Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du nån källa på det påståendet?

Gänget som i media fick namnet "Familjen" var aktiva i Borlänge under 90-talet och sprängde polisens lokal för hundförarenheten. En av de aktiva i ligan avlossade även skott mot polisen fast på annan plats i landet.
Källorna till detta är förstås media men även en anställd inom polisen i Dalarna som jag kände på den tiden.

Och hur definieras våldsskador i BRÅs undersökning? Kan tänka mig att slagsmålsskador som frakturer, hjärnskakningar och tandskador har minskat. Att skottskadorna har ökat i 08-området kan vi väl enas om?

Våldsskador misstänker jag är alla skador orsakade av våld från annan person, det är så definitionen brukar vara. Det inkluderar alltså såväl misshandelsskador som knivhugg och skottskador.
Ja, andelen av det dödliga våldet som utgörs av skottskador har ökat och jag förutsätter att storstadsregionerna står för större delen av den ökningen.

Här är hela rapporten.
https://www.bra.se/download/18.31d7fffa1504bbffea086b7a/1449670735846/2015_24_Det+dödliga+våldet.pdf

Jag sitter här och läser tråden tillsammans med ett antal kollegor som sitter djupt försjunkna i va
Jag tycker också att det är bedrövligt med allt det där du skriver. Att en ger sig på räddningspersonal är för mig obegripligt.
Men våld, missbruk och organiserad kriminalitet är inte nytt. Inte heller bostadsområden där främlingar inte varit välkomna. Jag tror vi ser nya varianter.
Suck, vill du få det att framstå som jag sa något som att våld, missbruk och organiserad kriminaitet skulle vara något nytt? Chansar du på att de som läser inte ska ha intresse av att scrolla bak för att se vad jag egentligen sa eller inte? Jag sa just det, att alla här nog är väldigt medvetna om att brottslighet alltid har funnits här och att det inte är någon som hymlar om det. Ditt patetiska individexempel var liksom ointressant i diskussionen, det är fasen ingen här som säger att brottslighet är nyttt i sverige.Nej, jag sa inte att det var nytt. Däremot gav jag exempel på nya typer av brottslighet i landet.

@houng nämnde visserligen inte biskop specifikt utan att det fanns områden hon aldrig skulle åka till.
Nej, nu får du nog börja läsa vad folk skriver.
Det finns områden i min stad som jag undviker vissa tidpunkter sa jag. Jag vet inget om biskopsgården eller något annat tillhåll i göteborg, mer än vad som skrivs i media och i polisrapporter.

Gänget som i media fick namnet "Familjen" var aktiva i Borlänge under 90-talet och sprängde polisens lokal för hundförarenheten. En av de aktiva i ligan avlossade även skott mot polisen fast på annan plats i landet.
Källorna till detta är förstås media men även en anställd inom polisen i Dalarna som jag kände på den tiden.

Hur många mördade dom medelst skjutvapen på öppen gata? Jaså ingen, jaha.
Hur många stenar kastade dom mot blåljuspersonalen? Jaså inga, jaha.

Det var ju ett gäng fjollor i 18-20 års åldern som tyckte det var häftigt att få rubriker i Borlänge tidning inget annat. En av dom drivande var ju en wannabe Svartenbrandt och hängde med honom, men resten är ju småfisk.

Jag sitter här och läser tråden tillsammans med ett antal kollegor som sitter djupt försjunkna i va

Suck, vill du få det att framstå som jag sa något som att våld, missbruk och organiserad kriminaitet skulle vara något nytt? Chansar du på att de som läser inte ska ha intresse av att scrolla bak för att se vad jag egentligen sa eller inte? Jag sa just det, att alla här nog är väldigt medvetna om att brottslighet alltid har funnits här och att det inte är någon som hymlar om det. Ditt patetiska individexempel var liksom ointressant i diskussionen, det är fasen ingen här som säger att brottslighet är nyttt i sverige.Nej, jag sa inte att det var nytt. Däremot gav jag exempel på nya typer av brottslighet i landet.
Du är så stingslig och otrevlig så det är tydligt att du inte vill något annat än bråka. Ha det så kul i tråden.

Hur många mördade dom medelst skjutvapen på öppen gata? Jaså ingen, jaha.
Hur många stenar kastade dom mot blåljuspersonalen? Jaså inga, jaha.

Det var ju ett gäng fjollor i 18-20 års åldern som tyckte det var häftigt att få rubriker i Borlänge tidning inget annat. En av dom drivande var ju en wannabe Svartenbrandt och hängde med honom, men resten är ju småfisk.

Ändrades plötsligt kriterierna nu när det visade sig att jag hade rätt om att sprängdåd och skottlossning mot polis förekom även på 90-talet?

Skjuta personer i huvudet är sånt som småfisk gör men kasta sten mot blåljuspersonal kännetecknar riktiga kriminella. Check på den. Medlemmarna i familjen hotade, misshandlade, rånade, använde skjutvapen och sålde narkotika. Om du tycker att det är beteende som man håller på med bara för att vara häftig och få rubriker så måste du anse att polisen överdriver rejält med sina "utsatta områden".

Menar du dessutom att alla mord som med skjutvapen på sistone begåtts av personer som tillhör samma gäng? Det går ju lite mot det polis och kriminologer hävdar; att det är rivaliserande kriminella ligor. I övrigt tycker jag att de som kastar sten mot blåljuspersonalen om något är ett gäng fjollor och medelålder ligger nog knappast så högt som 18-20 år.

Men att saker förekommit tidigare, vad spelar det för egentlig roll? Folk mördades förr så då behöver man inte reflektera över att det gått upp? Det hände skit förr också och även om det på vissa sätt är relativt säkrare och bättre så kan det även vara relativt sämre.

Det kan alltid bli sämre och det kunde vara värre men borde vi inte sträva efter att det ska bli bättre? Om vi helt förnekar att det finns problem så finns det inte heller någon motivation att ta tag i problemen.

Här är en artikel från så sent som igår hur många på landet här i Skåne upplever det

http://www.atl.nu/lantbruk/stolder-nara-att-knacka-lantbrukare/

Jag skulle tro att de allra flesta här har varit utsatta för inbrott och inbrottsförsök, några har legat och sovit samtidigt som tjuvar gått igenom huset, ett äldre par som bor bara tusen meter från oss blev rånade av maskerade pistolbeväpnade personer och bundna med tejp under det att villan länsades osv.

Och vi bor i ett lugnt område ute på landsbygden.

Enda möjligheten är att ha en riktig gränskontroll om det så krävs att varenda fordon och person kontrolleras för att få stopp på det.

Här är en artikel från så sent som igår hur många på landet här i Skåne upplever det

http://www.atl.nu/lantbruk/stolder-nara-att-knacka-lantbrukare/

Jag skulle tro att de allra flesta här har varit utsatta för inbrott och inbrottsförsök, några har legat och sovit samtidigt som tjuvar gått igenom huset, ett äldre par som bor bara tusen meter från oss blev rånade av maskerade pistolbeväpnade personer och bundna med tejp under det att villan länsades osv.

Och vi bor i ett lugnt område ute på landsbygden.

Enda möjligheten är att ha en riktig gränskontroll om det så krävs att varenda fordon och person kontrolleras för att få stopp på det.
Då får du väl ta itu med politisk opinionsbildning på den punkten då. Där finns ju mycket att jobba med, utträde ur EU och mycket annat!

Själv tycker jag att den ensamma utsatthet man lever i på landet är ett argument mot att bo på landet, helt enkelt.

Det låter väldigt sannolikt att polisen är medias källa så jag förstår inte varför du vill markera lite misstro mot dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka