Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tycker jag också, och vi behöver inte äta så mycket kött som vi gör idag. Men hur får man alla andra att tänka och tycka likadant?
Kl
Är det någon som vet om det ligger någon sanning i påståendet att ekologiskt kött är värre för djuren pga att bonden drar sig för veterinärvård? Läste det en gång här på buke.
Anledningen var att om de får medicin får de inte säljas som ekologiska längre, därför skulle eko-uppfödningen istället leda till att djuren gick med obehandlade skador och inflammerade sår.![]()
Nej - förbjudet i Sverige. Men i Danmark normalt.
Då får vi sänka våran konsumtion, att vi inte kan äta så mycket kött som vi egentligen gör är ju allmänt känt sett ur social och ekologisk hållbarhet.
Kl
Är det någon som vet om det ligger någon sanning i påståendet att ekologiskt kött är värre för djuren pga att bonden drar sig för veterinärvård? Läste det en gång här på buke.
Anledningen var att om de får medicin får de inte säljas som ekologiska längre, därför skulle eko-uppfödningen istället leda till att djuren gick med obehandlade skador och inflammerade sår.![]()
Men vilken vidrig tortyr!
Kan det vara tillåtet enligt djurlagen? Vad hände med att ha rätt att kunna röra sig?
Är detta något som alla svenska bönder praktiserar?
Nej, det är inte sant. KRAV-djur får absolut medicineras vid behov. Allt annat vore att bryta mot djurskyddslagen.
Jo... Det är ju det..
Usch och blä.
Ett tips till alla intresserade i ämnet.
Boken Hur mår maten? av Per Jensen är superbra!
Av alla utom LRF och rådande jordbrukspolitiker på EU-nivå...
Att hålla för många grisar på trånga områden så att de skadar varandra är väl inte ett skäl till att fixera dem? Snarare ett skäl att utöka kraven på att de ska få gå på så stora ytor och i sådana grupper att de kan bete sig normalt!
Om ett par dygns fixering inte är så illa... Har du själv provat att vara fixerad? Ligga fastspänd en längre stund? Jag vet då att man får träsmak i baken av att sitta helt stilla i bilen ett par timmar. Och att det är vansinnigt frustrerande att inte kunna klia sig eller sträcka på sig. Total fixering i spiltbås är för mig likställt med tortyr.
Det tycker jag också, och vi behöver inte äta så mycket kött som vi gör idag. Men hur får man alla andra att tänka och tycka likadant?