Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du glömmer att nämna vad vikingarna gjorde, inte bara här i landet utan ute i europa. De använde förvisso inte k-pistar eller handgranater, men bland de mest våldsamma och grymma brotten står vi svennar för i våra historieböcker - även mot varandra, i det vi idag kallar för ny brottslighet med klankultur och egen rättskipning - det utesluter dock inte att den typ av brottslighet är ny idag i modern tid i detta landet. Förstår du hur dum din argumentation är i mina ögon när du ger såna exempel, även om jag ser att någon bad om det men du vill gärna framstå som att du vet bättre vilket du inte gör när du sänker din argumentation på det sättet.

Förstår du hur dum din argumentation blir när du faktiskt ser att någon bad om bevis för att kriminella sköt ner folk på öppen gata på 70-talet men du ändå skriver såna fånigheter som i citatet ovan?
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag skrivit att skjutvapen står för en större del av det dödliga våldet idag än vad det gjort tidigare. Man kan vara medveten om att det blivit vanligare med dödsskjutningar men ändå argumentera mot felaktigheter som skrivs. Det är fullt möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Vad menar du?
Då kan vi ju inte prata om hur det är någonstans alls dvs det är ju alltid människor som gör att ett område är tryggt eller inte.
Dvs om du är trygg där du bor - ja det går det inte heller att prata om då?
Nejnej, nu missuppfattade du mig nog. Jag påpekade bara, apropå ingenting, att fenomenet hedersförtryck och dito våld kan följa människor långt bortom förorten. Tråden handlar ju (väl...?) om Sverige i stort och det var det jag menade. Även människor som lämnat de otrygga områdena kan känna sig otrygga och detta med rätta fastän de flyttat långt bort. Tyvärr.

• Gilla
Reactions: Sar
Ja, det är säkert så att intensitetet försvagas en aning men den försvinner inte. Hedersvåld, liksom hot om sådant, kan följa en människa till världens ände. Inte minst idag, då "avstånd" inte är detsamma som förut.
Det gör den nog inte i 1:a generationen då hemlandets seder, kultur och värderingar fortfarande är färska i minnet. Men efter 2 eller 3 generationer lär de vara borta om man inte genom att bo med sina landsmän påminns om det varje dag. Bor man i kolonier med bara likasinnade försvinner det aldrig.

Du lyckades hitta ett från -70 talet ;) Bra gjort, men var det vanligt?
"40 människor har dött och 135 skadats i drygt 300 skjutningar som ägt rum i Sverige fram till mitten av december. Ofta grundar de sig i gängkonflikter och riskerar att drabba tredje part.

– Att hänsynslösheten är större i dag, det är tydligt, säger Linda Staaf, underrättelsechef på polisen.
Allra flest skjutningar har inträffat i Stockholmsområdet och polisregion Syd. Ofta äger de rum på allmänna platser i tärbebyggt område, vilket innebär en påtaglig risk att tredje man drabbas. Dessutom tyder användandet av handgranater på att gärningsmän är mindre bekymrade även över sin egen säkerhet."
Säger polisen, men du har säkert rätt i alla fall, eller??

Se mitt svar till @honung

Du hade fel, jag förstår att det är jobbigt. Nästa gång det händer kanske du bara ska ta och erkänna det i stället för att försöka börja diskutera andra saker? Att det inte var lika vanligt på 70-talet som nu är inte något jag någonsin ifrågasatt. Inte heller något av det andra du citerar. Sjölejon och halmgubbar tillför inte diskussionen något.

Jag är inte så värst insatt i det här ämnet. Men en sak jag funderat kring är: Har inte våld ökat öht i världen, inte bara Sverige? Nu pratar jag I-länder..
Jag tänker på att vi idag har ett språkbruk man inte använde förr, filmer har mer våld, datorspel, porr med olika inslag är så lättillgängligt.
Vi umgås inte alltid så mycket över generationer sas etc etc..

Kan inte det ihop med att vara socio-ekonomiskt utsatt sas skapa större smällar än förr?

Ja, det är säkert så att intensitetet försvagas en aning men den försvinner inte. Hedersvåld, liksom hot om sådant, kan följa en människa till världens ände. Inte minst idag, då "avstånd" inte är detsamma som förut.
Det kan du nog ha rätt i, "omgivningen" är numera inte lika geografiskt bestämd som förr i tiden.

Nejnej, nu missuppfattade du mig nog. Jag påpekade bara, apropå ingenting, att fenomenet hedersförtryck och dito våld kan följa människor långt bortom förorten. Tråden handlar ju (väl...?) om Sverige i stort och det var det jag menade. Även människor som lämnat de otrygga områdena kan känna sig otrygga och detta med rätta fastän de flyttat långt bort. Tyvärr.
Jo visst. Men det är väl samma med droger kriminalitet etc.

Nja, skulle jag säga. Det underlättas i isolerade förorter. T ex i Hjällbo här i Göteborg, en i prinicip avknoppad satellitdel av Angered, säger folk som jobbar där att hedersförtrycket är utbrett. Men just för att området är isolerat och avknoppat finns ingen insyn.
Den situationen blir ju inte bättre av att folk sprider skräckpropaganda om att det är så farligt att ensamma tjejer inte ska vara där när det är mörkt.

Jag är inte så värst insatt i det här ämnet. Men en sak jag funderat kring är: Har inte våld ökat öht i världen, inte bara Sverige? Nu pratar jag I-länder..
Jag tänker på att vi idag har ett språkbruk man inte använde förr, filmer har mer våld, datorspel, porr med olika inslag är så lättillgängligt.

Kan inte det ihop med att vara socio-ekonomiskt utsatt sas skapa större smällar än förr?
Vilken tidsrymd pratar du om?

Du missar poängen lite, de förhållanden som råder hade aldrig behövt råda om inte 7-klövern varit upptagna med att skrika, rasist, fascist, nazist, islamofobi och allt det där andra vi hört till leda i 10 år.
Sen är det frågan om människor vill ha de bleka kopiorna eller originalet i valet 2018.
Det lär bli den stora frågan. EBO lagen måste skrotas omgående om inte ghetto problematiken ska växa.
Riktigt så enkelt är det inte. Många föll för argument, typ: -kasta ut dem bara..
SD slog mynt av det. Vid otaliga möten, otaliga lunchbord framfördes just det, att om SD skulle få makten , då jäklar skulle det bli ordning på torpet. Jag har själv suttit där, försynt frågande , hur man skulle kasta ut folk, vars hemländer, dels inte vill ta emot dem och dels så har många av dem överhuvudtaget hemländer. Aldrig fått svar. En alldeles för komplex fråga för SD tydligen.

Däremot, skulle vi kunna få ordning på torpet med en enda enkel Regel. Inga asylsökande tas in i landet utan att lika många som fått asyl transfererats ut i förvärvslivet, vilket innebär egen bostad och eget arbete.
Rent moraliskt skulle det hålla gentemot protesterande grannländer.
Och ja, jag vet att det strider mot internationella konventioner.
Men det är ju inget totalförbud. Så snart vi har en fungerande integration kan vi ju plocka in fler.

Det är snarare tvärtom, våldet har minskat i stora delar av västvärlden. Aga av barn har gått från att ses som en del av uppfostran till att bli olagligt. Toleransen mot våld är mycket låg, slagsmål på skolgården är inte något man rycker på axlarna åt utan det polisanmäls.

Det är snarare tvärtom, våldet har minskat i stora delar av västvärlden. Aga av barn har gått från att ses som en del av uppfostran till att bli olagligt. Toleransen mot våld är mycket låg, slagsmål på skolgården är inte något man rycker på axlarna åt utan det polisanmäls.

Men har våldsbrotten ökat i resterande världens i-länder?

Att det är lägre tolerans bland folk som inte är kriminella, inte utövar våld i uppfostran etc är för mig inte detsamma som att det våld vi utsätts för i filmer etc kan påverka de som är kriminella, nutbags etc..
Så att de som begår brott sas utvecklar den form av brott som begås..

Är som sagt dåligt insatt och frågar mer än påstår något.

Vilken tidsrymd pratar du om?

Haha.. Ja, jag hade nog inte tänkt så mkt kring det alls. Det var en snabb tanke som skrevs ner.

Jag har ärligt talat inta haft någon fast tidsrymd. Utan spann mer vidare på det luddiga temat som lyfts i tråden med då och nu.
Men givetvis tänker jag i modern tid. Här har väl mest pratats om när vi var unga mot nu. Så runt 30-40 år kanske..

Men har våldsbrotten ökat i resterande världens i-länder?

Att det är lägre tolerans bland folk som inte är kriminella, inte utövar våld i uppfostran etc är för mig inte detsamma som att det våld vi utsätts för i filmer etc kan påverka de som är kriminella, nutbags etc..
Så att de som begår brott sas utvecklar den form av brott som begås..

Är som sagt dåligt insatt och frågar mer än påstår något.

I den rika delen av världen har våldsbrotten generellt sett stadigt minskat.

https://www.newscientist.com/articl...iolent-crime-is-plummeting-in-the-rich-world/

Den situationen blir ju inte bättre av att folk sprider skräckpropaganda om att det är så farligt att ensamma tjejer inte ska vara där när det är mörkt.
Skräckpropaganda? Pratar vi inte om oro, om osäkerhet? Skräckpropaganda är något helt annat, något jag kan tycka media ägnar sig åt, men jag ser inte det här i tråden men du och andra agerar som det vore krigstillstånd som beskrivs snarare än oro.
Tycker du att man ska uppmana ensamma tjejer att gå i områden när det är mörkt bara för att statuera exempel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka