Svenska skogen och skogsbruket

Mkb

Trådstartare
En generell tråd om svensk skog och skogsbruk.

Det går förstås diskutera allt möjligt men vi har en pågående biodiversitetskris i skogen, vi är inte i närheten av att nå miljökvalitetsmålet levande skogar, vi har också som bekant en rätt så allvarlig klimatkris. Förutom våra nationella miljömål finns även internationella åtaganden som vi kanske kan tvingas anpassa oss efter, såsom EUs den europeiska gröna given. Från EU-håll ingår både klimatmål (och klimatlagen är juridiskt bindande), samt strategier för ökad biodiversitet (som å sin sida inte är juridiskt bindande). 2050 vill man ha nått klimatneutralitet inom EU, senast 2030 vill man lagra 310 miljoner ton koldioxid per år, 30% av naturen ska vara skyddad och 30% av utarmade ekosystem ska vara restaurerade till 2030.

Kan man klara allt detta med dagens skogsbruk? Och om inte, hur ska man ändra på skogsbruket för att klara alla dessa utmaningar både vad gäller klimat och biologisk mångfald?
 
En generell tråd om svensk skog och skogsbruk.

Det går förstås diskutera allt möjligt men vi har en pågående biodiversitetskris i skogen, vi är inte i närheten av att nå miljökvalitetsmålet levande skogar, vi har också som bekant en rätt så allvarlig klimatkris. Förutom våra nationella miljömål finns även internationella åtaganden som vi kanske kan tvingas anpassa oss efter, såsom EUs den europeiska gröna given. Från EU-håll ingår både klimatmål (och klimatlagen är juridiskt bindande), samt strategier för ökad biodiversitet (som å sin sida inte är juridiskt bindande). 2050 vill man ha nått klimatneutralitet inom EU, senast 2030 vill man lagra 310 miljoner ton koldioxid per år, 30% av naturen ska vara skyddad och 30% av utarmade ekosystem ska vara restaurerade till 2030.

Kan man klara allt detta med dagens skogsbruk? Och om inte, hur ska man ändra på skogsbruket för att klara alla dessa utmaningar både vad gäller klimat och biologisk mångfald?
Jag kan inget om bolagsskogarna men i bekantskapskretsen har jag en ledande person i skogsägarrörelsen . Alltså ser jag en hel massa på den sidan i mitt flöde och mina diskussioner.

Av vad jag såhär utifrån kan se så jobbas det bland privata skogsägare en hel del med frågorna.
Utan att ha kollat så tror jag det finns rätt mycket att läsa hos SkogForsk också?

Läs lite motvikt i Marie Wickbergs krönika.
https://www.atl.nu/avskogning-inte-...QB86TTdPQysquS_091VT1oxYuD4WONXgj7BW7mmZb2uXY

Det är lätt att bli pessimistisk men Jag hyser hopp om utvecklingen :)

Ett litet tillägg - vad vi har i vårt land är ganska olikt övriga EU
 
Jag tycker svenskt skogsbruk är pinsamt, och det är ännu mer pinsamt att folk rapar upp myten "vi har ett hållbart skogsbruk".

Det har vi inte alls! Vi är storskurkar, det ser värre ut i Sverige än i Amazonas, och de andra europeiska länderna har slutat med kalhyggen för länge sen.

Det finns flera andra fungerande metoder som redan används på andra ställen, men här fortsätter vi kalhygga gamla skogar och låtsas att tallplantager är godtagbara ekosystem.

Usch!

Och jag blir SÅ ARG när jag kollar satellitbilder här i norr och ser hur extremt fragmenterad vår skog nu är. Det ser FÖRJÄVLIGT ut. Kalhyggen upp till kanten av naturreservat, hela länet ser ut som ett lapptäcke.
 
Jag tycker svenskt skogsbruk är pinsamt, och det är ännu mer pinsamt att folk rapar upp myten "vi har ett hållbart skogsbruk".

Det har vi inte alls! Vi är storskurkar, det ser värre ut i Sverige än i Amazonas, och de andra europeiska länderna har slutat med kalhyggen för länge sen.

Det finns flera andra fungerande metoder som redan används på andra ställen, men här fortsätter vi kalhygga gamla skogar och låtsas att tallplantager är godtagbara ekosystem.

Usch!

Och jag blir SÅ ARG när jag kollar satellitbilder här i norr och ser hur extremt fragmenterad vår skog nu är. Det ser FÖRJÄVLIGT ut. Kalhyggen upp till kanten av naturreservat, hela länet ser ut som ett lapptäcke.

Kan tycka att det inte är särskilt lämpligt att jämföra metoder utan att se till bonitet och marktyp.

Ska skogsbruk överhuvudtaget bedrivas som näring måste det ändå ske på ett sätt som ger något tillbaka ekonomiskt. Det är som allt jordbruk. Inte odlar bönder havre och raps utan att få betalt.

Det går såklart att bestämma att skogsbruket ska upphöra, men då är ju också frågan om avverkningsmetod helt irrelevant.
 
Kan tycka att det inte är särskilt lämpligt att jämföra metoder utan att se till bonitet och marktyp.

Ska skogsbruk överhuvudtaget bedrivas som näring måste det ändå ske på ett sätt som ger något tillbaka ekonomiskt. Det är som allt jordbruk. Inte odlar bönder havre och raps utan att få betalt.

Det går såklart att bestämma att skogsbruket ska upphöra, men då är ju också frågan om avverkningsmetod helt irrelevant.

Nej, det du säger stämmer inte och är typiskt lobbysnack. Skämmigt.

Det kanske inte går att få snabba storvinster för jättebolagen utan kalhyggen, men varför i hela friden ska vi tillåta det? Samhällskadan är ENORM i det långa loppet när vi tillåter rovbruk av ett av våra viktigaste ekosystem.

Och små skogsägare skulle få STÖRRE vinster med alternativa metoder, som involverar mångbruk av skogen och plockhuggning.

Redan idag kan du tjäna betydligt bättre på att driva en turistverksamhet jämfört med att sälja hundraåriga träd till pappersmassa. Skogsägarna får skitdåligt betalt i nuläget. De enda som tjänar riktiga pengar på våran skog är några få jättebolag, och dom tjänar dom pengarna bland annat genom att begå brott mot våra naturskyddsföreskrifter.

Visst skulle vi kunna ha kvar viss industri, men den bör ha fokus på kvalitet istället för kvantitet. Virke av god kvalitet istället för mjuka skitplankor och skithuspapper.
 
Nej, det du säger stämmer inte och är typiskt lobbysnack. Skämmigt.

Det kanske inte går att få snabba storvinster för jättebolagen utan kalhyggen, men varför i hela friden ska vi tillåta det? Samhällskadan är ENORM i det långa loppet när vi tillåter rovbruk av ett av våra viktigaste ekosystem.

Och små skogsägare skulle få STÖRRE vinster med alternativa metoder, som involverar mångbruk av skogen och plockhuggning.

Redan idag kan du tjäna betydligt bättre på att driva en turistverksamhet jämfört med att sälja hundraåriga träd till pappersmassa. Skogsägarna får skitdåligt betalt i nuläget. De enda som tjänar riktiga pengar på våran skog är några få jättebolag, och dom tjänar dom pengarna bland annat genom att begå brott mot våra naturskyddsföreskrifter.

Visst skulle vi kunna ha kvar viss industri, men den bör ha fokus på kvalitet istället för kvantitet. Virke av god kvalitet istället för mjuka skitplankor och skithuspapper.

Jag är en småskalig skogsbrukare i norra landsänden. Jag har extremt svårt att se hur jag ska få kostnadstäckning för avverkning med en annan metod än trakthyggesbruk. Det finns nog inte en enda normalinkomstagare till människa som är villig att betala vad det kostar att bygga ett hus av virke som jag plockar ut åt dem. Ett exempel på hyggesfritt bruk. Men du kanske är en småskalig skogsbrukare som fått hyggesfritt att gå i alla fall plus minus noll? Hur i sådana fall?

Jag har tallskog. Skulle jag ha haft granskog skulle dessutom markskadorna och rötorna som kan bli av en hyggesfri metod kosta mig enormt mycket mer än själva uttaget.

Dvs metod får man välja utifrån bonitet och marktyp.
 
Kalhyggen är skit. Jag skiter i om snällt gallringsbruk ger 10% eller 30% lägre produktion eller om det är tvärtom på sikt enligt vissa, men kalhyggen är stora sår i vår natur som inte borde få skapas av giriga människor.

Nu när vi vet hur mycket skada de skapar (utöver min estetiska kommentar om att landskapet ser ut som skit), kan vi inte bara låta bli och vara lite mer ödmjuka inför de värden som vårt stora fina land erbjuder?

Rant closed.
 
Senast ändrad:
Jag är en småskalig skogsbrukare i norra landsänden. Jag har extremt svårt att se hur jag ska få kostnadstäckning för avverkning med en annan metod än trakthyggesbruk. Det finns nog inte en enda normalinkomstagare till människa som är villig att betala vad det kostar att bygga ett hus av virke som jag plockar ut åt dem. Ett exempel på hyggesfritt bruk. Men du kanske är en småskalig skogsbrukare som fått hyggesfritt att gå i alla fall plus minus noll? Hur i sådana fall?

Jag har tallskog. Skulle jag ha haft granskog skulle dessutom markskadorna och rötorna som kan bli av en hyggesfri metod kosta mig enormt mycket mer än själva uttaget.

Dvs metod får man välja utifrån bonitet och marktyp.

Det kanske inte är alla marktyper som passar för stora uttag av skogsråvara?
 
Jag tycker svenskt skogsbruk är pinsamt, och det är ännu mer pinsamt att folk rapar upp myten "vi har ett hållbart skogsbruk".

Men det allra mest pinsamma är att vi har så enormt goda förutsättningar till ett hållbart skogsbruk och ändå helt väljer att vara ute och cykla.

image


Att forskningen på området ens använder begrepp som Greed Efficiency Fairness Hypothesis är talande.
 
Bortsett från vad jag i övrigt tycker om svenskt skogsmissbruk så förstår jag öht inte hur det kan vara tillåtet med avverkningar under häckningstid och när det är fullt av djurungar överallt. Det är inte tillåtet att ha hund lös i skog och mark, men kalhugga hela skiten är tydligen ok. :banghead:
 
Nej, det du säger stämmer inte och är typiskt lobbysnack. Skämmigt.

Det kanske inte går att få snabba storvinster för jättebolagen utan kalhyggen, men varför i hela friden ska vi tillåta det? Samhällskadan är ENORM i det långa loppet när vi tillåter rovbruk av ett av våra viktigaste ekosystem.

Och små skogsägare skulle få STÖRRE vinster med alternativa metoder, som involverar mångbruk av skogen och plockhuggning.

Redan idag kan du tjäna betydligt bättre på att driva en turistverksamhet jämfört med att sälja hundraåriga träd till pappersmassa. Skogsägarna får skitdåligt betalt i nuläget. De enda som tjänar riktiga pengar på våran skog är några få jättebolag, och dom tjänar dom pengarna bland annat genom att begå brott mot våra naturskyddsföreskrifter.

Visst skulle vi kunna ha kvar viss industri, men den bör ha fokus på kvalitet istället för kvantitet. Virke av god kvalitet istället för mjuka skitplankor och skithuspapper.
Källor på att små skogsägare får större vinster med alternativa metoder?
 
Att tillåta avverkning, gallring eller markberedning under vår och sommar, alltså när fåglar häckar och andra djur förökar sig är väldigt märkligt.

Det är något som väldigt sällan gjordes "förr i tiden", eftersom man fram till åtminstone 1950-talet var beroende av hästen för utkörning av virke. och det var på frusen mark, helst med snö på, som det var lämpligt att köra ut virke.

"Kalhyggen" är inte så enkelt som det låter. Det fungerar inte att få tall att växa (på lämpliga boniteter - tallmark) utan väldigt mycket ljus - tall är extremt ljuskrävande. Utan kalhyggen eller naturliga hyggen som storm eller skogsbrand, så blir det helt enkelt ingen tallskog, det blir granskog med viss inblandning av björk och andra lövträd i större delen av Sverige.

Man kan oftare än vissa rådgivare och och skogsindustrin tror, få fram naturlig föryngring av tall genom vettigt utformade fröträdställningar, men huvuddelen av de kvarlämnade stora träden måste bort 5-15 år efter avverkningen.

Med en relativt tät fröträdställning, ges inte samma intryck av kalhygge som en renhuggen yta, utan ger ett intryck av "gles skog" istället. Och lagom till att det är dags att ta bort de flesta av de stora frötallarna (man ska lämna ett antal "evighetsträd" så allt ska inte bort), så finns en ung tallskog där istället.

Men en form av trakthyggesbruk är det likväl förbannat.

Att andra trädslag som t.ex. gran och björk fungerar i bestånd med blandade åldrar, spelar egentligen ingen roll, eftersom tall och gran inte hör hemma på samma boniteter i alla fall.

Vi måste också komma ihåg att större delen av Sverige tillhör Taigan. Vi kan inte sköta svensk skog i enlighet med tyska eller Italienska principer, och i Italien eller Tyskland fungerar inte svenska principer.

Vår svenska barrskog är jämfört med vissa andra skogstyper som finns i andra klimatzoner relativt artfattig. En mager tallskog är väldigt artfattig, och har (när den fungerar) den biologiska mångfald som hör hemma där - alltså relativt få arter.
Någon regnskog finns inte i Sverige, så att det finns enormt artrika regnskogar som behöver hanteras rätt, innebär inte att dessa hanteringsprinciper alls är applicerbara på svensk skog.

Här är några av de största idiotierna i svenskt skogsbruk, det är ingen prioriteringsordning, och listan är inte komplett:

* Markberedning. Dödar livet i jorden, och diverse växter ovanpå, dödar effektivt resterna av mykorrhiza, och ger förstörelse genom att jorden vänds och dessutom förändras vattenföringen i skogen.
Alldeles för ofta genomförs dessutom markberedning på ett enormt klantigt och okänsligt sätt av maskinförarna, så att det uppstår onödigt hårda och felaktiga ingrepp.
Dessutom är forskningsstödet för att markberedning skulle ge en bättre ekonomisk avkastning i form av välväxta träd med kortare omloppstid i stort sett icke-existerande. Jag har i åratal sökt efter forskningsrapporter om markberedning och dess fördelar/nackdelar och av någon anledning, och väldigt få forskningsstudier finns tillgängliga...
Mykorrhiza var inte speciellt känt/genomforskat när man började med storskalig markberedning, och min hypotes är att man får sämre tillväxt och lägre kvalitet och större risk för sjukdomar/röta/insektsangrepp efter att träden blivit ca 15-20 år, om man skadat svamplivet i marken genom markberedning. De få forskningsrapporterna som går att få fram, är huvudsakligen tillväxtförsök upp till ca 15 års ålder.

*Klonade skogsplantor. Fullständig idioti, som gör att alla plantor som sätts i ett område har samma genetiska egenskaper och därför drabbas lika hårt om de inte får perfekta förhållanden för just sina egenskaper.
Riskerna är att nästan alla plantor dör av insektsangrepp, får röta röta, eller, så har alla plantor samma sorts tillväxtfel som att de får dubbla/tredubbla toppar, skjuter skott vid fel tid på året, eller "snurrar sig" för mycket.
Jag har sett ett stort antal planteringar där man fått ta bort 10-20-årig gran, eftersom de genetiskt lika plantorna helt enkelt inte fungerar där de planterats.

*Körning vid avverkning. För stora och tunga maskiner, som körs i skift, av folk som inte sett den skog de ska avverka eller gallra i dagsljus, och som har beting på att köra fort som fan.
Tacka sjutton för att det körs ner i surhål, blir körskador, onödig markpackning, delvis fel val av träd, tokigt anlagda stickvägar, sönderkörda fornminnen och vandringsleder, när själva systemet för hur de som ska jobba i skogen blivit en hets och stress situation.
Istället för att skogsbolagen äger maskinerna, och har anställda, så upphandlar bolagen entreprenörer, som ska ge bud på lägsta pris. Entreprenörerna sitter med dyra lån och kostnader, och pressa av bolagen.
 
Källor på att små skogsägare får större vinster med alternativa metoder?
Det finns faktiskt en del del i ämnet. Det hela bygger på att man istället för att få betalt för medelvärdet för hela beståndet man tagit ner och gjort ett kalhygge, istället tar beslut kring enskilda träd och därför bara plockar ut de som ger bäst betalt. Skötseln blir bättre när besluten tas runt enskilda träd och med det ökar också förtjänsten eftersom färre träd men med högre lönsamhet plockas ut. Och det blir ju mer kontinuerligt eftersom man kanske har träd som plockas ut vart femte år istället för en gång var 50:e år. Det är lite att äta kakan och samtidigt ha den kvar.

Det resulterar i att den biologiska mångfalden blir större eftersom skogen blir mer diversifierad, vilket i sin tur också ger ett mervärde för skogsägaren i form av mer svamp, mer allt osv. Det gynnar även andra människor som är i skogen i rekreationssyfte.

Men såklart finns det forskning som visar att det är tvärtom. Så är det alltid med forskning. Nu har vi ju dock kommit dit där det är lite vanskligt att lämna in en slutavverkningsanmälan. Det är med ångest man väntar så ingen kommer ut och inspekterar och istället för att låta dig slutavverka så görs skogen om till ett naturvårdsområde som är skött av länsstyrelsen. Och det är ju också ett argument för att man som liten skogsägaren ska köra med någon av de hyggesfria metoder som finns. Då slipper man den ångesten och man slipper vara föremål för att ens skog inte är i din egen makt längre.
 
Det finns faktiskt en del del i ämnet. Det hela bygger på att man istället för att få betalt för medelvärdet för hela beståndet man tagit ner och gjort ett kalhygge, istället tar beslut kring enskilda träd och därför bara plockar ut de som ger bäst betalt. Skötseln blir bättre när besluten tas runt enskilda träd och med det ökar också förtjänsten eftersom färre träd men med högre lönsamhet plockas ut. Och det blir ju mer kontinuerligt eftersom man kanske har träd som plockas ut vart femte år istället för en gång var 50:e år. Det är lite att äta kakan och samtidigt ha den kvar.

Det resulterar i att den biologiska mångfalden blir större eftersom skogen blir mer diversifierad, vilket i sin tur också ger ett mervärde för skogsägaren i form av mer svamp, mer allt osv. Det gynnar även andra människor som är i skogen i rekreationssyfte.

Men såklart finns det forskning som visar att det är tvärtom. Så är det alltid med forskning. Nu har vi ju dock kommit dit där det är lite vanskligt att lämna in en slutavverkningsanmälan. Det är med ångest man väntar så ingen kommer ut och inspekterar och istället för att låta dig slutavverka så görs skogen om till ett naturvårdsområde som är skött av länsstyrelsen. Och det är ju också ett argument för att man som liten skogsägaren ska köra med någon av de hyggesfria metoder som finns. Då slipper man den ångesten och man slipper vara föremål för att ens skog inte är i din egen makt längre.
Jag vet att det finns en hel del forskning i ämnet men jag har inte sett någon där den ekonomiska delen är större och bättre, iaf inte i det svenska skogsbruket.

Jag håller nog inte med dig helt angående hyggesanmälan, visst finns det intresseorganisationer som håller koll på anmälningarna och sedan inventerar men myndigheterna idag har (utifårn min erfarenhet) väldigt lite tid för inventering i fält.
 
Källor på att små skogsägare får större vinster med alternativa metoder?

Det jag läst har visat på att du får större timmerdimension och mindre massaved, det är dock inte samma sak som mer betalt vilket vissa verkar tro. Ekonomin är sämre i hyggesfritt bruk, sen måste man såklart fråga sig hur mycket sämre. Vi lever i en värld där alla vill maxa och inget får kosta. Grön omställning kostar för alla. Problemet är när konsumenter vill ha virke och hållbara träprodukter, fullvuxen skog att vandra i men inget ekonomiskt försvarsbart skogsbruk.
 
. Problemet är när konsumenter vill ha virke och hållbara träprodukter, fullvuxen skog att vandra i men inget ekonomiskt försvarsbart skogsbruk.

Fast intresset för att spara fullvuxen skog har inget att göra med att konsumenter vill vandra i den. Det har att göra med arter som tar lång tid att utvecklas och föröka sig och måste ha riktigt gammal skog.
 
Bortsett från vad jag i övrigt tycker om svenskt skogsmissbruk så förstår jag öht inte hur det kan vara tillåtet med avverkningar under häckningstid och när det är fullt av djurungar överallt. Det är inte tillåtet att ha hund lös i skog och mark, men kalhugga hela skiten är tydligen ok. :banghead:

Håller med det är märkligt och lika märkligt är det att katter får vara lösa och göra så stor skada om man nu ska dra in jämförelse med andra tamdjur.
 
Det är ingen nyhet att vid en inventering så ligger det i skogsägarens intresse att den görs så inga skyddsvärda arter ska hittas, det lärs till och med ut hur man gör för att inventeringen ska visa fel genom att inventera vid "rätt" tillfällen på året och på "rätt" plats.
Håller med det är märkligt och lika märkligt är det att katter får vara lösa och göra så stor skada om man nu ska dra in jämförelse med andra tamdjur.
Ja, att slentrianmässigt släppa ut katter var som helst kan göra stor skada. Mina har jag numera inne, men jag har haft råttjägare som ibland släpat med sig både döda och levande råttor in. De jag har inne håller efter de möss så är dumma nog att ta sina chanser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp