Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 12 713
Sv: Svenska ridponnyer är bäst - i Sverige!

//Dock skall konturdiagram alltid vara i fyllt, annars kan det i princip vara vilken ponny som helst man köper. ASRP tar inte något pass i beslag för att de känner för det. Tror inte att registratorn är perverst förtjust i ofullständiga pass.//

Men om ponnyn är brännmärkt och chippad och det finns i det utländska passet, då är man ju säker på att det är rätt häst, även om inte konturdiagrammet är ifyllt, utan skickas in på löst papper bredvid. Är inte det i det närmaste korkat då? Dessutom får man ju inte med brännmärket i det svenska!!! Det, om något, är ju mkt viktig information som hästen måste ha med sig!

Håller med Marna om att ditt svar, eller ngn sorts info om det, skulle stått med på ASRP:s sida, så man har en aning om vad som kan hända. Själv hade jag ingen aning och känner mig därför mkt förorättad!

En lite off topic fråga men är det nån som vet något:
Jag har 3 helsyskon (1,2 och 3 år) som registrerats som 6 månaders föl som FUXAR, med bläs och varierande strumpor. Ingen visade något tecken på SKIMMELanlag vid Idkontroll enl. kontrollanten. Nu är 3åringen Skimmel, 2åringen på väg att bli skimmel, och enl. passet är dom fuxar. Ska passet bytas ut/Korrigeras??
:banana: :banana: :banana:

Jo, det passet är felaktigt och måste bytas.
Vid byte får du ett B-pass och diverse direkta kostnader.(ID kontroll, passkostnad). Sammt att din lilla polle tappar sitt "slaktvärde".

Enligt konsumentköpslagen så har du köpt en "tjänst" en ID kontroll och i princip har du två år på dig att reklamera tjänsten.

Så ID kontrollanten blir i princip skadeståndskyldig.

INTE kul att vara id KONTROLLANT,.

Ungefär så stog det i ridsport för några nummer sedan.
peråke

peråke skrev:
Jo, det passet är felaktigt och måste bytas.
Vid byte får du ett B-pass och diverse direkta kostnader.(ID kontroll, passkostnad). Sammt att din lilla polle tappar sitt "slaktvärde".

Enligt konsumentköpslagen så har du köpt en "tjänst" en ID kontroll och i princip har du två år på dig att reklamera tjänsten.

Så ID kontrollanten blir i princip skadeståndskyldig.

INTE kul att vara id KONTROLLANT,.

Ungefär så stog det i ridsport för några nummer sedan.
peråke

grrrrrrrrrr mera utgifter igen då ,

pezon skrev:
Alla har ju dock något gemensamt, De har hästkunniga föräldrar eller hästkunniga ponnyägare som kan skicka ungen till bra tränare. Har de inte det så har de föräldrar som har vett på att ta ungen till tränare! Alla tränar målmedvetet och alla har riktigt bra grundmaterial. OCH alla har det där viktiga, engagemang!!!
Petra

Jag skulle snarare vilja säga att alla har de föräldrar med en fet plånbok.

Vi skulle byta ponny till min dotter och hennes önskemål var att få en utbildad ponny. Då vi hade en begränsad budget så såg vi att det utbudet inom vår prisklass skulle ge oss en ponny utan någon större gång eller ridbarhet och som var tävlade upp till lok LA nivå med några segrar och placeringar. Vi köpte istället en 5-åring med mycket gång och hög ridbarhet för de pengar vi hade. Har istället satsat på en bra tränare 1 ggr/vecka och nått mycket bra resultat. Första året så gick de från LC till LA klasser lokalt med segrar och placeringar. Tränar nu i vinter LA och FEI och väntas starta regionalt och kanske försöka kvala till nationellt under hösten. Tiden får utvisa vad det blir.
Men vi är inte en familj med fet plånbok. Vi har letat efter en bra tränare som håller någolunda vettiga priser. Vi har inte den dyraste sadeln, hästtransporten mm. Kanske kommer de aldrig till SM nivå som min dotter hoppas på men hon har blivit en mycket bättre ryttare idag med denna ponny än om hon hade fått en färdig. Visst har det varit mycket slit att inte bara lära sig själv utan även ponnyn men deras samspel har tjänat mycket på det. Även hennes tillfredställelse har varit mycket större än med den förra ponnyn hon hade. Då förväntade hon sig att det skulle gå bra för han kunde ju medan hon idag gläds åt varje framsteg och framgång. Blir heller inte besviken på samma sätt längre vid motgång.
Med detta vill jag säga att visst skulle livet vara lättare med en fet plånbok men man kan klara det ändå genom att prioritera vad som är viktigt. Har man råd att låta sitt barn ha ponny med alla de löpande utgifterna så har man råd med att lägga till pengar till tränare också.

Ja visst är det tråkigt :confused: :confused: när man måste betala för onödig byråkrati.

Hela EU tjoflöjtet och att hästar är en "handelsvara" är ett system som ännu inte har funnit sina former.

Ett system som dessutom inbjuder till att delvis undergräva hela europas uppbyggda avelsföreningars mångårika avelsvedermödor.

Som det ser ut i praktiken just nu känns det hela som ett skämmt som inte är roligt.

Hela systemet från EU direktiv, till Jordbruksverket ner till avelsföreningarna och i sluttampen till den UTFÖRANDE registratorn helt enkelt fungerar inte på ett bra och förnuftigt sätt.

En otroligt massa gamla korsningsponny, imorter osv inom ASRP har råkat mycket illa ut vid införandet av denna nya passreform.

Egentligen är det svårt att skylla på någon individ, utan mer på ett ALL Europeiskt system som inte fungerar speciellt bra i praktiken.

Men det är bara att hoppas och be att "någon däruppe" ser oss, och att vi kan få resurcher att få ett fungerande system.

Väldigt många jobbar just nu på att alla hästar i Sverige såväl kan "bli till" som födas som få meriteroch slugiltigt lämna detta jordeliv under MINDRE kostsamma och byråkratiska system.

Det finns lösningar, och dom kommer.
Kroniskt optimistisk...

Senast ändrad av en moderator:

//Ett system som dessutom inbjuder till att delvis undergräva hela europas uppbyggda avelsföreningars mångårika avelsvedermödor.

Som det ser ut i praktiken just nu känns det hela som ett skämmt som inte är roligt.//

Håller med dig! De undergräver på flera områden som jag har fått grepp om det. Welshföreningen är ett exempel här i Sverige som EU har förändrat mkt på genom att man inte behöver ha hingsten godkänd för att få använda den i avel!
Och att man inte få ha Bruksproven för storhästarna är horribelt, hur ska man då kunna solla fram de lovande hingstarna och ta bort de som kan orsaka mer skada än nytta på aveln??

På det sättet så undergräver man den framgång och den kvalite som man har fått på aveln och gör det lättare för "de mindre bra/skadliga" hingstarna kommer in!

stalldräng skrev:
Vi skulle byta ponny till min dotter och hennes önskemål var att få en utbildad ponny. Då vi hade en begränsad budget så såg vi att det utbudet inom vår prisklass skulle ge oss en ponny utan någon större gång eller ridbarhet och som var tävlade upp till lok LA nivå med några segrar och placeringar. Vi köpte istället en 5-åring med mycket gång och hög ridbarhet för de pengar vi hade. Har istället satsat på en bra tränare 1 ggr/vecka och nått mycket bra resultat. Första året så gick de från LC till LA klasser lokalt med segrar och placeringar. Tränar nu i vinter LA och FEI och väntas starta regionalt och kanske försöka kvala till nationellt under hösten. Tiden får utvisa vad det blir.
Men vi är inte en familj med fet plånbok. Vi har letat efter en bra tränare som håller någolunda vettiga priser. Vi har inte den dyraste sadeln, hästtransporten mm. Kanske kommer de aldrig till SM nivå som min dotter hoppas på men hon har blivit en mycket bättre ryttare idag med denna ponny än om hon hade fått en färdig. Visst har det varit mycket slit att inte bara lära sig själv utan även ponnyn men deras samspel har tjänat mycket på det. Även hennes tillfredställelse har varit mycket större än med den förra ponnyn hon hade. Då förväntade hon sig att det skulle gå bra för han kunde ju medan hon idag gläds åt varje framsteg och framgång. Blir heller inte besviken på samma sätt längre vid motgång.
Med detta vill jag säga att visst skulle livet vara lättare med en fet plånbok men man kan klara det ändå genom att prioritera vad som är viktigt. Har man råd att låta sitt barn ha ponny med alla de löpande utgifterna så har man råd med att lägga till pengar till tränare också.

Tycker det är en bra inställning ni har! Att bara för att man har en begränsad budget så är det inte loppet kört för det. Himla bra oxå att ni hittade en bra ponny till tjejen! Vad är det för en ponny? Namn, stam, ålder nu...
Håller helt med om att man verkligen får en tillfredställelse när man lär sig tillsammans med en häst eller lyckas få en häst att förstå vad man vill :) .

Jag är bara rädd för att man börjar nedvärdera de äldre, läromästarna (inte menat till dig, utan allmänt, folks inställning till de äldre idag). Alltför många är så inriktade på hästens ålder, tänker att när de är över 15 så blir de bara sämre o sämre. Men jag har upplevt motsatsen! Visst finns de dom som blir sämre, men det är mest halvblod eller ngn annan ej lika tålig ras. Ponnyer är av hårdare virke och många håller och kan lätt tävlas flitigt över 20årsåldern (om de tränats rätt hela vägen, vilket nog de flesta läromästare har).

Jag har själv tävlat internationellt och jag fick hem en ponny på 16 år som gått 2 EM för Danmark, men han var absolut inte i form för ngt sådant när han kom. Gissa vad mycket jag har lärt mig av honom! På ett halvår gick vi från LA till topplaceringar i FEI. Men han gjorde bara rätt när JAG gjorde rätt!! När han sen såldes (så sent som i denna vecka), så hade han inte EN ENDA anmärkning :D ! Han klarade galant av den snabba kravhöjningen.
Så underskatta dem aldrig, se dem istället som en skatt om du träffar en som passar dig!

Victovie skrev:
//Ett system som dessutom inbjuder till att delvis undergräva hela europas uppbyggda avelsföreningars mångårika avelsvedermödor.

Som det ser ut i praktiken just nu känns det hela som ett skämmt som inte är roligt.//

Håller med dig! De undergräver på flera områden som jag har fått grepp om det. Welshföreningen är ett exempel här i Sverige som EU har förändrat mkt på genom att man inte behöver ha hingsten godkänd för att få använda den i avel!
Och att man inte få ha Bruksproven för storhästarna är horribelt, hur ska man då kunna solla fram de lovande hingstarna och ta bort de som kan orsaka mer skada än nytta på aveln??

På det sättet så undergräver man den framgång och den kvalite som man har fått på aveln och gör det lättare för "de mindre bra/skadliga" hingstarna kommer in!

Vad gäller Welshföreningen så följer man ju bara sin moderförenings regler. Där har väl EU nada att säga till om. Welsh är en engelsk/brittisk ras och dom har sina regler. Samma sak med dom andra engelska ponnyraserna, eller ska vi ha egna svenska regler och ha en *svensk* welshponny, new forest, dartmoor osv??

Fullblod slår också igenom och ger stort! Tänk bara på att tex Casio och Veronas Bo-Gi har fått flera stora avkommor, då de har fullblod bakom sig.

Jag skulle vilja dementera att Casio har fått stora avkommor, då det visat sig att jag blivit felinformerad. Alla hans avkommor verkar istället bli i bra ponnystorlek. Casio har dessutom inte mkt fullblod och först i 4: de led.
Förlåt mitt felsteg :bow: , men informationen fick jag av folk jag trodde hade koll, hoppas jag inte orsakat någon skada. :bump:

Hans farfar är väl halvblod! Eller var det morfar? Skulle den aldrig slå igenom då.
Men om man tittar på konsoliderade ridponnyer i generationer som inte har någon renras häst t.ex 4 generationer tillbaka, är chansen lika stor att det blir 160 hästar av dem? Vi har ett par importerade ponnyhingstar som är väldigt konsoliderade

Casios far Condor II är welsh/hann. Casios farmor är alltså ett hannoversto, och genom henne har Casio fullblod i fjärde led.

Även på moderssidan har Casio fullblod i fjärde led.

ponybreeder skrev:
Hans farfar är väl halvblod! Eller var det morfar? Skulle den aldrig slå igenom då.
Men om man tittar på konsoliderade ridponnyer i generationer som inte har någon renras häst t.ex 4 generationer tillbaka, är chansen lika stor att det blir 160 hästar av dem? Vi har ett par importerade ponnyhingstar som är väldigt konsoliderade

Casio är en ponny som kommer ifrån Weser/EMS, en ridponnyförening i Tyskland som är mycet framgångsrik inom sportponnyavel. I den avelsföreningen har man haft två mycket förvärvningssäkra hingstar. det är Constantin (welsh) och Brilannt (brittisk ridingpony).
Mycket stora delar av denna avelsförenings framgångar vilar på dessa två herrar.
Bägge har lämnat massvis med sportponny och avelshingstar/ston.

Eftersom Constantin är en welshponny så är avkommor oftastast korsningar med små halvblodsston.

De här korsningarna med Constantin /halvblodsston har gett flera MYCKET förvärvningssäkra ridponnyhingstar varav Condor I/Condor II och Champanier kanske är de mest kända.

Condor I ligger i absoluta topp "five" för avkommornas prestationer i sporten och då bör man ha i betänkande att de handlar om nästan 1800 bedömda och listade hingstar.
Condor II, ligger även han bra till--men han har använts tämligen sparsammt i avel då han varit sportponny som tävlart mycket internationellt.

Casio ligger i denna hingstlinje och han är liksom alla de andra förvärvningssäkra ridponnyhingstarna avlad med Constantin/halvblod en generation bakåt.

Att Casio dessutom ligger med Brillant som morfar, en hingst som också ligger på "top five" torde även detta kännas väldigt smakligt.

Att Casio dessutom av "genlotteriets nyck" lyckats få ett urval av urplockat arvsmassa som givit honom själv en för en ridponny en mankhöjd som ligger långt under medeltalet.
Personligen tror jag att när en individ har blivit så här liten--han är mindre än både sin far och mor, så har när nedärvning skett och det samlade arvsmassan HALVERATS alla stora anlag av slumpen valts bort.
Vilket betyder att han själv har MYCKET liten sannorlikhet att kunna ärva ner sig så som om han vore större än han själv är.

De avkommor han hitintills har lämnat visar också att han nog kan förmodas fungerar på detta sätt.

Att Casio redan som sexåring har själv visat att han inte direkt har vansläktats utan att han visat prestation långt, långt ovanför en normal ridponnyhingst. Det är ytterst få ridponnyhingstar som lyckats med bedriften att konkurrera i mästerskapss sammanhang som unghäst.

Allt sammantaget är att vi skall vara mycket glada att denna hingst FORTFARANDE finns tillgänglig för våra SVENSKA ston.

Däremot är han långtifrån en "konsoliderad" ridponnyhingst, något han delar med ALLA andra ridponnyhingstar.

Jag har hittat en mycket smaklig Tysk hemsida med ridponnyhingstar(smakligt är bl.a. att texten finns översatt till Engelska), där finns både premieringsettan och reserv ettan från Weser EMS 2005, på hemsidan finns också en mycket trevlig släkting till Casio--även han avlad med Constantin/halvblod på fädernet.

http://www.stall-duen.com/

peråke

Konstigt Per-Åke när man har följt dina trådar och läst inlägg, först på asrps egna hemsida, sedan lades den ned och nu här, har du lärt mig att finns det halvblod i kommer det alltid att "poppa" upp. Du som varit motståndare till Halvblodskorsningar är det nu något som du förespråkar?
Man ska med andra ord inte ta så hårt på saker o ting, allt ändras hela tiden!

ponybreeder skrev:
Konstigt Per-Åke när man har följt dina trådar och läst inlägg, först på asrps egna hemsida, sedan lades den ned och nu här, har du lärt mig att finns det halvblod i kommer det alltid att "poppa" upp. Du som varit motståndare till Halvblodskorsningar är det nu något som du förespråkar?
Man ska med andra ord inte ta så hårt på saker o ting, allt ändras hela tiden!

Jo du har rätt, men inte helt.
Halvblod är inte en ras, halvblod är mycket och det är inte bra att få för hög andel halvblod i sina ridponnyer.

Men tar man det från stosidan och man använder "typ" små lätta ädla halvblodsston--så kan det vara en fördel.

Visst är det så att allt man stoppar in också kan komma ut, något som man ALDRIG får gömma.

Att som Sverige var på väg mot att sätta in FLERA förstakorsningshingstar med STORA halvblodsfäder var en väg som inte var bra.
Den var inte speciellt lustig och var illa nödd och tvungen att begränsa.

I dagsläget är det inget problem, numer kan vi producera ridponnyhingstar som inte har dessa dramatiska korsningseffekter och allt har stabiliserats.

För att ta exemlet med Weser Ems, så är det ju så att dom endast har en liten del av avelsmarterielet som är dessa halvblodskorsningshingstar efter constatin--det är ju inte så att ALLA hingstar är halvblodskorsningar.

Men att ifrån att inte vilja fortsätta att sätta in korsningshingstar där fadern var en STOR halvblodshingst, till att tro att minihingsten Casio som för lite halvblod via sin farmor(50%) och kommer att rendera till avkommorna 6,25 % halvblodsinslag---är två helt olika saker.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Enl. tyska Hannoveranerverband är Casios Farmor ett normaltstort halvblodssto, alltså inget litet ädelt sto. Casio har även på moderns sida stort blod, Stoet St. Lawrence Lilac Time har en fullblodsfar som är Hunter Improvement hingst och inmätt till 16.3 1/2hands dvs ca 169-170cm, morfadern Downland Dominie är inmätt till 15hands, och flera av Lilac's helsyskon är visade som Large Show Hack, dvs ridhästar 152-160cm höga. Att då påstå att den hingsten inte skulle nedärva även stora gener är nog lite väl mkt bullshit :rofl:
Men med det benstället lär han väl inte bli speciellt populär och således är risken för en massa stora avkommor efter honom minimal.
/Madde

pladdermadde skrev:
Enl. tyska Hannoveranerverband är Casios Farmor ett normaltstort halvblodssto, alltså inget litet ädelt sto. Casio har även på moderns sida stort blod, Stoet St. Lawrence Lilac Time har en fullblodsfar som är Hunter Improvement hingst och inmätt till 16.3 1/2hands dvs ca 169-170cm, morfadern Downland Dominie är inmätt till 15hands, och flera av Lilac's helsyskon är visade som Large Show Hack, dvs ridhästar 152-160cm höga. Att då påstå att den hingsten inte skulle nedärva även stora gener är nog lite väl mkt bullshit :rofl:
Men med det benstället lär han väl inte bli speciellt populär och således är risken för en massa stora avkommor efter honom minimal.
/Madde

Jadu--Madde, det du beskriver är just hur man avlar ridponny, det är ponnykorsningar med hästar.

Sådant ger positiva fördelar och negativa nackdelar.
Som ridponnyuppfödare finns inga garantier för varje enskild betäckning att den skall resultera i en avkomma som håller ponnymått.

Oroar man sig för att det kan födas övervuxna avkommor är det lämpligare att syssla med någon annan form av avel.

Ridponnyavel är även intimt förknippad med prestationsavel, en sådan avel blir det naturligt ivarjefall långsiktigt att de populäraste hingstarna är de som ärver ner prestation.

peråke

peråke skrev:
Casio är en ponny som kommer ifrån Weser/EMS, en ridponnyförening i Tyskland som är mycet framgångsrik inom sportponnyavel. I den avelsföreningen har man haft två mycket förvärvningssäkra hingstar. det är Constantin (welsh) och Brilannt (brittisk ridingpony).
Mycket stora delar av denna avelsförenings framgångar vilar på dessa två herrar.
Bägge har lämnat massvis med sportponny och avelshingstar/ston.

Eftersom Constantin är en welshponny så är avkommor oftastast korsningar med små halvblodsston.

De här korsningarna med Constantin /halvblodsston har gett flera MYCKET förvärvningssäkra ridponnyhingstar varav Condor I/Condor II och Champanier kanske är de mest kända.

Condor I ligger i absoluta topp "five" för avkommornas prestationer i sporten och då bör man ha i betänkande att de handlar om nästan 1800 bedömda och listade hingstar.
Condor II, ligger även han bra till--men han har använts tämligen sparsammt i avel då han varit sportponny som tävlart mycket internationellt.

Casio ligger i denna hingstlinje och han är liksom alla de andra förvärvningssäkra ridponnyhingstarna avlad med Constantin/halvblod en generation bakåt.

Att Casio dessutom ligger med Brillant som morfar, en hingst som också ligger på "top five" torde även detta kännas väldigt smakligt.

Att Casio dessutom av "genlotteriets nyck" lyckats få ett urval av urplockat arvsmassa som givit honom själv en för en ridponny en mankhöjd som ligger långt under medeltalet.
Personligen tror jag att när en individ har blivit så här liten--han är mindre än både sin far och mor, så har när nedärvning skett och det samlade arvsmassan HALVERATS alla stora anlag av slumpen valts bort.
Vilket betyder att han själv har MYCKET liten sannorlikhet att kunna ärva ner sig så som om han vore större än han själv är.

De avkommor han hitintills har lämnat visar också att han nog kan förmodas fungerar på detta sätt.

Att Casio redan som sexåring har själv visat att han inte direkt har vansläktats utan att han visat prestation långt, långt ovanför en normal ridponnyhingst. Det är ytterst få ridponnyhingstar som lyckats med bedriften att konkurrera i mästerskapss sammanhang som unghäst.

Allt sammantaget är att vi skall vara mycket glada att denna hingst FORTFARANDE finns tillgänglig för våra SVENSKA ston.

Däremot är han långtifrån en "konsoliderad" ridponnyhingst, något han delar med ALLA andra ridponnyhingstar.

Jag har hittat en mycket smaklig Tysk hemsida med ridponnyhingstar(smakligt är bl.a. att texten finns översatt till Engelska), där finns både premieringsettan och reserv ettan från Weser EMS 2005, på hemsidan finns också en mycket trevlig släkting till Casio--även han avlad med Constantin/halvblod på fädernet.

http://www.stall-duen.com/

peråke

Wow, den stammen och de prestationerna låter riktigt riktigt bra :bow: .
Jag har bara inte fått ordentligt grepp om vad "Konsoliderad" betyder... :confused:

peråke skrev:
Oroar man sig för att det kan födas övervuxna avkommor är det lämpligare att syssla med någon annan form av avel.

peråke
Jag undanber mig spydiga kommentarer, jag har sysslat med avel betydligt längre än vad du gjort, och min erfarenhet är genom praktiskt avelsarbete, inte genom 'skrivbordsavel'.
/Madde

pladdermadde skrev:
Jag undanber mig spydiga kommentarer, jag har sysslat med avel betydligt längre än vad du gjort, och min erfarenhet är genom praktiskt avelsarbete, inte genom 'skrivbordsavel'.
/Madde

Ja du Madde..., en stund vid skrivbordet skulle nog inte skada dig heller.
peråke

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka