Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men har de ändrat karaktär även i andra länder?

Tänker att Sverige borde väl inte vara ensamt om den utvecklingen? Och att det inte handlar så mkt om Sverige just?

Det törs jag inte svara på, det är en komplex fråga eftersom det kräver att man sätter sig in i hur det ser ut land för land och vad det finns för faktorer som kan ha påverkat utvecklingen där.

Den situationen blir ju inte bättre av att folk sprider skräckpropaganda om att det är så farligt att ensamma tjejer inte ska vara där när det är mörkt.
1 Det har jag mig veterligt inte gjort och behöver därför inte heller ställas till svars för det.

2 Huruvida tjejer får höra att de inte bör vara där ensamma eller inte tror jag inte påverkar de som lever under hedersförtryck överhuvudtaget. För dem är själva förorten ett större problem än bilden av förorten.

2 Huruvida tjejer får höra att de inte bör vara där ensamma eller inte tror jag inte påverkar de som lever under hedersförtryck överhuvudtaget. För dem är själva förorten ett större problem än bilden av förorten.

Va? Tror du att tjejerna som utsätts för hedersförtryck får vara ute över huvudtaget på kvällar/nätter så är du mer än lovligt naiv.

[QUOTE="landsbygdsbo, post: 18371837, member: 90724"
Men det är ju inget totalförbud. Så snart vi har en fungerande integration kan vi ju plocka in fler.

Tja det lär ju dröja när t.o.m Magdalena Andersson tycker såhär.
https://www.expressen.se/nyheter/de-har-storre-mojligheter-som-de-soker-sig-till-nagot-annat-land/

Det har SD sagt i 10 år. Men det är trevligt att ni andra har vaknat nu när situationen redan är nästintill desperat på sina håll i landet.[/QUOTE]
Där har du klockan som stannat..på samma vis som den stående klockan visar SD/klockan rätt tid 2 ggr om dagen...resten av tiden går den dock fel :angel:

Har du konkreta exempel på "fallskärmar till politiker som tvingats avgå för att de sextrakasserat folk eller till gratis tandvård och boende till rumänska tiggare"?

För övrigt låter det som om det vore en god idé att att flytta från Sverige, med den uppfattning du verkar ha om Sverige.

Jag har bott i flera Europeiska länder i min ungdom (jag har släkt lite runt om), samt några år i USA.

Inget av de länder jag bott i är långsiktigt lockande. Framförallt eftersom demokrati, jämställdhet och/eller välfärd i lite olika kombinationer, ligger ljusår efter sverige.

Att leva som priviligierad invandrare med t.ex. arbetskontrakt kan ju fungera i de flesta länder, men då emigrerar man inte på allvar.

Jag tycker att det intressant att du inte vill avslöja vilka länder du funderar på att flytta till.
Min tolkning är att endera så finns det inga riktigt uttänkta länder, utan det hela är mest gnäll, eller så är länderna du funderar på att flytta till, såpass kontroversiella, så att du inte vågar skriva vilka det är.

Absolut. Det är bara att läsa om Roger Mogert och därefter om Stockholms stads privilegier till "EU-migranter". Det var ju big news för ett tag sedan så det trodde jag alla allmänintresserade kände till.

Men vad skönt för dig att du tycker Sverige är så förträffligt och att inget annat land lockar. Ingen tvingar ju dig att flytta och de som väljer att flytta utomlands skiter väl fullständigt i hur du eller någon annan ser på det nya landet. Det är ju knappast så att man betsämmer sig utifrån vad en tomtenisse på ett forum tycker om det hela.

Du får tycka det är hur intressant du vill att jag inte nämner några länder här. Jag tycker det är lika intressant varför ni är så nyfikna. Varför anser ni det vara relevant? Du och din fanclub som gillat ditt inlägg. Förklara gärna. Dina konspirationsteorier om det hela är nästan lite gulliga faktiskt.

Blir lite trött faktiskt av allt relativiserande i denna tråd. Tror ni verkligen att det gör någon som helst nytta för situationen i Sverige? Första steget, om man vill "bota" landets olika problem, är väl ändå att erkänna att problemen finns utan att köra "men så har det alltid varit" retoriken.

För övrigt har jag dessvärre tvingats till att erfara den dysfunktionella sjukvården i Sverige på nära håll häromdagen och ja, jag vidhåller att det finns en hel del att förbättra. Tycker att bl.a Roger Mogerts feta fallskärm kunde stoppas in i barnakutsjukvården istället så skulle kanske ett barn med befarad ryggtrauma som inte kan röra sitt ena ben och har enorma smärtor slippa vänta nästan 7 timmar innan en läkare ens har tid att göra en första bedömning.

Sen så kan jag också nämna att bara i vår lilla ort har det idag varit två villainbrott samt ett väpnat rån mot en ICA-butik. Men det är klart, brottsligheten mot vanligt folk ökar nog inte utan sånt var ju vardagsmat redan på snapphanarnas tid.

Senast ändrad:
Gänget som i media fick namnet "Familjen" var aktiva i Borlänge under 90-talet och sprängde polisens lokal för hundförarenheten. En av de aktiva i ligan avlossade även skott mot polisen fast på annan plats i landet.
Källorna till detta är förstås media men även en anställd inom polisen i Dalarna som jag kände på den tiden.
Tjärna ängar i Borlänge är ju allt annat än mysigt, har blivit ett riktigt problemområde, även källa från polisen

Tjärna ängar i Borlänge är ju allt annat än mysigt, har blivit ett riktigt problemområde, även källa från polisen

Ja, Tjärna Ängar klassas som ett riskområde, går att läsa i en länk som jag postat tidigare. Jag vet inte riktigt vad det har med Familjens kriminalitet att göra dock?

1 Det har jag mig veterligt inte gjort och behöver därför inte heller ställas till svars för det.

Det betyder ju inte att det är betydelselöst vare sig för dessa tjejer eller samhället i stort, vilken bild vi målar upp av förorten.

Det är ändå litelite konstigt att personer som - vilket var vad det handlade om - säger att det inte är farligt att besöka förorten är akademiker som teoretiserar, medan personer som målar upp farligheten är - något annat? Vad? Objektiva sanningsvittnen?

En som tex skriver ungefär som jag i tråden är ju @escodobe som förvisso är akademiker , men också bor och jobbar i förorter.

Ja, Tjärna Ängar klassas som ett riskområde, går att läsa i en länk som jag postat tidigare. Jag vet inte riktigt vad det har att göra med Familjens kriminalitet att göra dock?
Det finns segregerade områden i hela Sverige, och det sprids även på mindre orter då invandringen har lett till stor bostadsbrist så det bildas även mer otrevliga områden påstå orter

Blir lite trött faktiskt av allt relativiserande i denna tråd. Tror ni verkligen att det gör någon som helst nytta för situationen i Sverige? Första steget, om man vill "bota" landets olika problem, är väl ändå att erkänna att problemen finns utan att köra "men så har det alltid varit" retoriken.

För övrigt har jag dessvärre tvingats till att erfara den dysfunktionella sjukvården i Sverige på nära håll häromdagen och ja, jag vidhåller att det finns en hel del att förbättra. Tycker att bl.a Roger Mogerts feta fallskärm kunde stoppas in i barnakutsjukvården istället så skulle kanske ett barn med befarad ryggtrauma som inte kan röra sitt ena ben och har enorma smärtor slippa vänta nästan 7 timmar innan en läkare ens har tid att göra en första bedömning.

Sen så kan jag också nämna att bara i vår lilla ort har det idag varit två villainbrott samt ett väpnat rån mot en ICA-butik. Men det är klart, brottsligheten mot vanligt folk ökar nog inte utan sånt var ju vardagsmat redan på snapphanarnas tid.
Jag har ju i tråden ganska utförligt beskrivit vad jag gjort och gör för nytta för Sverige. Både frivilligt och professionellt.

Vad gör du själv?

Jag har ju i tråden ganska utförligt beskrivit vad jag gjort och gör för nytta för Sverige. Både frivilligt och professionellt.

Vad gör du själv?

Har jag frågat dig (eller någon annan) vad just du gör för nytta för landet? :confused::confused:

Vad jag själv gör för nytta? Ja, jag sköter mig, jobbar och betalar en hel massa skatt om inte annat.

Det finns segregerade områden i hela Sverige, och det sprids även på mindre orter då invandringen har lett till stor bostadsbrist så det bildas även mer otrevliga områden påstå orter

Borlänge är inte en särskilt liten ort med svenska mått mätt, den 25:e största i Sverige(större än t ex Kalmar, Karlskrona och Uddevalla). Bostadsbrist rådde i stora delar av landet långt innan den senaste flyktingvågen, inklusive Borlänge. Men segregationen är ett stort problem - dock inte ett nytt.

Borlänge är inte en särskilt liten ort med svenska mått mätt, den 25:e största i Sverige(större än t ex Kalmar, Karlskrona och Uddevalla). Bostadsbrist rådde i stora delar av landet långt innan den senaste flyktingvågen, inklusive Borlänge. Men segregationen är ett stort problem - dock inte ett nytt.
Nej nu menade jag inte Borlänge som liten ort. Långshyttan , Norberg m.m . Men flyktingvågen har påverkat bostadsbristen

Det är väl rätt stor skillnad på att inte acceptera att problemen finns(något jag upplever att de flesta verkligen gör) och att påpeka när folk kommer med felaktiga påståenden(t ex att morden skulle öka)?

.

Har jag frågat dig (eller någon annan) vad just du gör för nytta för landet? :confused::confused:

Vad jag själv gör för nytta? Ja, jag sköter mig, jobbar och betalar en hel massa skatt om inte annat.
Jag tolkade det som en fråga.

Nej nu menade jag inte Borlänge som liten ort. Långshyttan , Norberg m.m . Men flyktingvågen har påverkat bostadsbristen

Ja, självklart. Frågan återstår, varför skrev du ett inlägg om Tjärna Ängar som svar till mitt inlägg om tidigare organiserad brottslighet i Borlänge?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur