Svenska Lapphundar, någon som har en?

Lapphund och päls.

Hej.

Undrar över hur det är med pälsvården på dessa?

Klippning/trimmnings-behov osv? Stora problem när de fäller? Mycket päls?

Har lite olika erfarenhet av hundar och pälsvård och om vi köper en ny så småningom så vill vi ha en med minimalt behov av pälsvård.

Du skrev om bra lydnad och att de håller reda på dig i s f tvärtom. Har lapphund (med tanke på ursprung osv) en stark jaktinstinkt?
 
Re: Lapphund och päls.

Hej

Pälsvården är mycket behändig.
Det räcker att man borstar igenom pälsen ordentligt en gång i veckan. Kollar lite extra bakom öron och armbågar där det ibland kan bildas tovor.
Man trimmar inte en lapphund. Det enda man åtgärdar är att klippa runt tassarna och mellan trampdynorna, inför utställning kan man även putsa lite på bakbenen om de har mycket päls på baksidan av nedre delen av benen.

När lapphunden fäller så är det underullen som lossar. Så det bildas som "dammtussar" som far runt efter golven under fällperioden(bara att dammsuga upp :cool: ) Fällperioden är inte besvärlig, det brukar vara snabbt överstökat.

Lapphunden har jaktinstinkt i botten, men plockar man inte fram den så blir de aldrig speciellt intresserade av vilt(inte mer än någon annan hund).
Samerna ville ju ha allt i samma hund, så de skulle både kunna fungera som jaktkamrat, renvallare , vakthund och sängvärmare :)

Lapphunden har en märklig förmåga att anpassa sig otroligt bra under alla förhållanden.

Om jag återknyter igen till pälsen, så skall de ha en päls anpassad för att kunna ta sig fram i djup snö och i oländig terräng dvs. den får varken bli för lång eller vara för mjuk( då blir hunden kvar på fjället full med snöklumpar i pälsen alt. får hela skogen med sig hem i ds. )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 961
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 129
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 687
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 577
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp