Bukefalos 28 år!

Svenskt Derby.

Creetown

Trådstartare
Svenskt Derby närmer sig med hastiga steg. Redan imorgon (15/7) är det Derby Trial.
Fyra av hästarna har redan varit ute över distans. Dustin över den fulla distansen i Dansk Derby, där han var femma slagen 6 lgdr. Den formen blev väl inte direkt boostad av Sir Henry, Sir Randolph och Attention Please I Breeder's Mile här om dagen, fast Sir Henry nog behöver längre än 1600 m. Flying Party har också prövat på -och vunnit över- 2400m. Han slog inte världens bästa hästar, men man kan inte göra mera än att vinna.
Chenango har prövat 2200 m ett par gångar. Senast slog han Academy Wing ganska enkelt, men det blir roligt att se, vad Tiger for Two, Halos in the Hall och Major Calloway kan.
Själv fick Chenango stryk av Moe Green med huvud, när de möttes, men Moe Green var överlägsen in Voter, där Halos svek. Det var visserligen över 1730 m, men Moe Green ser bara bättre och bättre ut. Han är i alla fall min Derbyfavorit. (Fast jag blev alltid varit lite förtjust i Chenango).
Vad med Ace's Star ? Giant Sandman ? Har Täby någonting i rockärmen ?
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskt Derby.

Håller med om Moe Green! Såg väldigt fin ut i Voter!:D

Måste säga att jag har ganska dålig koll annars, blir inte så mycket när man sitter här på vischan och inte har några starthästar.:o

Sen är det ett stort frågetecken hur banan ser ut på Derbydagen. Kan tänka mig att gräsformen på Klampen inte stämmer överens med ett rulligt Jägersro..
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskt Derby.

Fasiken. Ännu en kattant. :grin:


Apropå den rulliga banan, får man väl vattna den, så den packer sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskt Derby.

Ja, jag börjar äntligen uppfylla min plan att bli en galen katttant!:devil:

Och du vet väl att travbanorna går först när det gäller banskötseln...

Ska bli spännande att se Derbyaspiranterna i kväll, sen kanske jag också har en uppfattning..
 
Sv: Svenskt Derby.

...

Ska bli spännande att se Derbyaspiranterna i kväll, sen kanske jag också har en uppfattning..

Va sägs, då ?

Chenango vann Derby Trial förhållandesvis enkelt, medan Major Calloway på andraplatsen blev gnuggad lång väg hemifrån. Var Academy Wing lite för nära i mål ?
Halos in the Hall kom bra igen efter att ha tappad i sista böjen och är väl fortfarande ett litet frågetecken ?

... och hur går det med Sir Lando i Tyskland ?

Ååh, dessa Derbyspekulationer. :banana:
 
Sv: Svenskt Derby.

Svårt att säga något men jag tycker ändå att Moe Green så finare ut. Men det är svårt att säga något när de mötte olika motstånd.

Och Fredrik kan bevisligen konsten att pricka formen rätt. Widos såg inte speciellt roliga ut men han har väl någon kvar där uppe i fjällen som är duglig...:angel: Eller i Krautlandet.:p
 
Sv: Svenskt Derby.

Sir Lando var tredje i Tyskt Derby, men blev nerflyttad till fjärdeplats. Det händer en del i de olika derbies i år.
Han var sent ute från sin box näst längst ute i det 20 hästar stora fältet. Sökte sig inåt och satt på rails som siste häst det meste av vägen. Med 300 m kvar, satt han fortfarande bakom en mur av hästar men vreds långt ut i banan och gick styggfort. Lite över 100 kvar blev det närkontakt mellan honom och fjärdehästen över mål, så att de båda bröt flera spår på vart sitt håll. Yihaa. Vi får nog lägga Sir Lando till favoriterna i Svenskt Derby.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp