessa kvinnor blir fast och kvar i sina kulturella "fängelse".
Energin rinner ur en. En känsla av vanmakt inför det faktum att du alltid blir påklistrad div olika epitet när man försöker få andra att se problemet.
Tycker du själv inte att det är märkligt att organisationer som "Glöm aldrig Pela och Fadime" syns så lite i debatten numera?

När politiker och feminister sprang och tog på sig slöjor efter en, i efterhand visade det sig, uppdiktad slöjryckning gick GAPF ut i ett pressmeddelande där de menade att
Hijab-uppropet är ett hån mot kvinnors frigörelsekamp världen över!

"Vi kan inte ställa oss bakom något som vi ser som ett hån mot kvinnoaktivisterna världen över, som riskerat sina liv för kvinnors rätt att välja bort denna symbol för det patriarkala samhället, religiösa symbolen för männens överordning och kvinnornas underordning.

Vi kan inte ställa oss bakom uppropet, som ger politiskt-islam vatten på sin kvarn, som bekräftar islamisternas självpåtagna rättigheter att styra sina flickors och kvinnors klädsel och liv. Vi kan inte stödja uppropet, när det finns länder där huvudbonaden som skall dölja kvinnors hår finns inskrivet i lagar, och inte alls är ett fritt val för flickan eller kvinnan.

Uppropet ger spelarna i det politiska spelet fler trumf i handen i röstfisket, både för vissa av Sveriges politiker, likväl som för företrädarna för politisk islam, som nu kan mäta sina framsteg på den politiska arenan. Gudrun Schyman (FI), Åsa Romson (MP), Veronica Palm (S) och komikern och programledaren Gina Dirawi med flera bidrar med sitt bärande av huvudbonad idag till uppfattningen att vissa kvinnor får utsättas för förtryck,att vissa kvinnor kan kläs i religiösa symboler för manlig överordning.

Vi inom GAPF är för det fria valet, emot våldet, men kan inte tyst godkänna en manifestation där kvinnoförtryckande symboler hyllas.

Vi skulle önska solidaritetshandlingar ute idet offentliga den 8 mars, när kvinnor med sitt liv som insats bränner huvudbonader runt om i världen på den internationella kvinnodagen."

Om du själv går tillbaka tjugo år i tiden och jag berättar för dig att 2015 kommer

9 av 10 elever gå ut grundskolan med ofullständiga betyg i vissa skolor.
Dessa skolor kommer också att tvingas hållas stängda för man kommer inte kunna garantera lärarnas säkerhet.
I dessa områden lider 74% av psykisk ohälsa och de känner sig inte delaktiga i samhället

I 2015' s Sverige har vi:

Hög arbetslöshet
Bostadsbrist
En äldre- och sjukvård som inte är värd namnet inom vissa områden.
Nästan 200 utanförskapsområden
55 "no go-zones"
Bilbränder och upplopp i förorterna
Fattiga människor som tigger på gatan
Kåkstäder
Sjukskrivningarna har ökat
Stenkastning emot räddningspersonal
Människor känner en ökad otrygghet
Kvinnor och äldre som i högre utsträckning inte vågar gå ut ensamma kvällstid
Ett skrämmande antal illegala vapen är insmugglade i landet
En konstnär lever under ständigt mordhot efter att ha ritat karikatyrer
Islamofobi
Antisemitism
Halalslaktat kött i butiken
Killar och tjejer som ansluter sig till en terrororganisation
Denna terrororganisation anses vara det största hotet emot landet enligt Säpo.
Dödsskjutningar och gängkriminalitet
Akutmottagningen får stängas då patienternas och sjukvårdspersonalens säkerhet inte kan garanteras trots att ett trettiotal beväpnade poliser har kommenderats till platsen.

Ovanstående exempel är att beteckna som "mardrömslika" och som vi nog skulle ha svårt att tro på för tjugo-trettio år sedan.

Som kontrast till det här står en orolig värld där människor flyr för både sina liv och/eller en bättre tillvaro.
En otroligt svår situation.
det blir ohyggligt svårt att svara på ditt inlägg. framförallt eftersom du använder svepande argument som är delvis osanna och framförallt byggda på lögner och skrönor.

Antisemitismen är inte värre generellt än den var tidigare. Den rä värre i vissa områden ja. Men inte generellt.
Bostadsbristen är just nu problematisk. Men det jobbas på många håll för att lösa den.
Halalslaktat kött finns - det är sant. Vi har ett lokalt slakteri som halalslaktar. Det enda som skiljer det frän den vanliga slakten är att en imam läser över den.
Fattiga människor som tiger på gatan - varför? Jo för att de länder de tidigare besökte har hårdare polis och tuffare villkor för människor. Någonstans måste de hitta möjligheter att överleva. Just nu är det hos oss.
Vissa skolor har dåliga resultat. andra har strålande resultat. Och ?

Det går att bemöta de flesta av dina s.k. argument med fakta och information.

jag gillar inte alls ditt populistiska sätt att argumentera. Tar man reda på fakta så är verkligheten inte enkelt och lätt att beskriva.

det blir ohyggligt svårt att svara på ditt inlägg. framförallt eftersom du använder svepande argument som är delvis osanna och framförallt byggda på lögner och skrönor.

Antisemitismen är inte värre generellt än den var tidigare. Den rä värre i vissa områden ja. Men inte generellt.
Bostadsbristen är just nu problematisk. Men det jobbas på många håll för att lösa den.
Halalslaktat kött finns - det är sant. Vi har ett lokalt slakteri som halalslaktar. Det enda som skiljer det frän den vanliga slakten är att en imam läser över den.
Fattiga människor som tiger på gatan - varför? Jo för att de länder de tidigare besökte har hårdare polis och tuffare villkor för människor. Någonstans måste de hitta möjligheter att överleva. Just nu är det hos oss.
Vissa skolor har dåliga resultat. andra har strålande resultat. Och ?

Det går att bemöta de flesta av dina s.k. argument med fakta och information.

jag gillar inte alls ditt populistiska sätt att argumentera. Tar man reda på fakta så är verkligheten inte enkelt och lätt att beskriva.

"Antisemitismen är inte värre generellt än den var tidigare."

"Vissa skolor har dåliga resultat. andra har strålande resultat. Och?"

"Vi har ettlokalt slakteri som halalslaktar. Det enda som skiljer det frän den vanliga slakten är att en imam läser över den."

Du får ursäkta mig men dina citat gör mig illa till mods.

Populistisk?
Jag önskar bara så att vi, istället för att klistra mindre smickrande etiketter på varandra, gemensamt kunde diskutera vår omgivning.
Du äger inte frågan.
Inte heller jag.
Men till skillnad mot mig stänger du och dina gelikar enligt mig ute visselblåsare - även dom med invandrarbakgrund- med en häpnadsväckande nonchalans.

Jag anser att vi måste förvalta det vi har fått i arv och varsamt lämna det vidare till kommande generationer.
Att vi gemensamt måste finna vägarna!
Få alla med på tåget oavsett om vi har olika bakgrunder, kön, religion, sexuell läggning eller politiska sympatier!

Att rycka på axlarna och säga "och?" till dom killar och tjejer som slås ut redan vid 15-årsålder är..
Jag blir så illa berörd att mitt inlägg blir helt osammanhängande och trasigt.

"Vi har ettlokalt slakteri som halalslaktar. Det enda som skiljer det frän den vanliga slakten är att en imam läser över den."

Populistisk?
Jag önskar bara så att vi, istället för att klistra mindre smickrande etiketter på varandra, gemensamt kunde diskutera vår omgivning.
Du äger inte frågan.
Inte heller jag.
Men till skillnad mot mig stänger du och dina gelikar enligt mig ute visselblåsare - även dom med invandrarbakgrund- med en häpnadsväckande nonchalans.

Jag anser att vi måste förvalta det vi har fått i arv och varsamt lämna det vidare till kommande generationer.
Få alla med på tåget oavsett om vi har olika bakgrunder, kön, religion, sexuell läggning eller politiska sympatier!

Att rycka på axlarna och säga "och?" till dom killar och tjejer som slås ut redan vid 15-årsålder är..
Vet du, jag tror att vi bägge är lika engagerade men att vår grundsyn är olika.

Jag väljer att se det som är positivt och försöker bygga på det. Jag har också en grundtro på att det faktiskt inte är värre nu, men att klyftorna är större.
Men generellt är det inte värre!

Jag tror också på att vi kan vända dåligt till bra, eftersom de flesta av oss faktiskt har en tro på en god framtid. Vi - jag - negligerar inte, men tror att saker blir bättre. Hela tiden.

jag tror också att man lurar sig själv om man att påstår att det var bättre förr. Det var det inte. det fanns bedrövlig saker förr också. Man behöver inte gå längre än till vår behandling av romer för att skämmas. Så sent som på 50-talet (när jag föddes) drev en lynchmobb med påkar och tillhyggen ut romer från Jönköping.

Väljer man att se till deprimerande undantag(!) så blir man just deprimerad. Politik är att vilja.
Vi kan förändra och göra samhället ännu bättre genom att vilja och genom att vara kunniga, pålästa och vilja gott.

Vifta nu inte bort mig genom att kalla mig naiv, för det är jag verkligen inte. Men jag tror på att saker hela tiden blir bättre. Jag tror också benhårt på att alla människor gör sitt bästa, i den situation de är.

Populistisk?
Du äger inte frågan.
Inte heller jag.

Men vad gör det att vi har halal-slakt i Sverige? De följer samma regelverk som andra svenska slakterier. Eller anser du att djuret lider desto mer för att en imam välsignat den?

Men vad gör det att vi har halal-slakt i Sverige? De följer samma regelverk som andra svenska slakterier. Eller anser du att djuret lider desto mer för att en imam välsignat den?
Av allt jag tog upp, mord, brustna framtidsdrömmar, rekryteringar till IS, den växande otryggheten, arbetslöshet, beväpnade poliser utanför skolor och psykisk ohälsa lägger du fokus på halalslakt.

"Eller anser du att djuret lider desto mer för att en imam välsignat den?"

I ditt löjliga försök att klistra en islamofobi-etikett i pannan på mig måste jag tyvärr göra dig besviken.

Om du ska ifrågasätta mig får du läsa det jag skriver korrekt.
Jag nämner inte ett ord om svensk halalslakt.
Läs igen!
"Halalslaktat kött i butikerna"

Du vet, köttet i våra butiker är inte enbart svenskproducerat.
Dansk kyckling, nötkött ifrån Irland osv.
Som djurvän anser jag att obedövad halalslakt är djurplågeri.

Av allt jag tog upp, mord, brustna framtidsdrömmar, rekryteringar till IS, den växande otryggheten, arbetslöshet, beväpnade poliser utanför skolor och psykisk ohälsa lägger du fokus på halalslakt.

"Eller anser du att djuret lider desto mer för att en imam välsignat den?"

I ditt löjliga försök att klistra en islamofobi-etikett i pannan på mig måste jag tyvärr göra dig besviken.

Om du ska ifrågasätta mig får du läsa det jag skriver korrekt.
Jag nämner inte ett ord om svensk halalslakt.
Läs igen!
"Halalslaktat kött i butikerna"

Du vet, köttet i våra butiker är inte enbart svenskproducerat.
Dansk kyckling, nötkött ifrån Irland osv.
Som djurvän anser jag att obedövad halalslakt är djurplågeri.

Måste bara märka ord lite ;).

I Danmark blev det olagligt med slakt utan föregående bedövning förra året (precis som det är i Sverige, Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein). Halalslakt har dock "alltid" varit utförd bedövad i Danmark. Kosherslakt har varit möjligt efter ansökningar och efter vissa rutiner. Dock har det inte varit någon efterfrågan om att utföra det (ingen kosherslakt sedan 2004), så därför infördes lagen rakt av istället.

Djur som slaktas MED bedövning kan också mycket väl vara godkänt som halal! Det finns inga religiösa hinder för det och åtminstone i Danmark så är det få eller inga som opponerar sig mot att halalköttet kommer från bedövade djur :).

Alltid en himla liv om halalkött, trots att detta mycket väl kan produceras precis som det andra köttet vi stoppar i oss (på djurvälfärdspunkten). Men det är få som gapar om kosherslakt :confused:. Jag upphör aldrig att förvånas över detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka