Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig faktiskt inte det minsta osäker ute på kvällar och nätter. En stor anledning är för att jag främst rör mig i min håla och den grannhåla där skolan ligger. Jag "känner liksom folket i krokarna rätt bra" och vet att det (inte) finns några som skulle göra mig något.

Det jag däremot oroar mig desto mer för är Sveriges sjukvård, faktiskt såpass mycket att jag inte varit på någon form av sjukvårdsinrättning på många, många år - för att jag varit så rädd för att inte bli tagen på allvar eller rent av bli felbehandlad.
Nu har det visserligen inte varit några stora saker, kroppsdelar med misstänkta frakturer x ganska många iof, rinnande öron, döva öron och lite såna småsaker. Men då har jag hellre läst på nätet och försökt hjälpa mig själv, också för att jag är ganska "tålig" och bla. säkerligen har en annan smärtuppfattning än vad gemene man har. Det har faktiskt fungerat förvånansvärt bra, och jag har inga men från någonting jag "borde" ha sökt vård för. Så jag kommer att fortsätta med det.
 
Det jag däremot oroar mig desto mer för är Sveriges sjukvård, faktiskt såpass mycket att jag inte varit på någon form av sjukvårdsinrättning på många, många år - för att jag varit så rädd för att inte bli tagen på allvar eller rent av bli felbehandlad.
Nu har det visserligen inte varit några stora saker, kroppsdelar med misstänkta frakturer x ganska många iof, rinnande öron, döva öron och lite såna småsaker. Men då har jag hellre läst på nätet och försökt hjälpa mig själv, också för att jag är ganska "tålig" och bla. säkerligen har en annan smärtuppfattning än vad gemene man har. Det har faktiskt fungerat förvånansvärt bra, och jag har inga men från någonting jag "borde" ha sökt vård för. Så jag kommer att fortsätta med det.

Jag har väldigt god erfarenhet av svensk sjukvård. Jag har bytt vårdcentral en gång pga. att jag inte tyckte att de tog oss på allvar, men i det stora hela har vi alltid fått bra bemötande och bra vård hela familjen. Vi har sökt hjälp gällande allt från frakturer till depression och allergi.

Det kanske är svårt att bilda sig en uppfattning om man bara läser om sjukvården och inte upplever den själv?
 
Jag känner mig faktiskt inte det minsta osäker ute på kvällar och nätter. En stor anledning är för att jag främst rör mig i min håla och den grannhåla där skolan ligger. Jag "känner liksom folket i krokarna rätt bra" och vet att det (inte) finns några som skulle göra mig något.

Det jag däremot oroar mig desto mer för är Sveriges sjukvård, faktiskt såpass mycket att jag inte varit på någon form av sjukvårdsinrättning på många, många år - för att jag varit så rädd för att inte bli tagen på allvar eller rent av bli felbehandlad.
Nu har det visserligen inte varit några stora saker, kroppsdelar med misstänkta frakturer x ganska många iof, rinnande öron, döva öron och lite såna småsaker. Men då har jag hellre läst på nätet och försökt hjälpa mig själv, också för att jag är ganska "tålig" och bla. säkerligen har en annan smärtuppfattning än vad gemene man har. Det har faktiskt fungerat förvånansvärt bra, och jag har inga men från någonting jag "borde" ha sökt vård för. Så jag kommer att fortsätta med det.

Men hjälp vad du framstår som världsfrånvänd. I en tråd som rör oro för att utsättas för brott i Sverige så finns en viss poäng i att prata om en håla i relation med stad, du bor i en förort till Stockholm, läser förmodligen på en högskola eller ett universitet på ungefär samma ställe. Du kan omöjligt känna folket "i krokarna" på samma sätt som personer i glesbygd gör. Och även om det är positivt att inte vara orolig, så är det väldigt naivt att tänka att det inte finns några som skulle göra dig något. Stycket gällande vården är ännu mer världsfrånvänt, jag är också missnöjd med bemötande från vården emellanåt - men jag väljer inte att diagnostisera mig själv med en mindre fraktur eller dövhet. Herregud.
 
Jag har väldigt god erfarenhet av svensk sjukvård. Jag har bytt vårdcentral en gång pga. att jag inte tyckte att de tog oss på allvar, men i det stora hela har vi alltid fått bra bemötande och bra vård hela familjen. Vi har sökt hjälp gällande allt från frakturer till depression och allergi.

Det kanske är svårt att bilda sig en uppfattning om man bara läser om sjukvården och inte upplever den själv?

Nja, mamma jobbar som ssk på ett av inte bara länets, utan också Sveriges största sjukhus. Inte för att hennes åsikter är mycket att hänga i julgranen kanske, men åtminstone det sjukhuset och andra i min närhet har klara problem, vilket även släktingar fått erfara.
 
Nja, mamma jobbar som ssk på ett av inte bara länets, utan också Sveriges största sjukhus. Inte för att hennes åsikter är mycket att hänga i julgranen kanske, men åtminstone det sjukhuset och andra i min närhet har klara problem, vilket även släktingar fått erfara.

Visst finns det problem, men att hellre googla än att söka sig till sjukvården är helt främmande för mig. Så illa ställt med sjukvården är det verkligen inte.
 
Och vart tänker du dig att ni flyttar?

Tror du på allvar att risken att du eller din dotter ska bli våldtagna av okända gärningsmän är extremt stor?

Sjukvården i Sverige är inte så extremt dålig så att den kan kallas icke-fungerande, det finns skräckexempel, men på det stora så har vi fantastisk sjukvård. Skräcken för mig är att sjukvården segregeras så att den blir som i USA till exempel, bara de med pengar har råd.

Det finns några tänkbara länder.

Jag vet inte hur stor risken är - men den är helt klart större idag än vad den var för säg 15 år sedan.

Jag tycker sjukvården fungerar extremt dåligt om man tänker på hur mycket skatt vi faktiskt betalar i det här landet. Den borde vara i världsklass som en viss minister påstod att den är Men det är den inte. Det är liksom inte bara ett fåtal skräckexempel som finns utan de börjar dessvärre bli ganska många nu.
 
Jag känner mig faktiskt inte det minsta osäker ute på kvällar och nätter. En stor anledning är för att jag främst rör mig i min håla och den grannhåla där skolan ligger. Jag "känner liksom folket i krokarna rätt bra" och vet att det (inte) finns några som skulle göra mig något.

För inte länge sedan kände du dig osäker när män erbjöd dig skjuts hem från busshållplatsen i regnet? Trots att det senare visade sig att du kände till dem från din "håla", du visste deras förnamn.
 
Jag läste delar av Fittjadomen igår, den är 127 sidor så jag hann inte hela. Men av det jag läste så har jag aldrig sett en domstol kritisera en förundersökning så hårt. Jag skulle tro att det är förundersökningen man ska rasa mot, snarare än domen.

Precis allt verkade ha gått snett. Där var till och med olika uppfattningar om kvinnans skador mellan de två läkare som undersökt henne.

Jag tycker fruktansvärt, fruktansvärt synd om den här kvinnan.
 
Och vart tänker du dig att ni flyttar?

Tror du på allvar att risken att du eller din dotter ska bli våldtagna av okända gärningsmän är extremt stor?

Sjukvården i Sverige är inte så extremt dålig så att den kan kallas icke-fungerande, det finns skräckexempel, men på det stora så har vi fantastisk sjukvård. Skräcken för mig är att sjukvården segregeras så att den blir som i USA till exempel, bara de med pengar har råd.

Håller med ditt inlägg.

Sjukvården i Sverige får mycket stryk i media. Och det finns en del att kritisera.
Men i en internationell jämförelse hamnar svensk sjukdom på fjärde plats av bortemot 200 länder...
Så att svensk sjukvård ska vara så dålig att den är skäl att emigrera, är en väldigt stark övertolkning av fakta.
 
Det finns några tänkbara länder.

Jag vet inte hur stor risken är - men den är helt klart större idag än vad den var för säg 15 år sedan.

Jag tycker sjukvården fungerar extremt dåligt om man tänker på hur mycket skatt vi faktiskt betalar i det här landet. Den borde vara i världsklass som en viss minister påstod att den är Men det är den inte. Det är liksom inte bara ett fåtal skräckexempel som finns utan de börjar dessvärre bli ganska många nu.

Svensk sjukvård är den fjärde bästa i hela världen. Enligt engelska forskare, inte enligt någon svensk minister.
Och skatten går till väldigt mycket mer och annat än sjukvård...

Men det är OK att du tror att svensk sjukvård är sämst i världen.
 
Ni som oroar er för kriminaliteten - baserar ni det på vetenskapliga undersökningar eller facebookinformation?

Det är verkligen intressant med "medias" roll i vår känsla av trygghet och nöjdhet.
Och då både "gamla" media som tidningar och TV.
Ju mer det ropas ut och beskrivs om de våldsbrott som begås, ju mer det skrivs om hur dålig svensk sjukvård är, ju mer det beskrivs om att soc och FK gör misstag, desto mer missnöjda och desto mer osäkra känner sig befolkningen.

Till det kommer sociala media, där det beskrivs olika händelser, och där stämningen piskas upp.

Jag säger inte att censur är bra, men det känns verkligen som om medias roll i vår upplevelse av missnöje och oro är stor.
 
Det här med hörlurar i våldtäktsdebatten har jag svårt att förstå. Vad blir bättre av att jag möjligen hör någon precis innan något händer? Är det meningen att jag ska springa ifrån dom, ropa på hjälp innan något hänt eller vad blir bättre av att jag inte har hörlurar i öronen?
 
Jag bor centralt i storstad och jag är inte rädd och har aldrig varit. Varken i centrum eller i förorten. Jag var inte heller rädd för 30 år sedan. Ingen skillnad, alltså.

Jag går inte med hörlurar, men det beror på att jag inte står ut med hörlurar. Att det skulle ha med säkerheten att göra hade jag inte ens tänkt på.
 
Det här med hörlurar i våldtäktsdebatten har jag svårt att förstå. Vad blir bättre av att jag möjligen hör någon precis innan något händer? Är det meningen att jag ska springa ifrån dom, ropa på hjälp innan något hänt eller vad blir bättre av att jag inte har hörlurar i öronen?
För mig är hörlurar inte "våldtäktsdebatt", utan säkerhet överhuvudtaget. Om någon är precis bakom ryggen på mig vill jag gärna veta det.
 
Jag är däremot rädd för den oerhörda uppmärksamhet många former av kriminalitet får i många typer av media, på facebook liksom i stora dagstidningar. Jag tror att det bidrar till att skapa oroliga stämningar - både rädsla och främlingsfientlighet - samtidigt som värdet av all denna uppmärksamhet undgår mig.
 
Svensk sjukvård är den fjärde bästa i hela världen. Enligt engelska forskare, inte enligt någon svensk minister.
Och skatten går till väldigt mycket mer och annat än sjukvård...

Men det är OK att du tror att svensk sjukvård är sämst i världen.

Jag har ingenstans sagt att svensk sjukvård är sämst i världen vilket du också vet. Däremot finns det alldeles för mycket brister i den för att det ska vara ok med tanke på det skattetryck vi har här. Att stoppa huvudet i sanden som Strandhäll och bara benhårt säga att vår sjukvård är i världsklass kommer ju knappast göra situationen bättre för alla de som står i vårdköerna.
Sen är väl själva vården oftast bra - när man väl lyckas få ta del av den. Det stora problemet är att det numera är svårt att ens komma in i ruljansen, ibland även som allvarligt sjuk.

Dessutom är det inte sjukvården som får oss att fundera på att flytta, det är alla saker adderade. Jag vet inte om jag tror att mina barn har någon vidare trevlig framtid framför sig här helt enkelt.

Märk väl också att vi är mitt i en blomstrande högkonjunktur just nu. Om det är illa ställt med både brottslighet och sjukvård nu - hur kommer det då bli i en lågkonjunktur. Jag tror inte det kommer bli vackert.
 
Jag har ingenstans sagt att svensk sjukvård är sämst i världen vilket du också vet. Däremot finns det alldeles för mycket brister i den för att det ska vara ok med tanke på det skattetryck vi har här. Att stoppa huvudet i sanden som Strandhäll och bara benhårt säga att vår sjukvård är i världsklass kommer ju knappast göra situationen bättre för alla de som står i vårdköerna.
Sen är väl själva vården oftast bra - när man väl lyckas få ta del av den. Det stora problemet är att det numera är svårt att ens komma in i ruljansen, ibland även som allvarligt sjuk.

Dessutom är det inte sjukvården som får oss att fundera på att flytta, det är alla saker adderade. Jag vet inte om jag tror att mina barn har någon vidare trevlig framtid framför sig här helt enkelt.

Märk väl också att vi är mitt i en blomstrande högkonjunktur just nu. Om det är illa ställt med både brottslighet och sjukvård nu - hur kommer det då bli i en lågkonjunktur. Jag tror inte det kommer bli vackert.

Fast illa ställt? I relation till vad? Vilka länder är det du tänker flytta till som har det så mycket bättre på alla plan?

Och det är ju ingen som hävdar att allt är perfekt, men det finns väl något mellan perfekt och "shit det är så illa att vi måste emigrera"?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Som rubriken frågar, vad är den bästa festen och varför? Med anledning av den tråd jag precis startade med hur man klär sig vid...
Svar
8
· Visningar
1 089
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 050
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp