Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många relativiserar, det är dessa jag vänder mig mot. Sen är det väl knappast ett felaktigt påstående att morden ökat, eller?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/x2az8/trendbrottet-morden-i-sverige-okar

De senaste två åren har antalet mord ökat i numerärt antal något i jämförelse med tidigare år, stämmer. Däremot ligger vi som sagt fortfarande på en lägre nivå än 90-talet om man räknar per capita, vilket rimligtvis är hur man bör räkna. Eller? Inom kriminologi tittar man sällan från år till år för att avgöra trender inom brottslighet utan över längre tidsperioder. Och då är det ett felaktigt påstående att det dödliga våldet ökat i Sverige. Däremot har vi haft ett trendbrott det senaste året där det inte längre minskar från 90-talets nivåer, även om det inte på något vis är tillbaka till dessa.
Om man hanterar statistik oförsiktigt skulle man kunna säga att morden minskat också, eftersom antalet fall av dödligt våld var lägre 2016 än vad de var 2015. Men det tycker jag vore lika oärligt som att använda 2015 års statistik som bevis för att Sverige är inne i någon slags mordvåg.

Det betyder ju inte att det är betydelselöst vare sig för dessa tjejer eller samhället i stort, vilken bild vi målar upp av förorten.

Det är ändå litelite konstigt att personer som - vilket var vad det handlade om - säger att det inte är farligt att besöka förorten är akademiker som teoretiserar, medan personer som målar upp farligheten är - något annat? Vad? Objektiva sanningsvittnen?

En som tex skriver ungefär som jag i tråden är ju @escodobe som förvisso är akademiker , men också bor och jobbar i förorter.
Nu orkar jag inte backa i tråden - men jag är rätt säker på att jag varken varnat för att ”besöka förorten” eller försvarat någon som gjort det (om nu någon har). Tvärtom vill jag minnas att jag att skrivit att jag inte är rädd för att besöka utsatta förorter men att jag inte skulle vilja bo där.

Sedan är det väl rätt stor skillnad mellan de olika förorterna. Jag skulle tro att polis o sociala myndigheter har betydligt mindre att göra i de sovsamhällen bestående av radhus och villor som existerar jämfört med de betongbaracker som andra sovsamhällen/förorter består av.
För, det står väl tämligen klart att frekvensen av våld/kriminalitet följer siffrorna som arbetslöshet och sociala insatser ger. En fattig desillusionerad individ som ser hur bra andra kan ha det, hemfaller lättare till ett destruktivt liv än den som lever under ordnade förhållanden.

Sedan är det väl rätt stor skillnad mellan de olika förorterna. Jag skulle tro att polis o sociala myndigheter har betydligt mindre att göra i de sovsamhällen bestående av radhus och villor som existerar jämfört med de betongbaracker som andra sovsamhällen/förorter består av.
För, det står väl tämligen klart att frekvensen av våld/kriminalitet följer siffrorna som arbetslöshet och sociala insatser ger. En fattig desillusionerad individ som ser hur bra andra kan ha det, hemfaller lättare till ett destruktivt liv än den som lever under ordnade förhållanden.

Du verkar ha dåliga kunskaper om vad sociala myndigheter gör och vilket uppdrag de har i samhället.

Nja jag vet inte om jag har fel, men i de kvarter/områden som ligger betydligt över genomsnittet vad det gäller sjukskrivningar, arbetslöshet och sociala insatser så brukar väl även missbruk ligga högt och det innebär i sin tur att kriminaliteten följer i samma spår. är det en felaktig slutsats? visa gärna på fakta som motsäger detta då. För då kan du ju bevisa mina "dåliga kunskaper" inte bara tycka ;)
Och äger du en lägenhet/villa/radhus så åker du rätt snart därifrån om din betalningsförmåga försvinner så dessa kvarter är ju (cyniskt sagt) självsanerande. Det ser ju om inte annat banken till....

Nja jag vet inte om jag har fel, men i de kvarter/områden som ligger betydligt över genomsnittet vad det gäller sjukskrivningar, arbetslöshet och sociala insatser så brukar väl även missbruk ligga högt och det innebär i sin tur att kriminaliteten följer i samma spår. är det en felaktig slutsats? visa gärna på fakta som motsäger detta då. För då kan du ju bevisa mina "dåliga kunskaper" inte bara tycka ;)
Och äger du en lägenhet/villa/radhus så åker du rätt snart därifrån om din betalningsförmåga försvinner så dessa kvarter är ju (cyniskt sagt) självsanerande. Det ser ju om inte annat banken till....

Betyder din text att du tror att social myndigheters roll bara är att betala ut pengar och hålla missbruk nere?

Betyder din text att du tror att social myndigheters roll bara är att betala ut pengar och hålla missbruk nere?
Nu förstår jag vad du baserar din bedömning om mina kunskaper om..
Ingenstans i min text yttrar jag mig om varför pengar ska betalas ut och vilken roll sociala myndigheter spelar. Jag bara pekar på de självklara faktumet, att i ett område med hög arbetslöshet, hög andel socialbidragstagare, hög andel sjukskrivna så är ofta andelen missbrukare högre...vilket i sin tur ofta leder till högre kriminalitet. Myndigheternas roll är att hålla kriminaliteten nere, att hålla den sociala misären nere genom förebyggande och underhållande arbete.

I mitt svenska Sverige åt vi idag rökt getkött, läste ur Gustav Wasas bibel och sjöng Gaudete. Sen diskuterade vi bl a hur vidrigt det var på den tiden man inte fick ha vilken trosuppfattning man ville här i Sverige, hur oerhört bra vi nutida svenskar egentligen har det och hur vi kan göra för att andra ska få det bättre.

Nämen titta :eek::eek::eek: RPC Eliasson har vaknat... sent som syndaren.
Eliasson lyfter fram polisens arbete mot den grova brottsligheten, men slår samtidigt fast att utvecklingen gått åt fel håll.

”Trots insatserna har det grövsta våldet nått rekordnivåer. Hittills under året har närmare 40 personer skjutits ihjäl i landet. Bara för några år sedan handlade det om ett tiotal dödsskjutningar årligen. Det räcker inte bara med insatser från polisen och rättsväsendet för att bryta den negativa trenden. Hela samhället måste agera utifrån sina ansvarsområden”,skriver duon på DN Debatt.

https://www.expressen.se/nyheter/rikspolischefen-vill-ha-strangare-straff-for-latt-for-kriminella/

Och vems fel är det då frågar sig vän av ordning:angel:?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur