Svenska skogen och skogsbruket

Farmor är skogsägare, jag är biolog. Har hjälpt henne/pappa vid återplantering osv. Norraste Sverige, så tallskog.

Jag sa aldrig hyggesfritt - jag sa att kalhyggen måste vi sluta med. Jag har sett vad som händer med undervegetationen och det lokala mikroklimatet. Betet försvinner. Tro fan betesskadorna ökar...

Luckhuggning/hugga i mönster (poängen är att inte få de stora kala ytorna, det är de som förstör, många små kala ytor med bevuxet mellan ger inte samma problem), plockhuggning, eller gå över till mångbruk är alla rimliga alternativ.

Det är liksom inget kontroversiellt jag föreslår ur ett internationellt perspektiv, det används redan i samma klimat som vi har. Här kan du läsa mer om kontinuitetsskogsbruk i Finland: https://www.metsa.fi/sv/ansvarsfull-naringsverksamhet/skogsbruket/skogsvard/avverkningsmetoder/

Men här i Sverige har alla svalt storbolagens propaganda, för det är vad det är.

Det blir ganska problematiskt att göra egna definitioner av metoder. Trakthygge är kalhyggen, även om frötallar lämnas kvar. Även om skyddszoner finns. Även om vissa mindre skärmar skapas osv. Det är ett kalhygge.

Hyggesfritt är luckhuggning, blädning, skärmar osv.

Kalhyggen är inte bara sveaskog och scas trakthyggen på >50 ha. Det genomsnittliga storleken på kalhyggen i Sverige är strax under 4 ha, där såklart södra Sverige drar ner snittstorleken.
 
Farmor är skogsägare, jag är biolog. Har hjälpt henne/pappa vid återplantering osv. Norraste Sverige, så tallskog.

Jag sa aldrig hyggesfritt - jag sa att kalhyggen måste vi sluta med. Jag har sett vad som händer med undervegetationen och det lokala mikroklimatet. Betet försvinner. Tro fan betesskadorna ökar...

Luckhuggning/hugga i mönster (poängen är att inte få de stora kala ytorna, det är de som förstör, många små kala ytor med bevuxet mellan ger inte samma problem), plockhuggning, eller gå över till mångbruk är alla rimliga alternativ.

Det är liksom inget kontroversiellt jag föreslår ur ett internationellt perspektiv, det används redan i samma klimat som vi har. Här kan du läsa mer om kontinuitetsskogsbruk i Finland: https://www.metsa.fi/sv/ansvarsfull-naringsverksamhet/skogsbruket/skogsvard/avverkningsmetoder/

Men här i Sverige har alla svalt storbolagens propaganda, för det är vad det är.
 
Jag plöjde en del studier angående skogsbruk där även bränderna kom på tal för ett par-tre månader sedan. Där fick jag fram att skogen brann ~var 100:e år men det bör vara räknat på någon slags snitt med tanke på att skogar brunnit både oftare och mer sällan. Annars hade vi ju inte haft någon gammelskog alls.

Ett dilemma jag ser med skogsbruket är att vi ofta riktar in oss på ganska få trädarter. En del i det problemet blir ju att skogen är.. hur ska jag beskriva det.. skörare. Mer känslig för olika former av påverkan. Däribland har vi ju alltifrån bränder till skadedjur. Dessutom är ju barrskogen en väldigt knepig miljö för många av våra arter. Efter lite samtal med några rådgivare inom ämnet insåg jag att det ofta läggs större fokus på produktion än på vad naturen behöver, vad som tidigare stod där och hur mångfalden i sin tur kan minska riskerna för större ekonomiska skador (även om vissa av lövträden exempelvis ger låg ekonomisk utdelning vid avverkning). Jag hade gärna sett att skogsbruket sågs över ordentligt, dels för att se hur vi kan hjälpa skogsbrukare att få en ekonomiskt hållbar skog (det är ju inte meningen att man ska gå back för att ansvara för en sådan viktig resurs) men även hur vi kan få skogen hållbar för naturen och miljön. Den är ju väldigt viktig för mångfalden. Jag hade också gärna sett att det övervägdes att diskutera bidrag för ett alternativt, mer miljövänligt skogsbruk.
 
Jag plöjde en del studier angående skogsbruk där även bränderna kom på tal för ett par-tre månader sedan. Där fick jag fram att skogen brann ~var 100:e år men det bör vara räknat på någon slags snitt med tanke på att skogar brunnit både oftare och mer sällan. Annars hade vi ju inte haft någon gammelskog alls.

Ett dilemma jag ser med skogsbruket är att vi ofta riktar in oss på ganska få trädarter. En del i det problemet blir ju att skogen är.. hur ska jag beskriva det.. skörare. Mer känslig för olika former av påverkan. Däribland har vi ju alltifrån bränder till skadedjur. Dessutom är ju barrskogen en väldigt knepig miljö för många av våra arter. Efter lite samtal med några rådgivare inom ämnet insåg jag att det ofta läggs större fokus på produktion än på vad naturen behöver, vad som tidigare stod där och hur mångfalden i sin tur kan minska riskerna för större ekonomiska skador (även om vissa av lövträden exempelvis ger låg ekonomisk utdelning vid avverkning). Jag hade gärna sett att skogsbruket sågs över ordentligt, dels för att se hur vi kan hjälpa skogsbrukare att få en ekonomiskt hållbar skog (det är ju inte meningen att man ska gå back för att ansvara för en sådan viktig resurs) men även hur vi kan få skogen hållbar för naturen och miljön. Den är ju väldigt viktig för mångfalden. Jag hade också gärna sett att det övervägdes att diskutera bidrag för ett alternativt, mer miljövänligt skogsbruk.
Fast även skogsägare och dito forskare följer hur skogarna mår och utvecklas. Så skogsbruket "ses över" redan. Det pågår hela tiden. :)

I och med den ökade risken för bränder (pga klimatet) talas det om att börja införa blandskog. Lövträd brinner inte lika lätt.

Runt mina trakter sparas det mängder av björk vid gallringarna. Det fina är ju att björk inte behöver planteras, inte heller asp. De kommer naturligt i ungskog.
En skogsägare i bekantskapskretsen visar ibland bilder från sina röjningar och hur hen sparar t.ex. sälg för mångfaldens skull. Hen är inte ensam.
 
Alla optimeringsmål går inte heller att kombinera, man kan inte välja en väg där man får allt av det bästa, utan värderingar och kompromisser krävs.

Kalhyggesfritt skogsbruk ger enligt de flesta rapporter lägre mängd råvara men också 20% högre klimatutsläpp från de fordon och maskiner som används.

Men man slipper de stora ohyggligt fula såren i omgivningarna och får en mycket större möjlighet att ta hand om naturvärden och mångfald. För mig innehar det ett stort värde.
 
Framförallt måste vi nog skilja på bolagsskogar och privatägda skogar. Sedan är Sverige stort, om medelhygget är 4 ha sett till hela landet så är det i södra Sverige drygt 2 ha.
Att jämföra skogsbruk i söder med det i norr är inte helt rättvist och inte heller att jämföra hur bolagen gör mot den genomsnittliga i söder som äger ca 50 ha skog.

Jag tycker mig se här i söder att vi blir bättre på att ståndortsanpassa skogsbruket när vi planterar och att inte motarbeta naturen, dvs låta lövet komma upp av sig självt där det är lämpligast.

Priset på skogsmark idag är högt och det gör såklart att många vill ha ut så mycket som möjligt ekonomiskt av det de har.

Sen anser jag att det är ganska svårt att få till bra hyggesfria metoder i monokulturer av gran, där kommer det ta tid att få till en bra kontinuitetsskog. Ett bekymmer till är att det är svårt att föryngra tall i en hel del av de hyggesfria metoderna, de konkurreras ut av granen. Skärmhuggning räknas idag som en hyggesfri metod av skogsstyrelsen, men för mig är det mer trakthyggesbruk då skärmen behöver avvecklas.
 
Jag plöjde en del studier angående skogsbruk där även bränderna kom på tal för ett par-tre månader sedan. Där fick jag fram att skogen brann ~var 100:e år men det bör vara räknat på någon slags snitt med tanke på att skogar brunnit både oftare och mer sällan. Annars hade vi ju inte haft någon gammelskog alls.

Ett dilemma jag ser med skogsbruket är att vi ofta riktar in oss på ganska få trädarter. En del i det problemet blir ju att skogen är.. hur ska jag beskriva det.. skörare. Mer känslig för olika former av påverkan. Däribland har vi ju alltifrån bränder till skadedjur. Dessutom är ju barrskogen en väldigt knepig miljö för många av våra arter. Efter lite samtal med några rådgivare inom ämnet insåg jag att det ofta läggs större fokus på produktion än på vad naturen behöver, vad som tidigare stod där och hur mångfalden i sin tur kan minska riskerna för större ekonomiska skador (även om vissa av lövträden exempelvis ger låg ekonomisk utdelning vid avverkning). Jag hade gärna sett att skogsbruket sågs över ordentligt, dels för att se hur vi kan hjälpa skogsbrukare att få en ekonomiskt hållbar skog (det är ju inte meningen att man ska gå back för att ansvara för en sådan viktig resurs) men även hur vi kan få skogen hållbar för naturen och miljön. Den är ju väldigt viktig för mångfalden. Jag hade också gärna sett att det övervägdes att diskutera bidrag för ett alternativt, mer miljövänligt skogsbruk.
Det diskuteras exempelvis biokrediter och hur man alltså skulle kunna få ersättning för sådant som biologisk mångfald och kolinlagring, det pågår försök på det och det var ett ämne som också togs upp i Almedalen i en diskussion om skogen. Så det finns ett intresse på alla plan för ett mer miljövänligt skogsbruk, frågan är om det räcker med det intresset när det finns en fortsatt stark lobby från industrihåll för något helt annat.

Just det du nämner om enhetliga skogar och monokulturer är ett stort problem. Även där verkar det långsamt komma en medvetenhet och man pratar om inslag av löv och så vidare men man vill ändå i många fall inte riktigt ändra på sig snabbt eller drastiskt nog. Efter stormen Gudrun var det ju också mycket tal om hur sårbara man gjorde sig genom att i princip enbart plantera gran i södra Sverige, gran som är så stormkänslig. Men det blev ingen större förändring för det ändå. Nu blir det förhoppningsvis mer än bara prat, och fler inser förhoppningsvis att fler trädarter inte bara ger vinster i form av diversiteten i sig utan att det är ekonomiskt riktigt att sprida sina risker och få en mer motståndskraftig skog. Sen krävs det mer diversitet inte bara i trädslag utan också i ålder.

Det här är ju också ett väldigt bra exempel på hur man kan få synergieffekter i sin skogsskötsel. Med högre artrikedom och mindre monokultur får man en mer motståndskraftig skog som bättre klarar extremväder och andra konsekvenser av klimatförändringarna och därmed kan fortsätta leverera ekosystemtjänster såsom kolinlagring vilket i sin tur hjälper oss att nå våra klimatmål. Samtidigt som man också får en större biologisk mångfald, alltså kommer närmare att nå även de målen. Beroende på trädslagen kanske man dessutom kan öka träproduktionen. Win win.
 
Fast även skogsägare och dito forskare följer hur skogarna mår och utvecklas. Så skogsbruket "ses över" redan. Det pågår hela tiden. :)

I och med den ökade risken för bränder (pga klimatet) talas det om att börja införa blandskog. Lövträd brinner inte lika lätt.

Runt mina trakter sparas det mängder av björk vid gallringarna. Det fina är ju att björk inte behöver planteras, inte heller asp. De kommer naturligt i ungskog.
En skogsägare i bekantskapskretsen visar ibland bilder från sina röjningar och hur hen sparar t.ex. sälg för mångfaldens skull. Hen är inte ensam.
Mycket av det som redovisas "lättillgängligt" är ju färgade rapporter. Som bekant finns det ju flera sidor av alla mynt så att säga.

Det finns även vissa sorters barrträd som står pall för eld men som ersätts av andra. Det handlade om.. ouff.. minns inte exakt men det var någon gran eller tall där den egenskapen inte prioriteras lika högt längre.

En av rådgivarna jag pratade med nämnde att det ska sparas en viss del lövträd vid gallring. Sen om det alltid gör det och hur de räknar ut mängden vid gallring är ju nästa fråga. Ofta är det björk som kommer upp naturligt i en helt extrem hastighet i mina trakter men asp är ju också lite av ett "nyttigt ogräs" på den fronten. Samtidigt är det fortfarande få arter med 2 löv och 2 barr.
 
Jag plöjde en del studier angående skogsbruk där även bränderna kom på tal för ett par-tre månader sedan. Där fick jag fram att skogen brann ~var 100:e år men det bör vara räknat på någon slags snitt med tanke på att skogar brunnit både oftare och mer sällan. Annars hade vi ju inte haft någon gammelskog alls.

Ett dilemma jag ser med skogsbruket är att vi ofta riktar in oss på ganska få trädarter. En del i det problemet blir ju att skogen är.. hur ska jag beskriva det.. skörare. Mer känslig för olika former av påverkan. Däribland har vi ju alltifrån bränder till skadedjur. Dessutom är ju barrskogen en väldigt knepig miljö för många av våra arter. Efter lite samtal med några rådgivare inom ämnet insåg jag att det ofta läggs större fokus på produktion än på vad naturen behöver, vad som tidigare stod där och hur mångfalden i sin tur kan minska riskerna för större ekonomiska skador (även om vissa av lövträden exempelvis ger låg ekonomisk utdelning vid avverkning). Jag hade gärna sett att skogsbruket sågs över ordentligt, dels för att se hur vi kan hjälpa skogsbrukare att få en ekonomiskt hållbar skog (det är ju inte meningen att man ska gå back för att ansvara för en sådan viktig resurs) men även hur vi kan få skogen hållbar för naturen och miljön. Den är ju väldigt viktig för mångfalden. Jag hade också gärna sett att det övervägdes att diskutera bidrag för ett alternativt, mer miljövänligt skogsbruk.
Hur ska du förändra Sverige från att vara en del av Taigan, där Tall och Gran med inslag av björk dominerar, för att satsa på andra trädarter?

På vissa marker i allra södraste Sverige, så växer bok och annat ädellöv naturligt och kan bilda skogar, men för större delen av Sverige, så är de naturliga trädslagen gran, tall och björk, där björk och gran kan samsas rätt väl. På riktigt fuktiga områden så växer al.

Alltså om man hugger ner alla träd/det brinner/det blir stormfält, så finns det en naturlig tågordning för hur marken återbeskogas naturligt.

På mark med sådan bonitet, relativt bördigt, så kommer det att naturligt börja växa björk och gran, med vissa inslag av av diverse lövträd som asp, sälg, rönn m.m.
På mager, torr mark så klarar sig inte gran och björk, utan där kommer tallen att dyka upp, förr eller senare.

Ekdungar, björkskogar förutom nära fjällkedjan, är planterade eller avsiktligt anlagda, bland annat genom att andra träd röjts eller betats bort.
 
Det diskuteras exempelvis biokrediter och hur man alltså skulle kunna få ersättning för sådant som biologisk mångfald och kolinlagring, det pågår försök på det och det var ett ämne som också togs upp i Almedalen i en diskussion om skogen. Så det finns ett intresse på alla plan för ett mer miljövänligt skogsbruk, frågan är om det räcker med det intresset när det finns en fortsatt stark lobby från industrihåll för något helt annat.

Just det du nämner om enhetliga skogar och monokulturer är ett stort problem. Även där verkar det långsamt komma en medvetenhet och man pratar om inslag av löv och så vidare men man vill ändå i många fall inte riktigt ändra på sig snabbt eller drastiskt nog. Efter stormen Gudrun var det ju också mycket tal om hur sårbara man gjorde sig genom att i princip enbart plantera gran i södra Sverige, gran som är så stormkänslig. Men det blev ingen större förändring för det ändå. Nu blir det förhoppningsvis mer än bara prat, och fler inser förhoppningsvis att fler trädarter inte bara ger vinster i form av diversiteten i sig utan att det är ekonomiskt riktigt att sprida sina risker och få en mer motståndskraftig skog. Sen krävs det mer diversitet inte bara i trädslag utan också i ålder.

Det här är ju också ett väldigt bra exempel på hur man kan få synergieffekter i sin skogsskötsel. Med högre artrikedom och mindre monokultur får man en mer motståndskraftig skog som bättre klarar extremväder och andra konsekvenser av klimatförändringarna och därmed kan fortsätta leverera ekosystemtjänster såsom kolinlagring vilket i sin tur hjälper oss att nå våra klimatmål. Samtidigt som man också får en större biologisk mångfald, alltså kommer närmare att nå även de målen. Beroende på trädslagen kanske man dessutom kan öka träproduktionen. Win win.
Det där om hur mycket kol verkligen levande skog lagrar in, kan diskuteras. Och det diskuteras också, och är inte alls så enkelt som du vill låta påskina.

Hur gammal är skogen? Vilka arter innehåller den? Är det bättre att lagra kol genom att använda träd som byggnadsmaterial, och låta ny skog växa?

En enkel tumregel är att yngre träd med hög tillväxt nyinlagrar kol, medan äldre träd har låg nyinlagring, eftersom de växer mycket långsammare.

Vilken ny typ av biologisk mångfald menar du ska dyka upp i en äldre tallskog med vitmossa och lingonris över tid?

Eller i en riktigt gammal hårt grandominerad skog, där fältskiktet mest är mossa och ormbunkar?
 
Vilken ny typ av biologisk mångfald menar du ska dyka upp i en äldre tallskog med vitmossa och lingonris över tid?

Eller i en riktigt gammal hårt grandominerad skog, där fältskiktet mest är mossa och ormbunkar?
Det här är för mig lite otydliga frågor, vad menar du med "ny typ av biologisk mångfald"?

I riktigt gamla skogar vare sig det är tall- eller gran-dominerat kan man ofta hitta olika hotade arter, eftersom många av de arterna är beroende av antingen en viss kontinuitet och/eller har specifika krav på sådant som till exempel luftfuktighet som gör att de inte överlever en kalhuggning. Många är knutna till död ved och så vidare. Det kan med andra ord finnas gott om biologisk mångfald och rödlistade arter i en äldre skog. Sedan existerar förstås biologisk mångfald inte bara på artnivå utan också på ekosystem-nivå, där är de riktigt gamla skogarna att betrakta som en del av den hotade biologiska mångfalden också lite oavsett sitt artantal pga att de är en i sig hotad naturtyp.

I riktigt gamla naturskogar med befintliga höga naturvärden behöver man ju inte aktivt introducera några nya arter, om det är det du menar med ny typ av biologisk mångfald. Det är främst i dagens produktionslandskap som man måste bryta trenden av monokultur och börja tänka på ekosystem-nivå, och även på längre sikt, eftersom de skyddade arealerna av äldre naturskog som vi möjligtvis kan komma upp i sannolikt inte kommer räcka för att nå målen kring biodiversitet. Inte heller är monokulturer lika väl rustade som en mer klimatanpassad skog att möta potentiella framtida störningar. Så av flera skäl måste man låta den naturliga variationen börja komma till uttryck, men problemet där är ju inte främst de riktigt gamla skogarna utan de yngre virkesåkrarna.
 
Det här är för mig lite otydliga frågor, vad menar du med "ny typ av biologisk mångfald"?

I riktigt gamla skogar vare sig det är tall- eller gran-dominerat kan man ofta hitta olika hotade arter, eftersom många av de arterna är beroende av antingen en viss kontinuitet och/eller har specifika krav på sådant som till exempel luftfuktighet som gör att de inte överlever en kalhuggning. Många är knutna till död ved och så vidare. Det kan med andra ord finnas gott om biologisk mångfald och rödlistade arter i en äldre skog. Sedan existerar förstås biologisk mångfald inte bara på artnivå utan också på ekosystem-nivå, där är de riktigt gamla skogarna att betrakta som en del av den hotade biologiska mångfalden också lite oavsett sitt artantal pga att de är en i sig hotad naturtyp.

I riktigt gamla naturskogar med befintliga höga naturvärden behöver man ju inte aktivt introducera några nya arter, om det är det du menar med ny typ av biologisk mångfald. Det är främst i dagens produktionslandskap som man måste bryta trenden av monokultur och börja tänka på ekosystem-nivå, och även på längre sikt, eftersom de skyddade arealerna av äldre naturskog som vi möjligtvis kan komma upp i sannolikt inte kommer räcka för att nå målen kring biodiversitet. Inte heller är monokulturer lika väl rustade som en mer klimatanpassad skog att möta potentiella framtida störningar. Så av flera skäl måste man låta den naturliga variationen börja komma till uttryck, men problemet där är ju inte främst de riktigt gamla skogarna utan de yngre virkesåkrarna.
Uppriktigt: jag förstår inte vad du far efter överhuvudtaget med trådstarten, eller med inlägget.

Ja, det finns ofta fler arter i en gammal skog. Men så enormt stor skillnad mellan en 70-årig - 80-årig tallskog och en 90-120 årig dylik är det inte.

Men skog är till skillnad från t.ex. berg inte statiskt. Det växer, det dör och för vår egen skull så skördar vi från skogen, för att bygga hus eller göra toalettpapper.


Kan du börja med att definiera ett "kalhygge"?

Medelstorleken för slutavverkningar är relativt liten, 3,2 hektar enligt 2022 års statistik. Det innebär i praktiken att det är en glänta som uppstår i skogen.
Enligt rådande ordning så får man inte ta bort vartenda träd när man som det kallas slutavverkas, utan refuger av olika slag ska lämnas för att området ska kunna återkoloniseras.

Var finns egentligen det där produktionslandskapet som du nämner? Är det norra Sveriges bolagsskogar du tänker på?

"Normala" skogsägare vårdar sin skog, och har områden som hålls orörda, och områden som sköts för att gynna biologisk mångfald.
Stora arealer med granplantager lyser oftast med sin frånvaro hos privata skogsägare, som i medeltal äger 40-50 hektar skog.

De största problemen med biodiversitet finns inte i skogen, förutom vad avser vindkraftsindustrierna, utan runt odlingslandskapet, där det sker en rekordstor ökning av rödlistade arter p.g.a. brist på naturbetesmarker, försvunna brynmiljöer, igenlagda diken och bortrationaliserade åkerholmar och stengärdesgårdar.

Har du besökt en vindindustri någon gång? Områden på kanske 10.000 hektar skövlas genom dikning, breda hårdgjorda vägar, bortsprängda bergknallar och enorma fundament.
Den förstörelsen är permanent och oåterkallelig.

Om man besökte bergslagen för 150 år sedan, så fanns mycket lite skog. Den hade blivit träkol till gruvindustrin. Idag finns stora arealer med relativt gammal skog på samma områden.

Svara gärna på frågorna, eller behöver jag omformulera för att de ska bli lättare?
 
Uppriktigt: jag förstår inte vad du far efter överhuvudtaget med trådstarten, eller med inlägget.

Ja, det finns ofta fler arter i en gammal skog. Men så enormt stor skillnad mellan en 70-årig - 80-årig tallskog och en 90-120 årig dylik är det inte.

Men skog är till skillnad från t.ex. berg inte statiskt. Det växer, det dör och för vår egen skull så skördar vi från skogen, för att bygga hus eller göra toalettpapper.


Kan du börja med att definiera ett "kalhygge"?

Medelstorleken för slutavverkningar är relativt liten, 3,2 hektar enligt 2022 års statistik. Det innebär i praktiken att det är en glänta som uppstår i skogen.
Enligt rådande ordning så får man inte ta bort vartenda träd när man som det kallas slutavverkas, utan refuger av olika slag ska lämnas för att området ska kunna återkoloniseras.

Var finns egentligen det där produktionslandskapet som du nämner? Är det norra Sveriges bolagsskogar du tänker på?

"Normala" skogsägare vårdar sin skog, och har områden som hålls orörda, och områden som sköts för att gynna biologisk mångfald.
Stora arealer med granplantager lyser oftast med sin frånvaro hos privata skogsägare, som i medeltal äger 40-50 hektar skog.

De största problemen med biodiversitet finns inte i skogen, förutom vad avser vindkraftsindustrierna, utan runt odlingslandskapet, där det sker en rekordstor ökning av rödlistade arter p.g.a. brist på naturbetesmarker, försvunna brynmiljöer, igenlagda diken och bortrationaliserade åkerholmar och stengärdesgårdar.

Har du besökt en vindindustri någon gång? Områden på kanske 10.000 hektar skövlas genom dikning, breda hårdgjorda vägar, bortsprängda bergknallar och enorma fundament.
Den förstörelsen är permanent och oåterkallelig.

Om man besökte bergslagen för 150 år sedan, så fanns mycket lite skog. Den hade blivit träkol till gruvindustrin. Idag finns stora arealer med relativt gammal skog på samma områden.

Svara gärna på frågorna, eller behöver jag omformulera för att de ska bli lättare?
Den mesta av dagens produktiva skog är upp till 60 år eller yngre. En 70- 80- eller 90-årig skog är inte verkligt gammal i biologisk mening. Den är inte heller gammal sett till riksskogstaxeringens definition. Inte heller enligt det riksdagsbeslutade miljökvalitetsmålet för levande skogar där gammal skog betecknas som över 140 år i boreala regionen (norra Sverige) och över 120 i boreonemorala och nemorala regionen (södra Sverige). Den är inte heller gammal sett till de ekosystemtjänster den är kapabel att leverera, där man räknar på att skogar över 120 år ger fler tjänster och i högre utsträckning än yngre. Sen är det inte alla "gamla skogar" som har höga naturvärden, men kommer man upp över säg 160 år så är det ju en skog som ofta har en del hotade arter just för att såpass gamla skogar är väldigt sällsynta idag. Så jo, det är ekologiskt en rätt så stor skillnad på verkligt gammal skog och en 70 eller 80-årig skog.

(Sedan kan det så länge det finns en kontinuitet i skogen förstås också finnas organismer som är äldre än de äldsta träden, så att bedöma en skogs ålder är inte heller så lätt som det först kan verka, vi har ju valt en subjektiv definition när vi räknar på trädens ålder. Men det duger i brist på en bättre eller mer komplett definition. Men kort sagt räcker det inte alltid för vissa arter att träden blir gamla om det saknas kontinuitet.)

Är trådstarten så otydlig att det inte går att förstå vad jag vill med den? Då är det bäst att jag förtydligar.

Om vi inte har några problem med det svenska skogsbruket, varför har vi då en pågående biodiversitetskris i skogen som är starkt knuten till skogsbruket? Det är inte bara jag som hävdar det, det går att läsa om det i forskning och rapporter såsom "Tillståndet i skogen" från artdatabanken, "Tillstånd och trender för arter och deras livsmiljöer - rödlistade arter i Sverige", från artdatabanken. "Fördjupad utvärdering av Sveriges miljömål", rapport från naturvårdsverket. "Levande skogar Fördjupad utvärdering 2023" rapport från skogsstyrelsen.

Jag slänger in ett citat från miljömålet levande skogar (https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/levande-skogar/):
Når vi målet? Nej.
Åtgärder som genomförs ger positiva effekter, men är inte tillräckliga. Förlust av
naturvärden som inte går att återskapa är ett allvarligt problem. Att skapa en funktionell grön infrastruktur brådskar och klimatförändringarna gör arbetet extra viktigt. I dag saknas tillräckliga styrmedel för att säkerställa bevarad biologisk mångfald i skogen och för att vidmakthålla skogens ekosystemtjänster över tid. Utvecklingen i miljön är negativ.
Att utvecklingen i skogen är negativ är alltså inte bara något som jag påstår ur tomma intet, det finns fakta bakom.

Skogsstyrelsen har också kommit med förslag på flera åtgärder för att nå miljömålet i skogen (https://www.skogsstyrelsen.se/nyhet...nte--skogsstyrelsen-foreslar-ny-affarsmodell/):
Biologisk mångfald: Regeringen behöver ge Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket ett uppdrag att utreda och föreslå ekonomiska styrmedel och åtgärder med syfte att göra skogar med höga naturvärden till en lika naturlig del av marknadsekonomin som skogsprodukter.

Politisk styrning: Skogsstyrelsen ska undersöka möjligheten att göra en hemställan till regeringen om ett förtydligande av dagens motsägelsefulla signaler om hur skogar med höga naturvärden ska hanteras. Till exempel ska skogar med höga naturvärden inte avverkas. Samtidigt ska skogsägarens frivillighet utgöra grunden och äganderätten bör stärkas. Pengarna för att bilda områdesskydd är dessutom otillräckliga.

Finansiering: Regeringen bör avsätta pengar så att Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket kan intensifiera arbetet med ta fram ett kunskapsunderlag om var det är hög sannolikhet för höga naturvärden i skogen. Det kan fungera stödjande för markägaren i ett tidigt besluts- och planeringsskede.


Det här är ju lite exempel på vad jag är ute efter att diskutera i trådstarten - varför når vi inte miljökvalitets- och biodiversitetsmålen och vad kan vi ändra på för att göra det? Om allt nu är så bra i skogsbruket redan behöver vi förstås inte ändra på något alls, men tillgänglig data tyder ju tyvärr på att det faktiskt inte är så bra.

Jag nämner i trådstarten även klimatkrisen. Skogen har potential att binda ganska stora mängder koldioxid och det finns rapporter från till exempel naturvårdsverket och skogsstyrelsen med förslag på hur man skulle kunna öka kolsänkorna i skogen, apropå näringslivets klimatomställning. Vi har som sagt också en juridiskt bindande klimatlag från EU-håll. Mycket tyder på att vi kan använda skogen på olika sätt för att nå klimatmålen vi åtagit oss att nå, eller för att missa dem. SLU hade en presentation under Almedalsveckan där man konstaterade att med dagens skogsbruk finns det en risk att vi inte når EUs mål för kolinbindning 2030, och så gav man alternativa scenarion där man beskrev det som mer sannolikt att nå det målet. Så skogens och skogsbrukets roll i klimatkrisen är ett aktuellt ämne som också tas upp på den politiska arenan.

Att det finns biodiversitetskriser på andra håll också (för det finns det absolut, och fragmenteringen av landskapet beror ju på flera faktorer varav skogsbruket är en) förändrar trots allt inte det faktum att det finns en i skogen. Anledningen till att tråden handlar om just skogen och skogsbruket är nog just för att slippa en whataboutism som eventuellt mynnar ut i att skogsbruket inte problematiseras överhuvudtaget. Skogsbruket är en kontroversiell fråga i Sverige. Därför tänker jag nog inte i någon större utsträckning diskutera jordbruk, vindkraft och gruvor i en tråd som handlar om skogsbruket. Men om du startar sådana trådar kan jag kanske dyka upp där med för det är mycket intressanta frågor det också. Visst är det lite ironiskt att det finns saker man inte får göra i skogsbruket men anlägger man en vindkraftspark verkar man kunna få göra det ändå. Flera av våra stora skogsbolag bygger också ut vindkraft på sin skogsmark så helt skilt från skogsbruket är det väl inte, men jag skulle nog ändå för enkelhetens och tydlighetens skull inte räkna in vindkraft under något slags brett skogsbruks-paraplybegrepp utan hålla tråden till skogsbruk mer specifikt.

Vad gäller påverkansfaktorer för andelen rödlistade arter så är avverkning den största i Norrland och Svealand (ca 50% gentemot igenväxning på ca 25% för Norrland och strax under 40% för Svealand), medan igenväxning är större i Götaland (ca 40% jämfört med avverkning på ca 35%). Ser man på andelen rödlistade arter i % per landskapstyp i förhållande till alla rödlistade i landsdelen så ligger skogen högst i alla regioner. Mellan 55-60% för Norrland och Svealand och strax över 40% för Götaland, medan jordbrukslandskapet ligger på strax under 40% för Svealand och Götaland och strax över 20% för Norrland. Så det varierar ju lite beroende på region, men skogen är en betydande miljö överallt för många rödlistade arter.

Men vill man diskutera skog och skogsbruk och bara fokusera på något annat än just problemen som finns så går det förstås också. "Inte alla skogsägare" är något som säkert kan vara angeläget att betona om man själv bedriver riktigt bra skogsbruk ur hållbarhetssynpunkt. Även om det för mig personligen som har ett mer ekologiskt intresse kanske är mindre intressant än att ta itu med de övergripande problemen (klimat, biodiversitet och så vidare) som fortfarande måste lösas. Hoppas detta gör trådstarten lite klarare.

Men jag känner väl också efter att ha skrivit detta långa svar att jag kanske i själva verket inte har tid att skriva i tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp